Nieuws en actueel
Daglichtlamp
21-02-2022 om 12:30
Waar stopt Rusland?
Oekraïne kan niets anders dan afwachten volgens mij, mocht Rusland van plan zijn binnen te vallen dan zijn ze denk ik geen partij. Hulp krijgen ze ook niet, ze zijn geen lid van de NAVO, en geen enkel land wil vanwege hun een wereldoorlog riskeren is mijn inschatting.
Er komen vast wel weer sancties, maar die hebben bij het innemen van de Krim ook niets uitgehaald. (bovendien als Rusland voortaan hun gas verkoopt aan China hebben wij ook een probleem).
Maar als Oekraïne zo gemakkelijk gaat, waarom dan niet ook Georgië? Zij zijn ook geen Navolid. En stel je voor dat de Russische bescherming straks ook Finland en Zweden betreft? Ook die landen zijn neutraal.
Kunnen we nog iets doen?
En wat als Rusland nog overmoediger wordt en wel NAVO-landen gaat aanvallen?
Gebruikersnaaminvullen
06-03-2023 om 12:45
Beterhier schreef op 06-03-2023 om 12:36:
[..]
Grozny, Aleppo bombed into submission.
Jup, gewoon woonhuizen, markten en scholen bombarderen met brandbommen en clustermunitie, geen probleem voor de Russen.
LMEK
06-03-2023 om 12:51
Gebruikersnaaminvullen schreef op 06-03-2023 om 12:04:
Ik blijf het bijzonder vinden dat je jouw pro Rusland zijn blijft verdedigen met de geschiedenis van "het westen" LMEK. Vergeet niet dat Rusland/USSR ook de nodig historie heeft met (onafhankelijke) landen annexeren en hun wil opleggen.
Het is kiezen tussen twee kwaden. Dan kies ik voor de partij die het minste kwaad op zijn geweten heeft.
Gebruikersnaaminvullen
06-03-2023 om 13:08
LMEK schreef op 06-03-2023 om 12:51:
[..]
Het is kiezen tussen twee kwaden. Dan kies ik voor de partij die het minste kwaad op zijn geweten heeft.
Vreemd argument. Je kunt ook gewoon kijken naar de rechtvaardigheid van de situatie. Is het rechtvaardig dat het ene land een ander, soeverein, land binnen valt onder het mom van excuses die kant noch wal raken.
Wat heeft Oekraïne op z'n geweten wat zo vreselijk slecht is dat je pro Rusland bent?
felija
06-03-2023 om 13:48
LMEK schreef op 06-03-2023 om 12:51:
[..]
Het is toch geen wedstrijd? Ze zullen elkaar niet veel ontlopen, denk alleen al aan de Goelag Archipel: conservatieve schatting: 18 miljoen doden!
LMEK
06-03-2023 om 13:56
Gebruikersnaaminvullen schreef op 06-03-2023 om 13:08:
[..]
Vreemd argument. Je kunt ook gewoon kijken naar de rechtvaardigheid van de situatie. Is het rechtvaardig dat het ene land een ander, soeverein, land binnen valt onder het mom van excuses die kant noch wal raken.
Wat heeft Oekraïne op z'n geweten wat zo vreselijk slecht is dat je pro Rusland bent?
Dat ik pro Rusland ben heeft niks met Oekraïne zelf te maken. Je bent nog maar een paar dagen lid van dit forum en ik denk niet of je heel het topic hebt gelezen anders zou je dit wel weten. Ik heb het gisteren ook nog geschreven, kan zijn dat je daar al dan niet opzettelijk overheen hebt gelezen.
Rechtvaardigheid voor een oorlog is er nooit. Excuses die kant noch wal raken zijn eerder regel dan uitzondering dus je vraagt naar de bekende weg.
De VN telt 195 souvereine staten wat er op neer komt dat bijna elk land ter wereld souverein is. 2 waarnemende staten ook nog. De nadruk leggen op dat Oekraïne souverein is vind ik ook zo vreemd, dat zijn alle landen.
LMEK
06-03-2023 om 14:53
felija schreef op 06-03-2023 om 13:48:
[..]
Het is toch geen wedstrijd? Ze zullen elkaar niet veel ontlopen, denk alleen al aan de Goelag Archipel: conservatieve schatting: 18 miljoen doden!
Ten eerste is de Goelag Archipel een boek geschreven tussen 1958 en 1968 en uitgekomen in 1973 en geen gebeurtenis. De Goelag Archipel is een metaforische omschrijving overigens.
Ik denk dat je aan de Goelag zelf refereert wat zoiets als werkkamp betekent. Verbeter mij als ik het fout heb.
