Nieuws en actueel
Daglichtlamp
21-02-2022 om 12:30
Waar stopt Rusland?
Oekraïne kan niets anders dan afwachten volgens mij, mocht Rusland van plan zijn binnen te vallen dan zijn ze denk ik geen partij. Hulp krijgen ze ook niet, ze zijn geen lid van de NAVO, en geen enkel land wil vanwege hun een wereldoorlog riskeren is mijn inschatting.
Er komen vast wel weer sancties, maar die hebben bij het innemen van de Krim ook niets uitgehaald. (bovendien als Rusland voortaan hun gas verkoopt aan China hebben wij ook een probleem).
Maar als Oekraïne zo gemakkelijk gaat, waarom dan niet ook Georgië? Zij zijn ook geen Navolid. En stel je voor dat de Russische bescherming straks ook Finland en Zweden betreft? Ook die landen zijn neutraal.
Kunnen we nog iets doen?
En wat als Rusland nog overmoediger wordt en wel NAVO-landen gaat aanvallen?
Friezinnetje
28-03-2023 om 21:47
https://nos.nl/artikel/2469250-russische-voorjaarsoffensief-lijkt-vastgelopen-mislukkingen-rijgen-zich-aaneen
wat een ijzersterk leger, en wat een vorderingen van Rusland.
felija
28-03-2023 om 22:14
Friezinnetje schreef op 28-03-2023 om 21:47:
https://nos.nl/artikel/2469250-russische-voorjaarsoffensief-lijkt-vastgelopen-mislukkingen-rijgen-zich-aaneen
Wat een blamage weer, inderdaad.
LMEK
28-03-2023 om 22:30
Friezinnetje schreef op 28-03-2023 om 21:47:
En nog steeds kan Oekraïne ze niet verdrijven. Waarom is dat denk je?
Friezinnetje
28-03-2023 om 22:52
LMEK schreef op 28-03-2023 om 22:30:
[..]
En nog steeds kan Oekraïne ze niet verdrijven. Waarom is dat denk je?
En hoe ver is Rusland opgeschoten? Waarom is dat denk je ?
LMEK
29-03-2023 om 01:24
Friezinnetje schreef op 28-03-2023 om 22:52:
[..]
En hoe ver is Rusland opgeschoten? Waarom is dat denk je ?
Rusland heeft 20% van Oekraïne in bezit. Meer dan voor de invasie wat betekent dat Oekraïne na een jaar oorlog alleen maar land heeft verloren. Dus ik denk dat jouw vraag is beantwoord.
En ik twijfel er aan of je een antwoord hebt op mijn vraag aangezien je een tegenvraag stelde.
Friezinnetje
29-03-2023 om 07:11
LMEK schreef op 29-03-2023 om 01:24:
[..]
Rusland heeft 20% van Oekraïne in bezit. Meer dan voor de invasie wat betekent dat Oekraïne na een jaar oorlog alleen maar land heeft verloren. Dus ik denk dat jouw vraag is beantwoord.
En ik twijfel er aan of je een antwoord hebt op mijn vraag aangezien je een tegenvraag stelde.
heb je daar een linkje van, van die 20%?
En Rusland schiet niets op in Oekraïne, want die zijn al een jaar bezig met iets wat in een week gebeuren zou. En de Wagnergroep is ook niet zo sterk meer, en heeft weinig ccontact meer met Poetin. Er zijn steeds meer die inzien dat het een zinloze oorlog is, ook in Rusland.
LMEK
29-03-2023 om 09:29
Friezinnetje schreef op 29-03-2023 om 07:11:
[..]
heb je daar een linkje van, van die 20%?
En Rusland schiet niets op in Oekraïne, want die zijn al een jaar bezig met iets wat in een week gebeuren zou. En de Wagnergroep is ook niet zo sterk meer, en heeft weinig ccontact meer met Poetin. Er zijn steeds meer die inzien dat het een zinloze oorlog is, ook in Rusland.
Die link heb ik nou al een keer of 8 gegeven. Maar als je echt niet op de hoogte bent van de situatie op de grond dan plaats ik hem nog maar een keer.
