Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Woningtekort: Meer mensen in woningen

Peiling

Ruimte geven
218 stemmen
6%
88%
6%

Tickel schreef op 05-08-2021 om 10:34:

[..]

Te hypothetisch allemaal. De achtergrond is niet bekend. Is het gezin dakloos? Is de alleenstaande dakloos? Laten ze een woning achter of komen ze bij ouders vandaan waar ze inwonen?

Ik, als volwassenen, moet er niet aan denken om in een studio te wonen. Ik wil niet koken in de ruimte waar mijn bed staat. Als ik dakloos zou zijn dan is het natuurlijk een no brainer, maar ik vind het niet vanzelfsprekend om een alleenstaande in een studio te stoppen. Maar dat hangt ook af van de leeftijd.

Het kan ook zijn dat die alleenstaande een kinderwens heeft, met of zonder partner. Moet je dan na 4 jaar weer verhuizen omdat een kind in een studio gewoon niet heel fijn woont?

Het zou ook meehelpen als mensen eerst voor passende huisvesting zorgen alvorens ze besluiten een kind te maken. Zeker in deze tijd.

Absoluut niet hypothetisch, maar dagelijkse praktijk in de sociale huur. 

Dat jij liever niet in een studio woont kan ik me goed voorstellen, maar dan gaat het om woonwensen, niet om woonrechten. Daar hoeft de overheid niet voor te zorgen. En nee, uiteraard hebben eventuele toekomstige kinderen geen voorrang op de kinderen die al geboren zijn. En je laatste opmerking laat zien dat je het niet begrepen hebt. Tuurlijk zou dat ideaal zijn, maar je maakt de keuze op de bestaande situatie, niet de situatie zoals hij zou moeten zijn volgens Tickel. 

we verzanden hier in een discussie over wie waar recht op heeft. En wat eerlijker is. Maar laten we Daar mee stoppen. 
Feit is dat er te weinig passende woonruimte is voor de bevolking en dat onze overheid hier al jaren de ogen voor sluit. Én dat er allerlei belangen spelen. Wij als bevolking zijn daar gewoon de dupe van. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

05-08-2021 om 11:03

Renmuis schreef op 05-08-2021 om 10:51:

[..]

Absoluut niet hypothetisch, maar dagelijkse praktijk in de sociale huur.

Dat jij liever niet in een studio woont kan ik me goed voorstellen, maar dan gaat het om woonwensen, niet om woonrechten. Daar hoeft de overheid niet voor te zorgen. En nee, uiteraard hebben eventuele toekomstige kinderen geen voorrang op de kinderen die al geboren zijn. En je laatste opmerking laat zien dat je het niet begrepen hebt. Tuurlijk zou dat ideaal zijn, maar je maakt de keuze op de bestaande situatie, niet de situatie zoals hij zou moeten zijn volgens Tickel.

Laat de mensen eerst zelf maar eens verantwoordelijkheid nemen. 

En je laatste zin zegt voor mij genoeg over jou. Fijne dag hoor.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

05-08-2021 om 11:09

dubbel
Tickel schreef op 05-08-2021 om 10:34:

[..]

Het zou ook meehelpen als mensen eerst voor passende huisvesting zorgen alvorens ze besluiten een kind te maken. Zeker in deze tijd.

Dit inderdaad! Een kind zou een luxe moeten zijn waar je eerst voor werkt om 't te kunnen betalen, geen recht. 

Een jaar geleden stonden de kranten vol over Coronauitbraken in Amsterdam omdat coronageinfecteerden zich niet konden afzonderen. Teveel bewoners in een woning. En nu komt er iemand met het plan om nog meer mensen in een woning te zetten. Die volgende pandemieën gaan leuk worden zo. 

redbulletje schreef op 05-08-2021 om 11:29:

[..]

Dit inderdaad! Een kind zou een luxe moeten zijn waar je eerst voor werkt om 't te kunnen betalen, geen recht.

