Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Woningtekort: Meer mensen in woningen

Peiling

Ruimte geven
218 stemmen
6%
88%
6%

Julali schreef op 04-08-2021 om 12:50:

[..]

Ja precies, dat vind ik ook. 45m2 per persoon vind ik best schappelijk. Met z'n tweeën komt dat neer op ongeveer 80m2 en met een gezin op 120m2.

Ja, maar die containercaravan die jij liet zien is echt geen 45m2. Dat zag er meer uit als 25m2. Dat vind ik dus te weinig als fulltime werkende (wel leuk voor studenten).

Sun.lover schreef op 04-08-2021 om 12:28:

[..]

Ik denk dat er juist teveel lage bouw wordt gebouwd. Dat kan met de bevolkingsgroei van Nederland en kleine oppervlakte echt niet meer. En ik woon in een rijtjeshuis en kan niet wachten tot ik weer een leuk appartement vind. Want zoveel herrie als grote gezinnen maken is echt niet te harden. Ik heb hier meer geluidsoverlast dan in mijn oude jaren 30 etage met een school op 5 meter afstand en studentenhuizen om me heen.

Grappig dat wensen en ervaringen dan toch zo verschillen. Ik heb in mijn eentje echt geen vier slaapkamers nodig, maar ik hoop echt dat ik nóóit meer ergens hoef te wonen met bovenburen en zonder tuin. Waar ik nu woon is wel nieuwbouw, goed geïsoleerd en een heel stil buurtje. Het huis heeft ook een gunstige ligging. Als je aan alle kanten tuinen en buren met kinderen hebt dan lijkt me dat ook wel veel overlast geven. Hier is het zo stil dat ik zelf amper geluid durf te maken buiten. Mijn buren hebben wel een kindje, maar die laten ze in de ochtend ook nooit vroeg naar buiten.
Ook ‘s avonds bijna nooit geluid, muziek, bbq’s. Je begrijpt; ik hoop dat ik hier nog lang zo kan blijven. 

Julali schreef op 04-08-2021 om 12:32:

[..]

Dus 45m2 is niet voldoende, maar 100m2 is te veel. Wat is dan wel genoeg? 60? 70?

Ik heb op veel verschillende plekken gewoond en was met die 45m2 dus al heel gelukkig toen ik single was. Toen ik een relatie kreeg en wilde samenwonen waren we blij met 80m2. Nu met kinderen hebben we zeker 120m2 nodig, minimaal.

Bij elke fase in je leven hoort geschikte woonruimte. Wat geschikt is hangt toch echt voor een deel af van het aantal mensen met wie je in een huis woont. Met een gezin kun je nu eenmaal niet in een studio van 45m2 wonen, als alleenstaande wel.

Nogmaals, waar jij blij mee was is niet voor iedereen iets waar diegene blij van wordt. 

Daarnaast, met al het thuiswerken tegenwoordig is een aparte plek om te werken best prettig. Ik woon op 45/50 m2, zonder buitenruimte. Ik heb hier dus echt te weinig ruimte aan, voel me opgesloten, en kan mijn spullen niet fatsoenlijk kwijt. Voor mij is dit dus overduidelijk niet genoeg ruimte. En ja, 60/70 m2 met een balkon of tuintje zou voor mij dan al een wereld van verschil maken. 

Maar om maar voor een ander te bepalen dat diegene maar in een studio moet gaan wonen want alleenstaand, die vind ik echt ontzettend krom. 

Rockstar schreef op 04-08-2021 om 12:52:

[..]

Ja, maar die containercaravan die jij liet zien is echt geen 45m2. Dat zag er meer uit als 25m2. Dat vind ik dus te weinig als fulltime werkende (wel leuk voor studenten).

Ze zijn standaard 45m2 volgens mij. Dat is de standaard maat van een container. Ik snap dat container verkeerde associaties oproept, maar er valt best een gezellig plekje van te maken. 

Waarom zou iemand die werkt meer ruimte nodig hebben dan een student? 

