Nieuws en actueel
Friezinnetje
01-08-2021 om 09:57
Woningtekort: Meer mensen in woningen
Er is momenteel een enorm woningtekort en de huizenmarkt is oververhit. Op de NOS-site lees ik in een artikel dat er nu het idee is, om meer mensen in een woning te proberen te krijgen. Er wonen nl steeds meer mensen alleen in een woning, waar makkelijk nog iemand bij kan.
https://nos.nl/artikel/2391941-idee-tegen-woningtekort-plaats-meer-mensen-in-bestaande-huizen
Nu woon ik ook alleen en zou er qua ruimte nog prima iemand bij kunnen, maar zou ik dat absoluut niet willen. Zou jij ruimte willen opgeven om iemand een plekje om te wonen te geven?
Peiling
Ruimte geven
Inck
01-08-2021 om 19:38
Violetta2002 schreef op 01-08-2021 om 19:33:
[..]
Op Woonnet hier staat al dat alleenstaanden ZONDER zorg voor de kinderen nooit urgentie krijgen want die kunnen op kamers.
En als ik kijk naar het kameraanbod hier voor alleenstaanden waar je als niet-student in kan betaal je al minstens 700 per maand. Je hebt dan wel eigen sanitair…Volgens mij is het niet de bedoeling dat belastingsgeld massaal wordt gebruikt om dit soort dure kamers te faciliteren als je er al huurtoeslag voor kunt krijgen? Anders weet ik niet hoe je beneden modaal nog woonruimte kunt vinden als er geen familie of vrienden wat voor je hebben.
Huurtoeslag mag alleen als het een zelfstandige woning is, met eigen huisnummer dus. Dat is dus ook al geen mogelijkheid. Zelf kiezen waar je wilt wonen is iets geworden voor rijke mensen. Alleenstaande starters die tussen minimum en zelfs tot aan iets bovenmodaal verdienen mogen gelukkig zijn als ze überhaupt een klein appartement kunnen krijgen.
Violetta2002
01-08-2021 om 19:42
Inck schreef op 01-08-2021 om 19:38:
[..]
Huurtoeslag mag alleen als het een zelfstandige woning is, met eigen huisnummer dus. Dat is dus ook al geen mogelijkheid. Zelf kiezen waar je wilt wonen is iets geworden voor rijke mensen. Alleenstaande starters die tussen minimum en zelfs tot aan iets bovenmodaal verdienen mogen gelukkig zijn als ze überhaupt een klein appartement kunnen krijgen.
Ik heb me er nooit in verdiept omdat het sws al te duur voor me is en ik niet eens in aanmerking kom voor toeslagen. Maar idd je kunt alleen als je tot de xx procent rijksten behoort kiezen waar je wil wonen.
Wat ik trouwens belachelijk vind is dat op immoweb.be het lijkt alsof er bij de Zuiderburen een overvloed is aan betaalbare huurwoningen. Misschien hebben ze daar per advertentie ook tientallen geïnteresseerden maar waarom kan het daar blijkbaar anders?
Julali
01-08-2021 om 19:49
Violetta2002 schreef op 01-08-2021 om 19:33:
[..]
Op Woonnet hier staat al dat alleenstaanden ZONDER zorg voor de kinderen nooit urgentie krijgen want die kunnen op kamers.
En als ik kijk naar het kameraanbod hier voor alleenstaanden waar je als niet-student in kan betaal je al minstens 700 per maand. Je hebt dan wel eigen sanitair…Volgens mij is het niet de bedoeling dat belastingsgeld massaal wordt gebruikt om dit soort dure kamers te faciliteren als je er al huurtoeslag voor kunt krijgen? Anders weet ik niet hoe je beneden modaal nog woonruimte kunt vinden als er geen familie of vrienden wat voor je hebben.
Op zich logisch, want in je eentje heb je niet veel ruimte nodig. Je eigen sanitair is dan al heel luxe. Het gaat om een basisvoorziening, gesubsidieerd vanuit de overheid, dus ik vind het niet gek dat het minimum wordt geboden.
Met een kind, of meerdere kinderen heb je nu eenmaal meer ruimte nodig. Toch zeker 2 - 3 slaapkamers, een keuken en aparte woonkamer. Je bent immers met meerdere mensen.
watertoren
01-08-2021 om 19:53
irmama schreef op 01-08-2021 om 19:00:
[..]
