Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
Fleurtje_5
27-04-2024 om 08:50
Blomke82 schreef op 26-04-2024 om 23:38:
[..]
Ik vind Timmermans ook eng. En in feite betalen de burgers ook de prijs, kijk alleen al naar de zorgpremie die je betaald voor een uitgekleed pakket. Dat zou veel goedkoper zijn geweest als er niet zoveel asielzoekers waren die relatief veel zorg nodig zijn.
Maar ook figuurlijk wordt er een prijs betaald, kijk naar ter Apel en de inwoners daar. En dat zal zich uitbreiden over heel NL dankzij de dwangwet.
En dit.
Fleurtje_5
27-04-2024 om 08:56
Doemijdieglazenbol schreef op 27-04-2024 om 00:49:
[..]
Weet je hoeveel goedkoper? Het zal vast iets schelen, maar mijn inschatting is dat het centenwerk is voor de zorgverzekering. Niet in de laatste plaats omdat mensen met een migratieachtergrond veel vaker zorg mijden, geen beroep doen op het systeem en het zelf proberen op te lossen. (En daar zijn bronnen voor, Google gerust).
We hebben, net als heel veel landen, een systemisch probleem. En “we” blamen andere slachtoffers daarvan. De “schuld” (voor zover je daarvan kan spreken) ligt elders.
Of het centenwerk is of niet. In een bericht van sept 2023 stond dat 4 op de 10 problemen verwacht met betalen van de zorgverzekering.
en zorg mijden vanwege het eigen risico
OmaVan2
27-04-2024 om 09:24
Blomke82 schreef op 27-04-2024 om 00:19:
[..]
Omdat: warmtepompen kosten een vermogen, hebben het zwaar in de winter, hebben door de kou veel kuren en zijn minder betrouwbaar dan gas. Voorbeeldje:
Elektrische auto's zijn duur in aanschaf en openbaar laden betaal je ook de hoofdprijs voor, en daarbij, is er al een plan over hoe en waar we al die oude afgedankte accu batterijen over een aantal jaar gaan verwerken?
Zonnepanelen hebben we ook nog niet in de vingers. Zomers komt er teveel stroom, in de winter weer te weinig. En wat gaan we over een aantal jaar doen met al die versleten, afgedankte zonnepanelen?
Het lijkt allemaal mooi, goed en groen. Maar er zijn nog veel haken en ogen.
Omdat de techniek nog niet perfect en duur is doen we maar niets en zien we af van investeringen in recycling en energieopslag, want dat is wat je zegt? Net zo kortzichtig als de autofabrikanten in Denver in de jaren 70. Toen na de eerste oliecrisis de regering van de USA met maatregelen kwam om energieslurpende auto's duurder te maken, gingen de Amerikaanse autoproducenten procederen tegen de staat. Vooral de Japanners en in mindere mate de Europeanen gingen zuiniger auto's maken. De rest is geschiedenis.
Daglichtlamp
27-04-2024 om 09:56
Yumi schreef op 26-04-2024 om 19:12:
[..]
Rutte IV duurde 299 dagen, dus ze zijn net over de helft
Ja maar juist omdat de formatie van Rutte IV ook al zo lang duurde is het vervelend dat ook deze formatie lang duurt. Ik geef toe dat 156 dagen wellicht kort lijkt t.o.v. 299, maar als je kijkt naar geschiedenis van kabinetsformaties is 156 dagen lang voor een formatie.
Verder betekent dit ook dat Nederland de afgelopen jaren vaker een demissionaire regering gehad heeft dan een missionaire, juist nu we het er over eens zijn dat er urgente problemen zijn om opgelost te worden.
Ik heb het even uitgerekend, sinds 15 januari 2021 toen Rutte III viel (NB over de toeslagen affaire) hebben we 543 dagen een missionaire regering gehad en 655 dagen een demissionaire regering.
Poezenmeisje
27-04-2024 om 10:48
We moeten allemaal elektrisch rijden, maar ons energienet kan dat niet eens aan. Jammer dan, je ziet maar dat je die auto betaalt en ergens stroom weghaalt
We moeten nieuwe huizen hebben, maar nieuwe woonwijken kunnen nog niet over elektriciteit en wateraansluiting beschikken, de nutsvoorzieningen kunnen dat niet aan. Jammer dan, je kunt je toch wel redden met waxinelichtjes en een regenton?