Julali schreef op 04-08-2021 om 12:46:

[..]

Het delen van een woning zou gestimuleerd moeten worden. Als je dan echt graag in die eensgezinswoning wil wonen, terwijl je het alleen niet kunt opbrengen, dan zou je er samen met een vriend of vriendin, of een familielid moeten kunnen wonen, dat wordt nu moeilijk gemaakt door allerlei regelgeving.

In feite doet een gezin dat ook, die wonen met 4 of 5 personen samen in dat rijtjeshuis en delen alle voorzieningen. Een kind is namelijk ook gewoon een persoon.

Ja, een kind is een persoon. Maar die hoort bij je eigen gezin. Dat vind ik toch wel héél anders dan voorzieningen delen met een vriend of vriendin, collega of familielid. 
Ik moet er echt niet aan denken. Veel mensen wonen niet voor niks alleen, denk ik. 

Zelf ga je als de kinderen uit huis zijn ook niet kleiner wonen of je huis delen.

Julali schreef op 04-08-2021 om 12:55:

[..]

Ze zijn standaard 45m2 volgens mij. Dat is de standaard maat van een container. Ik snap dat container verkeerde associaties oproept, maar er valt best een gezellig plekje van te maken.

Nee, ze zijn er in verschillende formaten.

Julali schreef op 04-08-2021 om 12:50:

[..]

Ja precies, dat vind ik ook. 45m2 per persoon vind ik best schappelijk. Met z'n tweeën komt dat neer op ongeveer 80m2 en met een gezin op 120m2.

Fijn dat jij zo royaal woont.
Maar als de norm voor een gezin 120 m2 zou moeten zijn hebben we helemaal een probleem.
Er zijn maar weinig sociale huurwoningen met deze afmetingen.
Of is die norm alleen voor de elite weggelegd? 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

04-08-2021 om 13:03

[..]

Omdat student en de woning een tussenfase is. Werkende zijn meer gesetteld en vaker van plan daar langer te wonen dan een studie duurt. 

Miss-Pippi schreef op 04-08-2021 om 12:57:

[..]

Ja, een kind is een persoon. Maar die hoort bij je eigen gezin. Dat vind ik toch wel héél anders dan voorzieningen delen met een vriend of vriendin, collega of familielid.
Ik moet er echt niet aan denken. Veel mensen wonen niet voor niks alleen, denk ik.

Zelf ga je als de kinderen uit huis zijn ook niet kleiner wonen of je huis delen.

Nee, omdat ik mijn huis helemaal zelf heb (af)betaald, daar mag best wat tegenover staan qua woongenot. Het komt ook bij mij niet uit de lucht vallen. Mijn man en ik werken er hard voor, we hebben beide geen rijke families die ons een jubelton schenken. 

Ik schrijf nergens dat je niet alleen in een groot huis kan wonen. Als je het in je eentje kunt betalen, dan kun je wonen waar je maar wil. 

Een woning delen met een kind is aan de ene kant anders, omdat je zo vertrouwd met elkaar bent. Aan de andere kant ook weer niet, omdat dat kind een volwaardig persoon is, die net als iedereen ruimte nodig heeft om te kunnen leven. Een kind is niet iets totaal anders dan die alleenstaande die zijn neus optrekt voor een kleine ruimte. Dat kind heeft ook gewoon ruimte nodig om te leven, net als ieder ander. 

Gezinnen hebben pp gemiddeld al minder ruimte dan alleenstaanden. 

Miss-Pippi schreef op 04-08-2021 om 12:53:

[..]

Grappig dat wensen en ervaringen dan toch zo verschillen. Ik heb in mijn eentje echt geen vier slaapkamers nodig, maar ik hoop echt dat ik nóóit meer ergens hoef te wonen met bovenburen en zonder tuin. Waar ik nu woon is wel nieuwbouw, goed geïsoleerd en een heel stil buurtje. Het huis heeft ook een gunstige ligging. Als je aan alle kanten tuinen en buren met kinderen hebt dan lijkt me dat ook wel veel overlast geven. Hier is het zo stil dat ik zelf amper geluid durf te maken buiten. Mijn buren hebben wel een kindje, maar die laten ze in de ochtend ook nooit vroeg naar buiten.
Ook ‘s avonds bijna nooit geluid, muziek, bbq’s. Je begrijpt; ik hoop dat ik hier nog lang zo kan blijven.