Dat was echt niet gangbaar. Ik ben uit dezelfde tijd en ken niemand die na zijn 20e nog thuis woonde.
In mijn omgeving wel hoor. Ik was zelf 24 toen ik samen met mijn man een huis kocht en het huis uit ging. Dat was in 1989. Bij vrienden en vriendinnen ging het net zo.
DanGun
01-08-2021 om 19:59
irmama schreef op 01-08-2021 om 19:00:
[..]
Dat was echt niet gangbaar. Ik ben uit dezelfde tijd en ken niemand die na zijn 20e nog thuis woonde.
Ik was zelf ook heel jong uit huis. Maar in mijn omgeving bleef iedereen lang bij papa en mama wonen
Rondstruiner
01-08-2021 om 20:03
Tickel schreef op 01-08-2021 om 18:58:
[..]
Het is een beetje broekzak-vestzak. Koop je nu dan betaal je veel en staat de rente laag, koop je na het instorten dan betaal je minder en staat de rente hoger.
Dat is maar zeer de vraag toch? De Europese Centrale Bank houdt de rente al sinds de kredietcrisis zo idioot laag. Ik begin me af te vragen of de rente ooit weer omhoog zal gaan. Dus de hypotheekrente is losgekoppeld van de markt op dit moment. De lage rente is wel een van de redenen voor de oververhitte markt, maar als de markt instort terwijl de rente nog laag is, verandert de rente niet mee. Andersom zal de markt wel meegaan als de rente verhoogd wordt denk ik.
Ik heb mijn zoektocht in ieder geval stopgezet, het is voor mij gewoon echt niet haalbaar in deze markt.
EnchantedDragonfly18
01-08-2021 om 21:07
Rondstruiner schreef op 01-08-2021 om 20:03:
[..]
Dat is maar zeer de vraag toch? De Europese Centrale Bank houdt de rente al sinds de kredietcrisis zo idioot laag. Ik begin me af te vragen of de rente ooit weer omhoog zal gaan. Dus de hypotheekrente is losgekoppeld van de markt op dit moment. De lage rente is wel een van de redenen voor de oververhitte markt, maar als de markt instort terwijl de rente nog laag is, verandert de rente niet mee. Andersom zal de markt wel meegaan als de rente verhoogd wordt denk ik.
Ik heb mijn zoektocht in ieder geval stopgezet, het is voor mij gewoon echt niet haalbaar in deze markt.
Ik denk het wel hoor. In begin jaren 80 stond de rente ook zo gruwelijk hoog. Eens in de zoveel tijd heb je dat.
irmama
01-08-2021 om 21:21
Violetta2002 schreef op 01-08-2021 om 19:30:
[..]
Wat ik in Zeeland niet begrijp is de garantie om binnen 3 jaar een sociale huurwoning toegewezen te krijgen. Misschien werkt het in de praktijk niet zo. (Je kan je toch maar maximaal 3 jaar achter elkaar inschrijven?) Maar hoe kan het dat je daar op papier zo relatief snel nog wel een woning kan vinden?
Verder herken ik wel de frustratie. Op Funda heb ik al tientallen keren ogenschijnlijk nog betaalbare woningen in Zeeland gezien die dan worden aangeboden als beleggingsobject… En dat Gent er om de hoek ligt en al helemaal onbetaalbaar is helpt ook niet mee. (Sommige makelaars maken reclame om in België te blijven werken en in Nederland te gaan wonen. Ik zou denken dat je andersom netto meer overhoudt.)
Wie heeft dat verteld? Dat is niet zo
Rondstruiner
01-08-2021 om 21:24
Tickel schreef op 01-08-2021 om 21:07:
[..]
Ik denk het wel hoor. In begin jaren 80 stond de rente ook zo gruwelijk hoog. Eens in de zoveel tijd heb je dat.
Nee, toen was de situatie compleet anders. De ECB én de euro bestonden nog niet en er was geen Europees monetair beleid door de ECB zoals nu. Klaas Knot van de Nederlandse Bank is het al jaren niet eens met dit beleid.
redbulletje
01-08-2021 om 22:32
Violetta2002 schreef op 01-08-2021 om 19:42:
[..]
