Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Woningtekort: Meer mensen in woningen

Peiling

Ruimte geven
218 stemmen
6%
88%
6%

irmama schreef op 03-08-2021 om 18:52:

[..]

Nee hoe dan?

Hoe bedoel je? Er zijn wel meer Uni's in Nederland.

Poezie schreef op 03-08-2021 om 18:55:

[..]

Hoe bedoel je? Er zijn wel meer Uni's in Nederland.

Ja dus? Ze hebben toch niet overal alle richtingen en vanuit Zeeland is dat dus niet mogelijk heen en weer.  

irmama schreef op 03-08-2021 om 19:00:

[..]

Ja dus? Ze hebben toch niet overal alle richtingen en vanuit Zeeland is dat dus niet mogelijk heen en weer.

Doe eens rustig, het was maar een vraag. Weet ik veel waar jullie wonen....

Poezie schreef op 03-08-2021 om 19:03:

[..]

Doe eens rustig, het was maar een vraag. Weet ik veel waar jullie wonen....

Sorry ik had honger. Maar het leek mij logisch

Julali schreef op 03-08-2021 om 16:59:

[..]

Vind je 2 ton veel geld voor een huis?

Voor een klein appartementje wat een paar jaar geleden voor 75000 wegging? Ja dat vind ik een immens verschil. Daarnaast moet je flink verdienen wil je dat kunnen lenen. Met 50k kun je nog geen 250.000 hypotheek krijgen.

Julali schreef op 03-08-2021 om 17:33:

Volgens mij hebben alle grote steden hetzelfde probleem, dus dat zal in de stad Groningen vast niet anders zijn.

Ik vind 2 ton nog te overzien. Hier begint het pas bij 4 ton, want alle huizen van rond de 3 ton gaan inmiddels voor een ton meer weg.

Dit gaat om kleinere plaatsen in het noorden. En dan max 60m2 en excl overbieden. Waar ik woon hoef je het inderdaad niet eens te proberen met minder dan 3 ton.

irmama schreef op 03-08-2021 om 19:31:

[..]

Sorry ik had honger. Maar het leek mij logisch

Eet smakelijk!

ImpassionedRaven59

ImpassionedRaven59

03-08-2021 om 20:04

Ik woon in een sociale huurwoning. Twee jaar geleden moest ik verhuizen omdat mijn woning gesloopt ging worden. Ik kreeg toen dus ook urgentie voor het vinden van een woning. Uit wat ik toen heb meegemaakt, kreeg ik de indruk dat er helemaal geen sprake was van woningnood.

In Den Haag is het bij de woningcorporaties kennelijk gebruikelijk dat de bovenste acht kandidaten worden uitgenodigd bij de eerste bezichtiging. Ik ben zodoende bij meerdere bezichtigingen een uitnodiging gekregen.

Bij een van de bezichtigingen maakte ik mee dat mensen hun neus optrokken voor de woning omdat ze 3 hoog te hoog vinden of omdat de woning houten vloeren heeft.

Bij een andere bezichtiging was ik de achtste kandidaat. Behalve ik, kwam nog één andere kandidaat kijken, die de woning ook accepteerde. De overige zes kandidaten, die dus kennelijk nog urgenter waren dan ik, kwamen dus niet eens opdagen.

Ik vraag me serieus af hoe dringend iemand nu werkelijk op zoek is naar een woning als je wordt uitgenodigd voor een bezichtiging en je komt niet eens opdagen.

BeertjeColargol schreef op 03-08-2021 om 20:04:

Ik woon in een sociale huurwoning. Twee jaar geleden moest ik verhuizen omdat mijn woning gesloopt ging worden. Ik kreeg toen dus ook urgentie voor het vinden van een woning. Uit wat ik toen heb meegemaakt, kreeg ik de indruk dat er helemaal geen sprake was van woningnood.

In Den Haag is het bij de woningcorporaties kennelijk gebruikelijk dat de bovenste acht kandidaten worden uitgenodigd bij de eerste bezichtiging. Ik ben zodoende bij meerdere bezichtigingen een uitnodiging gekregen.

