Nieuws en actueel
ShowyHummingbird30
14-09-2023 om 08:41
Wat ga jij stemmen - de viafora peiling DEEL 2
Als vervolg op https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/wat-ga-jij-stemmen-de-viafora-peiling.
Disclaimer: de lijst is op basis van huidige grootte in de tweede kamer. Daarom staat NSC bijna onderaan . Als je wilt stemmen op een lijst die hier niet tussen staat, kies dan "anders".
Wijzigingen:
Nieuw Sociaal Contract toegevoegd
PvdA en GL samengevoegd
Peiling
Wat ga jij stemmen?
Gebruikersnaaminvullen
23-09-2023 om 09:51
Daglichtlamp schreef op 23-09-2023 om 09:02:
[..]
Afspraken over de overstap naar emissie vrij vervoer worden juist in EU verband gemaakt.
Klopt, maar het is toch gek dat de EU miljarden "vrij maakt" voor klimaatfinanciering, en aan de andere kant nog steeds aan miljarden subsidie verstrekken en fiscale voordelen aan de grootste vervuilers (Nederland).
https://www.consilium.europa.eu/nl/policies/climate-change/climate-external-policy/
https://www.consilium.europa.eu/nl/press/press-releases/2022/10/28/council-approves-2021-climate-finance-figure/
Hoeveel zou het schelen als eerst de grootste vervuilers aangepakt worden en daarna pas de burgers.
Facy66
23-09-2023 om 11:04
redbulletje schreef op 23-09-2023 om 08:48:
Nederland is gekke Henkie en onze diesels en benzine auto's verdwijnen allemaal naar het buitenland waar ze vrolijk verder rijden. Wij worden zo ontzettend gepiepeld en een groot deel van de bevolking is stekeblind want die overwegen serieus een stem op groen.
Dit! Groen draait ons een loer waar we zelf bij staan.
Facy66
23-09-2023 om 11:05
[..]
Afspraken over de overstap naar emissie vrij vervoer worden juist in EU verband gemaakt.
Tijd voor een Nexit dus.
Daglichtlamp
23-09-2023 om 11:15
Facy66 schreef op 23-09-2023 om 11:05:
[..]
Tijd voor een Nexit dus.
Eerst instemmen met posts die zeggen dat Nederland gekke Henkie is in Europa, maar als blijkt dat het Europees beleid is dan moeten we maar uit de EU?
Juist klimaat- en milieubeleid heeft alleen zin als we het op grotere schaal aanpakken. Per slot van rekening zijn we maar een klein landje, en een deel van de lucht- en watervervuiling komt nu eenmaal uit andere EU-landen.
Koekie1980
23-09-2023 om 11:24
[..]
Maar waarom zijn onze diesel autos aan belasting zo duur? Waarom krijg je boetes als je teveel zonne energie thuis opwekt? Waarom rijden onze vervuilende auto in Oost Europa gewoon verder?
Dit is gewoon een kul reden om ons op kosten te jagen om de staatskas te vullen... Al die asielzoekers opvang moet tenslotte betaald worden . Dat is echt een dweilen met de kraan open probleem!
Doemijdieglazenbol
23-09-2023 om 11:43
Facy66 schreef op 23-09-2023 om 11:05:
[..]
Tijd voor een Nexit dus.
Eenderde van ons BNP komt uit export. Hoe wil je dat op gaan vangen bij een Nexit?
Poezenmeisje
23-09-2023 om 11:51
Hoe komt het dat Zwitserland nog steeds bestaat terwijl het 'nergens' aan mee doet?
Kwaliteit.
Nederlandse producten hebben zo'n goede naam dat families hier melkpoeder kopen en het opsturen naar China.
Met de Nederlandse export komt het echt wel goed.
Als we écht het milieu willen ontlasten, dan moeten we ophouden met het exporteren van sierteelt naar Azië.
Doemijdieglazenbol
23-09-2023 om 12:45
die exporteren vooral diensten, waar NL vooral goederen exporteert (én doorvoert, iets met (lucht)havens). Jarenlang andere keuzes gemaakt.
bijna geen scenario is op lange termijn ondenkbaar. Maar dan moeten we dat eerst een paar kabinetsperiodes gericht gaan voorbereiden.
OmaVan2
23-09-2023 om 12:52
Doemijdieglazenbol schreef op 23-09-2023 om 11:43:
[..]
Eenderde van ons BNP komt uit export. Hoe wil je dat op gaan vangen bij een Nexit?
Nooit over na gedacht, vermoed ik.
Doemijdieglazenbol
23-09-2023 om 13:34
overigens doet Zwitserland aan van alles mee. (Zie bijvoorbeeld; https://en.m.wikipedia.org/wiki/Switzerland–European_Union_relations#:~:text=Switzerland%20signed%20a%20free%2Dtrade,agreement%20with%20the%20European%20Union.) maar als je daar nu over moet gaan onderhandelen, is het de vraag hoe je eruitkomt.
