Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
OmaVan2
28-04-2024 om 09:16
Dietloverzzz schreef op 28-04-2024 om 01:58:
[..]
Hoezo dan? Tot welke concrete verbeteringen zou dat dan eventueel leiden voor het klimaat. Niet genoeg om echt te merken. En welke alternatieven hebben mensen die ook nog betaalbaar zijn. Zo goed als geen, behalve voor de rijken of uiteindelijk de mensen met een minimuminkomen (daar zal wel weer als enige groep wat voor worden geregeld).
Alle kleine beetjes helpen. En als iedereen zijn steentje bijdraagt heeft dat wel concreet effect. Maar als je het niet wilt doen voor het klimaat, doe het dan voor je eigen portemonnee. Wij hebben een A+ label huis en daar waren we maar wat blij mee toen de energieprijzen de pan uit rezen en ons vaste energiecontract een paar maanden later afliep.
Miraval
28-04-2024 om 09:33
OmaVan2 schreef op 28-04-2024 om 09:16:
[..]
Alle kleine beetjes helpen. En als iedereen zijn steentje bijdraagt heeft dat wel concreet effect. Maar als je het niet wilt doen voor het klimaat, doe het dan voor je eigen portemonnee. Wij hebben een A+ label huis en daar waren we maar wat blij mee toen de energieprijzen de pan uit rezen en ons vaste energiecontract een paar maanden later afliep.
Dat is heel fijn voor jullie. Wij hebben een iets minder label. (Ik geloof C) en geen geld om het verder te verduurzamen momenteel. Ik doe wel mijn best met besparen zoals niet meer in bad, kort douchen en de verwarming komt niet boven de 19 graden in de winter. Gashaard staat ook niet meer aan.
Een elektrische auto zit er niet in, kan niet vanwege mijn werk.
Je moet ook maar geluk hebben om dat allemaal te kunnen doen. Er is nog geen betaalbaar alternatief dus kun je mensen niet dwingen om meer uit te gaan geven als er geen geld is. Zo duw je mensen de afgrond in. Zorg eerst dat de alternatieven er zijn voor iedereen en belast dan de vervuilende zaken extra ipv andersom.
OmaVan2
28-04-2024 om 10:09
Miraval schreef op 28-04-2024 om 09:33:
[..]
Dat is heel fijn voor jullie. Wij hebben een iets minder label. (Ik geloof C) en geen geld om het verder te verduurzamen momenteel. Ik doe wel mijn best met besparen zoals niet meer in bad, kort douchen en de verwarming komt niet boven de 19 graden in de winter. Gashaard staat ook niet meer aan.
Een elektrische auto zit er niet in, kan niet vanwege mijn werk.
Je moet ook maar geluk hebben om dat allemaal te kunnen doen. Er is nog geen betaalbaar alternatief dus kun je mensen niet dwingen om meer uit te gaan geven als er geen geld is. Zo duw je mensen de afgrond in. Zorg eerst dat de alternatieven er zijn voor iedereen en belast dan de vervuilende zaken extra ipv andersom.
Miraval, jij draagt dus al je steentje bij en ja er zijn mensen die moeite hebben om rond te komen. Als ik echter zie hoeveel geld er in NL wordt uit gegeven aan vakanties, uit eten gaan, auto rijden, kleren, nieuwe keukens, elektronica, telefoons dan heb ik niet het idee dat het voor heel de middenklasse een groot probleem is om energiebesparende maatregelen te betalen. Overigens ben ik best wel voor het subsidiëren van energiebesparende maatregelen, maar mensen hebben wel ook hun eigen verantwoordelijkheid. Toen wij 15 jaar geleden een ander huis gingen kopen, hebben we heel bewust voor een energielabel A huis gekozen, omdat je kon voorspellen dat dit op termijn rendement op zou leveren, door extra investeringen hebben we er A+ van gemaakt.
Gebruikersnaaminvullen
28-04-2024 om 10:53
OmaVan2 schreef op 28-04-2024 om 09:16:
[..]
Ah, dan weet je misschien niet dat 1500m² gas voor een gezin niet abnormaal veel is.
Er is zo weinig bijgebouwd sinds 2012 dat het merendeel gewoon oude, slecht geïsoleerde huizen zijn. Niet iedereen heeft geld om een huis volledig te isoleren en te voorzien van zonnepanelen en een warmtepomp.
felija
28-04-2024 om 11:31
Fleurtje_5 schreef op 28-04-2024 om 09:14:
Interessant artikel. Ik kan Wilders steeds beter begrijpen.
https://www.ewmagazine.nl/nederland/achtergrond/2024/04/hoe-de-vvd-klem-zit-tussen-wilders-en-de-macht-1411886/ 26 april 2024
Sahla laat zich door de VVD noch Geert Wilders bang maken en gaat geen berg uit de weg. Haar promotieonderzoek (Rechtsfilosofie) richt zich op de invloed van Aristoteles op het werk van de islamitische filosoof Al Ghazali.
