Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Woningtekort: Meer mensen in woningen

Peiling

Ruimte geven
218 stemmen
6%
88%
6%

Julali schreef op 01-08-2021 om 16:45:

[..]

Het gaat niet om jouw zoon. Ik heb het over het grotere plaatje.

Ik ben het wel met je eens dat veel jongeren hoge eisen stellen aan een huis maar niet dat ze bieden op te dure huizen en dus daarom er niet tussen komen. Het probleem is meer dat er zo weinig huizen vrij komen. Daarom vind ik het wel goed dat huurhuizen nu te koop aangeboden worden als de huurder verhuisd of overleden is.

Sophia_!

Sophia_!

01-08-2021 om 16:52

Julali schreef op 01-08-2021 om 16:48:

[..]

Er zijn wel huizen, alleen die zijn niet goed genoeg. Of ze zijn te ver weg, of te oud, of de tuin is te klein.

Ik heb eens even gekeken op Funda. Voor hun budget staan er in ruime omtrek wel 2 hele appartementen te koop. Nou, whoehoe, de keuze is reuze inderdaad. 

Ik weet niet waar jij woont hoor, maar hier is het een drama qua woningen. 

ImpassionedRaven59

ImpassionedRaven59

01-08-2021 om 16:57

watertoren schreef op 01-08-2021 om 16:51:

[..]

Ik ben het wel met je eens dat veel jongeren hoge eisen stellen aan een huis maar niet dat ze bieden op te dure huizen en dus daarom er niet tussen komen. Het probleem is meer dat er zo weinig huizen vrij komen. Daarom vind ik het wel goed dat huurhuizen nu te koop aangeboden worden als de huurder verhuisd of overleden is.

Maar dat heeft dan weer tot gevolg dat er minder huurwoningen zijn. Dus dat betekent dat de markt voor mensen die niet kunnen of willen kopen, steeds krapper wordt. Met het te koop aanbieden van huurwoningen verschuif je alleen maar het probleem.

Sophia_! schreef op 01-08-2021 om 16:52:

[..]

Ik heb eens even gekeken op Funda. Voor hun budget staan er in ruime omtrek wel 2 hele appartementen te koop. Nou, whoehoe, de keuze is reuze inderdaad.

Ik weet niet waar jij woont hoor, maar hier is het een drama qua woningen.

Hier is het ook een drama hoor. Je moet ook erg snel zijn want anders heb je niet eens de kans meer om te komen kijken. Als er eens eindelijk een huis vrij komt dan komen er daar zo veel mensen op af. Flink overbieden is dan het enige wat je kunt doen want anders kom je er nooit tussen. Mijn zoon is meer dan een jaar bezig geweest voordat het hem gelukt is.

Toen ik nog thuis woonde was ik ook op zoek naar een woning. Zowel huur als koop was prima. Maar voor de huizen die ik wel leuk vond kwam ik niet in aanmerking, want ik was alleen dus kwam niet in aanmerking voor een eengezinshuurwoning (logisch, maar wel frustrerend) en een koopwoning was te duur. Mijn optie was een soort flatje (huiskamer + badkamer + slaapkaper) met muren van karton, geen centrale verwarming (gaskachels!!), vochtig en tussen mensen met problemen, voor een serieuze prijs. Nee dank je.

Net effen op funda gecheckt. In mijn oude woonplaats zijn 6 huizen te koop onder de 3 ton. De goedkoopste is 250.000... en dan heb je alleen bouwgrond. Goedkoopste huis 285k, 4 slaapkamers (1 op zolder), huis uit 1972. Pft... als starter kom je nog geen eens in aanmerking.

Sophia_!

Sophia_!

01-08-2021 om 17:00

watertoren schreef op 01-08-2021 om 16:57:

[..]

Hier is het ook een drama hoor. Je moet ook erg snel zijn want anders heb je niet eens de kans meer om te komen kijken. Als er eens eindelijk een huis vrij komt dan komen er daar zo veel mensen op af. Flink overbieden is dan het enige wat je kunt doen want anders kom je er nooit tussen. Mijn zoon is meer dan een jaar bezig geweest voordat het hem gelukt is.

Inderdaad, voor ze op Funda staan zijn ze eigenlijk al verkocht. Beter kun je een aankoopmakelaar inschakelen. Ze hopen op een ex-huurwoning, net zoals jouw zoon. Die zijn goed betaalbaar en klussen vinden ze niet erg. Dan kunnen ze het meteen naar hun eigen smaak doen.  

BeertjeColargol schreef op 01-08-2021 om 16:57:

[..]

Maar dat heeft dan weer tot gevolg dat er minder huurwoningen zijn. Dus dat betekent dat de markt voor mensen die niet kunnen of willen kopen, steeds krapper wordt. Met het te koop aanbieden van huurwoningen verschuif je alleen maar het probleem.

Ja, daar heb je wel gelijk in maar mijn zoon is daar wel mee geholpen.

Sophia_!

Sophia_!

