Nieuws en actueel
Friezinnetje
01-08-2021 om 09:57
Woningtekort: Meer mensen in woningen
Er is momenteel een enorm woningtekort en de huizenmarkt is oververhit. Op de NOS-site lees ik in een artikel dat er nu het idee is, om meer mensen in een woning te proberen te krijgen. Er wonen nl steeds meer mensen alleen in een woning, waar makkelijk nog iemand bij kan.
https://nos.nl/artikel/2391941-idee-tegen-woningtekort-plaats-meer-mensen-in-bestaande-huizen
Nu woon ik ook alleen en zou er qua ruimte nog prima iemand bij kunnen, maar zou ik dat absoluut niet willen. Zou jij ruimte willen opgeven om iemand een plekje om te wonen te geven?
Peiling
Ruimte geven
DanGun
04-08-2021 om 15:20
Rockstar schreef op 04-08-2021 om 15:05:
[..]
De salarissen waren niet 2x zo laag als de huizenprijzen. Jouw man kon gewoon een huis alleen kopen. De man van vandaag kan dat niet.
Ik begrijp niet waarom mensen het normaal vinden dat Jan Modaal geen huis kan kopen. Jan Modaal, die is volgens mij al een jaar of 45 hè? Wat moeten de jongere starters als Jan Modaal al geen huis kan kopen?
Niet ‘gewoon’. Hij moest net zo hard werken voor z’n spaargeld en daarna om de hypotheek te betalen.
In 1988 was t minimumloon voor 23+ fl1987. Omgerekend €901.
In 2021 is t minimumloon voor 21+ €1702
Verder zeg ik nergens dat de huizenmarkt nu normaal is.
DanGun
04-08-2021 om 15:23
Koralinde schreef op 04-08-2021 om 15:13:
[..]
Er is toch niemand die zegt dat jullie niet keihard gewerkt hebben? Slechts dat kansen en omstandigheden naast hard werken ook een flinke rol spelen. De wereld is complexer dan hard werken = een fijn huis > geen fijn huis = niet hard gewerkt. That's all.
Dat werd zeker wel gesuggereerd in de post die ik quote.
Poezie
04-08-2021 om 15:24
redbulletje schreef op 04-08-2021 om 14:44:
[..]
Nou, idem wat betreft kinderen hoor. Die haal je ook zelf in huis terwijl dat helemaal niet hoeft natuurlijk.
Ja, precies. Blij dat je het snapt.
Sabbiehhh
04-08-2021 om 15:27
DanGun schreef op 04-08-2021 om 15:20:
[..]
Niet ‘gewoon’. Hij moest net zo hard werken voor z’n spaargeld en daarna om de hypotheek te betalen.
Laten we het dan anders proberen uit te leggen.
Allereerst wil ik vooropstellen dat ik meteen geloof dat er hard gewerkt is voor de vroeger aangekochte huizen, hier wil ik absoluut geen afbreuk aan doen.
Echter de situatie waar wij het nu over hebben: stel jan modaal kan 2 ton lenen. Nog geen 4 jaar geleden kocht jan modaal hier een redelijk appartement voor, met een beetje geluk zelfs een klein woninkje met tuin. Vandaag de dag koop je nog geen studio van dit geld en kun je er gif op innemen dat er een gek 250.000 euro voor die studio bied. Dan kun je nog zo hard werken en goed verdienen, er is geen woning te krijgen.
Ik verdien aardig boven jan modaal maar ook ik kom er gewoon niet tussen in de waanzin van vandaag.
Daarnaast gaat een vergelijking tussen gulden en euro echt niet op dus kunnen we die svp weglaten?
Rockstar
04-08-2021 om 15:28
DanGun schreef op 04-08-2021 om 15:20:
[..]
Ja, ik ontken ook niet dat hij niet hard gewerkt heeft. Maar ik begrijp niet zo goed wat dat met deze discussie te maken heeft. Jouw man kon met hard werken een huis kopen. Diezelfde man (Jan Modaal man) nu kan met hard werken geen huis meer kopen. Jouw man had geluk. De nieuwe Jan Modaal man niet. Dat is een probleem.
EnchantedDragonfly18
04-08-2021 om 15:30
Rockstar schreef op 04-08-2021 om 15:28:
[..]
Ja, ik ontken ook niet dat hij niet hard gewerkt heeft. Maar ik begrijp niet zo goed wat dat met deze discussie te maken heeft. Jouw man kon met hard werken een huis kopen. Diezelfde man (Jan Modaal man) nu kan met hard werken geen huis meer kopen. Jouw man had geluk. De nieuwe Jan Modaal man niet. Dat is een probleem.
Zelfs al kon ie het wel kopen, dan zijn nog steeds de huizen er niet. Er zijn te weinig huizen. Los van de vraagprijzen.
Sabbiehhh
04-08-2021 om 15:31
Tickel schreef op 04-08-2021 om 15:30:
[..]
Zelfs al kon ie het wel kopen, dan zijn nog steeds de huizen er niet. Er zijn te weinig huizen. Los van de vraagprijzen.
Ook dit nog inderdaad. Ik ben ondertussen maar in de vrije sector (huur ik nu ook in) aan het verder zoeken naar iets meer ruimte, maar de bedragen die ik zal moeten gaan betalen zijn van den zotte eigenlijk.
