Nieuws en actueel
Friezinnetje
01-08-2021 om 09:57
Woningtekort: Meer mensen in woningen
Er is momenteel een enorm woningtekort en de huizenmarkt is oververhit. Op de NOS-site lees ik in een artikel dat er nu het idee is, om meer mensen in een woning te proberen te krijgen. Er wonen nl steeds meer mensen alleen in een woning, waar makkelijk nog iemand bij kan.
https://nos.nl/artikel/2391941-idee-tegen-woningtekort-plaats-meer-mensen-in-bestaande-huizen
Nu woon ik ook alleen en zou er qua ruimte nog prima iemand bij kunnen, maar zou ik dat absoluut niet willen. Zou jij ruimte willen opgeven om iemand een plekje om te wonen te geven?
Peiling
Ruimte geven
Rockstar
04-08-2021 om 13:25
Julali schreef op 04-08-2021 om 13:07:
[..]
Nee, omdat ik mijn huis helemaal zelf heb (af)betaald, daar mag best wat tegenover staan qua woongenot. Het komt ook bij mij niet uit de lucht vallen. Mijn man en ik werken er hard voor, we hebben beide geen rijke families die ons een jubelton schenken.
Ik schrijf nergens dat je niet alleen in een groot huis kan wonen. Als je het in je eentje kunt betalen, dan kun je wonen waar je maar wil.
Een woning delen met een kind is aan de ene kant anders, omdat je zo vertrouwd met elkaar bent. Aan de andere kant ook weer niet, omdat dat kind een volwaardig persoon is, die net als iedereen ruimte nodig heeft om te kunnen leven. Een kind is niet iets totaal anders dan die alleenstaande die zijn neus optrekt voor een kleine ruimte. Dat kind heeft ook gewoon ruimte nodig om te leven, net als ieder ander.
Gezinnen hebben pp gemiddeld al minder ruimte dan alleenstaanden.
Maar bij mensen die ook hard werken hoeft er niks tegenover te staan? Nee die mogen lekker in een containerhok. Ik wil best een huis afbetalen, maar ik krijg daar de kans niet voor.
Miss-Pippi
04-08-2021 om 13:32
Rockstar schreef op 04-08-2021 om 13:25:
[..]
Maar bij mensen die ook hard werken hoeft er niks tegenover te staan? Nee die mogen lekker in een containerhok. Ik wil best een huis afbetalen, maar ik krijg daar de kans niet voor.
Precies dit. Normale starterswoningen waren gewoon te koop en betaalbaar en zijn nu niet te vinden en zelfs voor mensen met een prima inkomen daardoor niet of nauwelijks meer te betalen. Dat is geen normale situatie.
Mick87
04-08-2021 om 13:36
Julali schreef op 04-08-2021 om 13:07:
[..]
Nee, omdat ik mijn huis helemaal zelf heb (af)betaald, daar mag best wat tegenover staan qua woongenot. Het komt ook bij mij niet uit de lucht vallen. Mijn man en ik werken er hard voor, we hebben beide geen rijke families die ons een jubelton schenken.
Ik schrijf nergens dat je niet alleen in een groot huis kan wonen. Als je het in je eentje kunt betalen, dan kun je wonen waar je maar wil.
Een woning delen met een kind is aan de ene kant anders, omdat je zo vertrouwd met elkaar bent. Aan de andere kant ook weer niet, omdat dat kind een volwaardig persoon is, die net als iedereen ruimte nodig heeft om te kunnen leven. Een kind is niet iets totaal anders dan die alleenstaande die zijn neus optrekt voor een kleine ruimte. Dat kind heeft ook gewoon ruimte nodig om te leven, net als ieder ander.
Gezinnen hebben pp gemiddeld al minder ruimte dan alleenstaanden.
Jij hebt wss het geluk dat je in een goede tijd hebt kunnen kopen. Je doet nu net alsof je het allemaal door eigen toedoen hebt bereikt door vooral hard te werken. Maar hé, massa's mensen werken hard, misschien wel harder en meer dan jij doet. Maar die hebben de tijd niet mee en komen in deze achterlijke markt niet in aanmerking voor koop. Je doet net alsof jouw situatie vooral gevolg is van eigen keuzes en werken, maar dat is niet zo. En dan stel je dus dat je daardoor recht hebt op wooncomfort.
Je toon vind ik echt heel vervelend.
watertoren
04-08-2021 om 13:36
Tickel schreef op 04-08-2021 om 13:18:
[..]
Die woningen zijn er inderdaad niet
De krapte-indicator voor bestaande woningen komt in het tweede kwartaal 2021 gemiddeld uit op 1,4 terwijl deze een jaar geleden nog 2,6 was. De koper kan dus wederom uit minder dan twee huizen kiezen en dat aantal is opnieuw teruggelopen. Voor een gemiddeld rijtjeshuis is de krapte-indicator zelfs slechts 1,0.
https://www.nvm.nl/nieuws/2021/woningmarktq2/
Bedankt voor de link. Interessant om te lezen.
Rosings
04-08-2021 om 13:42
het probleem in deze discussie is dat het niet om de individuele voorbeelden gaat, maar het grote geheel.
Miss-Pippi
04-08-2021 om 13:44
Mick87 schreef op 04-08-2021 om 13:36:
[..]
