Nieuws en actueel
Friezinnetje
01-08-2021 om 09:57
Woningtekort: Meer mensen in woningen
Er is momenteel een enorm woningtekort en de huizenmarkt is oververhit. Op de NOS-site lees ik in een artikel dat er nu het idee is, om meer mensen in een woning te proberen te krijgen. Er wonen nl steeds meer mensen alleen in een woning, waar makkelijk nog iemand bij kan.
https://nos.nl/artikel/2391941-idee-tegen-woningtekort-plaats-meer-mensen-in-bestaande-huizen
Nu woon ik ook alleen en zou er qua ruimte nog prima iemand bij kunnen, maar zou ik dat absoluut niet willen. Zou jij ruimte willen opgeven om iemand een plekje om te wonen te geven?
Peiling
Ruimte geven
Geronimo3
01-08-2021 om 13:53
Wollstonecraft schreef op 01-08-2021 om 13:43:
[..]
Mogelijke oplossingen:
1. absoluut verbod op kopen van woningen als investeringsobjecten
2. woonplicht voor kopers. Dus, samen met 1, terug naar woningen als woonruimte en niet meer woningen als middel om schofterig veel geld te verdienen. De woningnood (als nood omdat woningen onbetaalbaar worden) is deels ook een probleem door dit soort zaken, en maar deels een probleem van het aantal woningen.
3. Meer bouwen en daarbij ook kijken naar goede, goedkopere en kleinere woningen.
4. Afschaffen verhuurdersheffing en zorgen dat woningbouwverenigingen weer veel meer investeren in nieuwbouw.
5. Meer de hoogte in bouwen.
6. acties zoals deelwoningen verder onderzoeken en stimuleren.
7. het voor ouderen aantrekkelijker maken om hun grotere huizen in te ruilen voor kleinere woningen.
Nummer 5 lijkt me niet gewenst maar ik ben het wel met je eens verder. Daarnaast zouden we veel meer ligplaatsen beschikbaar moeten maken op het water. Een woonark kost ongeveer 50.000 euro (en dan heb je een mooie) de ligplaatsen kosten een paar ton en als Nederland iets heeft dan is het wel kanalen, rivieren, grachten, meertjes e.d. Ook lekker als de waterspiegel stijgt.
Geronimo3
01-08-2021 om 13:54
Sleaford schreef op 01-08-2021 om 11:56:
[..]
Dat ik het overweeg zegt vanzelfsprekend niets over wat jij zou moeten doen toch?
Ik heb daarnaast de indruk dat er best veeL initiatieven en mensen zijn momenteel die innovatieve ideeen bedenken voor het woning probleem. Ook samen met gemeentes en woningbouwverenigingen. Zelfs met de belastingdienst weet ik toevallig. Tiny wonen, legaal huisdelen en de hospita komt zelfs weer terug voor bijvoorbeeld de groep economisch daklozen. Het is toch niet of-of? Het kan ook en-en.
Maar goed. Ik ben overigens niet van de school dat iedereen z’n eigen problemen op dient te lossen. Ik help graag waar kan.
Nah, je wil wel vrienden of familie in je tuinhuisje maar zou je ook vreemden in je tuinhuisje laten wonen? Je insinuatie dat jij een helper bent en ik niet puur op basis van 1 onderwerp is niet netjes. Ik geef wel toe dat ik allergisch ben voor mensen die zich op de borst kloppen door zich zelf een gever te noemen maar dat dan wel beperken tot vrienden en familie.
DanGun
01-08-2021 om 13:55
Geronimo3 schreef op 01-08-2021 om 13:47:
[..]
Dat klopt, veel verhuizen naar Polen maar dat is alleen de glastuinbouw. Persoonlijk denk ik dat het meer te maken heeft met de milieuregels maar even goed, als zij vertrekken vertrekt er ook een enorm veel kapitaal en werkgelegenheid uit Nederland. Voor Watertoren kan dat fijn zijn dat er dan minder buitenlanders zijn maar de werkeloosheid die er op volgt (want de tuinglasbouw bestaat niet alleen uit plukkers), de misgelopen belastingen plus onze positie op de wereldmarkt loopt ook gevaar. Vreemdelingenhaat is per definitie een proces van kort termijn denken en dan nog korter door de bocht gaan.
Amen!
DanGun
01-08-2021 om 13:57
Ik ben dan trouwens wel weer heel nieuwsgierig naar hoe dat gaat over pak m beet 30/40 / 50 jaar. Heeft iedereen die om het hardst schreeuwt dat die oudjes maar kleiner moeten gaan wonen eindelijk die ouwe opa in n flat geparkeerd en huis-met-tuin. Zijn ze zelf aan de beurt om te verkassen naar een flatje 5 hoog 😂😂😂😂😂
MidasWolf
01-08-2021 om 13:58
redbulletje schreef op 01-08-2021 om 13:28:
[..]
Veel ouderen willen dat helemaal niet al kregen ze geld toe. Ze hebben een heel leven aan herinneringen in hun huis zitten. Een huis heeft emotionele waarde en dat wordt blijkbaar behoorlijk onderschat.
