Nieuws en actueel
Daglichtlamp
21-02-2022 om 12:30
Waar stopt Rusland?
Oekraïne kan niets anders dan afwachten volgens mij, mocht Rusland van plan zijn binnen te vallen dan zijn ze denk ik geen partij. Hulp krijgen ze ook niet, ze zijn geen lid van de NAVO, en geen enkel land wil vanwege hun een wereldoorlog riskeren is mijn inschatting.
Er komen vast wel weer sancties, maar die hebben bij het innemen van de Krim ook niets uitgehaald. (bovendien als Rusland voortaan hun gas verkoopt aan China hebben wij ook een probleem).
Maar als Oekraïne zo gemakkelijk gaat, waarom dan niet ook Georgië? Zij zijn ook geen Navolid. En stel je voor dat de Russische bescherming straks ook Finland en Zweden betreft? Ook die landen zijn neutraal.
Kunnen we nog iets doen?
En wat als Rusland nog overmoediger wordt en wel NAVO-landen gaat aanvallen?
kerstbeer
09-02-2024 om 09:28
Ik vind het toch wel grappig dat sommige mensen nu doen alsof Amerikanen nog nooit Putin's standpunt hebben gehoord, terwijl Rusland dus al vele jaren bezig is met Westerse social media te overspoelen met Russische propaganda en desinformatie die precies in hun straatje past, of juist om mensen tegen elkaar op te zetten.
Daglichtlamp
09-02-2024 om 09:29
LMEK schreef op 09-02-2024 om 09:24:
Een van de dingen die mij het meeste is bijgebleven is dat Boris Johnson persoonlijk Zelensky heeft overtuigd te gaan vechten in plaats praten.
Maar is dat waar omdat Poetin het zegt?
LMEK
09-02-2024 om 09:39
Propaganda is iets van alle tijden en zeer effectief gebleken. Een voorbeeld daarvan is dat mensen alleen andermans propaganda zien en niet van hun eigen kamp. En dat betekent dat ze in de propaganda van hun eigen kamp zijn getrapt en die propaganda als de waarheid, jawel propageren. Useful idiots bestaan aan beide kanten en die term dekt ook precies de lading. Alleen je moet erboven kunnen staan om te erkennen dat iedereen aan propaganda doet en niet alleen hullie. En dat is wat de meesten niet kunnen bevatten en daarvoor worden ze idiots genoemd. En als ze dan vol overtuiging alleen hun kant van het verhaal gaan herhalen tot in den treure worden ze ook useful En de propaganda werkt zo dat de useful idiot denkt dat hij alleen useful is en alle anderen die zijn of haar visie niet delen idiots zijn. Oooh de ironie!
LMEK
09-02-2024 om 09:45
Daglichtlamp schreef op 09-02-2024 om 09:29:
[..]
Nou Putin is niet de enige die het zegt. Putin heeft belang bij zo een uitspraak. Maar Bennet niet en die kwam daar al veel eerder mee. En gezien de steun die Oekraïne nog steeds krijgt in een hopeloos verloren oorlog zien we ook dat er beloftes worden ingelost.
kerstbeer
09-02-2024 om 09:45
Daglichtlamp schreef op 09-02-2024 om 09:29:
[..]
De Russen hebben zoveel desinformatie verspreid in het Westen, dat ik daarom vooral denk dat iets niet zo is als Putin het zegt.
Het grote merendeel van de Oekrainers hebben wel heel duidelijk gemaakt dat ze niet onder de hiel van Rusland willen leven. Daar hebben ze geen buitenlandse meneer voor nodig, of zelfs hun eigen president, om dat te bedenken.
EnglishmaninNewYork
12-02-2024 om 22:09
kerstbeer schreef op 09-02-2024 om 09:45:
[..]
De Russen hebben zoveel desinformatie verspreid in het Westen, dat ik daarom vooral denk dat iets niet zo is als Putin het zegt.
Het grote merendeel van de Oekrainers hebben wel heel duidelijk gemaakt dat ze niet onder de hiel van Rusland willen leven. Daar hebben ze geen buitenlandse meneer voor nodig, of zelfs hun eigen president, om dat te bedenken.
Dat is een gevaarlijke gedachte/aanname. Wat je ook vindt van Putin, hij is slim. Focus je niet op wat Putin wel of niet zegt, focus je op wat de feiten eromheen laten zien.
Putin zal er namelijk zijn hand er niet voor omdraaien goudeerlijk te zijn als de gelegenheid ertoe dient. Wees alert op tactiek, niet op wat er (vals of niet) wordt beweerd.
kerstbeer
12-02-2024 om 22:42
EnglishmaninNewYork schreef op 12-02-2024 om 22:09:
[..]
Dat is een gevaarlijke gedachte/aanname. Wat je ook vindt van Putin, hij is slim. Focus je niet op wat Putin wel of niet zegt, focus je op wat de feiten eromheen laten zien.
Putin zal er namelijk zijn hand er niet voor omdraaien goudeerlijk te zijn als de gelegenheid ertoe dient. Wees alert op tactiek, niet op wat er (vals of niet) wordt beweerd.