En wat nou, als mensen het geld er wel voor hebben (inclusief woonruimte) en de woonruimte is niet te vinden? 

redbulletje schreef op 05-08-2021 om 11:29:

[..]

Daar denk ik toch anders over als kinderloze. Kinderen krijgen en voortplanten is wel een oerinstinct. Wat al eerder in dit draadje werd geschreven. Het kan toch niet zo zijn dat kinderen straks alleen v0or de rijken is met 2 keer modaal  inkomen omdat die een passende woning kunnen bekostigen. We hebben met de vergrijzing ook wel kinderen nodig voor de toekomst.

Poezie schreef op 05-08-2021 om 11:42:

[..]

En wat nou, als mensen het geld er wel voor hebben (inclusief woonruimte) en de woonruimte is niet te vinden?

Er staan nog altijd huizen te koop. In mijn omgeving is juist wat nieuwbouw opgeleverd van rijtjeshuis en tweekapper tot bescheiden vrijstaand. Als woningzoekende neem ik aan dat je er bovenop zit als er ergens gebouwd gaat worden zodat je je op een woning kunt inschrijven. 

Mick87 schreef op 05-08-2021 om 11:44:

[..]

Daar denk ik toch anders over als kinderloze. Kinderen krijgen en voortplanten is wel een oerinstinct. Wat al eerder in dit draadje werd geschreven. Het kan toch niet zo zijn dat kinderen straks alleen v0or de rijken is met 2 keer modaal inkomen omdat die een passende woning kunnen bekostigen. We hebben met de vergrijzing ook wel kinderen nodig voor de toekomst.

De wereld is al overbevolkt genoeg, niet iedereen hoeft zich voort te planten. Wellicht dat 1 kind dan gesponsord kan worden door de staat, maar meer dan 1 vind ik echt decadent. Om nog maar te zwijgen over de ecologische voetafdruk van wéér een extra mens. 

redbulletje schreef op 05-08-2021 om 11:47:

[..]

De wereld is al overbevolkt genoeg, niet iedereen hoeft zich voort te planten. Wellicht dat 1 kind dan gesponsord kan worden door de staat, maar meer dan 1 vind ik echt decadent.

Alsof er door de bosbranden hitte en overstromingen nog veel mensen buiten Noord/West Europa nog bliiven leven  

redbulletje schreef op 05-08-2021 om 11:46:

[..]

Er staan nog altijd huizen te koop. In mijn omgeving is juist wat nieuwbouw opgeleverd van rijtjeshuis en tweekapper tot bescheiden vrijstaand. Als woningzoekende neem ik aan dat je er bovenop zit als er ergens gebouwd gaat worden zodat je je op een woning kunt inschrijven.

Die zijn al lang en breed verkocht hoor, inderdaad als je geluk hebt zat je er op tijd bij maar vaak lukt dat niet.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

05-08-2021 om 11:50

redbulletje schreef op 05-08-2021 om 11:46:

[..]

Bij mij in de wijk een nieuwbouwproject: rijtjeshuizen voor €900.000. Naïef genoeg hadden we gehoopt ons er misschien voor te kunnen inschrijven, want we zijn gehecht aan ons buurtje, maar deze prijzen!!!

Wednesday schreef op 05-08-2021 om 11:50:

[..]

Bij mij in de wijk een nieuwbouwproject: rijtjeshuizen voor €900.000. Naïef genoeg hadden we gehoopt ons er misschien voor te kunnen inschrijven, want we zijn gehecht aan ons buurtje, maar deze prijzen!!!

Dat is duurder dan hier. Hier hoef je “maar” een half miljoen neer te leggen. En dan heb je een hoog, ontoegankelijk huis met een hoge voordeur waar als je een ongeluk krijgt en minder goed ter been wordt je niet eens meer door de voordeur komt.

Wednesday schreef op 05-08-2021 om 11:50:

[..]

Wow, wat 'n asociale prijzen! Ik geloof dat ze hier begonnen rond 3 ton. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.