Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Woningtekort: Meer mensen in woningen

Peiling

Ruimte geven
218 stemmen
6%
88%
6%

Rondstruiner schreef op 04-08-2021 om 18:56:

[..]

Dat is allemaal waar, maar dan nog zie ik bij nieuwbouw, althans hier in de randstad, maar weinig wat kleinere betaalbare woningen voor alleenstaanden of stellen met een middeninkomen.

Precies. Er is overall te weinig gebouwd, maar naar mijn idee vooral en nog extremer in het segment rijwoningen/starterswoningen. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

04-08-2021 om 21:04

Yolo schreef op 04-08-2021 om 19:20:

Ik vind het jammer dat het als huurder niet mogelijk is een kamer te verhuren, ik zou graag een kamer verhuren aan een nette studente (waar hier ook hard vraag naar is). Maar volgens mij mag dat niet als huurder.

Dat kan wel, maar alleen met toestemming van de verhuurder. Je zou het eens na kunnen vragen. Hier gebeurt het wel maar onder bepaalde voorwaarden.

DownrightChinchilla41

DownrightChinchilla41

04-08-2021 om 21:06

Tickel schreef op 04-08-2021 om 21:04:

[..]

Dat kan wel, maar alleen met toestemming van de verhuurder. Je zou het eens na kunnen vragen. Hier gebeurt het wel maar onder bepaalde voorwaarden.

Hier is de verhuurder een woningbouwvereniging die geeft daar geen toestemming voor. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

04-08-2021 om 21:09

Yolo schreef op 04-08-2021 om 21:06:

[..]

Hier is de verhuurder een woningbouwvereniging die geeft daar geen toestemming voor.

Nee? Wel gevraagd? Soms willen ze er wel van afwijken als je het vraagt. Soort ontheffing als het in je contract staat dat het niet mag.

ImpassionedRaven59

ImpassionedRaven59

04-08-2021 om 21:09

Ik woon ook in een sociale huurwoning. Ik heb het eens bij de woningcorporatie nagevraagd. In principe zou ik ook een kamer kunnen onderverhuren, maar alleen met toestemming en onder bepaalde voorwaarden. Ze hebben me ook verteld dat ze best streng zijn en niet zomaar toestemming geven.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

04-08-2021 om 21:11

Ik las ergens een artikel dat het bijna niet meer mogelijk is om sociale woningen bij te bouwen. Materiaal en bouwvakkers zijn duur maar ook moet met de nieuwbouw al rekening gehouden met de milieumaatregels. 

Daarom bouwen ze veel meer "duurdere" woningen, deze zijn kostentechnisch nog te doen maar vooral omdat iedereen dan naar boven kan opschuiven. 

Ik begrijp de tactiek er wel achter. Mijn man en ik zijn 50'ers met een goed inkomen maar zoals veel van onze leeftijd gaan we geen 6 ton neerleggen voor 1 slaapkamer extra en dan ook nog moeten klussen. Als deze mensen weggaan uit hun 3,5/ 4 ton woning dan kunnen gezinnen weer doorschuiven en komen er weer woningen vrij in goedkopere categorie.

Bijbouwen in de Randstad is sowieso moeilijk, er is gewoon geen grond of je moet het echt onleefbaar maken.

Geronimo3 schreef op 04-08-2021 om 21:25:

Ik las ergens een artikel dat het bijna niet meer mogelijk is om sociale woningen bij te bouwen. Materiaal en bouwvakkers zijn duur maar ook moet met de nieuwbouw al rekening gehouden met de milieumaatregels.

Daarom bouwen ze veel meer "duurdere" woningen, deze zijn kostentechnisch nog te doen maar vooral omdat iedereen dan naar boven kan opschuiven.

Ik begrijp de tactiek er wel achter. Mijn man en ik zijn 50'ers met een goed inkomen maar zoals veel van onze leeftijd gaan we geen 6 ton neerleggen voor 1 slaapkamer extra en dan ook nog moeten klussen. Als deze mensen weggaan uit hun 3,5/ 4 ton woning dan kunnen gezinnen weer doorschuiven en komen er weer woningen vrij in goedkopere categorie.

