Nieuws en actueel
Friezinnetje
01-08-2021 om 09:57
Woningtekort: Meer mensen in woningen
Er is momenteel een enorm woningtekort en de huizenmarkt is oververhit. Op de NOS-site lees ik in een artikel dat er nu het idee is, om meer mensen in een woning te proberen te krijgen. Er wonen nl steeds meer mensen alleen in een woning, waar makkelijk nog iemand bij kan.
https://nos.nl/artikel/2391941-idee-tegen-woningtekort-plaats-meer-mensen-in-bestaande-huizen
Nu woon ik ook alleen en zou er qua ruimte nog prima iemand bij kunnen, maar zou ik dat absoluut niet willen. Zou jij ruimte willen opgeven om iemand een plekje om te wonen te geven?
Peiling
Ruimte geven
Renmuis
03-08-2021 om 14:15
watertoren schreef op 03-08-2021 om 12:43:
( wat de meeste niet zouden doen want ze willen niet voor homo's aangezien worden)
Hoe kortzichtig kun je zijn, allemensen...
DownrightSpoonbill69
03-08-2021 om 14:39
Ik heb 1 ding heel duidelijk mee gekregen vanuit huis: samen goed is geen goed.
Sabbiehhh
03-08-2021 om 14:55
Julali schreef op 01-08-2021 om 16:48:
[..]
Er zijn wel huizen, alleen die zijn niet goed genoeg. Of ze zijn te ver weg, of te oud, of de tuin is te klein.
Zelfs in de noordelijke provincies liggen de prijzen al voor een appartement op 200.000 en dan moet je er nog rekening mee houden dat je flink zult moeten overbieden om de woning te krijgen. Hoezo er zijn huizen?
Julali
03-08-2021 om 16:53
Renmuis schreef op 03-08-2021 om 14:10:
[..]
Hangt van je relatie met je ouders af, natuurlijk. Genoeg huisgenoten gehad waaraan ik meer verantwoording heb moeten afleggen dan mijn ouders, die zeurden dat ik te laat thuis was, of niet gezellig mee at, of ging studeren in plaats van feesten, of commentaar hadden als ik op zondag alleen maar wilde gamen. Mijn ouders waren in vergelijking daarbij ontzettend relaxed.
Ik ben trouwens op mijn 18e het huis uit gegaan, maar ik ben niet zo arrogant om te denken dat mensen die het anders hebben gedaan daarom beperkt zijn in hun ontwikkeling.
Met je ouders is het een heel andere relatie, hoe je het ook wendt of keert. Het zijn je ouders en belangrijker nog, jij bent hun kind.
Tegen een huisgenoot kun je zeggen, zeg Pietje bemoei je met je eigen zaken. Of je zegt gewoon nee als je ergens geen trek in hebt. Je bent Pietje immers niks verplicht. Hij heeft er niks mee te maken of jij om 1 uur 's nachts thuiskomt, om 5 uur 's ochtends of pas na een dag of 2. Hij heeft er ook niks over te vinden als iemand meeneemt naar je kamer, of als jij elke dag pizza's bakt. In je ouderlijk huis is dat toch echt anders.
In het ergste geval zoek je een andere kamer als je je ergens niet prettig voelt. et je ouders is dat toch anders, dat blijven je ouders.
Julali
03-08-2021 om 16:59
Sabbiehhh schreef op 03-08-2021 om 14:55:
[..]
Zelfs in de noordelijke provincies liggen de prijzen al voor een appartement op 200.000 en dan moet je er nog rekening mee houden dat je flink zult moeten overbieden om de woning te krijgen. Hoezo er zijn huizen?
Vind je 2 ton veel geld voor een huis?
Rockstar
03-08-2021 om 17:07
Voor een appartement in Groningen? Ja. En ik gok dat daar geen overbieden bij zit.
Hier is het trouwens gewoon 280.000-3 ton zonder overbieden voor bestaande bouw appartement, vanaf 320.000 voor nieuwbouw voor 60m2 zonder overbieden en kaal, dus daar moet alles nog in (al zit de badkamer er vaak wel in geloof ik).
Julali
03-08-2021 om 17:33
Volgens mij hebben alle grote steden hetzelfde probleem, dus dat zal in de stad Groningen vast niet anders zijn.
Ik vind 2 ton nog te overzien. Hier begint het pas bij 4 ton, want alle huizen van rond de 3 ton gaan inmiddels voor een ton meer weg.
Poezie
03-08-2021 om 17:37
Julali schreef op 03-08-2021 om 16:53:
[..]