We moeten datacentrales hebben, die misbruiken enorm veel energie en water, maar die zijn blijkbaar goed voor de economie en de mensheid...
Dietloverzzz
27-04-2024 om 11:31
Poezenmeisje schreef op 27-04-2024 om 10:48:
We moeten allemaal elektrisch rijden, maar ons energienet kan dat niet eens aan. Jammer dan, je ziet maar dat je die auto betaalt en ergens stroom weghaalt
We moeten nieuwe huizen hebben, maar nieuwe woonwijken kunnen nog niet over elektriciteit en wateraansluiting beschikken, de nutsvoorzieningen kunnen dat niet aan. Jammer dan, je kunt je toch wel redden met waxinelichtjes en een regenton?
We moeten datacentrales hebben, die misbruiken enorm veel energie en water, maar die zijn blijkbaar goed voor de economie en de mensheid...
Daarnaast hebben de meeste mensen niet eens geld om al die dingen aan te schaffen.
Blomke82
27-04-2024 om 12:54
Dietloverzzz schreef op 27-04-2024 om 11:31:
[..]
Daarnaast hebben de meeste mensen niet eens geld om al die dingen aan te schaffen.
Daar konden ze mooi die 2 miljard voor de renovatie van het binnenhof voor gebruiken.
Ze kunnen het ook platgooien en voor pakweg 20 miljoen een nieuw binnenhof bouwen.
Zou me trouwens niets verbazen dat deze klus naar bevriende/bekende aannemers gaan die de hoofdprijs vragen, zonder naar andere offertes te kijken. Kost ze zelf toch niets, de belastingbetaler trekt de portemonnee wel weer. En de aannemer kan privé bij bepaalde mensen met flinke korting gaan verbouwen. Zo werkt dat.
OmaVan2
27-04-2024 om 16:10
Blomke82 schreef op 27-04-2024 om 12:54:
[..]
Daar konden ze mooi die 2 miljard voor de renovatie van het binnenhof voor gebruiken.
Ze kunnen het ook platgooien en voor pakweg 20 miljoen een nieuw binnenhof bouwen.
Zou me trouwens niets verbazen dat deze klus naar bevriende/bekende aannemers gaan die de hoofdprijs vragen, zonder naar andere offertes te kijken. Kost ze zelf toch niets, de belastingbetaler trekt de portemonnee wel weer. En de aannemer kan privé bij bepaalde mensen met flinke korting gaan verbouwen. Zo werkt dat.
Die bevriende aannemers mag niet. Europese aanbesteding en die wordt weer gecontroleerd door de rijkaudit dienst.
OmaVan2
27-04-2024 om 16:26
Dietloverzzz schreef op 27-04-2024 om 11:31:
[..]
Als je nu niets doet aan energiebesparende maatregelen dan ben je straks de klos. En energiebesparing kan op heel veel manieren. Je huis isoleren is er 1, vaker de fiets pakken, minder rijden en dan in een zuinig benzine autootje, de thermostaat in de winter op 19 graden zetten. En zo zijn er nog veel meer mogelijkheden om je steentje bij te dragen.
Als je echter met je hakken in het zand blijft staan en je vind dat de overheid het moet faciliteren dat je elk jaar 1500 m2 gas verstookt en 36.000 kilometers rijdt met 2 auto's, dan kom je er over een paar jaar achter dat de overheid niet opnieuw een energieplafond instelt en dat je aan gas en benzine samen opeens 1200 euro per maand kwijt bent. Ik noem maar wat, maar dit scenario is niet irreëel.
Poezenmeisje
27-04-2024 om 16:45
OmaVan2 schreef op 27-04-2024 om 16:10:
[..]
Die bevriende aannemers mag niet. Europese aanbesteding en die wordt weer gecontroleerd door de rijkaudit dienst.
De ene hand wast de andere hand...
Ik geloof er niets van dat er verbeteringen zijn opgetreden na de "bouwfraude affaire".
Nieuwe regels bedenken is één, ze naleven is twee en ze controleren is drie.
