Nieuws en actueel
Daglichtlamp
21-02-2022 om 12:30
Waar stopt Rusland?
Oekraïne kan niets anders dan afwachten volgens mij, mocht Rusland van plan zijn binnen te vallen dan zijn ze denk ik geen partij. Hulp krijgen ze ook niet, ze zijn geen lid van de NAVO, en geen enkel land wil vanwege hun een wereldoorlog riskeren is mijn inschatting.
Er komen vast wel weer sancties, maar die hebben bij het innemen van de Krim ook niets uitgehaald. (bovendien als Rusland voortaan hun gas verkoopt aan China hebben wij ook een probleem).
Maar als Oekraïne zo gemakkelijk gaat, waarom dan niet ook Georgië? Zij zijn ook geen Navolid. En stel je voor dat de Russische bescherming straks ook Finland en Zweden betreft? Ook die landen zijn neutraal.
Kunnen we nog iets doen?
En wat als Rusland nog overmoediger wordt en wel NAVO-landen gaat aanvallen?
Rondstruiner
26-08-2022 om 12:45
LMEK schreef op 26-08-2022 om 12:31:
[..]
Ze worden aangevallen en natuurlijk hebben ze het recht om zich te verdedigen en te blijven vechten. Of het verstandig is iets anders, zelfs de Duitse minister van BZ gaf aan dat ze niet meer zeker is dat Oekraïne kan winnen. En dit met steun van de hele westerse gemeenschap, zonder deze steun was de strijd 5 maanden geleden al beslist.
Je laatste zin beschrijft de visie van de westerse wereld en is allesbehalve aannemelijk voor de rest van de wereld. Vele anderen vinden dat de NAVO een proxy oorlog voert tegen de Russen en de Russen in een hoek zijn gedreven door de NAVO. Steeds meer landen gaan Rusland openlijker steunen waardoor de westerse visie nog meer in het gedrang gaat komen.
Nou, dat ze bijvoorbeeld in Azie en Afrika niet wakker liggen van de oorlog in Oekraine begrijp ik heel goed. Europa denkt nog steeds vaak dat ze het middelpunt van de wereld zijn waar alles om draait, prima dat men daar niet in mee gaat. Maar dat ze Rusland steunen omdat ze oprecht vinden dat Poetin niks verkeerd doet, dat is natuurlijk onzin. Zij hebben simpelweg andere belangen dan wij. Net zoals er weer volop geslijmd wordt door het westen bij Saoudi Arabie. Niet omdat we die enge moordende kroonprins zo'n toffe vent vinden, maar omdat we ze nodig hebben voor de olie.
Ieder land is hypocriet en heeft boter op zijn hoofd, Nederland is daarin geen haar beter.
Maar dat doet allemaal niets af aan het feit dat het volledig aan Poetin te wijten is dat hij Oekraine binnen is gevallen en aan niemand anders.
LMEK
26-08-2022 om 12:56
felija schreef op 26-08-2022 om 12:43:
[..]
Poetin is deze onzinnige oorlog niet gestart volgens jou? Hij is Oekraïne niet binnengevallen en zaait daar geen dood en verderf?
Putin is ook zeker schuldig aan deze oorlog, hij nam tenslotte de beslissing om Oekraïne binnen te vallen in 2022. Maar Putin is zeker niet de enige die schuldig is, het westen heeft achter de schermen meerdere jarenactief deelgenomen aan de voorbereidingen voor deze oorlog. Een oorlog waar geen EU lid of NAVO land bij betrokken is. Dan is het moeilijk om te verkopen dat je niet ook schuldig bent.
LMEK
26-08-2022 om 13:08
Rondstruiner schreef op 26-08-2022 om 12:45:
[..]
Ieder land is hypocriet en heeft boter op zijn hoofd, Nederland is daarin geen haar beter.
Maar dat doet allemaal niets af aan het feit dat het volledig aan Poetin te wijten is dat hij Oekraine binnen in gevallen en aan niemand anders.
Helemaal met je eens!
Maar waarom zou Putin dan wakker liggen van de mening van andere hypocriete landen die in het verleden hetzelfde hebben gedaan en nu toevallig aan dezelfde kant staan?
Alles wordt gedaan uit eigenbelang.
Rondstruiner
26-08-2022 om 13:14
LMEK schreef op 26-08-2022 om 12:56:
[..]
Putin is ook zeker schuldig aan deze oorlog, hij nam tenslotte de beslissing om Oekraïne binnen te vallen in 2022. Maar Putin is zeker niet de enige die schuldig is, het westen heeft achter de schermen meerdere jarenactief deelgenomen aan de voorbereidingen voor deze oorlog. Een oorlog waar geen EU lid of NAVO land bij betrokken is. Dan is het moeilijk om te verkopen dat je niet ook schuldig bent.
