Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)

Peiling

Op welke partij heb je gestemd?
360 stemmen
9%
3%
35%
13%
1%
8%
1%
8%
2%
2%
1%
0%
0%
0%
2%
1%
0%
0%
8%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
4%

watertoren schreef op 31-12-2023 om 17:23:

Ik vind Rob Jetten eigenlijk van hetzelfde foute kaliber dan Jesse Klaver. Jesse ook, zeggen dat je voor het milieu bent maat wel veel kinderen op de wereld zetten.

We zijn in een tijd beland waarin een keertje naar je schoonouders vliegen of 3 kinderen hebben al genoeg is om weggezet te worden als iemand van een fout kaliber. 

Ignorance is bliss! 

Libertine schreef op 31-12-2023 om 16:42:

[..]

Ik kan het artikel niet helemaal lezen maar ben nu wel nieuwsgierig hoe hij z’n vliegreis wil compenseren en wat hem dat dat kost? Wat kost het hem in euro’s om z’n schuldgevoel af te kopen?

Dat vertelt Jette niet. 

Een vlucht van Amsterdam naar Argentinië duurt zo’n vijftien uur. Het gaat om de langste directe vlucht vanaf Amsterdam die KLM heeft. Heen en terug legt het vliegtuig bijna 23.000 kilometer af, en stoot voor één persoon zo’n 2820 kilogram CO2 uit. Met deze uitstoot kan de Eiffeltoren 39 dagen lang worden verlicht, berekent Ecotree. Het compenseren van deze grote hoeveelheid koolstofdioxide is ‘een sprookje’, zegt bioloog-botanicus Richard Steenvoorden. ,,Het is greenwashing. Je brengt namelijk koolstof van de lange koolstofkringloop in de korte koolstofkringloop. Als je dat effectief wilt ‘compenseren’ dan zou je koolstof terug moeten brengen in de diepere aardlagen, waar het duizenden jaren en langer wordt opgeslagen.”

Steenvoorden noemt het ‘een typische wereldvreemde elitaire gedachte’. ,,Hij kan z’n schuldgevoel lekker ‘afkopen’, terwijl hij het leven van andere mensen ondertussen duurder maakt waardoor zij niet de mogelijkheid kunnen krijgen om meer van de wereld te ontdekken.” Eric Stam, docent luchtvaartcollege en klimaatactivist, vraagt zich af of Jetten ‘per se die foto op Insta moet plaatsen. ‘We hebben een beeldcultuur, we hebben een rechtse wind op de socials, er is zoiets als voorbeeldgedrag. Natuurlijk is familiebezoek een goede reden om soms toch wél te vliegen. Maar we weten ook dat Rob Jetten echt wel vaker vliegt.’

Coreopsis schreef op 31-12-2023 om 16:05:

Jongens, niet zo happen. Doe dat maar in een oliebol.

De podcast ging over de VS en mijn samenvatting is ultrakort door de bocht. Desalniettemin herkende ik er wel wat in, ook hier in Nederland. Want ja, links is goed in doemscenario's scheppen. Luister naar ons want anders gaat het helemaal mis. Rechts is goed in naar een mooie toekomst wijzen. Luister naar ons dan komt het helemaal goed. (Ook dit weer gechargeerd.)

oliebollen.jpg

Voor iedereen: Fijne jaarwisseling en alle goeds voor 2024

Maar gelukkig nieuwjaar allemaal!!!

Fleurtje_5 schreef op 31-12-2023 om 17:32:

[..]

oliebollen.jpg

Voor iedereen: Fijne jaarwisseling en alle goeds voor 2024

Jij ook, Fleurtje!

Nicole123 schreef op 31-12-2023 om 15:47:

[..]

Als Jetten zou zeggen dat hij vindt dat er nooit meer iemand zou mogen vliegen, ook niet naar eigen familie, dan had je een punt. Maar dat zegt hij niet en er is ook geen wet die stelt dat linkse politici nooit mogen vliegen. Het is wel heel erg zwart-wit denken dat je of vóór het milieu bent en dan nooit mag vliegen, vlees eten of autorijden of tegen het milieu en dat dan wel mag. Zo werkt het niet.

Ze verzinnen het zelf ‘er mag niks meer’ en daar voelen ze zich het slachtoffer van en als iemand ‘van de andere kant’ doet wat ze verzonnen hebben wat niet mag, is dat de hypocriet.

Er is bijzonder veel gekte in de wereld.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 31-12-2023 om 17:30:

[..]

Dat vertelt Jette niet.

Een vlucht van Amsterdam naar Argentinië duurt zo’n vijftien uur. Het gaat om de langste directe vlucht vanaf Amsterdam die KLM heeft. Heen en terug legt het vliegtuig bijna 23.000 kilometer af, en stoot voor één persoon zo’n 2820 kilogram CO2 uit. Met deze uitstoot kan de Eiffeltoren 39 dagen lang worden verlicht, berekent Ecotree. Het compenseren van deze grote hoeveelheid koolstofdioxide is ‘een sprookje’, zegt bioloog-botanicus Richard Steenvoorden. ,,Het is greenwashing. Je brengt namelijk koolstof van de lange koolstofkringloop in de korte koolstofkringloop. Als je dat effectief wilt ‘compenseren’ dan zou je koolstof terug moeten brengen in de diepere aardlagen, waar het duizenden jaren en langer wordt opgeslagen.”