Bij een van de bezichtigingen maakte ik mee dat mensen hun neus optrokken voor de woning omdat ze 3 hoog te hoog vinden of omdat de woning houten vloeren heeft.

Bij een andere bezichtiging was ik de achtste kandidaat. Behalve ik, kwam nog één andere kandidaat kijken, die de woning ook accepteerde. De overige zes kandidaten, die dus kennelijk nog urgenter waren dan ik, kwamen dus niet eens opdagen.

Ik vraag me serieus af hoe dringend iemand nu werkelijk op zoek is naar een woning als je wordt uitgenodigd voor een bezichtiging en je komt niet eens opdagen.

Waren dat niet allemaal mensen met een urgentie?

Maar die bovenste acht zijn toch juist niet allemaal mensen met urgentie, maar ook veelal doorstromers die voldoende wachttijd opgebouwd hebben? Aangezien je al je wachttijd kwijtraakt zodra je een huis accepteert, en weer helemaal achteraan moet aansluiten, kan ik me voorstellen dat je dan kritisch bent.

Renmuis schreef op 03-08-2021 om 20:17:

Maar die bovenste acht zijn toch juist niet allemaal mensen met urgentie, maar ook veelal doorstromers die voldoende wachttijd opgebouwd hebben? Aangezien je al je wachttijd kwijtraakt zodra je een huis accepteert, en weer helemaal achteraan moet aansluiten, kan ik me voorstellen dat je dan kritisch bent.

Als er een heel huizenblok op zoek moet naar een andere woning heb je natuurlijk al snel dat de bovenste 10 urgentie hebben. 

ImpassionedRaven59

ImpassionedRaven59

03-08-2021 om 20:23

Poezie schreef op 03-08-2021 om 20:14:

[..]

Waren dat niet allemaal mensen met een urgentie?

Renmuis schreef op 03-08-2021 om 20:17:

Ik had urgentie en voor een bepaalde woning was ik de achtste kandidaat. Dan moeten de zeven kandidaten boven mij toch ook allemaal urgentie gehad hebben?

DownrightChinchilla41

DownrightChinchilla41

03-08-2021 om 20:26

Wat ik niet begrijp is dat er hier veel oude huurwoningen worden afgebroken en worden herbouwd. Maar veel van die oude woningen waren portiekwoningen, dus waar eerst 4 woningen waren komt er nu maar 1 voor terug. Dat begrijp ik niet, hier ook veel alleenstaanden in een eengezinswoning (waar op de zelfde plek dus 4 mensen hadden kunnen wonen (minimaal). Het waren ideale huisjes voor alleenstaanden, ouderen, starters (en betaalbaar).

Ik zou ook makkelijk een kamer kunnen verhuren, maar dat is met toeslagen en dergelijke gewoon niet of amper te doen. 

DownrightChinchilla41

DownrightChinchilla41

03-08-2021 om 20:32

BeertjeColargol schreef op 03-08-2021 om 20:23:

[..]

[..]

Ik had urgentie en voor een bepaalde woning was ik de achtste kandidaat. Dan moeten de zeven kandidaten boven mij toch ook allemaal urgentie gehad hebben?

Klopt, en bij urgentie mag je hier maar 1 woning weigeren na bezichtiging anders verloopt je urgentie (ik heb ook moeten verhuizen omdat mijn woning gesloopt werd).

Sabbiehhh schreef op 03-08-2021 om 19:49:

[..]

Voor een klein appartementje wat een paar jaar geleden voor 75000 wegging? Ja dat vind ik een immens verschil. Daarnaast moet je flink verdienen wil je dat kunnen lenen. Met 50k kun je nog geen 250.000 hypotheek krijgen.

Een alleenstaande hoeft niet in een heel huis, of appartement te gaan zitten. Die ruimte heb je helemaal niet nodig in je eentje. Vaak gaat het toch om woningen van 80-120 m2. Ik vind het zonde als daar iemand in z'n uppie woont. 

Ze zouden meer van die containerwoningen moeten neerzetten voor alleenstaanden zonder kinderen. Daar heb je alles voor jezelf op 45m2. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.