Nieuws en actueel
Daglichtlamp
21-02-2022 om 12:30
Waar stopt Rusland?
Oekraïne kan niets anders dan afwachten volgens mij, mocht Rusland van plan zijn binnen te vallen dan zijn ze denk ik geen partij. Hulp krijgen ze ook niet, ze zijn geen lid van de NAVO, en geen enkel land wil vanwege hun een wereldoorlog riskeren is mijn inschatting.
Er komen vast wel weer sancties, maar die hebben bij het innemen van de Krim ook niets uitgehaald. (bovendien als Rusland voortaan hun gas verkoopt aan China hebben wij ook een probleem).
Maar als Oekraïne zo gemakkelijk gaat, waarom dan niet ook Georgië? Zij zijn ook geen Navolid. En stel je voor dat de Russische bescherming straks ook Finland en Zweden betreft? Ook die landen zijn neutraal.
Kunnen we nog iets doen?
En wat als Rusland nog overmoediger wordt en wel NAVO-landen gaat aanvallen?
Fleurtje_5
01-08-2022 om 12:59
Foto AFP
„Go get him!” Met een spontane strijdkreet
en een gebalde vuist sloot de Amerikaanse president Joe Biden
dinsdagavond zijn eerste State of the Union af. Geen misverstand
mogelijk over wie de ‘hem’ was die gepakt moet worden: de autocraat
Vladimir Poetin.
Kataravrouw
01-08-2022 om 13:03
Ik ook niet, en ik ben ook niet dol op onrecht en leugens, én het aanwakkeren van nóg meer haat.Interessante stelling Fleurtje, Zou Putin hier ook niet schuldig aan zijn denk je?
Je focust je zo op Biden, en ik snap best dat hij zijn handen niet in onschuld wast, maar een dictator is hij allerminst toch?
felija
01-08-2022 om 13:08
Daglichtlamp schreef op 01-08-2022 om 12:56:
[..]
Reaguurder is geen neutraal woord, daar kun je reageerder voor gebruiken. Reaguurder wordt gebruikt als je de mening van de degene die reageert ongenuanceerd vindt.
O, dat wist ik niet, dank dat je er mij op wijst, reaguurders, had reageerders moeten zijn.
ShowyHummingbird30
01-08-2022 om 13:14
Fleurtje_5 schreef op 01-08-2022 om 12:57:
[..]
Ik ook niet, en ik ben ook niet dol op onrecht en leugens, én het aanwakkeren van nóg meer haat.
https://www.ad.nl/politiek/hoe-joe-biden-ook-profiteert-van-de-oorlog-in-oekraine~a66f0ee0/
En
Ik zag een artikel in Trouw van maart 2022 met de titel “De VS hebben hun eigen belangen in de oorlog tussen Oekraïne en Rusland” aldus Hoogleraar conflictstudies J. Demmers. Joe Biden heeft namelijk zijn eigen strategische belangen bij deze oorlog.
De vraag is niet of Biden , of de VS, perfect is. De vraag is: leef jij liever in een dictatuur of in een democratie?
Fleurtje_5
01-08-2022 om 13:18
Rondstruiner schreef op 01-08-2022 om 12:24:
[..]
Polarisatie en vooroordelen, dat kun je toch niet echt menen. Natuurlijk wonen er wel gelukkige mensen in Rusland, de mens heeft gelukkig de capaciteit om gelukkig of tevreden te zijn, ook onder niet al te beste omstandigheden. Dat betekent echter niet dat het leven er prima is.
Lees even de linkjes die ik eerder plaatste aub. Over de rechtstaat, de pers, mensenrechten, vrijheid van meningsuiting, lhbt-rechten. Of vind je dat allemaal niet belangrijk? Vind je vrijheid niet belangrijk?
Als jij het artikel van Leon Verdonschot met de titel "Elke wijk zijn eigen daklozen" leest, waar het gaat over het grote aantal daklozen in de VS.