Poezie
04-08-2021 om 15:31
Tickel schreef op 04-08-2021 om 15:30:
[..]
En dat is de hele kern van deze zaak.
Ik snap niet dat sommigen die het zo geweldig goed voor elkaar hebben zich zo aangesproken voelen en menen dat ze hun eigen situatie moeten verdedigen.
DanGun
04-08-2021 om 15:35
In de post die ik quote weer dat duidelijk gesuggereerd en daar reageer ik op. Hoe de markt nu is, daar weet ik alles van nu we zelf weer willen verhuizen. Nu wordt er bv al met zijn pensioeninkomen gerekend terwijl dat nog wel ff duurt. En de overwaarde die we hebben stelt minder voor dan voorheen. Het is voor niemand een makkelijke markt.
DanGun
04-08-2021 om 15:35
Poezie schreef op 04-08-2021 om 15:31:
[..]
En dat is de hele kern van deze zaak.
Ik snap niet dat sommigen die het zo geweldig goed voor elkaar hebben zich zo aangesproken voelen en menen dat ze hun eigen situatie moeten verdedigen.
Ik snap niet dat jij denkt dat iedereen met n eigen huis het zo goed voor elkaar heeft.
Poezie
04-08-2021 om 15:40
DanGun schreef op 04-08-2021 om 15:35:
[..]
Ik snap niet dat jij denkt dat iedereen met n eigen huis het zo goed voor elkaar heeft.
Waar schrijf ik dat?
Julali
04-08-2021 om 15:43
DanGun schreef op 04-08-2021 om 15:02:
[..]
Sorry hoor maar dit is natuurlijk ook bs.
Ook als je in een zgn ‘goede tijd’ je huis hebt gekocht kun je er kneiterhard voor gewerkt hebben. En vergeet niet dat ook al lagen de huizenprijzen lager, de salarissen óók lager waren. (En de rente soms idioot hoog)De Man heeft zijn eerste huis alleen gekocht, voor ongeveer een ton in guldens (nu tussen de €45000 / €50000) Dat lijkt supergoedkoop nu maar geen dubbel glas, een toen al stokoude badkamer en keuken en geen geld om het op te knappen. Zijn hele salaris ging op aan vaste lasten en eten / kleding. Uitgaan etc was er vaak niet bij. Overwerken wel.
Dat we het samen hebben opgeknapt en goed verkocht? Ja. Maar daarvoor heb ik verdomd veel in geïnvesteerd. Tweede Hypotheek wel op m’n salaris maar huis niet mede op mijn naam ivm idioot hoge overdrachtsbelasting toen. Dat was mijn risico dat weet ik, maar ik heb het wel genomen.
We hadden ook tot lengte van dagen in dat huisje kunnen blijven en dat was ook niet goed geweest want dan hielden we zogenaamd een huis voor ander bezet.
Eens, mensen hebben geen idee wat erbij komt kijken en wat je allemaal in een huis investeert.
Vrienden verklaarden ons voor gek toen we ons huis kochten, want dat vonden ze maar burgerlijk en een risico, want je weet nooit wat je morgen wil of waar je dan wil wonen, dus wat doe je dan als je huis onder water staat? Of als je uit elkaar wil?
Inmiddels wil iedereen een huis kopen, maar dat was 10 jaar geleden echt nog niet zo. Toen zat de crisis van 2008 nog vers in het geheugen.
EnchantedDragonfly18
04-08-2021 om 15:43
DanGun schreef op 04-08-2021 om 15:35:
[..]
Er staat sommige, niet iedereen
Julali
04-08-2021 om 15:54
Voor de rest ben ik het ermee eens dat iedereen een geschikte woning moet kunnen kopen. Ook de ft werkende verpleegkundige en bso medewerker.
Wat geschikt is, daar kun je over van mening verschillen. Je zou eenvoudige standaardwoningen kunnen bouwen voor alleenstaanden, want daar is de hoogste nood aan.
DanGun
04-08-2021 om 15:59
Julali schreef op 04-08-2021 om 15:43:
[..]
Eens, mensen hebben geen idee wat erbij komt kijken en wat je allemaal in een huis investeert.
Vrienden verklaarden ons voor gek toen we ons huis kochten, want dat vonden ze maar burgerlijk en een risico, want je weet nooit wat je morgen wil of waar je dan wil wonen, dus wat doe je dan als je huis onder water staat? Of als je uit elkaar wil?
Inmiddels wil iedereen een huis kopen, maar dat was 10 jaar geleden echt nog niet zo. Toen zat de crisis van 2008 nog vers in het geheugen.
Oude kroegmaat van ons: vroeger altijd een grote bek over hoe burgerlijk we waren met ons huisje boompje beestje. Hij ging tenminste nog stappen (lees XTC slikkend hardcore feesten af / straal lazarus in de kroeg etc) en zou dat nooit zoals wij opgeven om n nieuwe keuken te kopen. Prima, doe wat je wilt. Doen wij ook.
Nu staat ons huis op Funda. En begint ie te zeiken dat wij het maar makkelijk hebben met dat ‘flatje van zoveel ton’. Lul. Jij hebt dat zelfde bedrag waarschijnlijk opgezopen, geslikt en gesnoven.
(Ik kom m nogal eens tegen bij de supermarkt, helaas)
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.