De New York Times heeft het over 18% procent. Artikel staat achter de muur maar bij voetnoot 10 de link via Wiki.
https://en.wikipedia.org/wiki/Russian-occupied_territories_of_Ukraine
The Guardian houdt het op 17%
De iets meer Russisch leunende media hebben het zelfs over 25%. Het is dus aannemelijk dat de waarheid ergens in het midden ligt met 20%.
Wat mij verder opvalt is dat bijna geen enkele westerse media weet hoeveel doden er aan Oekraïense kant zijn gevallen maar ze weten dat van de Russen wel. Waarom wordt hier zo geheimzinnig over gedaan?
Gebruikersnaaminvullen
29-03-2023 om 09:44
LMEK schreef op 29-03-2023 om 01:24:
[..]
De roodgekleurde gebieden betekenen dat niet dat Rusland dat in bezit heeft. Er zit een verschil in effen rode gebieden (Krim) en lichtrood met strepen.
"Rode gebieden zijn niet volledig bezet
De rood gekleurde vlakken die je op vrijwel alle kaarten terugziet, kunnen een vertekend beeld scheppen, namelijk dat Rusland het hele gebied onder controle heeft. ‘Russische eenheden zijn in de gemarkeerde gebieden aanwezig maar hebben niet het volledige gebied onder controle, behalve bijvoorbeeld in de Krim.’ schrijft historicus Mateusz Fafinski in een draadje op Twitter. Hij bestudeert in zijn vakgebied veel historische kaarten'. "
Die 20% is van juni 2022
https://www.vpro.nl/argos/lees/onderwerpen/artikelen/2022/kaarten.html
LMEK
29-03-2023 om 09:49
Gebruikersnaaminvullen schreef op 29-03-2023 om 09:44:
[..]
De roodgekleurde gebieden betekenen dat niet dat Rusland dat in bezit heeft. Er zit een verschil in effen rode gebieden (Krim) en lichtrood met strepen.
"Rode gebieden zijn niet volledig bezet
De rood gekleurde vlakken die je op vrijwel alle kaarten terugziet, kunnen een vertekend beeld scheppen, namelijk dat Rusland het hele gebied onder controle heeft. ‘Russische eenheden zijn in de gemarkeerde gebieden aanwezig maar hebben niet het volledige gebied onder controle, behalve bijvoorbeeld in de Krim.’ schrijft historicus Mateusz Fafinski in een draadje op Twitter. Hij bestudeert in zijn vakgebied veel historische kaarten'. "
Die 20% is van juni 2022
https://www.vpro.nl/argos/lees/onderwerpen/artikelen/2022/kaarten.html
Nee hoor, die 20% is van 2023. Ik heb je de links gegeven. Daar staan de data van plaatsing van het artikel bij. Allemaal 2023 in tegenstelling tot jouw jaar oude link.
LMEK
29-03-2023 om 10:00
Goh, je verwacht het niet maar Zelensky wil praten met Xi.
https://www.politico.eu/article/volodymyr-zelenskyy-play-long-game-xi-jinping-ukraine-russia-war-china/amp/
Laat deze ook even inzinken als eyeopener.
Beijing and Kyiv are hardly strangers. Before the war, China was Ukraine’s leading trade partner as well as being a massive market for Black Sea barley and corn. It also invested heavily in Ukrainian infrastructure such as ports and telecommunication. At pains to avoid ructions with such a crucial partner, Kyiv even abstained during a U.N. vote last year to condemn China’s persecution of its Uyghur Muslim minority
Gebruikersnaaminvullen
29-03-2023 om 11:44
LMEK schreef op 29-03-2023 om 09:49:
[..]
Nee hoor, die 20% is van 2023. Ik heb je de links gegeven. Daar staan de data van plaatsing van het artikel bij. Allemaal 2023 in tegenstelling tot jouw jaar oude link.
Lees nou gewoon even die link van de vpro en waarom er zoveel verschil zit in wat men zegt en hoe het echt is. Die kaart is van januari 2023 en komt van de NOS.
