Nieuws en actueel
Daglichtlamp
21-02-2022 om 12:30
Waar stopt Rusland?
Oekraïne kan niets anders dan afwachten volgens mij, mocht Rusland van plan zijn binnen te vallen dan zijn ze denk ik geen partij. Hulp krijgen ze ook niet, ze zijn geen lid van de NAVO, en geen enkel land wil vanwege hun een wereldoorlog riskeren is mijn inschatting.
Er komen vast wel weer sancties, maar die hebben bij het innemen van de Krim ook niets uitgehaald. (bovendien als Rusland voortaan hun gas verkoopt aan China hebben wij ook een probleem).
Maar als Oekraïne zo gemakkelijk gaat, waarom dan niet ook Georgië? Zij zijn ook geen Navolid. En stel je voor dat de Russische bescherming straks ook Finland en Zweden betreft? Ook die landen zijn neutraal.
Kunnen we nog iets doen?
En wat als Rusland nog overmoediger wordt en wel NAVO-landen gaat aanvallen?
Daglichtlamp
30-06-2023 om 16:18
LMEK schreef op 30-06-2023 om 15:15:
[..]
Tsja, zo zou ik ook kunnen zeggen dat Aruba aan België grenst. Het spreekt voor zich want Aruba hoort bij Nederland en Nederland grenst aan België.
Als je de kaart bekijkt die bij het artikel in de Quote staat zie je hoe het echt zit.
Dan heeft Aruba nog steeds geen landsgrens met België of met Nederland. Terwijl dit stukje Rusland juist wel een landsgrens heeft met Litouwen en Polen.
https://nos.nl/artikel/2434622-kaliningrad-meer-en-meer-russisch-militair-fort-tegen-navo
Daglichtlamp
30-06-2023 om 16:24
https://www.ad.nl/buitenland/afnemend-enthousiasme-in-oekraine-iedereen-die-ze-kunnen-vinden-moet-nu-leger-in~a8092627/
Aan het begin van de Russische invasie stonden deze twee mannen, net als vele anderen, in de rij voor het rekruteringsbureau van het leger. Maar die tijd is voorbij. Een woordvoerder van het Oekraïense leger repte in februari tegen Radio Liberty over een ‘afnemend enthousiasme’. Het is inmiddels de realiteit: iedereen die bij het leger wilde, heeft zich al aangemeld, is gewond geraakt of gedood. En zij worden vervangen door onervaren soldaten. Anatoliy Kozel, commandant van het derde bataljon van de 46e Luchtmobiele Brigade, zei daarover tegen de Washington Post: ,,Van de ongeveer vijfhonderd soldaten in het bataljon zijn er honderd gesneuveld en vierhonderd gewond geraakt. Het is dus compleet vervangen.”
Dat het voor Oekraïne steeds lastiger wordt om nieuwe soldaten te vinden dat is iets waar ik het wel mee eens ben. Dat lees je ook terug in het nieuws.
felija
30-06-2023 om 16:47
LMEK schreef op 30-06-2023 om 14:55:
[..]
Niemand is het hier met mij eens. En dat is helemaal goed als het over meningen gaat of over speculaties of dingen waar geen bewijzen voor zijn, helemaal prima.
Maar als het over feiten gaat dan gaat die vlieger niet op. Je kunt het niet oneens zijn over of dat Litouwen aan Rusland grenst. Of over het feit dat de F-16 vliegtuigen verouderde modellen zijn. Als je dat soort dingen niet weet zegt dat niets persoonlijks over iemand, het toont alleen aan dat de kennis over dit topic niet optimaal is.
En ondanks dat je het niet over de manipulatie had waar ik op doelde kun je misschien toch je gedachten over dat onderwerp delen. Zie jij iets wat op manipulatie kan duiden!
Voor het gemak vergeet je er even bij te zeggen dat diegene van de F-16 vliegtuigen dat wel degelijk wist, het ging om iets heel anders. Wel makkelijk scoren zo.
Moirmel heeft trouwens wel degelijk gereageerd, daar heb je nog geen reactie op gegeven.
Dus, omdat één iemand niet wist dat Litouwen aan Rusland grenst, is iedereen hier dom? Lekker kortzichtig!
Moirmel
30-06-2023 om 17:08
LMEK schreef op 30-06-2023 om 14:55:
[..]
...
Maar als het over feiten gaat dan gaat die vlieger niet op. Je kunt het niet oneens zijn over of dat Litouwen aan Rusland grenst. Of over het feit dat de F-16 vliegtuigen verouderde modellen zijn. Als je dat soort dingen niet weet zegt dat niets persoonlijks over iemand, het toont alleen aan dat de kennis over dit topic niet optimaal is.
...
En hier doe je het weer.