01-08-2021 om 17:02

BeertjeColargol schreef op 01-08-2021 om 16:57:

[..]

Dat is wel het gevolg van het beleid van de overheid. Die verhuurdersheffing is meen ik de oorzaak dat er veel huurwoningen verkocht worden. Die zouden ze beter weer af kunnen schaffen. 

Sophia_! schreef op 01-08-2021 om 17:00:

[..]

Inderdaad, voor ze op Funda staan zijn ze eigenlijk al verkocht. Beter kun je een aankoopmakelaar inschakelen. Ze hopen op een ex-huurwoning, net zoals jouw zoon. Die zijn goed betaalbaar en klussen vinden ze niet erg. Dan kunnen ze het meteen naar hun eigen smaak doen.

Aan het huis van mijn zoon moet ook nog veel gedaan worden hoor. Het voordeel van een ex-huurwoning is wel dat de buitenkant goed onderhouden is. We hoeven buiten nog niet gelijk te gaan schilderen.

Sophia_!

Sophia_!

01-08-2021 om 17:07

watertoren schreef op 01-08-2021 om 17:04:

[..]

Aan het huis van mijn zoon moet ook nog veel gedaan worden hoor. Het voordeel van een ex-huurwoning is wel dat de buitenkant goed onderhouden is. We hoeven buiten nog niet gelijk te gaan schilderen.

Dat is heel fijn. En als binnen niet meteen het hele huis spic-en-span is, is het ook niet zo heel erg.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

01-08-2021 om 17:07

Coreopsis schreef op 01-08-2021 om 12:43:

Ik lees van vrijwel iedereen hier: ik wil mijn/onze woning niet met een ander delen, ook al zou het qua ruimte mogelijk zijn.

Wat zien jullie dan als mogelijke oplossing? Want de praktijk is nu dat zelfs dertigers nauwelijks een woning kunnen krijgen. En dan maar op hun studentenkamer blijven zitten, of zelfs (opnieuw) bij hun ouders moeten wonen.

Welke maatregelen zouden er genomen kunnen worden om de woningnood te verminderen? Zou je wel bereid zijn om een kamer/etage te verhuren als daar een fors financieel voordeel tegenover staat? Of als er subsidie komt om de woning zo in te delen/te verbouwen dat je geen gemeenschappelijke ruimtes hebt?

Woningbouwvereniging moeten meer bouwen, maar ook ouderen de kans geven om kleiner te gaan wonen zonder forse huurverhoging. Als jij alleen of met twee in een eengezinswoning woont en je kunt verhuizen naar een kleinere woning, dan verwacht je toch niet dat bijna je hele AOW naar huur en gwl gaat? Zo werkt dat tegenwoordig. Je levert in op ruimte en je levert in op besteedbaar inkomen. 

De huren in de vrije sector zijn ook torenhoog. Laat de banken mensen die al jaren hoge huren betalen meer lenen. Ze hebben bewezen dat ze het op kunnen brengen. 

Suish schreef op 01-08-2021 om 16:38:

Een omaatje die doof is kan prima in dit appartement, sterker nog, naast me wonen ook ouderen.

Als jij je huisje met tuintje maar krijgt. 

DanGun schreef op 01-08-2021 om 17:09:

[..]

DanGun schreef op 01-08-2021 om 17:09:

[..]

Dat is zo gek toch niet als je in een appartement woont en liever een huis met tuin hebt. Ik zou zelf nooit in een appartement willen wonen.

Sophia_!

Sophia_!

01-08-2021 om 17:17

watertoren schreef op 01-08-2021 om 17:15:

[..]

[..]

Dat is zo gek toch niet als je in een appartement woont en liever een huis met tuin hebt. Ik zou zelf nooit in een appartement willen wonen.

Ik wel hoor. 

Als de kinderen het huis uit zijn wil ik wel verhuizen.  Nooit meer traplopen lijkt me heerlijk 😁

Sophia_! schreef op 01-08-2021 om 17:02:

[..]

Dat is wel het gevolg van het beleid van de overheid. Die verhuurdersheffing is meen ik de oorzaak dat er veel huurwoningen verkocht worden. Die zouden ze beter weer af kunnen schaffen.

Verhuurdersheffing is al gewijzigd. Eerst waren er per huurder 10 woningen vrijgesteld, nu 50. Maarrrrrr... de verhuurdersheffing geldt enkel voor huizen in de sociale huur!!

Verhuurdersheffing is prima, maar dan wel voor huizen met een huur ver boven de sociale huur. Want een woningcooperatie heeft vaak veel huizen in de sociale sector en die leveren minder op. Nogal raar om daar nog eens een heffing over heen te gooien. Dan leveren ze nog minder op.

Aan de andere kant zou het geen kwaad kunnen als ze hun aanbod meer zouden vernieuwen, dus nieuwe huizen bouwen en huizen die al meer dan 35 jaar (of zo) in bezit zijn, verkopen zodra ze vrij komen of aan de huidige bewoners verkopen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.