Nieuws en actueel
Friezinnetje
01-08-2021 om 09:57
Woningtekort: Meer mensen in woningen
Er is momenteel een enorm woningtekort en de huizenmarkt is oververhit. Op de NOS-site lees ik in een artikel dat er nu het idee is, om meer mensen in een woning te proberen te krijgen. Er wonen nl steeds meer mensen alleen in een woning, waar makkelijk nog iemand bij kan.
https://nos.nl/artikel/2391941-idee-tegen-woningtekort-plaats-meer-mensen-in-bestaande-huizen
Nu woon ik ook alleen en zou er qua ruimte nog prima iemand bij kunnen, maar zou ik dat absoluut niet willen. Zou jij ruimte willen opgeven om iemand een plekje om te wonen te geven?
Peiling
Ruimte geven
irmama
01-08-2021 om 18:55
Geronimo3 schreef op 01-08-2021 om 17:30:
[..]
Ik ben het deels met je eens want jongeren willen graag op een A-locatie wonen en eventueel B maar daar stopt het wel een beetje. Buiten de Randstad zijn er genoeg huizen te koop voor een "habbekrats". In Den Helder staan er genoeg huizen te koop onder de 2 ton maar daar willen ze niet wonen ook als is er een treinverbinding naar de Randstad, ik heb meteen even gegoogeld en het duurt 1,15 uur en er gaan zo'n 40 treinen per dag. Dus om te roepen dat er voor jongeren geen huizen zijn is gewoon niet waar. Ik neem nu Den Helder als voorbeeld maar er zijn wel meer plekken in Nederland waar goedkope huisjes te koop staan.
Het echter is niet de plek waar jongeren willen wonen, die willen op een A locatie zitten voor een lage prijs en ik denk dan "dat willen we allemaal wel". Het argument dat sommige jonge mensen geen klushuis willen omdat ze daar geen zin in hebben is natuurlijk legitiem maar zoveel praatjes kon ik me op mijn 30ste ook niet veroorloven. Wij hadden een prima inkomen maar moesten gewoon flink verbouwen en het meeste nog zelf doen ook. Een goedkoop huis, af en op een leuke locatie in de buurt van werk, vrienden en/of sociaal leven met een budget voor nieuwe inrichting is gewoon irreëel.
Aan de andere kant, zo idioot als de woningmarkt nu is heb ik ook nooit meegemaakt maar dat is pas sinds 3 jaar aan de gang. Wat wel opmerkelijk is dat het een bepaald soort jongeren is wat daar steen en been over klaagt en heel veel andere jongeren wel degelijk een kamer vinden in hun studentenstad of een huurwoning maar die delen 'm dan gewoon met anderen.
Ik woon in Zeeland. De huizen zijn hier te duur om met 1 salaris te kopen. Huurwoningen zijn er te weinig. Klushuizen binnen 1 uur verkocht flink overboden. Waar moeten starters heen dan?
ReadyAnteater53
01-08-2021 om 18:56
Sophia_! schreef op 01-08-2021 om 18:37:
[..]
Maar die kleine, aftandse flatjes zijn er nu ook niet meer he. Dit soort verhalen worden zo vaak verteld, maar er zijn nu geen woningen, nieuw of aftands.
En maar klagen over jongeren, net of die voor hun lol tot hun 30e thuis wonen.
Dit inderdaad! Ik kan zo talloze jongeren noemen die maar wat blij zouden zijn met een klein aftands flatje. Ik vind het echt schandelijk dat hier nu een beeld wordt gecreëerd van verwende jongeren voor wie niets goed genoeg is, terwijl er feitelijk sprake is van grote woningnood met alle gevolgen van dien.
Wat ik in mijn omgeving veel zie is singles die na hun studie uit hun studentenkamer moeten en met geen mogelijkheid aan een woning of kamer (huur of koop) kunnen komen. Die bivakkeren langdurig bij vrienden op de bank of komen bij hun ouders op zolder of in het tuinhuisje te wonen. Stellen van boven de 30 die hun kinderwens steeds weer uitstellen omdat er geen stabiele woonruimte met een kinderkamertje te vinden is. Studenten die niet meer op kamers gaan omdat het simpelweg niet te betalen is.
In elke generatie zul je ook verwende en/of gepriviligeerde mensen vinden, maar dat is niet de meerderheid.