Het is gelukkig ook geen verplichting om dat te moeten doen. De ouderen die dat niet willen hoeven ook niets in dat idee.
Die kunnen gewoon op hun vertrouwde stek blijven wonen zoals ze dat graag willen.
Voor de groep ouderen die dat wel graag willen zouden mogelijkheden fijn zijn. Zodat het huis beter past bij hun omstandigheden.
Ik lees jou veel redbulletje en weet daarom dat jij een emotionele waarde aan je huis hecht, ook omdat je ruim en fijn woont.
Een deel van de ouderen niet, omdat ze bijvoorbeeld veel verhuisd zijn in hun leven, ze gemakkelijk ergens anders settelen, hun partner die is weggevallen, of gewoon de behoefte aan minder ruimte om zich heen/die ervaren de grote ruimtes juist als leegte in plaats van woongenot.
En sommige ouderen zijn daar heel nuchter in van we leven in het nu en niet in het verleden.
Siobhan
01-08-2021 om 13:58
Bij ons in de wijk is nieuwbouw. Lapje grond en huis.. €450.000 k.k.. prachtige huizen met rietgedekte daken. Op 1 zo'n kavel kunnen ook 3 rijtjes huizen komen. Maar dit staat mooier en rijtjeshuizen horen niet aan open vaarwater. Dat moeten luxe huizen zijn natuurlijk. Je wilt toch niet in je bootje langs plebs varen? En ja dit is echt.....
Er kunnen prima wijken komen met tiny huizen of rijtjeshuizen. Maar hier in de buurt is het enkel luxe. Wij willen best doorgaan naar een groter huis, zodat deze betaalbare woning vrijkomt maar het budget laat dat niet toe en dan hebben we nb een ton aan spaargeld.
Wollstonecraft
01-08-2021 om 13:59
DanGun schreef op 01-08-2021 om 13:58:
Jammer moet je voor registreren. Doe ik liever niet.
Dank dat je dat laat weten, dan haal ik hem weg.
Plane
01-08-2021 om 14:10
Het valt mij in mijn omgeving wel op dat de starters op de woningmarkt het ook meteen allemaal zo perfect willen hebben. een tiptophuis, nieuwe meubels enz. Of is mijn beeld vertekent door de kringen waarin ik omga? Ik was blij met een kamer ergens met tweede/derde/enzhands spullen van familie en kringloopwinkels.
MidasWolf
01-08-2021 om 14:12
DanGun schreef op 01-08-2021 om 13:57:
Ik ben dan trouwens wel weer heel nieuwsgierig naar hoe dat gaat over pak m beet 30/40 / 50 jaar. Heeft iedereen die om het hardst schreeuwt dat die oudjes maar kleiner moeten gaan wonen eindelijk die ouwe opa in n flat geparkeerd en huis-met-tuin. Zijn ze zelf aan de beurt om te verkassen naar een flatje 5 hoog 😂😂😂😂😂
Van mij hoeven ouderen niets.
Ze de mogelijkheden bieden is fijn voor diegene die dat wel willen.
Wanneer ik 65 plus ben zou ik het hier prima wonen vinden.
https://images.app.goo.gl/sr3VdmYUdsxP1hwm6
DanGun
01-08-2021 om 14:14
Plane schreef op 01-08-2021 om 14:10:
Het valt mij in mijn omgeving wel op dat de starters op de woningmarkt het ook meteen allemaal zo perfect willen hebben. een tiptophuis, nieuwe meubels enz. Of is mijn beeld vertekent door de kringen waarin ik omga? Ik was blij met een kamer ergens met tweede/derde/enzhands spullen van familie en kringloopwinkels.
Dat zie ik ook. Mijn meubels waren minimaal tweedehands. En m’n servies was al door minimaal 5 broers en zussen voor me gebruikt.
DanGun
01-08-2021 om 14:14
MidasWolf schreef op 01-08-2021 om 14:12:
[..]
Van mij hoeven ouderen niets.
Ze de mogelijkheden bieden is fijn voor diegene die dat wel willen.
Wanneer ik 65 plus ben zou ik het hier prima wonen vinden.
https://images.app.goo.gl/sr3VdmYUdsxP1hwm6
O mijn god, voor m’n verdriet niet. Beetje tussen die zeik-bejaarden gaan zitten.
DownrightSpoonbill69
01-08-2021 om 14:16
Nou nee ik deel niet hoor. Heb zelf ook hard gewerkt om dit te bereiken en 10 jaar op een wachtlijst gestaan. Laat de politiek het lekker oplossen. We halen alles binnen maar er zijn gewoon niet genoeg huizen. Daarnaast zou het al helpen om bijvoorbeeld lege gebouwem toe te wijzen voor woningen of campings waar mensen graag willen wonen toe te wijzen. Overigens heb ik wel een familielid geholpen voor 6 maanden hier in te wonen.
Siobhan
01-08-2021 om 14:16
Plane schreef op 01-08-2021 om 14:10:
Maar alles is toch gericht op perfect! Of je nu gezicht laat verbouwen met botox en fillers, lippen laat opspuiten, in de mooie auto rijden, foto's verbeteren met een filtertje. Perfectie is de norm geworden.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.