De conservatieve schatting van 18 miljoen doden klinkt mij als clickbait. Want Britannica komt met een cijfer tussen 1,2 en 1,7 miljoen. Volgens wilsoncenter zijn het er 1,6 miljoen. Volgens de Los Angeles Times zijn het er 3 miljoen..
Misschien heb je een credible source die iets anders zegt maar ik vind 18 en 20 miljoen alleen maar op sites zonder echte credibiliteit.
De Goelag is een gitzwart hoofdstuk van de Russische geschiedenis en heeft miljoenen Russen het leven gekost. Ook hierbij moet stilgestaan worden en mogen we absoluut niet vergeten.
Gebruikersnaaminvullen
06-03-2023 om 14:59
LMEK schreef op 06-03-2023 om 13:56:
[..]
Dat ik pro Rusland ben heeft niks met Oekraïne zelf te maken. Je bent nog maar een paar dagen lid van dit forum en ik denk niet of je heel het topic hebt gelezen anders zou je dit wel weten.
Ik lees langer mee dan jij weet. Je gebruikt de daden van "het westen" steeds als excuus. Je doet wel alsof je het heel erg voor de Oekraïners vindt, maar ik heb je nog nooit betrapt op de uitspraak dat Rusland de oorlog kan en moet stoppen. Keer op keer leg je die keuze bij Oekraïne.
Ik heb het gisteren ook nog geschreven, kan zijn dat je daar al dan niet opzettelijk overheen hebt gelezen.
Rechtvaardigheid voor een oorlog is er nooit. Excuses die kant noch wal raken zijn eerder regel dan uitzondering dus je vraagt naar de bekende weg.
De VN telt 195 souvereine staten wat er op neer komt dat bijna elk land ter wereld souverein is. 2 waarnemende staten ook nog. De nadruk leggen op dat Oekraïne souverein is vind ik ook zo vreemd, dat zijn alle landen.
Dat benadrukken vind ik helemaal niet vreemd. Nee, niet alle landen zijn soeverein. Niet alle landen zijn erkend en/of onafhankelijk.
felija
06-03-2023 om 15:14
LMEK schreef op 06-03-2023 om 14:53:
[..]
Ten eerste is de Goelag Archipel een boek geschreven tussen 1958 en 1968 en uitgekomen in 1973 en geen gebeurtenis. De Goelag Archipel is een metaforische omschrijving overigens.
Ik denk dat je aan de Goelag zelf refereert wat zoiets als werkkamp betekent. Verbeter mij als ik het fout heb.
De conservatieve schatting van 18 miljoen doden klinkt mij als clickbait. Want Britannica komt met een cijfer tussen 1,2 en 1,7 miljoen. Volgens wilsoncenter zijn het er 1,6 miljoen. Volgens de Los Angeles Times zijn het er 3 miljoen..
Misschien heb je een credible source die iets anders zegt maar ik vind 18 en 20 miljoen alleen maar op sites zonder echte credibiliteit.
De Goelag is een gitzwart hoofdstuk van de Russische geschiedenis en heeft miljoenen Russen het leven gekost. Ook hierbij moet stilgestaan worden en mogen we absoluut niet vergeten.
Ik weet dat het een boek is wat refereert aan de werkkampen (Goelags) in Siberië.
Je hebt gelijk vwb de 18 miljoen doden, het gaat om dwangarbeiders, die in mijn bron 'slachtoffers' worden genoemd, wat ze natuurlijk ook zijn.
Desalniettemin snap ik niet waarom Rusland voor jou te prefereren is boven het westen. Beiden hebben een grote schuldenlast als het gaat om onderdrukking en vermoorden van mensen, China is ook al geen haar beter.
Het geeft nu sowieso geen enkele machthebber het recht om zomaar een land binnen te vallen met als doel gebieden in te lijven, die de jouwe niet zijn.
LMEK
06-03-2023 om 15:32
felija schreef op 06-03-2023 om 15:14:
[..]
Ik weet dat het een boek is wat refereert aan de werkkampen (Goelags) in Siberië.
Ah ok, heb je wat meer informatie over het cijfer dat je gaf? Ik ben wel benieuwd waarom die schattingen zo ver uit elkaar liggen.
felija
06-03-2023 om 15:33
LMEK schreef op 06-03-2023 om 15:32:
[..]
Ah ok, heb je wat meer informatie over het cijfer dat je gaf? Ik ben wel benieuwd waarom die schattingen zo ver uit elkaar liggen.
Heb net mijn bericht uitgebreid.