Jij hebt wss het geluk dat je in een goede tijd hebt kunnen kopen. Je doet nu net alsof je het allemaal door eigen toedoen hebt bereikt door vooral hard te werken. Maar hé, massa's mensen werken hard, misschien wel harder en meer dan jij doet. Maar die hebben de tijd niet mee en komen in deze achterlijke markt niet in aanmerking voor koop. Je doet net alsof jouw situatie vooral gevolg is van eigen keuzes en werken, maar dat is niet zo. En dan stel je dus dat je daardoor recht hebt op wooncomfort.
Je toon vind ik echt heel vervelend.
Precies dit.
Er zijn nu massa’s mensen die heel hard werken en een goed inkomen hebben en geen huis kunnen kopen. Dat ligt aan die idiote markt.
Inderdaad een vervelende, verheven toon en manier van praten.
Miss-Pippi
04-08-2021 om 13:48
Een tussenwoning kost nu gemiddeld 353.000 euro (volgens dat artikel). Dat zijn starterswoningen. Dat zijn geen normale prijzen, ook niet voor mensen die hard werken en een goed inkomen hebben.
En dan doet iemand die toevallig in een betere tijd gekocht heeft zo verheven, alsof het allemaal haar eigen verdienste is en anderen nu maar genoegen moeten nemen met een of ander HOK.
CuddlyReindeer95
04-08-2021 om 13:48
Rosings schreef op 04-08-2021 om 13:42:
het probleem in deze discussie is dat het niet om de individuele voorbeelden gaat, maar het grote geheel.
Ja, dat vind ik ook. Veel individuele afwegingen hier snap ik prima, maar doordat te veel mensen die afwegingen maken is de hele woningmarkt spaak gelopen.
watertoren
04-08-2021 om 13:52
Vroeger in mijn tijd was het veel makkelijker om een huis te kopen. Dat was in 1989. Als je een huis ging bezichtigen dan kon je daar een optie op nemen zodat je er nog eens rustig over na kon denken zonder dat het verkocht werd aan een ander en dan ging je nog eens voor de tweede keer kijken. Er was toen ook volop keus. Het bod wat je deed was altijd onder de vraagprijs en dat lukte dan ook. Mensen zetten toen wat hoger in want gingen er al niet van uit dat er boven de vraagprijs geboden werd.
Nu bij mijn zoon kregen we 20 minuten om het huis te bezichtigen. Toen wij daar waren stonden de volgende kopers al aan de voordeur te wachten. Een tweede keer gaan kijken mag niet en binnen een paar dagen moest je een bod doen. Op een week tijd was het verkocht. Mijn zoon zei later ik heb er langer over gedaan om een nieuwe tv te kopen dan een huis. Je kunt deze tijd echt niet vergelijken met vroeger.
Tover-Feetje
04-08-2021 om 13:58
watertoren schreef op 04-08-2021 om 13:52:
Vroeger in mijn tijd was het veel makkelijker om een huis te kopen. Dat was in 1989. Als je een huis ging bezichtigen dan kon je daar een optie op nemen zodat je er nog eens rustig over na kon denken zonder dat het verkocht werd aan een ander en dan ging je nog eens voor de tweede keer kijken. Er was toen ook volop keus. Het bod wat je deed was altijd onder de vraagprijs en dat lukte dan ook. Mensen zetten toen wat hoger in want gingen er al niet van uit dat er boven de vraagprijs geboden werd.
Nu bij mijn zoon kregen we 20 minuten om het huis te bezichtigen. Toen wij daar waren stonden de volgende kopers al aan de voordeur te wachten. Een tweede keer gaan kijken mag niet en binnen een paar dagen moest je een bod doen. Op een week tijd was het verkocht. Mijn zoon zei later ik heb er langer over gedaan om een nieuwe tv te kopen dan een huis. Je kunt deze tijd echt niet vergelijken met vroeger.
Ik kocht in 1989 mijn eerste koophuis.
Een hoekwoning met 4 slaapkamers en leuke tuin voor 83000 gulden.
Daar kan je nu een garagebox voor kopen, maar he als die 45m2 is mag je niet klagen
Julali
04-08-2021 om 14:04
Miss-Pippi schreef op 04-08-2021 om 13:48:
Een tussenwoning kost nu gemiddeld 353.000 euro (volgens dat artikel). Dat zijn starterswoningen. Dat zijn geen normale prijzen, ook niet voor mensen die hard werken en een goed inkomen hebben.
En dan doet iemand die toevallig in een betere tijd gekocht heeft zo verheven, alsof het allemaal haar eigen verdienste is en anderen nu maar genoegen moeten nemen met een of ander HOK.
Als je allebei ft werkt is dat toch prima op te brengen?
Rockstar
04-08-2021 om 14:08
Julali schreef op 04-08-2021 om 14:04:
[..]
Als je alleen bent niet. En er zijn geen huizen voor mensen alleen, appartementen hier zijn 3 ton.
Miss-Pippi
04-08-2021 om 14:09
[..]
Een tussenwoning is een simpele starterswoning. Mensen alleen willen ook graag een starterswoning en jonge mensen die net beginnen ook.
Dat vind jij normale prijzen voor een simpele tussenwoning? Really?
Mick87
04-08-2021 om 14:09
[..]
Ja en dan bieden er veel mensen op die woning. Want iedereen wil dit. En dan moet je alweer gaan overbieden.
Miss-Pippi
04-08-2021 om 14:11
Rockstar schreef op 04-08-2021 om 14:08:
[..]
Als je alleen bent niet. En er zijn geen huizen voor mensen alleen, appartementen hier zijn 3 ton.
Kun je dat niet betalen, Rockstar? Een tussenwoning van 353.000 euro? Prima te betalen toch? Pauper
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.