Nog maar eenderde van de Britten vond de brexit een goed idee. En dat is een veel grotere binnenlandse economie dan die van Nederland.
Facy66
23-09-2023 om 15:33
Doemijdieglazenbol schreef op 23-09-2023 om 11:43:
[..]
Komt tijd komt raad en je kan niet alles hebben. Sowieso scheelt het ook weer veel kosten (geen eu geld meer)en blijven veel voor ons nadelige maatregelen ons bespaard. Zo wordt NL weer baas over eigen land in plaats van dat we ons laten piepelen door de EU. En we hoeven minder mensen dan op te vangen. Gaat ons ook veel schelen.
Daglichtlamp
23-09-2023 om 15:35
Facy66 schreef op 23-09-2023 om 15:33:
[..]
Komt tijd komt raad en je kan niet alles hebben. Sowieso scheelt het ook weer veel kosten (geen eu geld meer)en blijven veel voor ons nadelige maatregelen ons bespaard. Zo wordt NL weer baas over eigen land in plaats van dat we ons laten piepelen door de EU. En we hoeven minder mensen dan op te vangen. Gaat ons ook veel schelen.
Als je alleen al nadenkt over de files die we krijgen bij de grens.
Miraval
23-09-2023 om 15:36
Facy66 schreef op 23-09-2023 om 15:33:
[..]
Ik vind uit de EU stappen onverstandig. Zeker economisch gezien. Dat moeten we niet willen.
Wel vind ik dat bepaalde afspraken opnieuw besproken en onderhandelt moeten worden en ik denk dat Nederland als grote netto betaler aan de EU juist daardoor wel een goede uitgangspositie heeft. Het ontbreekt alleen aan wilskracht. Het is makkelijk je te verschuilen achter "ja dat zijn nu eenmaal de afspraken".
Daglichtlamp
23-09-2023 om 15:43
https://www.ad.nl/politiek/misschien-blijft-rutte-wel-demissionair-premier-tot-zijn-pensioen~a977a459/
In de coulissen staat ex-politicus Annemarie Jorritsma toe te kijken. ,,Dilan heeft door haar groei in het kabinet de laatste anderhalf jaar laten zien dat ze de beste keuze is.’’ Het voormalige lid van de VVD-top maakt zich wel zorgen over de aanstaande kabinetsformatie. ,,Ik betwijfel of het lukt om een kabinet te vormen. We zijn de enige stabiele partij. Misschien blijft Mark Rutte wel tot zijn pensioen demissionair minister-president.”
Typische VVD arrogantie? Of zit er wel wat in?
Facy66
23-09-2023 om 23:12
Daglichtlamp schreef op 23-09-2023 om 15:43:
https://www.ad.nl/politiek/misschien-blijft-rutte-wel-demissionair-premier-tot-zijn-pensioen~a977a459/
In de coulissen staat ex-politicus Annemarie Jorritsma toe te kijken. ,,Dilan heeft door haar groei in het kabinet de laatste anderhalf jaar laten zien dat ze de beste keuze is.’’ Het voormalige lid van de VVD-top maakt zich wel zorgen over de aanstaande kabinetsformatie. ,,Ik betwijfel of het lukt om een kabinet te vormen. We zijn de enige stabiele partij. Misschien blijft Mark Rutte wel tot zijn pensioen demissionair minister-president.”
Typische VVD arrogantie? Of zit er wel wat in?
Absoluut wat arrogantie al denk ik dat vvd het goed blijft doen. Die vrouw lijkt mij ook beter dan die Rutte. Zo is ze ook niet zo arrogant partijen buiten te sluiten. Ook komt zij me over toch het beste voor te hebben met ons land ook al kan ik me niet vinden iin veel van haar standpunten. Al blijft ze misschien (hopelijk niet) een WEF marionet. Dat vind ik al een zeer goede ontwikkeling.
Ik vraag me trouwens af hoe het nu staat met die eu digitale wallet en digitale munt. Weet iemand dat hier? Belangrijk dat dat niet er doorheen komt lijkt me. Ook dat zal meewegen in mijn uiteindelijke stem. Dat kan grote gevolgen hebben voor onze toekomst als dat er doorheen komt, zeker in combinatie met al dat groene pushen. Dat zal dan als excuus worden gebruikt als we niet oppassen. Vrijheid en een regering die ook voor de mensen hier voldoende doet en vrede daar sta ik voor. Helaas staan bijna alle linkse partijen daar tegenwoordig niet meer voor. Dat zie je ook aan hun stemgedrag in de 2e kamer jammer. Woke en klimaatshit voor alles. Jammer.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.