LMEK
06-03-2023 om 15:47
felija schreef op 06-03-2023 om 15:14:
[..]
Je hebt gelijk vwb de 18 miljoen doden, het gaat om dwangarbeiders, die in mijn bron 'slachtoffers' worden genoemd, wat ze natuurlijk ook zijn.
Desalniettemin snap ik niet waarom Rusland voor jou te prefereren is boven het westen. Beiden hebben een grote schuldenlast als het gaat om onderdrukking en vermoorden van mensen, China is ook al geen haar beter.
Het geeft nu sowieso geen enkele machthebber het recht om zomaar een land binnen te vallen met als doel gebieden in te lijven, die de jouwe niet zijn.
Ik zal het westen nooit prefereren boven Rusland omdat ik met mijn familie de westerse agressie in levende lijve heb ondervonden. Agressie op burgerdoelen zonder mandaat van de VN, gewoon omdat het kan. Gewoon omdat het westen dat recht heeft, gewoon omdat ik op de verkeerde plek ben geboren. Ik heb het westen datzelfde zien doen op andere plekken in de wereld, gewoon omdat het kan.
Ik weet wat een luchtalarm en schuilkelder zijn. Ik weet wie de militaire politie is die mannen kwam halen om te vechten. Ik weet wat angst is voor wat komen gaat, het onbekende en wachtend op de klap. Ik weet wat de Oekraïense bevolking mee maakt. Zonnebloemolie, bloem en suiker op rantsoen. Geen benzine, winkels leeg.
Ik neem de westerse bevolking niks kwalijk alleen de westerse politici. De bevolking die wc papier hamstert kent geen angst. Daarom is het ook zo raar dat de mensen die niks hebben meegemaakt het hardst schreeuwen. Onwetendheid.
Friezinnetje
06-03-2023 om 15:51
LMEK schreef op 06-03-2023 om 15:47:
[..]
Ik zal het westen nooit prefereren boven Rusland omdat ik met mijn familie de westerse agressie in levende lijve heb ondervonden. Agressie op burgerdoelen zonder mandaat van de VN, gewoon omdat het kan. Gewoon omdat het westen dat recht heeft, gewoon omdat ik op de verkeerde plek ben geboren. Ik heb het westen datzelfde zien doen op andere plekken in de wereld, gewoon omdat het kan.
Ik weet wat een luchtalarm en schuilkelder zijn. Ik weet wie de militaire politie is die mannen kwam halen om te vechten. Ik weet wat angst is voor wat komen gaat, het onbekende en wachtend op de klap. Ik weet wat de Oekraïense bevolking mee maakt. Zonnebloemolie, bloem en suiker op rantsoen. Geen benzine, winkels leeg.
Ik neem de westerse bevolking niks kwalijk alleen de westerse politici. De bevolking die wc papier hamstert kent geen angst. Daarom is het ook zo raar dat de mensen die niks hebben meegemaakt het hardst schreeuwen. Onwetendheid.
En wat denk je dat de Oekraïners nu denken van de Russen? Precies hetzelfde. Zij willen niet onder Rusland vallen, ze willen ook een gewoon leven, willen niet vechten. Maar ze blijven vechten omdat ze geen Russen willen worden met een dictator aan het hoofd, die valse info verspreid, die iedereen oppakt die tegen hem is, mensen vergiftigd, van het balkon laat gooien, tot ver buiten Rusland.
Maar dat heb jij liever dan dat het westen hen helpt.
Mevrouw75
06-03-2023 om 15:58
LMEK schreef op 06-03-2023 om 15:47:
[..]
Jij weet toch helemaal niks over andere mensen?
LMEK
06-03-2023 om 16:05
Friezinnetje schreef op 06-03-2023 om 15:51:
[..]
En wat denk je dat de Oekraïners nu denken van de Russen? Precies hetzelfde. Zij willen niet onder Rusland vallen, ze willen ook een gewoon leven, willen niet vechten. Maar ze blijven vechten omdat ze geen Russen willen worden met een dictator aan het hoofd, die valse info verspreid, die iedereen oppakt die tegen hem is, mensen vergiftigd, van het balkon laat gooien, tot ver buiten Rusland.
Maar dat heb jij liever dan dat het westen hen helpt.
En jij hebt liever dat er nog meer wapens en doden komen.
Friezinnetje
06-03-2023 om 16:07
LMEK schreef op 06-03-2023 om 16:05:
[..]
En jij hebt liever dat er nog meer wapens en doden komen.
nee, maar je weet mijn antwoord wel. Rusland moet zich terug trekken.
Maar jij vindt dat Rusland het goed doet.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.