Ik ben het eens met een artikel van dezelfde site:
Nicole123
28-04-2024 om 14:10
Miraval schreef op 28-04-2024 om 09:33:
[..]
Ik denk dat en-en goed zou zijn. De vervuiler betaalt voor zijn vervuiling, milieuvriendelijke dingen worden gesubsidieerd. Op die manier schuif je de de gevolgen niet af op de gemeenschap en toekomstige generaties, maar neem je maatschappelijke kosten en baten mee in de prijs. Volgens mij is dit precies wat veel linkse partijen willen. Het idee dat de gewone modale man opeens torenhoge kosten moet ophoesten voor verplichte milieumaatregelen en de afgrond in wordt geduwd is een valse karikatuur die rechts ervan maakt.
Miraval
28-04-2024 om 14:22
Nicole123 schreef op 28-04-2024 om 14:10:
[..]
Ik denk dat en-en goed zou zijn. De vervuiler betaalt voor zijn vervuiling, milieuvriendelijke dingen worden gesubsidieerd. Op die manier schuif je de de gevolgen niet af op de gemeenschap en toekomstige generaties, maar neem je maatschappelijke kosten en baten mee in de prijs. Volgens mij is dit precies wat veel linkse partijen willen. Het idee dat de gewone modale man opeens torenhoge kosten moet ophoesten voor verplichte milieumaatregelen en de afgrond in wordt geduwd is een valse karikatuur die rechts ervan maakt.
De belasting/accijnzen op brandstof stijgen terwijl een betaalbaar alternatief (elektrische auto) niet voor iedereen weggelegd is. Waarom moet die belasting omhoog? Maak dan de elektrische auto's goedkoper zodat mensen die makkelijker kunnen kopen.
Belasting op gas is ook omhoog gegaan tov elektra, terwijl heel veel huishoudens nog afhankelijk zijn van gas. Okee daar is (was) een energieplafond voor in het leven geroepen om dat te compenseren maar je kan beter elektra goedkoper maken en de gasprijs zo houden totdat de meesten een keuze hebben hiertussen. Dan gaan ze iig niet meer betalen doordat ze nog gas gebruiken vanwege omstandigheden.
Gebruikersnaaminvullen
28-04-2024 om 14:27
Men wil de waterschapsbelasting voor bedrijven ook verhogen. 80% van die inkomsten worden nu betaald door huishoudens terwijl de grootverbruikers heel weinig betalen. Die wet mag er wat mij betreft snel komen.
Huishoudens betalen dit jaar ruim 10% hogere waterschapslasten, tegenover slechts 3% voor bedrijven in de agrarische sector. Vereniging Eigen Huis vindt dat de verdeling van waterschapslasten eerlijker moet en roept de Tweede Kamer op om in te stemmen met het wetvoorstel waarin de waterschapslasten evenwichtiger kunnen worden verdeeld tussen huishoudens en andere categorieën.
Uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis onder alle waterschappen in Nederland blijkt dat de lasten voor huishoudens dit jaar gemiddeld met 10% stijgen. Opvallend is dat de lasten voor agrarische bedrijven in 6 van de 21 waterschappen juist dalen. Dit komt door beleidskeuzes van de waterschapsbesturen. Zo betalen huishoudens in het waterschap Noorderzijlvest dit jaar 13% hogere waterschapslasten, terwijl de rekening voor agrarische bedrijven met maar liefst 16% omlaag gaat.
Doordat de watersysteemheffing gebaseerd is op de WOZ-waarde van onroerend goed, is inmiddels ruim 80% van de opbrengst afkomstig van huiseigenaren. De WOZ-waarde van woningen steeg sinds 2015 namelijk met maar liefst 73 procent, tegenover 0,2 procent voor bedrijfspanden.
https://www.eigenhuis.nl/nieuws/waterschapslasten-moeten-eerlijker-verdeeld
Daglichtlamp
28-04-2024 om 15:43
Het helpt ook niet dat de boeren dubbel vertegenwoordigd zijn in het waterschapsbestuur. Zowel in de twee geborgde zetels voor de boeren, als in de zetels van de BBB die in de meeste waterschappen de grootste is geworden bij de laatste verkiezingen. Hoog tijd om die geborgde zetels in zijn geheel af te schaffen.
Fleurtje_5
28-04-2024 om 17:05
felija schreef op 28-04-2024 om 11:31:
[..]
Ik ben het eens met een artikel van dezelfde site:
Zelfde site, andere schrijver (Victor Pak), 22 april 2024.
Wilders neemt idd geen blad voor de mond en kan als politici idd goed uitdelen. Dat klopt. Maar dat is iets anders dan wanneer een VVD-vrouw lid is geweest van een terroristische club, een club die het gemunt had op Wilders, en waarvoor Wilders nog steeds beveiliging krijgt.