Daglichtlamp
27-04-2024 om 16:53
Voor de renovatie van het Binnenhof wordt toch juist geen openbare aanbesteding gehouden? https://www.rijksoverheid.nl/documenten/wob-verzoeken/2021/06/21/besluit-op-wob-verzoek-over-project-renovatie-binnenhof
Dat zou ik ook niet willen. Het gaat om onze democratie, daar wil je toch geen buitenlandse bouwer die dan precies weet hoe de beveiliging in elkaar zit.
https://www.rijksvastgoedbedrijf.nl/actueel/nieuws/2016/11/08/bouwgegevens-renovatie-binnenhof-geheim-verder-openbaar
OmaVan2
27-04-2024 om 17:21
Daglichtlamp schreef op 27-04-2024 om 16:53:
Voor de renovatie van het Binnenhof wordt toch juist geen openbare aanbesteding gehouden? https://www.rijksoverheid.nl/documenten/wob-verzoeken/2021/06/21/besluit-op-wob-verzoek-over-project-renovatie-binnenhof
Dat zou ik ook niet willen. Het gaat om onze democratie, daar wil je toch geen buitenlandse bouwer die dan precies weet hoe de beveiliging in elkaar zit.
https://www.rijksvastgoedbedrijf.nl/actueel/nieuws/2016/11/08/bouwgegevens-renovatie-binnenhof-geheim-verder-openbaar
Ok, dat wist ik niet. Dank je voor de aanvulling. Maar dat de rijksauditdienst controleert zal wel gelden.
Maar goed, het maakt ook niet uit. De ene gelooft dat men het probeert eerlijk te laten verlopen met de nodige "checks and balances" en de andere gelooft het niet.
En ja, ik geloof best dat er in NL ook corruptie is, maar niet dat heel de rijksoverheid één grote corrupte bende is.
Dietloverzzz
28-04-2024 om 01:58
OmaVan2 schreef op 27-04-2024 om 16:26:
[..]
Als je nu niets doet aan energiebesparende maatregelen dan ben je straks de klos. En energiebesparing kan op heel veel manieren. Je huis isoleren is er 1, vaker de fiets pakken, minder rijden en dan in een zuinig benzine autootje, de thermostaat in de winter op 19 graden zetten. En zo zijn er nog veel meer mogelijkheden om je steentje bij te dragen.
Als je echter met je hakken in het zand blijft staan en je vind dat de overheid het moet faciliteren dat je elk jaar 1500 m2 gas verstookt en 36.000 kilometers rijdt met 2 auto's, dan kom je er over een paar jaar achter dat de overheid niet opnieuw een energieplafond instelt en dat je aan gas en benzine samen opeens 1200 euro per maand kwijt bent. Ik noem maar wat, maar dit scenario is niet irreëel.
Hoezo dan? Tot welke concrete verbeteringen zou dat dan eventueel leiden voor het klimaat. Niet genoeg om echt te merken. En welke alternatieven hebben mensen die ook nog betaalbaar zijn. Zo goed als geen, behalve voor de rijken of uiteindelijk de mensen met een minimuminkomen (daar zal wel weer als enige groep wat voor worden geregeld).
Fleurtje_5
28-04-2024 om 09:07
Ik las vanochtend:
Soumaya Sahla is uit de VVD gezet: ‘Meneer Wilders hoort niet over ons ledenbestand te gaan’
https://www.volkskrant.nl/politiek/soumaya-sahla-is-uit-de-vvd-gezet-meneer-wilders-hoort-niet-over-ons-ledenbestand-te-gaan~b5e66263/ 26 april 2024
En toen dacht ik: 'wat is er aan de hand?'
Ik kan goed begrijpen waarom Wilders er zich wel mee bemoeit.
Fleurtje_5
28-04-2024 om 09:14
Interessant artikel. Ik kan Wilders steeds beter begrijpen.
https://www.ewmagazine.nl/nederland/achtergrond/2024/04/hoe-de-vvd-klem-zit-tussen-wilders-en-de-macht-1411886/ 26 april 2024
Sahla laat zich door de VVD noch Geert Wilders bang maken en gaat geen berg uit de weg. Haar promotieonderzoek (Rechtsfilosofie) richt zich op de invloed van Aristoteles op het werk van de islamitische filosoof Al Ghazali.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.