LMEK
29-03-2023 om 12:15
Gebruikersnaaminvullen schreef op 29-03-2023 om 11:44:
[..]
Lees nou gewoon even die link van de vpro en waarom er zoveel verschil zit in wat men zegt en hoe het echt is. Die kaart is van januari 2023 en komt van de NOS.
Ik heb het gelezen. Wat je eigenlijk probeert te zeggen is dat Le Monde, de New York Times en de Guardian fout zitten met hun percentages omdat iemand op Twitter het anders ziet. Dan gooien die kranten hun goede naam wel ten grabbel zeg. Als ik nou het Russische ministerie van defensie had gelinkt dan had je misschien wel een punt gehad.
Die kaarten zijn voor dit percentage van ondergeschikt belang. Je zit compleet op het verkeerde spoor ben ik bang.
Mija
29-03-2023 om 12:31
Gebruikersnaaminvullen schreef op 29-03-2023 om 11:44:
[..]
Lees nou gewoon even die link van de vpro.
Geweldig beeld in dat artikel van Argos/VPRO wat me even liet grinniken:
“Het kan best zijn dat binnen die grote, rode vlakken de bevolking bij wijze van spreken om zich heen kijkt en denkt “Welke Russen dan? We zien helemaal geen Russen hier.”
En food for thought:
“Wanneer westerse media gebieden ‘onder Russische controle’ rood markeren, kan dat gunstig uitpakken voor Rusland, volgens Fafinski. ‘Sommige kaarten representeren onbedoeld de manier waarop Poetin wil dat we denken. Hoe meer gebieden rood gekleurd zijn, hoe meer deze kaarten de indruk kunnen wekken dat Rusland succesvol is in Oekraïne. Hij wil de kaarten zo rood mogelijk kleuren.' Klep denkt ook dat Poetin blij is met deze beeldvorming: ‘Stel dat een kaart de indruk wekt dat 15% van het land onder controle is, terwijl dat in werkelijkheid 5% is, dan kan dat in het voordeel zijn van Poetin. Rusland doet zich vaak machtiger voor dan het is.’”
Zo vraag ik me ook wel eens af of Rusland met zijn trollenfabrieken niet als volleerd sekteleider de teleurstelling, de pijn en het cynisme van oprechte, gevoelige mensen, die graag een betere wereld zouden zien, voor zijn eigen gewin tot bloei brengt en misbruikt. Geen enkele groep is vrij van sektarisch denken en beïnvloeden. Onze eigen samenleving zit er ook tjokvol mee. Er is zoveel opportunisme en manipulatie. Het is kennelijk niet uit te roeien. Maar toch: de ene sekteleider is de andere niet. En de ene sekteleider kan ook veel meer zijn gang gaan dan de andere. Er is voor mij ondanks mijn nogal pessimistische kijk op de mensheid een verschil tussen een precair evenwicht wat geregeld lelijk uit balans raakt en totaal nihilisme. Een vader naar een strafkamp sturen en een kind in een weeshuis stoppen omdat de 13-jarige een anti-oorlogstekening heeft gemaakt is toch echt wel next level. Een regime wat dat doet, daar kun je geen enkele illusie van goedheid meer over koesteren. Daar is het evenwicht compleet zoek.
Gebruikersnaaminvullen
29-03-2023 om 13:19
LMEK schreef op 29-03-2023 om 12:15:
[..]
Ik heb het gelezen. Wat je eigenlijk probeert te zeggen is dat Le Monde, de New York Times en de Guardian fout zitten met hun percentages omdat iemand op Twitter het anders ziet. Dan gooien die kranten hun goede naam wel ten grabbel zeg. Als ik nou het Russische ministerie van defensie had gelinkt dan had je misschien wel een punt gehad.
Die kaarten zijn voor dit percentage van ondergeschikt belang. Je zit compleet op het verkeerde spoor ben ik bang.
Whatever. Lees wat je wil lezen, denk wat je denkt wat ik bedoel.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.