Bijbouwen in de Randstad is sowieso moeilijk, er is gewoon geen grond of je moet het echt onleefbaar maken.

Er wordt hier in Amsterdam, en ook in Diemen, wel gebouwd hoor. Maar niet te betalen voor mij helaas.

Daarom is de oplossing dat mensen bij elkaar gaan wonen in al bestaande woningen ipv alles nieuw bouwen. 

Vroeger was dat heel normaal. Zo woonde een tante van mijn oma bij haar en haar gezin van 9 kinderen in, omdat zij zelf nooit getrouwd was en geen kinderen had. Dat soort constructie kwamen vroeger veel voor. 

Nu lijken me constructies van mensen die in dezelfde levensfase zitten me logisch. Een stuk of 3-4 ouderen die een huis gaan delen bijvoorbeeld, of twee broers of vrienden die beiden gescheiden zijn en die samen gaan wonen met hun kinderen erbij, om maar iets te noemen. 

Julali schreef op 04-08-2021 om 21:37:

Daarom is de oplossing dat mensen bij elkaar gaan wonen in al bestaande woningen ipv alles nieuw bouwen.

Vroeger was dat heel normaal. Zo woonde een tante van mijn oma bij haar en haar gezin van 9 kinderen in, omdat zij zelf nooit getrouwd was en geen kinderen had. Dat soort constructie kwamen vroeger veel voor.

Nu lijken me constructies van mensen die in dezelfde levensfase zitten me logisch. Een stuk of 3-4 ouderen die een huis gaan delen bijvoorbeeld, of twee broers of vrienden die beiden gescheiden zijn en die samen gaan wonen met hun kinderen erbij, om maar iets te noemen.

Volwassen kinderen dus gewoon een aantal jaar langer bij hun ouders blijven wonen ipv op 18 jaar al op zichzelf te gaan. 

DownrightChinchilla41

DownrightChinchilla41

04-08-2021 om 21:42

Julali schreef op 04-08-2021 om 21:37:

Dan moet dat wel normaal mogelijk zijn als huurder..

Ouderen die hun hele leven aan herinneringen in hun huis hebben kun je echt niet bij elkaar zetten. Die hebben hun eigen gewoontes en routines. Bovendien kun je dan geen bezoek van familie/vrienden ontvangen als je geen eigen woonkamer hebt. Je kunt als bejaarde toch niet met je gezelschap op je slaapkamer gaan zitten.

redbulletje schreef op 04-08-2021 om 21:39:

[..]

Volwassen kinderen dus gewoon een aantal jaar langer bij hun ouders blijven wonen ipv op 18 jaar al op zichzelf te gaan.

Als je een kamer kunt vinden is dat ook ok. Wat ik beschrijf zijn de opties voor mensen die in de problemen komen door de huidige woningnood. 

---

---

04-08-2021 om 21:46

Een familielid zat dus in een veel te groot huis, een kleiner huis betekende verhuiskosten en meer huur betalen. De financiële problemen waren er sowieso al dus een huurder in huis genomen. Nee dat ga je niet met verhuurder bespreken natuurlijk. Het familielid heeft meerdere huurders gehad en meestal gaf het alleen maar problemen. Er is geld van hem gejat bijvoorbeeld. 

Toen hij overleed werd het huis (bijna 50 jaar door hem bewoond vanaf nieuwbouw) helemaal onder handen genomen, voor een veel hogere huur verhuurd. Hoe moeilijk is het nu om zo iemand over te laten stappen naar een klein flatje waar hij wat minder zou gaan betalen met een kleine beetje verhuispremie. Al die jaren had de verhuurder een hogere prijs voor de grote eengezinswoning kunnen krijgen. Probleem opgelost.

Dat zo'n huisgenoot of zijn bezoek van je kan stelen is idd ook een reden om nooit een huisgenoot te willen nemen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.