Dat begrijp ik wel. Wilde even aanduiden hoe ongeloofwaardig informatie die verspreid wordt in zijn opdracht in het algemeen is
EnglishmaninNewYork
12-02-2024 om 23:00
kerstbeer schreef op 12-02-2024 om 22:42:
[..]
Dat begrijp ik wel. Wilde even aanduiden hoe ongeloofwaardig informatie die verspreid wordt in zijn opdracht in het algemeen is
Aha
EnglishmaninNewYork
13-02-2024 om 11:36
Stubb is de nieuwe President van Finland geworden:
,Stubb is in favor of deep NATO cooperation, such as allowing the transport of nuclear weapons across Finnish soil and placing some NATO troops permanently in Finland. He does not support storing nuclear weapons in Finland, however.
“At times, a nuclear weapon is a guarantee of peace,” Stubb said in a debate on Tuesday.'
https://edition.cnn.com/2024/02/12/europe/finland-election-alexander-stubb-intl/index.html
EnglishmaninNewYork
13-02-2024 om 11:41
En in een ander artikel:
Underscoring the importance of national oneness, Stubb unex-pectedly turned up after his victory at Haavisto’s election-night party, asking everyone to set aside campaign affiliations and instead unite behind “team Finland” — to cheers from his rival’s supporters.
“Finns should be proud that we were able to run fair elections in such a difficult geopolitical environment,” Stubb said. “The reason for that is that for us, foreign and security policy is existential, we fully understand that we cannot have tough debates on foreign security policy.”
Link: https://www.google.com/amp/s/english.alarabiya.net/amp/News/world/2024/02/12/Finland-s-next-president-Stubb-pledges-entry-to-NATO-s-core-to-keep-Russia-at-bay-
Toch weer die eenheid, het belang van een gezamenlijk doel voor ogen houden.
kerstbeer
13-02-2024 om 22:25
Bedankt, EnglishmaninNewYork.
Ik zal mij wat meer in de Finse politiek gaan verdiepen
Gebruikersnaaminvullen
14-02-2024 om 17:37
Wat een dappere man. (premium)
https://www.ad.nl/buitenland/oekraiense-spion-jaagt-russen-stuipen-op-lijf-omdat-ze-mij-niet-krijgen-gaan-ze-achter-overleden-ouders-aan~ae5981f8/
Hij verzamelde alles: de locatie van Russische troepen en checkpoints, de verschillende soorten materieel, de strepen op de uniformen, hij beschreef zelfs het gedrag van Russische soldaten en de dialecten die ze spraken. Hij voorzag Kyiv ook van informatie over de toestand in zijn stad, over de salarissen die de Russen betaalden, de corruptie van lokale bestuurders, de stemming onder de lokale bewoners en Russische oorlogsmisdaden. En hij legde tot in detail vast wie de verraders waren en waar ze werkten, of ze nou voor de klas stonden of in dienst waren bij de veiligheidsdienst.
Je echte naam was lang geheim. Waarom nu niet meer?
,,Omdat de mensen die tegen het Poetin-regime willen vechten meer vertrouwen hebben in een specifiek persoon. En dat is wel gebleken, want nadat ik mezelf bekendmaakte, is mijn netwerk flink gegroeid. Ik werd zelfs zo beroemd dat Rossia-24 (een Russische staatszender, red.) vorige herfst een programma over me maakte. Dat was een goede advertentie, daar ben ik ze nog steeds dankbaar voor. Ik ben helaas wel mijn appartement in Kadiivka kwijtgeraakt. De FSB (de Russische veiligheidsdienst, red.) heeft alles doorzocht en iedereen ondervraagd die mij op een of andere manier kende, zelfs voormalige klasgenoten.”
Waren de inwoners van Donbas juist niet blij met de komst van de Russen?
,,Nee, dat is pure propaganda. De Russen zijn gewoon binnengevallen en hebben de steden en dorpen ingenomen. Ik weet zeker dat het aantal collaborateurs in 2014 en 2022 niet groter was dan in welk ander land dat door Rusland zou zijn aangevallen. Veel mensen waren tegen de Russen, maar wie openlijk protesteerde, werd vastgezet, gemarteld of gedood. Onze mijnschachten zitten vol met de lichamen van lokale bewoners die zich hebben verzet. Onze gevangenissen puilen uit van mensen bij wie Oekraïense vlaggen zijn gevonden of die zijn aangegeven voor pro-Oekraïense uitingen. Na 2014 zijn er meer dan een miljoen mensen de Donbas ontvlucht. Denk jij dat die Rusland steunen?”
kerstbeer
14-02-2024 om 22:57
Gebruikersnaaminvullen schreef op 14-02-2024 om 17:37:
. Veel mensen waren tegen de Russen, maar wie openlijk protesteerde, werd vastgezet, gemarteld of gedood. Onze mijnschachten zitten vol met de lichamen van lokale bewoners die zich hebben verzet. Onze gevangenissen puilen uit van mensen bij wie Oekraïense vlaggen zijn gevonden of die zijn aangegeven voor pro-Oekraïense uitingen. Na 2014 zijn er meer dan een miljoen mensen de Donbas ontvlucht. Denk jij dat die Rusland steunen?”
Wat vreselijk! En inderdaad een dappere man
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.