Dat de F-16 gevechtsvliegtuigen verouderd zijn, dat wordt niet betwist, maar ze zijn wel beter dan de Mig-29 waarmee Oekraïne momenteel vecht.
https://www.bnr.nl/nieuws/internationaal/10504837/dit-russische-gevechtsvliegtuig-is-sterker-en-sneller-dan-de-f-16
En natuurlijk grenst Litouwen aan Rusland, of maakt de enclave Kaliningrad plots geen deel meer uit van Rusland? Ondertussen heb je ook Wit-Rusland dat stilletjes aan geannexeerd wordt.
LMEK
30-06-2023 om 17:44
Daglichtlamp schreef op 30-06-2023 om 16:18:
[..]
Dan heeft Aruba nog steeds geen landsgrens met België of met Nederland. Terwijl dit stukje Rusland juist wel een landsgrens heeft met Litouwen en Polen.
https://nos.nl/artikel/2434622-kaliningrad-meer-en-meer-russisch-militair-fort-tegen-navo
Maar Rusland heeft ook geen landsgrens met Kaliningrad. Het hoort er administratief bij net zoals Aruba bij Nederland.
LMEK
30-06-2023 om 18:11
Moirmel schreef op 30-06-2023 om 11:30:
[..]
In je eerste zin laat je uitschijnen dat dit gaat over de totale hoeveelheid aan materieel dat geleverd is, terwijl het heel duidelijk is dat Oekraïne geen 50% procent van zijn Leopards tanks is kwijtgespeeld maar dat dit om één gevechtssituatie gaat.
Echt stap eens af van de gedachte dat de EU en de VS zullen toelaten dat Rusland hier een overwinning uitsleept.
Met de oude leeuw enkele berichten geleden, bedoelde ik trouwens de EU. Hoeveel jaar heeft Duitsland nodig gehad om na WO I een oorlogseconomie op te bouwen?
Vergis je hierin niet, Europa is een continent gedrenkt in bloed, het is niet omdat we nu de weg van de vrede bewandelen, dat we vergeten zijn om te vechten.
Wat een onzin. Mijn eerste zin is dezelfde zin als uit het artikel: in bloody 2 hour they lost en dan per type gespecificeerd. Dat ik laat uitschijnen dat dit over de totale hoeveelheid geleverd materieel is blijft gewoon een product van je eigen fantasie. Ook in het engelstalige artikel staat duidelijk geschreven over wat het gaat. Dus je vult een hoop in dat er niet staat, maakt mij uit voor manipulator en kan vervolgens niet aantonen wat ik verkeerd vertaald heb. Want wat jij vetgedrukt hebt heb ik ook opgeschreven. Vervolgens begin je over een datum die ik zelf ook had opgeschreven.
Nogmaals laat zien welke delen van het artikel ik gemanipuleerd heb. Nog iemand vroeg hierom en daar heb je ook niet op geantwoord.
LMEK
30-06-2023 om 18:20
Moirmel schreef op 30-06-2023 om 17:08:
[..]
En hier doe je het weer.
Dat de F-16 gevechtsvliegtuigen verouderd zijn, dat wordt niet betwist, maar ze zijn wel beter dan de Mig-29 waarmee Oekraïne momenteel vecht.
https://www.bnr.nl/nieuws/internationaal/10504837/dit-russische-gevechtsvliegtuig-is-sterker-en-sneller-dan-de-f-16
En natuurlijk grenst Litouwen aan Rusland, of maakt de enclave Kaliningrad plots geen deel meer uit van Rusland? Ondertussen heb je ook Wit-Rusland dat stilletjes aan geannexeerd wordt.
En nog steeds slechter dan de Russische vliegtuigen.
Edit: Moirmel heb jij toevallig Albanese roots?
felija
30-06-2023 om 19:25
LMEK schreef op 30-06-2023 om 18:11:
[..]
Wat een onzin. Mijn eerste zin is dezelfde zin als uit het artikel: in bloody 2 hour they lost en dan per type gespecificeerd. Dat ik laat uitschijnen dat dit over de totale hoeveelheid geleverd materieel is blijft gewoon een product van je eigen fantasie. Ook in het engelstalige artikel staat duidelijk geschreven over wat het gaat. Dus je vult een hoop in dat er niet staat, maakt mij uit voor manipulator en kan vervolgens niet aantonen wat ik verkeerd vertaald heb. Want wat jij vetgedrukt hebt heb ik ook opgeschreven. Vervolgens begin je over een datum die ik zelf ook had opgeschreven.
Nogmaals laat zien welke delen van het artikel ik gemanipuleerd heb. Nog iemand vroeg hierom en daar heb je ook niet op geantwoord.
"In 2 uur tijd hebben ze 20% van hun totale aantal M-2s, 20% van het totale aantal Leopard 2A6s en 50% van het totale aantal Leopard 2Rs verloren."
Hoe interpreteer jij bovenstaande dan?
Je doet aan cherrypicking, er staat nog veel meer in het artikel, zoals Moirmel ook al terecht constateerde.
LMEK
30-06-2023 om 20:40
Mija schreef op 30-06-2023 om 15:28:
[..]