Dat is natuurlijk niet waar, dat het westen actief heeft deelgenomen aan de voorbereidingen aan de oorlog. Heeft het Westen fouten gemaakt en hadden ze dingen beter en anders kunnen aanpakken? Absoluut. Maar Poetin is gewoon absoluut de enige die schuldig is aan het binnen vallen van Oekraine.
Wat jij doet is hetzelfde als bij huiselijk geweld zeggen dat de buren medeschuldig zijn aan het geweld van de buurman tegen zijn vrouw. Misschien hadden de buren anders kunnen handelen en misschien hebben ze zelfs de buurman wel kwaad gemaakt zodat het geweld toenam, maar dat maakt ze niet medeschuldig. Alleen de buurman is schuldig als hij zijn vrouw in elkaar slaat. Alleen Poetin is schuldig als hij een ander land binnen valt.
Rondstruiner
26-08-2022 om 13:21
LMEK schreef op 26-08-2022 om 13:08:
[..]
Helemaal met je eens!
Maar waarom zou Putin dan wakker liggen van de mening van andere hypocriete landen die in het verleden hetzelfde hebben gedaan en nu toevallig aan dezelfde kant staan?
Alles wordt gedaan uit eigenbelang.
Niet alles wordt gedaan uit eigen belang, zeker niet. In ons eigen belang nu is het op korte termijn dat we de boel met rust laten zodat het gas weer betaalbaar wordt. En misschien komt dat moment ook wel, maar daar zijn we nu nog niet.
Niemand heeft volgens mij ooit beweerd dat Poetin wakker zou moeten liggen van de mening van andere landen, dus wat wil je hier precies zeggen? Volgens mij zeg je eigenlijk niks namelijk.
LMEK
26-08-2022 om 13:34
Rondstruiner schreef op 26-08-2022 om 13:14:
[..]
Dat is natuurlijk niet waar, dat het westen actief heeft deelgenomen aan de voorbereidingen aan de oorlog. Heeft het Westen fouten gemaakt en hadden ze dingen beter en anders kunnen aanpakken? Absoluut. Maar Poetin is gewoon absoluut de enige die schuldig is aan het binnen vallen van Oekraine.
Wat jij doet is hetzelfde als bij huiselijk geweld zeggen dat de buren medeschuldig zijn aan het geweld van de buurman tegen zijn vrouw. Misschien hadden de buren anders kunnen handelen en misschien hebben ze zelfs de buurman wel kwaadgemaakt zodat het geweld toenam, maar dat maakt ze niet medeschuldig. Alleen de buurman is schuldig als hij zijn vrouw in elkaar slaat. Alleen Poetin is schuldig als hij een ander land binnen valt.
Je bent toch wel op de hoogte van de Canadese troepen die het AZOV bataljon hebben opgeleid in 2021?
Je bent toch wel op de hoogte van de marine oefeningen in Juni 2021 in de Zwarte Zee onder leiding van de VS.
Je bent toch wel op de hoogte van de oefeningen op 27-07-2021 van Oekraïnse, Poolse, Litouwse en Amerikaanse troepen?
Je bent toch wel op de hoogte van de oefeningen in September 2021 van Amerikaanse en andere NAVO leden met het Oekraïnse leger?
Oekraïne dat geen lid is van de NAVO of EU wordt getraind door de NAVO en EU een jaar voor de inval. Toeval?
Over dat huiselijk geweld ga ik niet eens in, dat gegoochel met voorbeelden raakt kant noch wal.
LMEK
26-08-2022 om 13:38
Rondstruiner schreef op 26-08-2022 om 13:21:
[..]
Niet alles wordt gedaan uit eigen belang, zeker niet. In ons eigen belang nu is het op korte termijn dat we de boel met rust laten zodat het gas weer betaalbaar wordt. En misschien komt dat moment ook wel, maar daar zijn we nu nog niet.
Niemand heeft volgens mij ooit beweerd dat Poetin wakker zou moeten liggen van de mening van andere landen, dus wat wil je hier precies zeggen? Volgens mij zeg je eigenlijk niks namelijk.
Ik zeg dat het westen helemaal niet in de positie is om een schuldige aan te wijzen. Want zoals je zelf ook zegt is het westen hypocriet dus waarom zo krampachtig proberen Putin de schuldige te laten zijn? Wat is de meerwaarde?
Rondstruiner
26-08-2022 om 13:42
LMEK schreef op 26-08-2022 om 13:34:
[..]
