Nieuws en actueel
Friezinnetje
01-08-2021 om 09:57
Woningtekort: Meer mensen in woningen
Er is momenteel een enorm woningtekort en de huizenmarkt is oververhit. Op de NOS-site lees ik in een artikel dat er nu het idee is, om meer mensen in een woning te proberen te krijgen. Er wonen nl steeds meer mensen alleen in een woning, waar makkelijk nog iemand bij kan.
https://nos.nl/artikel/2391941-idee-tegen-woningtekort-plaats-meer-mensen-in-bestaande-huizen
Nu woon ik ook alleen en zou er qua ruimte nog prima iemand bij kunnen, maar zou ik dat absoluut niet willen. Zou jij ruimte willen opgeven om iemand een plekje om te wonen te geven?
Peiling
Ruimte geven
Aberlady
04-08-2021 om 16:05
Renmuis schreef op 04-08-2021 om 14:49:
[..]
Maar ik ken jou nu, Julali, en besef dat het totaal geen zin heeft de discussie aan te gaan. Leuk voor je dat je iedereen zoveel pagina's lang hebt mee weten te trekken.
Oude bekende die op een topic over de wooncrisis zogenaamd terloops komt melden dat haar huis bijna is afbetaald, op een topic over moeilijk zwanger worden (ook weer 'terloops') meldt dat ze zelf metéén zwanger was, op een topic over mannen die fulltime of meer werken dat haar man zo'n toffe is dat hij maar 32 uur werkt...
Ik geloof er nog steeds geen barst van; of het is een troll of iemand met een k*t-karakter. Hoop niet dat iemand zich hier door haar op laat fokken.
Julali
04-08-2021 om 16:17
DanGun schreef op 04-08-2021 om 15:59:
[..]
Oude kroegmaat van ons: vroeger altijd een grote bek over hoe burgerlijk we waren met ons huisje boompje beestje. Hij ging tenminste nog stappen (lees XTC slikkend hardcore feesten af / straal lazarus in de kroeg etc) en zou dat nooit zoals wij opgeven om n nieuwe keuken te kopen. Prima, doe wat je wilt. Doen wij ook.
Nu staat ons huis op Funda. En begint ie te zeiken dat wij het maar makkelijk hebben met dat ‘flatje van zoveel ton’. Lul. Jij hebt dat zelfde bedrag waarschijnlijk opgezopen, geslikt en gesnoven.
(Ik kom m nogal eens tegen bij de supermarkt, helaas)
Zeer herkenbaar. Op de een of andere manier denken mensen dat het je aan komt waaien, terwijl het vaak ook een kwestie is van slimme keuzes maken. Zowel op persoonlijk vlak, als ook in je carrière.
Miss-Pippi
04-08-2021 om 16:18
Julali schreef op 04-08-2021 om 15:54:
Voor de rest ben ik het ermee eens dat iedereen een geschikte woning moet kunnen kopen. Ook de ft werkende verpleegkundige en bso medewerker.
Wat geschikt is, daar kun je over van mening verschillen. Je zou eenvoudige standaardwoningen kunnen bouwen voor alleenstaanden, want daar is de hoogste nood aan.
Eenvoudige standaardwoningen zijn er al. Dat zijn dus tussenwoningen. Ze heten nota bene starterswoningen. Ze zijn alleen niet te vinden en belachelijk duur. Gemiddeld 352.000 euro (meer dan 775.000 gulden, voor de mensen die hier nog over guldens aan het praten waren). Er zijn veel te weinig eenvoudige standaardwoningen (een starterswoning met een klein tuintje). Dat is nu precies het hele probleem. En dat had voorkomen kunnen worden, maar er was meer te cashen op woningen in het hogere segment. Er is gewoon al heel veel jaren niet gebouwd waar behoefte aan was. Woningen voor alleenstaanden, jonge stellen, starters op de huizenmarkt.
Miss-Pippi
04-08-2021 om 16:21
Aberlady schreef op 04-08-2021 om 16:05:
[..]
Oude bekende die op een topic over de wooncrisis zogenaamd terloops komt melden dat haar huis bijna is afbetaald, op een topic over moeilijk zwanger worden (ook weer 'terloops') meldt dat ze zelf metéén zwanger was, op een topic over mannen die fulltime of meer werken dat haar man zo'n toffe is dat hij maar 32 uur werkt...
Ik geloof er nog steeds geen barst van; of het is een troll of iemand met een k*t-karakter. Hoop niet dat iemand zich hier door haar op laat fokken.
Ik wil naast de ‘like’ knop met dat hartje ook een dislike knop met zo’n duimpje naar beneden. Dan kon ik die gebruiken voor die stomme reacties.