Met je ouders is het een heel andere relatie, hoe je het ook wendt of keert. Het zijn je ouders en belangrijker nog, jij bent hun kind.
Tegen een huisgenoot kun je zeggen, zeg Pietje bemoei je met je eigen zaken. Of je zegt gewoon nee als je ergens geen trek in hebt. Je bent Pietje immers niks verplicht. Hij heeft er niks mee te maken of jij om 1 uur 's nachts thuiskomt, om 5 uur 's ochtends of pas na een dag of 2. Hij heeft er ook niks over te vinden als iemand meeneemt naar je kamer, of als jij elke dag pizza's bakt. In je ouderlijk huis is dat toch echt anders.
In het ergste geval zoek je een andere kamer als je je ergens niet prettig voelt. et je ouders is dat toch anders, dat blijven je ouders.
Nee hoor, mijn volwassen zoon en ik leven ons eigen leven. Als hij 's nachts pizza wil eten moet hij dat zelf weten. Als hij ergens anders blijft slapen hoeft hij alleen een appje te sturen dat hij dat doet, verder maakt het mij niet uit waar dat is en wanneer hij weer thuis komt.
Athan
03-08-2021 om 17:41
Wollstonecraft schreef op 01-08-2021 om 10:16:
Mijn woningbouwvereniging is net begonnen om eensgezinswoningen geschikt te maken voor bewoning door meer mensen. De krijgen dan deels hun eigen vertrekken en deels delen ze dingen zoals sanitair.
...
Ik wil alles delen, desnoods mijn bed. Maar NIET mijn sanitair.
Renmuis
03-08-2021 om 18:16
Julali schreef op 03-08-2021 om 16:59:
[..]
Vind je 2 ton veel geld voor een huis?
Ik vind 2 ton veel geld voor een huis, ja. Jij niet? Je moet €43.500 verdienen per jaar als alleenstaande (en verder ook geen schulden hebben) om een hypotheek van 2 ton te krijgen. Daar zit je als fulltime werkende leraar (po) na 10 jaar werken net aan. En leraar is een relatief goed betaald beroep - genoeg mensen die even hard werken in een andere sector maar nooit zoveel zullen verdienen.
En met die 2 ton heb je in mijn stad in ieder geval nog niets. Ik woon in een kleine maar wel populaire stad, en de kleinste flats in de kanswijk met veel hoogbouw en sociale huur gaan nu voor 225.000+ weg. Zit je op de hoogste trede als groepsleerkracht, dan kan je dat dus net betalen. En niet iedereen hoeft te kopen, maar wat is de keuze? Sociale huur verdien je teveel voor, en particuliere huur kost je per maand 2x zoveel als die hypotheek.
Ik snap trouwens niet dat we überhaupt moeten discussiëren of de huizenprijzen de pan uitvliegen en de woningnood heel ernstig is. Dat is toch zonneklaar?
irmama
03-08-2021 om 18:42
watertoren schreef op 03-08-2021 om 13:32:
Als ik de verhalen lees van mensen die al vroeg op kamers gingen dan vond ik dat vaak maar een armoedig bestaan. Macaroni eten met smac en ketchup heb ik vaak gelezen. Mijn zoon ging stappen , vaak op vakantie en weekenden weg , hij at fatsoenlijk en kon ook nog sparen.
Alsof het altijd een optie is om thuis te wonen? De Uni is 2.5 uur verderop.
Mijn zoon eet prima hoor.
irmama
03-08-2021 om 18:46
Julali schreef op 03-08-2021 om 17:33:
Volgens mij hebben alle grote steden hetzelfde probleem, dus dat zal in de stad Groningen vast niet anders zijn.
Ik vind 2 ton nog te overzien. Hier begint het pas bij 4 ton, want alle huizen van rond de 3 ton gaan inmiddels voor een ton meer weg.
Hoe moet een alleenstaande jongere dat bedrag ophoesten aan hypotheek???
watertoren
03-08-2021 om 18:48
irmama schreef op 03-08-2021 om 18:42:
[..]
Ik heb ook niet gezegd dat het altijd een optie is maar waarom zou je geld uit geven aan een kamer als je vlak bij huis studeert en het thuis goed hebt en je lekker kunt leven en ook nog sparen.
Poezie
03-08-2021 om 18:48
irmama schreef op 03-08-2021 om 18:42:
[..]
Andere Uni geen optie?
irmama
03-08-2021 om 18:52
Poezie schreef op 03-08-2021 om 18:48:
[..]
Andere Uni geen optie?
Nee hoe dan?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.