Je hebt ook een rommelkamer/zolder nodig (voor de kerstspullen, koffers e.d.), een logeerkamer en een ruimte waar je kunt werken/hobbyen. En natuurlijk de ruimte waar je wasmachine, droger en vriezer kunnen staan.

Gezinswoningen worden naar mijn mening niet praktisch gebouwd. In Nederland zie je nog steeds bijna nooit standaard een 2e badkamer bijv. Als je met kinderen woont is dat natuurlijk wel veel praktischer. Idem als ze willen dat vreemden samen een huis kunnen gaan delen. Dan heb je wel ieder je eigen voorzieningen nodig. 

Julali schreef op 04-08-2021 om 13:07:

[..]

Nee, omdat ik mijn huis helemaal zelf heb (af)betaald, daar mag best wat tegenover staan qua woongenot. Het komt ook bij mij niet uit de lucht vallen. Mijn man en ik werken er hard voor, we hebben beide geen rijke families die ons een jubelton schenken.

Ik woon in een sociale huurwoning die ik helemaal zelf betaal. Ook ik werk daar hard voor.

Ik schrijf nergens dat je niet alleen in een groot huis kan wonen. Als je het in je eentje kunt betalen, dan kun je wonen waar je maar wil.

Dit heb ik je al eerder gemeld: dat is niet zo, die woonruimte is er niet!!!!

Een woning delen met een kind is aan de ene kant anders, omdat je zo vertrouwd met elkaar bent. Aan de andere kant ook weer niet, omdat dat kind een volwaardig persoon is, die net als iedereen ruimte nodig heeft om te kunnen leven. Een kind is niet iets totaal anders dan die alleenstaande die zijn neus optrekt voor een kleine ruimte. Dat kind heeft ook gewoon ruimte nodig om te leven, net als ieder ander.

En weer dat"zogenaamde: "neus optrekken voor. Echt, jij (ver)oordeelt terwijl je van niets weet!

Gezinnen hebben pp gemiddeld al minder ruimte dan alleenstaanden.

redbulletje schreef op 04-08-2021 om 13:10:

[..]

Je hebt ook een rommelkamer/zolder nodig (voor de kerstspullen, koffers e.d.), een logeerkamer en een ruimte waar je kunt werken/hobbyen. En natuurlijk de ruimte waar je wasmachine, droger en vriezer kunnen staan.

Hoezo? Jij haalt toch zelf die troep in huis, eigen keuze hoor dat geeft je geen recht op een groter huis.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

04-08-2021 om 13:18

Poezie schreef op 04-08-2021 om 13:14:

[..]

Die woningen zijn er inderdaad niet 

De krapte-indicator voor bestaande woningen komt in het tweede kwartaal 2021 gemiddeld uit op 1,4 terwijl deze een jaar geleden nog 2,6 was. De koper kan dus wederom uit minder dan twee huizen kiezen en dat aantal is opnieuw teruggelopen. Voor een gemiddeld rijtjeshuis is de krapte-indicator zelfs slechts 1,0.

https://www.nvm.nl/nieuws/2021/woningmarktq2/

[..]

wat jij liet zien was geen 45m2, daar was niet eens een woonkamer, keukenblok of eettafel. Mijn huis is 45m2 en heeft een gewone keuken (met 4 persoons eettafel), woonkamer, aparte slaapkamer, berging, badkamer en zelfs een hal. Ik heb echt niks tegen containers, maar wel als ze zo groot zijn/ingedeeld zijn als een caravan. Ik wil een HUIS, geen hok.

Waarom zou iemand die netjes fulltime werkt en modaal verdient niet mogen verwachten fatsoenlijk onderdak te hebben?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.