EnchantedDragonfly18
01-08-2021 om 18:58
Sophia_! schreef op 01-08-2021 om 18:51:
[..]
Ik was begin jaren '90 op zoek naar een 1e koopwoning, toen huurde ik al wel, en dat was toen ook een overspannen markt. Je moest meteen kopen zonder voorbehoud, anders ging het aan je neus voorbij. Toch heb ik het idee dat het nu nog erger is 🤔
Uiteindelijk stort de markt wel in, dat gebeurt altijd. Als ik nu voor het eerst wilde kopen zou ik daar op wachten.
Het is een beetje broekzak-vestzak. Koop je nu dan betaal je veel en staat de rente laag, koop je na het instorten dan betaal je minder en staat de rente hoger.
irmama
01-08-2021 om 19:00
DanGun schreef op 01-08-2021 om 18:47:
[..]
Dertig jaar geleden woonde mijn man ook nog gewoon thuis. Op z’n 30e. Hij heeft met heel veel pijn en moeite een huisje kunnen kopen waar van alles aan moest gebeuren. Maar hij had net genoeg salaris voor vaste lasten en eten en kleding etc. Dus de eerste jaren was afzien. Natuurlijk staat de prijs van een koophuis in 1987 niet in verhouding met die van een koophuis nu. Maar dat stond zijn salaris ook niet, dus het is aardig vergelijkbaar met de situatie nu.
Dat was echt niet gangbaar. Ik ben uit dezelfde tijd en ken niemand die na zijn 20e nog thuis woonde.
Zeefietser
01-08-2021 om 19:05
irmama schreef op 01-08-2021 om 19:00:
[..]
Dat was echt niet gangbaar. Ik ben uit dezelfde tijd en ken niemand die na zijn 20e nog thuis woonde.
Mwah ik heb pas op mijn 25e een huis gekocht. Tot die tijd lekker in hotel mama blijven wonen. Kon ook omdat ik toenertijd toch maar 4 maand per jaar in NL was. Daar ga je toch niet voor huren. Daarna wel een tophypotheek met 6% rente maar hee het huis koste maar 150k spaar/aflossingvrij (anders niet te betalen), nu 180k lineair met 0.9% rente.
Poezie
01-08-2021 om 19:15
irmama schreef op 01-08-2021 om 19:00:
[..]
Hier ook iemand uit die tijd. Een studentenkamer vinden was toen ook moeilijk, maar niet onmogelijk. Bij ons thuis ging iedereen op zijn 18e op kamers. Ik was laat en was "al" 21.
Op een bepaald moment woonde ik met mijn toenmalige partner bovenin een bovenwoning. De hele bovenwoning werd te koop gezet voor 110.000 gulden. (De wijk lombok in Utrecht) Wij vonden het toen te duur omdat er nogal wat achterstallig onderhoud had. Hadden we het toen toch maar gekocht......
irmama
01-08-2021 om 19:15
Zeefietser schreef op 01-08-2021 om 19:05:
[..]
Mwah ik heb pas op mijn 25e een huis gekocht. Tot die tijd lekker in hotel mama blijven wonen. Kon ook omdat ik toenertijd toch maar 4 maand per jaar in NL was. Daar ga je toch niet voor huren. Daarna wel een tophypotheek met 6% rente maar hee het huis koste maar 150k spaar/aflossingvrij (anders niet te betalen), nu 180k lineair met 0.9% rente.
Ik was op mijn 25e al 3 jaar getrouwd en zwanger. En echt iedereen die ik ken die in 1992 ongeveer 20 was woonde niet meer thuis.
Violetta2002
01-08-2021 om 19:23
Rondstruiner schreef op 01-08-2021 om 18:24:
[..]
De woningmarkt in Den Helder is al een tijdje oververhit inderdaad. Het is bizar.
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/276662/noodkreet-helderse-makelaars-koopwoningen-gezocht
Ja heel herkenbaar artikel! Zonde dat het bijna enige betaalbare van de omgeving Haarlem en Amsterdam ook al zo verpest is.
Violetta2002
01-08-2021 om 19:25
Tickel schreef op 01-08-2021 om 18:58:
[..]
Het is een beetje broekzak-vestzak. Koop je nu dan betaal je veel en staat de rente laag, koop je na het instorten dan betaal je minder en staat de rente hoger.