Je bent toch wel op de hoogte van de Canadese troepen die het AZOV bataljon hebben opgeleid in 2021?
Je bent toch wel op de hoogte van de marine oefeningen in Juni 2021 in de Zwarte Zee onder leiding van de VS.
Je bent toch wel op de hoogte van de oefeningen op 27-07-2021 van Oekraïnse, Poolse, Litouwse en Amerikaanse troepen?
Je bent toch wel op de hoogte van de oefeningen in September 2021 van Amerikaanse en andere NAVO leden met het Oekraïnse leger?
Oekraïne dat geen lid is van de NAVO of EU wordt getraind door de NAVO en EU een jaar voor de inval. Toeval?
Over dat huiselijk geweld ga ik niet eens in, dat gegoochel met voorbeelden raakt kant noch wal.
Die oefeningen maakt ze niet schuldig aan de inval van Poetin in Oekraine. Gewoon niet, wat je er ook bijsleept. Poetin is schuldig, verder niemand.
En de vergelijking is spot on. Daarom wil je er niet op in gaan
felija
26-08-2022 om 13:54
Rondstruiner schreef op 26-08-2022 om 13:42:
[..]
Doe oefeningen maakt ze niet schuldig aan de inval van Poetin in Oekraine. Gewoon niet, wat je er ook bijsleept. Poetin is schuldig, verder niemand.
Dat zou wat zijn zeg, omdat landen militaire oefeningen uitvoeren, geeft dat een dictator het recht om een ander land binnen te vallen.
Rondstruiner
26-08-2022 om 13:54
LMEK schreef op 26-08-2022 om 13:38:
[..]
Ik zeg dat het westen helemaal niet in de positie is om een schuldige aan te wijzen. Want zoals je zelf ook zegt is het westen hypocriet dus waarom zo krampachtig proberen Putin de schuldige te laten zijn? Wat is de meerwaarde?
Krampachtig proberen om Poetin de schuldige te laten zijn, leuk geprobeerd joh. Het is gewoon een simpel feit dat Poetin een ander land is binnen gevallen en zo een oorlog is begonnen, daar hoef ik niets krampachtigs voor te proberen. Feiten ontkennen, daar hou ik niet van.
Er is een enorm verschil tussen hypocriet zijn en een agressor zijn die een ander land binnen valt en een oorlog begint met veel doden ten gevolg. Ieder land is wel eens hypocriet, maar veel landen hebben wel geleerd van het verleden en zullen geen ander land binnen vallen.
Of, omdat ik nou eenmaal wel van vergelijkingen hou: ieder mens is wel eens hypocriet, niet ieder mens is een moordenaar. De hypocriet mag de moord gewoon afkeuren.
felija
26-08-2022 om 13:58
ik vind het juist krampachtig om uit alle macht te proberen Poetin NIET als schuldige aan te wijzen.
LMEK
26-08-2022 om 14:06
Rondstruiner schreef op 26-08-2022 om 13:42:
[..]
Die oefeningen maakt ze niet schuldig aan de inval van Poetin in Oekraine. Gewoon niet, wat je er ook bijsleept. Poetin is schuldig, verder niemand.
Ik gaf aan de het westen betrokken was bij de voorbereiding voor de oorlog. Dat was niet waar volgens jou, dan geef ik een aantal voorbeelden en geef je toe dat het wel waar is. Maar blijf vooral om de hete brij draaien.
Rondstruiner
26-08-2022 om 14:14
LMEK schreef op 26-08-2022 om 14:06:
[..]
Ik gaf aan de het westen betrokken was bij de voorbereiding voor de oorlog. Dat was niet waar volgens jou, dan geef ik een aantal voorbeelden en geef je toe dat het wel waar is. Maar blijf vooral om de hete brij draaien.
Een oefening is geen actieve voorbereiding voor een oorlog. Dat jij dat beweert maakt het niet tot een waarheid.
Ieder land doet oefeningen, ieder land wil en moet zijn defensie op orde hebben. Een oefening kan ook zeker een boodschap afgeven.
Poetin is als agressor Oekraine binnen gevallen en hij is dus ook de schuldige. Geen enkel ander land is daar medeschuldig aan.
felija
26-08-2022 om 14:14
LMEK schreef op 26-08-2022 om 14:06:
[..]
Dus zeggen dat landen inderdaad oefeningen doen, is voor jou hetzelfde als toegeven dat het westen betrokken was bij de voorbereiding van de oorlog?
Het zou heel dom en onverstandig zijn om geen oefeningen te doen, want zo zie je maar weer: er kan zo maar een gek met expansiedrift een land binnenvallen.
Voorbereid zijn is dan wel het minste wat je als land kan doen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.