Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Woningtekort: Meer mensen in woningen

Peiling

Ruimte geven
218 stemmen
6%
88%
6%

redbulletje schreef op 01-08-2021 om 22:32:

[..]

Ik hoor 't hier aan de grens idd regelmatig dat mensen in Belgie vrij makkelijk aan 'n betaalbare particuliere huurwoning komen.

In België is het veel duurder om een woning te kopen. (Makelaarskosten, belastingen, meer eigen inbreng, geen HRA) Pandjebeleggen levert er minder op. 

Soraya schreef op 02-08-2021 om 00:23:

[..]

Volgens mij heeft ze wel gelijk van dat drie jaar ingeschreven kunnen staan en zuidwestwonen.nl/inschrijven/spelregels

En als je dan niks hebt gevonden sta je weer achteraan in de rij.

Woningnet hier heeft dit niet. Met als gevolg dat mensen die helemaal geen huis zoeken jarenlang ingeschreven staan voor “het geval dat”. En voorrang krijgen ten opzichte van mensen die wel dagelijks reageren.

Ja precies. Dat je 3 jaar ingeschreven maximaal wist ik maar dan heb je dus niets,  mijn moeder dan.

Er woonde wel opeens iemand anders in een leeggekomen huisje wat niet op de site stond en mijn moeder had toen de maximale inschrijfrijd dus hoe dat kon?

irmama schreef op 02-08-2021 om 00:33:

[..]

Ja precies. Dat je 3 jaar ingeschreven maximaal wist ik maar dan heb je dus niets, mijn moeder dan.

Er woonde wel opeens iemand anders in een leeggekomen huisje wat niet op de site stond en mijn moeder had toen de maximale inschrijfrijd dus hoe dat kon?

Is die woning niet toebedeeld aan iemand die voorrang krijgt? 

Waarom kan je er eigenlijk maar 3 jaar inschrijftijd opbouwen? 

Soraya schreef op 02-08-2021 om 00:19:

Huizenmarkt is een drama. Soms zie ik nog een betaalbare woning voorbij komen. Maar dan wel met niet-bewoners en ouderdomsclausule (oké…) en hoge VvE. Ik ben een keer wezen kijken waar meteen duidelijk was dat de VvE maandelijks 150 euro in de sloot gooien was. En dat huis is toch boven de vraagprijs verkocht.

Is imo een normale prijs voor de VVE. Ik betaal nu 139,- en echt dat is stukken minder dan wat ik kwijt was aan onderhoud voor de 2 onder 1 kap waar ik eerst woonde.

VVE's moet allemaal reserveringen doen en alles volgens de wet. Tja en soms zitten er wat rare dingen in. Zo heb ik aan mijn appartement zonneweringen, mijn buren niet. Maar zit aan de buitenkant dus is er iets mis mee, op kosten van de VVE. Kunnen de buren dan wel over klagen, hadden ze zelf met de nieuwbouw maar ook moeten kiezen voor zonneweringen. Maar ja ervaringen uit het verleden mijn eerste koop nieuwbouw appartement iedereen er met zijn laatste geld in dan zijn dat soort extra's lastig lastig.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

02-08-2021 om 07:40

Zeefietser schreef op 02-08-2021 om 07:32:

[..]

Is imo een normale prijs voor de VVE. Ik betaal nu 139,- en echt dat is stukken minder dan wat ik kwijt was aan onderhoud voor de 2 onder 1 kap waar ik eerst woonde.

VVE's moet allemaal reserveringen doen en alles volgens de wet. Tja en soms zitten er wat rare dingen in. Zo heb ik aan mijn appartement zonneweringen, mijn buren niet. Maar zit aan de buitenkant dus is er iets mis mee, op kosten van de VVE. Kunnen de buren dan wel over klagen, hadden ze zelf met de nieuwbouw maar ook moeten kiezen voor zonneweringen. Maar ja ervaringen uit het verleden mijn eerste koop nieuwbouw appartement iedereen er met zijn laatste geld in dan zijn dat soort extra's lastig lastig.