Als mensen later uit huis gaan hoeven ze minder te lenen toch? Ze hebben al gauw jaren de tijd om te sparen…
Violetta2002
01-08-2021 om 19:30
irmama schreef op 01-08-2021 om 18:55:
[..]
Ik woon in Zeeland. De huizen zijn hier te duur om met 1 salaris te kopen. Huurwoningen zijn er te weinig. Klushuizen binnen 1 uur verkocht flink overboden. Waar moeten starters heen dan?
Wat ik in Zeeland niet begrijp is de garantie om binnen 3 jaar een sociale huurwoning toegewezen te krijgen. Misschien werkt het in de praktijk niet zo. (Je kan je toch maar maximaal 3 jaar achter elkaar inschrijven?) Maar hoe kan het dat je daar op papier zo relatief snel nog wel een woning kan vinden?
Verder herken ik wel de frustratie. Op Funda heb ik al tientallen keren ogenschijnlijk nog betaalbare woningen in Zeeland gezien die dan worden aangeboden als beleggingsobject… En dat Gent er om de hoek ligt en al helemaal onbetaalbaar is helpt ook niet mee. (Sommige makelaars maken reclame om in België te blijven werken en in Nederland te gaan wonen. Ik zou denken dat je andersom netto meer overhoudt.)
Inck
01-08-2021 om 19:30
Ik word een beetje treurig van de woningmarkt. Ik ben alleen en heb een iets bovenmodaal salaris en kan echt geen appartement kopen. Ik heb een aantal jaar terug echt heel erg geluk gehad met mijn sociale huurflatje en blijf daar nog maar even.
Ik ben dan wel benieuwd hoe starters met een salaris onder modaal dat doen. Sociale huur is hier onmogelijk, particuliere huur ook en kopen kan ook al niet.
EnchantedDragonfly18
01-08-2021 om 19:33
Violetta2002 schreef op 01-08-2021 om 19:25:
[..]
Als mensen later uit huis gaan hoeven ze minder te lenen toch? Ze hebben al gauw jaren de tijd om te sparen…
Minder lenen met een veel hogere rente is hetzelfde als wat er nu aan de hand is. Meer lenen tegen lagere rente. De maandlasten worden niet perse veel minder.
Violetta2002
01-08-2021 om 19:33
Inck schreef op 01-08-2021 om 19:30:
Ik word een beetje treurig van de woningmarkt. Ik ben alleen en heb een iets bovenmodaal salaris en kan echt geen appartement kopen. Ik heb een aantal jaar terug echt heel erg geluk gehad met mijn sociale huurflatje en blijf daar nog maar even.
Ik ben dan wel benieuwd hoe starters met een salaris onder modaal dat doen. Sociale huur is hier onmogelijk, particuliere huur ook en kopen kan ook al niet.
Op Woonnet hier staat al dat alleenstaanden ZONDER zorg voor de kinderen nooit urgentie krijgen want die kunnen op kamers.
En als ik kijk naar het kameraanbod hier voor alleenstaanden waar je als niet-student in kan betaal je al minstens 700 per maand. Je hebt dan wel eigen sanitair…
Volgens mij is het niet de bedoeling dat belastingsgeld massaal wordt gebruikt om dit soort dure kamers te faciliteren als je er al huurtoeslag voor kunt krijgen? Anders weet ik niet hoe je beneden modaal nog woonruimte kunt vinden als er geen familie of vrienden wat voor je hebben.
Poezie
01-08-2021 om 19:34
Inck schreef op 01-08-2021 om 19:30:
Die blijven bij hun ouders wonen.
Violetta2002
01-08-2021 om 19:35
Tickel schreef op 01-08-2021 om 19:33:
[..]
Minder lenen met een veel hogere rente is hetzelfde als wat er nu aan de hand is. Meer lenen tegen lagere rente. De maandlasten worden niet perse veel minder.
Ik zou als ik ervoor in aanmerking zou komen wel versneld willen afbetalen. Nu wordt er van alleenstaanden verwacht dat ze een doos voor 1200 per maand huren dus wat extra bovenop een hypotheek van misschien 700 kan wellicht ook… En als je jaarlijks 15k kan sparen heb je na tien jaar misschien genoeg om wat te kopen zonder hypotheek
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.