Ik heb me er nooit in verdiept omdat het sws al te duur voor me is en ik niet eens in aanmerking kom voor toeslagen. Maar idd je kunt alleen als je tot de xx procent rijksten behoort kiezen waar je wil wonen.
Wat ik trouwens belachelijk vind is dat op immoweb.be het lijkt alsof er bij de Zuiderburen een overvloed is aan betaalbare huurwoningen. Misschien hebben ze daar per advertentie ook tientallen geïnteresseerden maar waarom kan het daar blijkbaar anders?
Ik hoor 't hier aan de grens idd regelmatig dat mensen in Belgie vrij makkelijk aan 'n betaalbare particuliere huurwoning komen.
watertoren
01-08-2021 om 22:45
redbulletje schreef op 01-08-2021 om 22:32:
[..]
Ik hoor 't hier aan de grens idd regelmatig dat mensen in Belgie vrij makkelijk aan 'n betaalbare particuliere huurwoning komen.
redbulletje schreef op 01-08-2021 om 22:32:
[..]
Dat klopt ook wel maar mijn zoon die voorheen zoekende was naar een huis zou echt nooit in Belgie willen wonen . Ikzelf ook niet hoor.
redbulletje
01-08-2021 om 22:47
watertoren schreef op 01-08-2021 om 22:45:
[..]
[..]
Dat klopt ook wel maar mijn zoon die voorheen zoekende was naar een huis zou echt nooit in Belgie willen wonen . Ikzelf ook niet hoor.
Toen ik een woning zocht was mijn eis maximaal 30 autominuten van mijn ouders, dus dat had ook in Belgie kunnen zijn. Maar ik ben echt blij dat ik gewoon in NL woon, al die administratieve rompslomp als je daar woont zou niks voor mij zijn geweest. Ben overigens ook blij dat het uiteindelijk op 10 autominuten is uitgekomen. Wat in de jaren 90 een half uur rijden was, is nu door de toegenomen drukte vaak langer.
Soraya
02-08-2021 om 00:19
Huizenmarkt is een drama. Soms zie ik nog een betaalbare woning voorbij komen. Maar dan wel met niet-bewoners en ouderdomsclausule (oké…) en hoge VvE. Ik ben een keer wezen kijken waar meteen duidelijk was dat de VvE maandelijks 150 euro in de sloot gooien was. En dat huis is toch boven de vraagprijs verkocht.
Rockstar
02-08-2021 om 00:23
redbulletje schreef op 01-08-2021 om 22:47:
[..]
Toen ik een woning zocht was mijn eis maximaal 30 autominuten van mijn ouders, dus dat had ook in Belgie kunnen zijn. Maar ik ben echt blij dat ik gewoon in NL woon, al die administratieve rompslomp als je daar woont zou niks voor mij zijn geweest. Ben overigens ook blij dat het uiteindelijk op 10 autominuten is uitgekomen. Wat in de jaren 90 een half uur rijden was, is nu door de toegenomen drukte vaak langer.
Dit is dus de reden dat ik de Randstad niet uit wil. Ik heb geen vriend. Al mijn vriendinnen en familie wonen in deze stad. Ik ga niet moederziel alleen een uur verderop zitten, ben gekke henkie niet. Dan maar geen huis hoor. Misschien als ooit de dijken zijn doorgebroken en iedereen waar ik om geef is dood dat ik het dan overweeg, maar tot die tijd blijf ik net zo lief in de Randstad huren. Ik heb weinig eisen, ben snel tevreden, maar ik ga niet bij mijn familie en vrienden weg.
Soraya
02-08-2021 om 00:23
irmama schreef op 01-08-2021 om 21:21:
[..]
Wie heeft dat verteld? Dat is niet zo
Volgens mij heeft ze wel gelijk van dat drie jaar ingeschreven kunnen staan en zuidwestwonen.nl/inschrijven/spelregels
En als je dan niks hebt gevonden sta je weer achteraan in de rij.
Woningnet hier heeft dit niet. Met als gevolg dat mensen die helemaal geen huis zoeken jarenlang ingeschreven staan voor “het geval dat”. En voorrang krijgen ten opzichte van mensen die wel dagelijks reageren.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.