Precies. En onderhoud buitenkant kozijnen, gemeenschappelijke ruimten en eventuele lift. Als het dak lekt zijn die kosten iig niet voor jou. 140 euro is echt een net bedrag wat goed op te brengen is.

Soraya schreef op 02-08-2021 om 00:42:

[..]

Is die woning niet toebedeeld aan iemand die voorrang krijgt?

Waarom kan je er eigenlijk maar 3 jaar inschrijftijd opbouwen?

Tja waarom zou iemand voorrang moeten krijgen voor een seniorenwoning?

Dat van die inschrijfrijd 3 jaar was vroeger niet, geen idee waarom dat is.

was de VVE bijdrage hier maar €150

irmama schreef op 01-08-2021 om 21:21:

[..]

Wie heeft dat verteld? Dat is niet zo

Goedemorgen, volgens mij las ik dat van een woning binnen 3 jaar bij KRO Pointer. 

watertoren schreef op 01-08-2021 om 22:45:

[..]

[..]

Dat klopt ook wel maar mijn zoon die voorheen zoekende was naar een huis zou echt nooit in Belgie willen wonen . Ikzelf ook niet hoor.

Vlaanderen zonder Wallonië is wel nice.  

Zeefietser schreef op 02-08-2021 om 07:32:

[..]

De vraag is nog maar hoe dit gecontroleerd wordt. Overigens vind ik 139 euro nog behoorlijk meevallen, ik zie vaak véél hogere bedragen.

Het is heel lastig om te zeggen welk bedrag oké is voor een VVE. Want dat bedrag is afhankelijk van wat de VVE aan onderhoud moet doen, maar ook, hoe goed is de VVE? Een laag VVE-bedrag is leuk, maar als er daardoor niet op tijd voldoende geld bij elkaar is om het dak te vernieuwen, dan moet je ineens meer betalen. Terwijl het kan zijn dat een duurdere VVE alles wel goed in de peiling heeft en als het onderhoud wordt gepleegd, je niet bij hoeft te betalen.

In mijn omgeving bleven de meeste thuis wonen tot ze gingen samenwonen of vertrokken voor een flat/woning in een stad op 25 km afstand. Als alleenstaande was er gewoon niets te krijgen als je niet genoeg geld bij elkaar had en te jong was. Rond de 30 kregen een aantal wel een woning, want dan kreeg je gezien je leeftijd voorrang op jongere alleenstaanden. Maar het is nog altijd echt een probleem.

DanGun schreef op 01-08-2021 om 14:14:

[..]

Dat zie ik ook. Mijn meubels waren minimaal tweedehands. En m’n servies was al door minimaal 5 broers en zussen voor me gebruikt.

Sterker nog een groot deel van dat bij elkaar geraapte servies gebruik ik nu ruim 20 jaar later nog steeds. Ik moet toegeven dat ik inmiddels wel nieuwe meubels heb 

Maki schreef op 02-08-2021 om 12:03:

[..]

Sterker nog een groot deel van dat bij elkaar geraapte servies gebruik ik nu ruim 20 jaar later nog steeds. Ik moet toegeven dat ik inmiddels wel nieuwe meubels heb

Ik had een nieuw servies. Gewoon bij elkaar gespaard vóór ik op mijzelf ging wonen. Dat kan ook nog.

Waarom zou je geen nieuwe spullen kopen als je jarenlang weinig van je verdiende geld op hebt hoeven maken en veel hebt kunnen sparen?

Poezie schreef op 02-08-2021 om 12:10:

Waarom zou je geen nieuwe spullen kopen als je jarenlang weinig van je verdiende geld op hebt hoeven maken en veel hebt kunnen sparen?

Omdat al dat geld in overbieden moet als je een huis wil kopen, daar gaat het geloof ik om. Als je gaat huren zie ik ook niet in waarom je in godnaam op een 15e hands bank zou moeten gaan zitten als je wat spaargeld hebt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.