DanGun
04-08-2021 om 16:44
Miss-Pippi schreef op 04-08-2021 om 16:21:
[..]
Ik wil naast de ‘like’ knop met dat hartje ook een dislike knop met zo’n duimpje naar beneden. Dan kon ik die gebruiken voor die stomme reacties.
Ik denk dat de software dat niet aankan 😂
Miss-Pippi
04-08-2021 om 16:50
DanGun schreef op 04-08-2021 om 16:44:
[..]
Ik denk dat de software dat niet aankan 😂
Da’s waar
EnchantedDragonfly18
04-08-2021 om 17:07
Miss-Pippi schreef op 04-08-2021 om 16:18:
[..]
Eenvoudige standaardwoningen zijn er al. Dat zijn dus tussenwoningen. Ze heten nota bene starterswoningen. Ze zijn alleen niet te vinden en belachelijk duur. Gemiddeld 352.000 euro (meer dan 775.000 gulden, voor de mensen die hier nog over guldens aan het praten waren). Er zijn veel te weinig eenvoudige standaardwoningen (een starterswoning met een klein tuintje). Dat is nu precies het hele probleem. En dat had voorkomen kunnen worden, maar er was meer te cashen op woningen in het hogere segment. Er is gewoon al heel veel jaren niet gebouwd waar behoefte aan was. Woningen voor alleenstaanden, jonge stellen, starters op de huizenmarkt.
Dat klopt niet. Er is, overall, te weinig gebouwd de laatste jaren.
De woningnood is niet iets van alle tijden. Nog maar tien jaar geleden, tijdens de crisis, stonden er koopwoningen leeg, daalden de huizenprijzen en moesten woningcoöperaties zelfs sociale huurwoningen verkopen omdat er op dat moment te veel van waren.
"De vraag is rekbaar en elastisch", zegt woningmarktexpert Paul de Vries van het Kadaster daarover. "Je zoekt een woning als je mogelijkheden ziet om die woning zelf te kunnen betalen. Dat was tijdens de crisis voor veel minder mensen zo." Maar de afgelopen jaren ging het economisch goed en daalde de hypotheekrente, waardoor mensen makkelijker een huis konden kopen.
Toch zijn dat niet de enige oorzaken van de woningnood. Volgens Boelhouwer speelt bijvoorbeeld ook mee dat we in de crisis minder huizen zijn gaan bouwen en weinig nieuwe bouwlocaties hebben ontwikkeld. "Dat zie je nu nog terug in het dalende aantal bouwvergunningen."
Daarnaast is de migratie in de afgelopen jaren een stuk hoger dan bijvoorbeeld tijdens de crisis, blijven ouderen langer thuis wonen en worden huishoudens steeds kleiner. We hebben dus ieder jaar meer huizen nodig, maar er worden er minder opgeleverd dan voor de crisis.
DanGun
04-08-2021 om 17:15
Julali schreef op 04-08-2021 om 16:17:
[..]
Zeer herkenbaar. Op de een of andere manier denken mensen dat het je aan komt waaien, terwijl het vaak ook een kwestie is van slimme keuzes maken. Zowel op persoonlijk vlak, als ook in je carrière.
En risico durven nemen. Toen we die 2e hypotheek afsloten maar het huis niet op allebei onze namen hadden gezet, kreeg ik zoveel achterlijke reacties. Want was die man wel te vertrouwen en stel je voor dat we uit elkaar gingen en ik had geïnvesteerd en er niks voor terugkreeg. Tja, dat was mijn risico en het pakte goed uit.
Degenen die dat het hardste riepen zijn in de tussentijd zelf (meermaals) gescheiden dus waren zelf waarschijnlijk niet te vertrouwen 😉
Julali
04-08-2021 om 17:44
DanGun schreef op 04-08-2021 om 17:15:
[..]
En risico durven nemen. Toen we die 2e hypotheek afsloten maar het huis niet op allebei onze namen hadden gezet, kreeg ik zoveel achterlijke reacties. Want was die man wel te vertrouwen en stel je voor dat we uit elkaar gingen en ik had geïnvesteerd en er niks voor terugkreeg. Tja, dat was mijn risico en het pakte goed uit.
Degenen die dat het hardste riepen zijn in de tussentijd zelf (meermaals) gescheiden dus waren zelf waarschijnlijk niet te vertrouwen 😉
Zeker, soms moet je een sprong in het diepe maken zonder dat je de garantie hebt dat het goedkomt. Veel mensen zijn hier niet toe bereid, die spelen op save. Iets wat zeker begrijpelijk is, maar dan kan het zijn dat je dus net niet dat droomhuis kunt kopen en net misgrijpt.
