Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Woningtekort: Meer mensen in woningen

Peiling

Ruimte geven
218 stemmen
6%
88%
6%

Ik kan me ontzettend goed voorstellen dat niet iedereen zit te wachten op een huisgenoot! Ik ben zelf ook nooit goed in samenwonen geweest, behalve met partner en kind: te chaotisch en te op mezelf. Maar toen ik alleen woonde als 30'er, had ik een appartement van 64m2, bestaande uit een hal, badkamer, slaapkamer, woonkamer, en woonkeuken. Ook een flink balkon over de hele lengte van de flat. Ik gebruikte de woonkamer eigenlijk nooit, alleen tijdens feestjes, en die gaf ik weinig. Ik zat of aan tafel in de keuken (daar werkte ik ook als ik thuis werkte), of in de luie stoel op mijn slaapkamer, of op bed. Als er een vriend(in) op bezoek was, gingen we ook gezellig in de keuken zitten. Dus effectief gebruikte ik 45m2 van mijn woonruimte. Ik kan me echt niet voorstellen dat je als alleenstaande meer ruimte nodig hebt (tenzij voor een hobby, zoals een atelier). Waarom zoveel huis? Wat doe je met al die vloeroppervlakte?

Nu hebben we als gezin 75m2 zonder tuin, en dat ervaar ik wel als krap met drie personen, waaronder een jong kind met alle toebehoren. Een huisje tussen de 90-105m2 met tuin lijkt me perfect. Maar dat is er gewoon niet, en wordt ook bijna niet gebouwd.  

Tja, waarom zou iemand niet gelijk voor een huis gaan dat helemaal leuk en toekomst proef is? Als het geld er gewoon is, waarom niet? Niet redelijk om van een starter te verwachten dat ze maar genoegen moeten nemen met een slechte woning op een slechte plek. Zie daar dan nog maar eens van af te komen en genoeg mensen die een hekel hebben aan verbouwen.

Bij mij waren de kosten voor meubels niet de grootste kostenpost bij de aankoop van een huis. De badkamer was heel basic, niet echt onze smaak, maar ook nog geen 3 jaar oud. Dus erin laten zitten. Achteraf hadden we hem er beter gelijk uit kunnen slopen. Want om nu in de zooi te gaan zitten, is ook weer zoiets. Naast dat je maanden moet wachten voor hij uberhaupt geinstaleerd wordt.

En misschien dat starters perfectie willen, maar als die niet verkrijgbaar is, dan komen ze gewoon niet aan een huis. Dus dan zullen ze vroeg of laat de wensen bij moeten stellen. Zo niet, dan niet.

Ik heb nu ivm een verbroken relatie een huis van 105 m2. Meer dan genoeg ruimte voor mij zelf. Ik heb maar 2 slaapkamers, dus eentje is een slaapkamer en de ander een werk/kamer en sportkamer. De zolder is geen volwaardige kamer omdat deze niet afgetimmers is. De indeling van dit huis is wel wat onhandig, want de zolder aftimmeren voor een volwaardige kamer, dan zit je wel weer met de aansluiting van de wasmachine, die op een rare plek zit, waardoor deze of in die kamer komt of de kamer wordt heel klein. De werkkamer is net breedgenoeg voor een twijfelaar, maar als je daar ook nog een kledingkast wilt of zo, dan wordt het lastig, want dan staat die twijfelaar weer in de weg. Hm.... bijzonder.

Plane schreef op 01-08-2021 om 14:10:

Het valt mij in mijn omgeving wel op dat de starters op de woningmarkt het ook meteen allemaal zo perfect willen hebben. een tiptophuis, nieuwe meubels enz. Of is mijn beeld vertekent door de kringen waarin ik omga? Ik was blij met een kamer ergens met tweede/derde/enzhands spullen van familie en kringloopwinkels.

Ja, zeker! 

Ik had trouwens pas toen ik eind twintig was een zelfstandige mini eenkamerwoning, tot die tijd altijd op kamers en alles delen. In de jaren 80 en 90 was het ook niet makkelijk om een huurwoning te vinden. En idd langs de kringloop en de afdankertjes van anderen. Maar ik geef nog steeds helemaal niet om luxe en spullen, dus ik heb dat nooit begrepen.

Julali schreef op 01-08-2021 om 15:06:

Ik vind veel jonge mensen (25-35) erg verwend in hun eisenpakket. Het moet allemaal perfect zijn, alles superstrak en nieuw, in de juiste buurt, vlakbij het werk en dat gezellige winkelstraatjes en ook nog een ruime, beschutte tuin en voldoende ruimte voor 2 a 3 kinderen.

Vervolgens kunnen ze geen huis vinden, omdat geen enkel huis goed genoeg is en ze precies in een te hoog segment gaan zoeken, waardoor ze nauwelijks kunnen overbieden.

En maar zeuren over de woningmarkt. Als je dan voorstelt dat ze ook naar huizen kunnen kijken buiten hun minieme zoekgebied en hun eisenlijst iets naar beneden moeten bijstellen om kans te maken, dan kijken ze je aan alsof ze vuur zien branden. Dat is absoluut geen optie.

Eén reden daarvoor die ik kan bedenken is dat iedereen momenteel voelt dat verhuizen weleens heel moeilijk gaat worden. Als je nu koopt, terwijl de huizenprijzen de pan uitstijgen en je flink moet overbieden, dan moet je er rekening mee houden dat je komende 15 jaar blijft, want als de prijzen gaan kelderen, sta je diep onder water. Dan kun je maar beter een huis kopen waar je ook nog blij mee bent met twee pubers. Mensen die tijdens de vorige piek hebben gekocht (2007-2008) kunnen nu ook pas met winst verkopen.