Van Uhm en De Kruif (Podcast Veldheren) achten de kans hierop niet groot. Volgens hen is het terrein daar niet geschikt voor. Ik meen me te herinneren dat het om moerasachtig gebied gaat.
Dat zou inderdaad waar kunnen zijn. Ik weet niet hoe het is met de optie over water. Maar aan de andere kant weet ik ook niet of Rusland voertuigen heeft die dat moeras gebied over kunnen steken. Ze zullen toch wel wat geleerd hebben na de eerste poging, dat laten ze in andere gebieden wel zien.
Friezinnetje
30-06-2023 om 21:44
felija schreef op 30-06-2023 om 19:25:
[..]
"In 2 uur tijd hebben ze 20% van hun totale aantal M-2s, 20% van het totale aantal Leopard 2A6s en 50% van het totale aantal Leopard 2Rs verloren."
Hoe interpreteer jij bovenstaande dan?
Je doet aan cherrypicking, er staat nog veel meer in het artikel, zoals Moirmel ook al terecht constateerde.
Jammer dat je hier niet op reageert LMEK.
Moirmel
30-06-2023 om 22:15
LMEK schreef op 30-06-2023 om 18:20:
[..]
En nog steeds slechter dan de Russische vliegtuigen.
Edit: Moirmel heb jij toevallig Albanese roots?
WTF voor een vraag is dat?
Heb je misschien Servische roots, dat je hier veilig in Nederland zo pro Russische uitspraken doet?
LMEK
30-06-2023 om 22:23
Friezinnetje schreef op 30-06-2023 om 21:44:
[..]
Felija en ik hadden afgesproken niet meer op elkaar te reageren. Dat is de reden waarom ik niet heb gereageerd. Zij komt haar deel van die afspraak niet na.
Maar ik zal uit fatsoen de tijd nemen om op jou te reageren.
In a bloody hour or two, the 47th-33rd Brigade battlegroup lost nearly a fifth of Ukraine’s M-2s, a fifth of its Leopard 2A6s and half its Leopard 2Rs. The United States promptly pledged more than enough extra M-2s to make good the June 8 losses, but Ukraine’s European allies have yet to pony up more Leopard 2A6s. And there literally aren’t any more Leopard 2Rs.
Hier staat duidelijk beschreven, als je engels kunt lezen dat de 47e-33e brigade bijna een vijfde van de OEKRAÏENSE M-2, een vijfde van de OEKRAÏENSE 2A6s en de helft van de OEKRAÏENSE 2Rs in twee uur tijd heeft verloren.
Dus niet van het materieel dat die brigade bij zich gehad maar van de gehele OEKRAÏENSE voorraad. Ik snap werkelijk waar niet wat hier niet te begrijpen valt behalve als engels slecht is.
felija
30-06-2023 om 22:32
Friezinnetje schreef op 30-06-2023 om 21:44:
[..]
Hij of zij zal nooit toegeven dat ie fout zit, ik vind het onrechtvaardig, hoe hij/zij draait en manipuleert, aan cherrypicking doet en vervolgens doet alsof de hele wereld gek is, behalve hij. Ik kan niet op mijn handen blijven zitten.
felija
30-06-2023 om 22:34
LMEK schreef op 30-06-2023 om 22:23:
[..]
Felija en ik hadden afgesproken niet meer op elkaar te reageren. Dat is de reden waarom ik niet heb gereageerd. Zij komt haar deel van die afspraak niet na.
Maar ik zal uit fatsoen de tijd nemen om op jou te reageren.
In a bloody hour or two, the 47th-33rd Brigade battlegroup lost nearly a fifth of Ukraine’s M-2s, a fifth of its Leopard 2A6s and half its Leopard 2Rs. The United States promptly pledged more than enough extra M-2s to make good the June 8 losses, but Ukraine’s European allies have yet to pony up more Leopard 2A6s. And there literally aren’t any more Leopard 2Rs.
Hier staat duidelijk beschreven, als je engels kunt lezen dat de 47e-33e brigade bijna een vijfde van de OEKRAÏENSE M-2, een vijfde van de OEKRAÏENSE 2A6s en de helft van de OEKRAÏENSE 2Rs in twee uur tijd heeft verloren.
Dus niet van het materieel dat die brigade bij zich gehad maar van de gehele OEKRAÏENSE voorraad. Ik snap werkelijk waar niet wat hier niet te begrijpen valt behalve als engels slecht is.
Je had hetl tegen moirmel dus wel over totalen in je eigen tekst, vrij vertaald uit het engels maar geef vooral niet toe en blijf zeggen dat het aan onze beperkte kennis van de Engelse taal ligt.
Je wordt er niet geloofwaardiger van, integendeel.
Moirmel
30-06-2023 om 22:43
LMEK schreef op 30-06-2023 om 22:23:
[..]
...
En jij denkt werkelijk dat dit klopt, dat 1 divisie op amper twee uur tijd ongeveer 100 tanks heeft verloren?
Sorry, maar ik meen echt dat ze hier spreken over het aantal voertuigen binnen deze eenheid en niet over het totaal.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.