Dilan zal dat niet doen, maar Dilan was in 2022 ook lid van de VVD. Die VVD die van het verleden van Sahla op de hoogte was. Vind je het dan gek dat Wilders in 2022 onderstaande zei:
In jou link met de titel "Lichtgeraakte Wilders moet zich niet aanstellen" lees ik:
Toen zijn huidige onderhandelingspartner Dilan Yeşilgöz (VVD) minister van Justitie werd in 2022, reageerde Wilders eveneens op ridicule wijze. Op sociale media schreef hij: ‘Een VVD’er van Turkse afkomst op Justitie. En nu maar hopen dat ze mijn beveiliging niet opheft want het liefste zien ze me natuurlijk onder het gras verdwijnen.’ Een belachelijk idee, dat Yeşilgöz hem dood zou wensen.
Die uitspraak hebben Wilders en Dilan uitgepraat.Tenminste dat vertelde beide voor de verkiezingen.
Fleurtje_5
28-04-2024 om 17:05
Jij vind dat Wilders zich niet moet aanstellen. Sahla zegt zelf dat het zwarte bladzijdes in haar leven zijn.
https://www.ewmagazine.nl/nederland/achtergrond/2024/04/hoe-de-vvd-klem-zit-tussen-wilders-en-de-macht-1411886/ 26 april 2024
Schrijfster Carla Joosten
De verklaring kwam er, opgesteld met hoofd VVD-voorlichting Kees Berghuis en goedgekeurd door Rutte. Sahla verklaarde niet trots te zijn op haar verleden.
‘Het zijn zwarte bladzijden in mijn leven. Ik betreur de keuzes die ik toen heb gemaakt ten diepste en iedereen in mijn omgeving weet dat van me. Ik constateer nu dat het goed is deze spijt ook publiekelijk uit te spreken.’
OmaVan2
28-04-2024 om 17:12
Gebruikersnaaminvullen schreef op 28-04-2024 om 10:53:
[..]
Ah, dan weet je misschien niet dat 1500m² gas voor een gezin niet abnormaal veel is.
Er is zo weinig bijgebouwd sinds 2012 dat het merendeel gewoon oude, slecht geïsoleerde huizen zijn. Niet iedereen heeft geld om een huis volledig te isoleren en te voorzien van zonnepanelen en een warmtepomp.
Wij woonden in een huis met zo'n soort verbruik, voordat we verhuisden. Omdat 2 van de 3 kinderen het huis uit waren zijn we kleiner gaan wonen, in een beter geïsoleerd huis, waar we met wat kleine aanpassingen lang kunnen blijven wonen.
Daglichtlamp
28-04-2024 om 17:13
Ik snap niet wat je nu wilt zeggen. Ze heeft spijt, ze heeft haar straf uitgezeten. Waarom zou ze niet politiek actief mogen zijn? Daar waar dat nodig is kan dat als afzonderlijke straf door de rechter opgelegd worden. https://www.kiesraad.nl/verkiezingen/tweede-kamer/stemmen/uitsluiting-kiesrecht
Laat Wilders eerst maar eens regelen dat de PVV leden accepteert. Ik zou een wetswijziging waarbij partijen verplicht zijn om een vereniging te zijn waar je lid van kunt worden verwelkomen.
Fleurtje_5
28-04-2024 om 17:30
Daglichtlamp schreef op 28-04-2024 om 17:13:
Ik snap niet wat je nu wilt zeggen. Ze heeft spijt, ze heeft haar straf uitgezeten. Waarom zou ze niet politiek actief mogen zijn? Daar waar dat nodig is kan dat als afzonderlijke straf door de rechter opgelegd worden. https://www.kiesraad.nl/verkiezingen/tweede-kamer/stemmen/uitsluiting-kiesrecht
Laat Wilders eerst maar eens regelen dat de PVV leden accepteert. Ik zou een wetswijziging waarbij partijen verplicht zijn om een vereniging te zijn waar je lid van kunt worden verwelkomen.
Heeft men dan niet een bewijs van goed gedrag nodig?
Ze zal vast spijt hebben, Ik kan aan de buitenkant niet zien wat er binnen in dat hoofd omgaat. Maar 100% vertrouwen erin hebben kan ik niet zeggen.
Om dan te zeggen dat Wilders zich niet moet aanstellen vind ik heel flauw van die Victor P.
Daglichtlamp
28-04-2024 om 17:31
Fleurtje_5 schreef op 28-04-2024 om 17:30:
[..]
Heeft men dan niet een bewijs van goed gedrag nodig?
Ze zal vast spijt hebben, Ik kan aan de buitenkant niet zien wat er binnen in dat hoofd omgaat. Maar 100% vertrouwen erin hebben kan ik niet zeggen.
Om dan te zeggen dat Wilders zich niet moet aanstellen vind ik heel flauw van die Victor P.
Om lid te worden van een politieke partij?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.