Maar geen zorgen, de woningmarkt zal echt weer veranderen en misschien zelfs crashen. Zelf verwacht ik dat het geleidelijk beter zal gaan, omdat er zoveel mensen die in gekochte huizen wonen de komende 10 jaar doodgaan.
Heel cru gezegd, maar die huizen gaan voor een groot deel beschikbaar komen. Daarbij zal de levensverwachting dalen, dat is nu al gebeurd tijdens de corona crisis, maar ik verwacht dat het verder bijgesteld gaat worden, omdat de 60+ ers een veel minder gezonde levensstijl hebben dan hun ouders.
Die huizen komen dus eerder vrij dan je denkt. Als het aanbod stijgt gaan de prijzen licht dalen en dan kunnen Jan en Gea Modaal (ieder individueel) weer een huis kopen voor een redelijke prijs.
Rondstruiner
04-08-2021 om 18:56
Tickel schreef op 04-08-2021 om 17:07:
[..]
Dat klopt niet. Er is, overall, te weinig gebouwd de laatste jaren.
De woningnood is niet iets van alle tijden. Nog maar tien jaar geleden, tijdens de crisis, stonden er koopwoningen leeg, daalden de huizenprijzen en moesten woningcoöperaties zelfs sociale huurwoningen verkopen omdat er op dat moment te veel van waren.
"De vraag is rekbaar en elastisch", zegt woningmarktexpert Paul de Vries van het Kadaster daarover. "Je zoekt een woning als je mogelijkheden ziet om die woning zelf te kunnen betalen. Dat was tijdens de crisis voor veel minder mensen zo." Maar de afgelopen jaren ging het economisch goed en daalde de hypotheekrente, waardoor mensen makkelijker een huis konden kopen.
Toch zijn dat niet de enige oorzaken van de woningnood. Volgens Boelhouwer speelt bijvoorbeeld ook mee dat we in de crisis minder huizen zijn gaan bouwen en weinig nieuwe bouwlocaties hebben ontwikkeld. "Dat zie je nu nog terug in het dalende aantal bouwvergunningen."
Daarnaast is de migratie in de afgelopen jaren een stuk hoger dan bijvoorbeeld tijdens de crisis, blijven ouderen langer thuis wonen en worden huishoudens steeds kleiner. We hebben dus ieder jaar meer huizen nodig, maar er worden er minder opgeleverd dan voor de crisis.
Dat is allemaal waar, maar dan nog zie ik bij nieuwbouw, althans hier in de randstad, maar weinig wat kleinere betaalbare woningen voor alleenstaanden of stellen met een middeninkomen.
DownrightChinchilla41
04-08-2021 om 19:20
Ik vind het jammer dat het als huurder niet mogelijk is een kamer te verhuren, ik zou graag een kamer verhuren aan een nette studente (waar hier ook hard vraag naar is). Maar volgens mij mag dat niet als huurder.
ImpassionedRaven59
04-08-2021 om 19:31
De kamernood onder studenten is inderdaad ook enorm hoog en de huurpijzen voor kamers zijn de pan uit gerezen. Ik heb sinds mijn laatste verhuizing nu wat meer ruimte, en ik zou in principe nu wel ruimte genoeg hebben om een kamer te verhuren.
Ik heb er wel eens aan gedacht om een kamer te huur aan te bieden aan een studente tegen betaling in natura, maar ik ben dan een beetje bang dat ik dan binnen de kortste keren een figuur als Alberto Stegeman achter me aan krijg.
DownrightChinchilla41
04-08-2021 om 19:33
BeertjeColargol schreef op 04-08-2021 om 19:31:
De kamernood onder studenten is inderdaad ook enorm hoog en de huurpijzen voor kamers zijn de pan uit gerezen. Ik heb sinds mijn laatste verhuizing nu wat meer ruimte, en ik zou in principe nu wel ruimte genoeg hebben om een kamer te verhuren.
Ik heb er wel eens aan gedacht om een kamer te huur aan te bieden aan een studente tegen betaling in natura, maar ik ben dan een beetje bang dat ik dan binnen de kortste keren een figuur als Alberto Stegeman achter me aan krijg.
😂 Neem dan ook geen minderjarige studentes.
ImpassionedRaven59
04-08-2021 om 19:37
Yolo schreef op 04-08-2021 om 19:33:
[..]
😂 Neem dan ook geen minderjarige studentes.
Studentes zijn meestal wel 18+ maar het zou natuurlijk nog kunnen dat hier een leeftijdsgrens van 21 jaar geldt.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.