Steenvoorden noemt het ‘een typische wereldvreemde elitaire gedachte’. ,,Hij kan z’n schuldgevoel lekker ‘afkopen’, terwijl hij het leven van andere mensen ondertussen duurder maakt waardoor zij niet de mogelijkheid kunnen krijgen om meer van de wereld te ontdekken.” Eric Stam, docent luchtvaartcollege en klimaatactivist, vraagt zich af of Jetten ‘per se die foto op Insta moet plaatsen. ‘We hebben een beeldcultuur, we hebben een rechtse wind op de socials, er is zoiets als voorbeeldgedrag. Natuurlijk is familiebezoek een goede reden om soms toch wél te vliegen. Maar we weten ook dat Rob Jetten echt wel vaker vliegt.’

Rob zal die foto wel op insta hebben geplaatst vóór het geval dat iemand anders het zou doen. Inderdaad heeft hij 'als Kamerlid én zeker als klimaatridder' een voorbeeldfunctie. Boeren wijzen op de stikstofuitstoot en dan zelf vaak vliegen.  Terwijl de boeren protesteren tegen het stikstofbeleid, en boeren die hun oogst eerder van het land moesten halen ivm die milieuregels terwijl bijvoorbeeld spruiten en boerenkool juist nu op het land horen te staan, en dan heeft uitgerekend Rob Jetten zelf toch wel lak aan, dat is niet zo fraai. 

Of zoals hier boven netjes worden omschreven: "een typische wereldvreemde elitaire gedachte". Familiebezoek is natuurlijk belangrijk voor Rob en zijn vriend, maar die boer heeft ook familie, en het boerenbestaan is ook belangrijk voor de boer.

Ik vraag me af of er een andere manier zou zijn om milieuvriendelijker naar Argentinië te reizen.

tjezus, mag die man niet eens naar familie in Argentinië? Ik vind dit nou een reis, wat niet anders kan. Ik zou er meer moeite mee hebben, als hij naar Parijs ging met  het vliegtuig, omdat dit prima met de trein zou kunnen bv. 
Milieuvriendelijker naar Argentinië zou met een waterfiets kunnen, maar ja, onmogelijk. 

Fleurtje_5 schreef op 01-01-2024 om 11:24:

[..]

Rob zal die foto wel op insta hebben geplaatst vóór het geval dat iemand anders het zou doen. Inderdaad heeft hij 'als Kamerlid én zeker als klimaatridder' een voorbeeldfunctie. Boeren wijzen op de stikstofuitstoot en er zelf toch wel lak aan hebben is toch niet zo fraai. Of zoals hier boven netjes worden omschreven: "een typische wereldvreemde elitaire gedachte"

Ik vraag me af of er een andere manier zou zijn om milieuvriendelijker naar Argentinië te reizen.

Zeilen! Ben je wel even onderweg….

Daglichtlamp

Daglichtlamp

01-01-2024 om 11:37 Topicstarter

Niet voor een minister, die verwachten we na het kerstreces toch echt weer hier om zijn taken te vervullen. Maar theoretisch kun je met een zeilboot de oceaan over steken.

Schemerlampje schreef op 01-01-2024 om 11:31:

[..]

Zeilen! Ben je wel even onderweg….

Dat is wel erg koud nu.

Daglichtlamp schreef op 01-01-2024 om 11:37:

Niet voor een minister, die verwachten we na het kerstreces toch echt weer hier om zijn taken te vervullen. Maar theoretisch kun je met een zeilboot de oceaan over steken.

Het is tijdens de pandemie gedaan. https://www.clubracer.be/tall-ship-bark-europa-aangekomen-scheveningen-na-langste-non-stop-reis-ooit/35812/#:~:text=Het%20Nederlandse%20Tall%20Ship%20Bark,de%20EUROPA%20ooit%20heeft%20gemaakt.

https://youtu.be/YpIw2DojPHw?si=snzg65HqKZ_46b7P

Ik vind Mona gewoon keigoed, en wat mij betreft mag zij veel meer op de voorgrond komen

Daglichtlamp

Daglichtlamp

02-01-2024 om 12:00 Topicstarter

Ik kan je nog een keer aanraden om het filmpje van Lubach over de fabeltjeskrant te kijken, maar dat zal wel niet helpen. Realiseer je je dat je steeds vaker uitkomt op (extreem) rechtse youtube kanalen in plaats van op onafhankelijk nieuws?
Elke partij heeft in hun programma maatregelen staan om iets te doen aan hoe het nu gaat met asielzoekers, niet alleen de vier partijen die nu onderhandelen over een kabinet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.