Ik snap niet dat men zeurt over nieuwgekochte meubels. Mijn nieuwe ikea meubels waren goedkoper dan die van de kringloop. 

En ik zit nu al 7 jaar vast in dit kut appartement, wil onderhand een volwaardige woning zonder overlast. 

Het is onder de streep goedkoper om je huis gelijk te strippen en van nieuwe keuken, badkamer, vloer te voorzien. Dan zit je terwijl je er woont niet meer in het bouwstof. Bovendien gaan dat soort dingen minimaal 25 jaar mee (en langer als je voor tijdloze opties kiest) 

Suish schreef op 01-08-2021 om 15:41:

Ik snap niet dat men zeurt over nieuwgekochte meubels. Mijn nieuwe ikea meubels waren goedkoper dan die van de kringloop.

En ik zit nu al 7 jaar vast in dit kut appartement, wil onderhand een volwaardige woning zonder overlast.

En moet een omaatje van 80 dan maar in jouw appartement met overlast? 

DanGun schreef op 01-08-2021 om 16:27:

[..]

En moet een omaatje van 80 dan maar in jouw appartement met overlast?

Hoezo omaatje? Genoeg starters die er vandaag nog in zouden willen trekken hoor!

Zusterclivia schreef op 01-08-2021 om 15:11:

Tja, waarom zou iemand niet gelijk voor een huis gaan dat helemaal leuk en toekomst proef is? Als het geld er gewoon is, waarom niet? 

Het geld is er vaak niet. Starters komen moeilijk aan een woning en weigeren hun eisen bij te stellen. 

Julali schreef op 01-08-2021 om 16:30:

[..]

Het geld is er vaak niet. Starters komen moeilijk aan een woning en weigeren hun eisen bij te stellen.

Julali schreef op 01-08-2021 om 16:30:

[..]

Wat een onzin. Als mijn zoon er het geld niet voor zou hebben dan zou hij toch niet alles nieuw kopen. Het heeft wel even geduurd hoor voordat hij een huis had omdat er weinig vrij komt. 

Een omaatje die doof is kan prima in dit appartement, sterker nog, naast me wonen ook ouderen. 

Sophia_!

Sophia_!

01-08-2021 om 16:41

Julali schreef op 01-08-2021 om 15:06:

Ik vind veel jonge mensen (25-35) erg verwend in hun eisenpakket. Het moet allemaal perfect zijn, alles superstrak en nieuw, in de juiste buurt, vlakbij het werk en dat gezellige winkelstraatje en ook nog een ruime, beschutte tuin en voldoende ruimte voor 2 a 3 kinderen.

Vervolgens kunnen ze geen huis vinden, omdat geen enkel huis goed genoeg is en ze precies in een te hoog segment gaan zoeken, waardoor ze nauwelijks kunnen overbieden.

En maar zeuren over de woningmarkt. Als je dan voorstelt dat ze ook naar huizen kunnen kijken buiten hun minieme zoekgebied en hun eisenlijst iets naar beneden moeten bijstellen om kans te maken, dan kijken ze je aan alsof ze vuur zien branden. Dat is absoluut geen optie.

Mijn kinderen en hun vrienden zitten in die leeftijdscategorie en ik herken dit niet. Er zijn gewoon geen huizen voor starters.  Zeker niet als je alleenstaand bent. Ze zijn hier in het dorp nu nieuwe woningen aan het bouwen, de goedkoopste soort kost 4 ton. En zo gaat het overal, ze kijken echt wel verder dan de eigen kleine regio.

Dus het gaat helemaal niet over perfect,  het gaat erom dat er geen huizen zijn. Ja, misschien particulier ergens een zolderkamer voor minimaal 1000 euro, nou dan kunnen ze beter bij mij op zolder blijven wonen en ondertussen goed verder sparen.

Ik word inmiddels wel een beetje verveeld van dat gehak op jongeren de hele tijd. Net of het allemaal verwende ettertjes zijn. 

Friezinnetje

Friezinnetje

01-08-2021 om 16:42 Topicstarter

Suish schreef op 01-08-2021 om 16:38:

Een omaatje die doof is kan prima in dit appartement, sterker nog, naast me wonen ook ouderen.

ach ja, tuurlijk. En van wie heb jij dan last? 

watertoren schreef op 01-08-2021 om 16:34:

[..]

[..]

Wat een onzin. Als mijn zoon er het geld niet voor zou hebben dan zou hij toch niet alles nieuw kopen. Het heeft wel even geduurd hoor voordat hij een huis had omdat er weinig vrij komt.

Het gaat niet om jouw zoon. Ik heb het over het grotere plaatje. 

Sophia_! schreef op 01-08-2021 om 16:41:

[..]

Mijn kinderen en hun vrienden zitten in die leeftijdscategorie en ik herken dit niet. Er zijn gewoon geen huizen voor starters. Zeker niet als je alleenstaand bent. Ze zijn hier in het dorp nu nieuwe woningen aan het bouwen, de goedkoopste soort kost 4 ton. En zo gaat het overal, ze kijken echt wel verder dan de eigen kleine regio.

Dus het gaat helemaal niet over perfect, het gaat erom dat er geen huizen zijn. Ja, misschien particulier ergens een zolderkamer voor minimaal 1000 euro, nou dan kunnen ze beter bij mij op zolder blijven wonen en ondertussen goed verder sparen.

Ik word inmiddels wel een beetje verveeld van dat gehak op jongeren de hele tijd. Net of het allemaal verwende ettertjes zijn.

Er zijn wel huizen, alleen die zijn niet goed genoeg. Of ze zijn te ver weg, of te oud, of de tuin is te klein. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.