Hij schrijft over twee dakloze dragqueens wiens vuurrode pruiken boven hun zwarte slaapzakken uit staken.
De journalist beschrijft wat hij ziet als hij na jaren een stad in Amerika overnieuw bezocht.
Hij zegt oa"....een opeenstapeling van scènes die ik zelfs in derdewereldlanden
nooit heb gezien.
Mensenrechten? Een stad waar s'avonds extreem veel mensen, hele stoepen vol, rond zwerven. Allemaal mensen die geen dak boven hun hoofd hebben en/of dringend psychiatrische hulp nodig hebben.
Kataravrouw
01-08-2022 om 13:20
Fleurtje_5 schreef op 01-08-2022 om 12:59:
Foto AFP
„Go get him!” Met een spontane strijdkreet
en een gebalde vuist sloot de Amerikaanse president Joe Biden
dinsdagavond zijn eerste State of the Union af. Geen misverstand
mogelijk over wie de ‘hem’ was die gepakt moet worden: de autocraat
Vladimir Poetin.
Nou idd GO GET HIM.....dat ze Putin ook eerst maar eens castreren met de camera er op. Is ie meteen verlost van zijn haantjes gedrag. Daarna kogel door zn kop. Weg met die man.
Fleurtje_5
01-08-2022 om 13:21
Kataravrouw schreef op 01-08-2022 om 13:20:
[..]
Nou idd GO GET HIM.....dat ze Putin ook eerst maar eens castreren met de camera er op. Is ie meteen verlost van zijn haantjes gedrag. Daarna kogel door zn kop. Weg met die man.
........
DS1971
01-08-2022 om 13:32
Kataravrouw schreef op 01-08-2022 om 11:02:
[..]
Nee , zelfs nooit in 1 van deze landen geweest. is dat noodzakelijk vind je?
Als je wil bepalen waar je wil wonen vind ik het altijd verstandig om daar eerst naartoe te gaan. Het valt nogal eens tegen.
En vooroordelen zijn legio. Zowel ten aanzien van de VS als Rusland.
DS1971
01-08-2022 om 13:37
Rondstruiner schreef op 01-08-2022 om 11:15:
Verwende Nederlanders die hier wel eens even zullen vertellen dat het leven in Rusland eigenlijk best prima is . Als je een uiterst conservatieve hetero bent met heimwee naar de jaren 50 misschien. Voor ieder ander weldenkende Nederlander niet.
https://www.amnesty-international.be/subthema/nieuwe-wetten-beperken-vrijheid-van-meningsuiting/43336#:~:text=Rusland%20is%20partij%20bij%20verschillende,op%20vreedzame%20vergadering%20te%20respecteren.
https://spectator.clingendael.org/nl/publicatie/de-les-die-poetin-ons-leert-over-mensenrechten
https://www.tijd.be/dossiers/grafiek-van-de-dag/rusland-schendt-vaakst-mensenrechten-in-europa/10292830.html
https://www.raamoprusland.nl/dossiers/rechtsstaat/865-de-russische-rechtbank-is-een-nachtmerrie
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2386913-onafhankelijke-media-houden-het-niet-vol-in-rusland
Er zijn ook heel veel mensen die denken dat Amerika een heel racistisch land is en dat je als Afro-Amerikaan een groot risico loopt als je het pad kruist met de politie.
Allemaal niet waar.
Daarmee is niet gezegd dat het in Rusland allemaal uitstekend is. Zeker niet.
Fleurtje_5
01-08-2022 om 13:37
Coreopsis schreef op 01-08-2022 om 13:14:
[..]
De vraag is niet of Biden , of de VS, perfect is. De vraag is: leef jij liever in een dictatuur of in een democratie?
Neem nou de punkgroep Pussi Riot, huilie huilie dat ze opgepakt werden in Rusland. De schuld lag natuurlijk aan Poetin. Maar dat ze dat zelf uitgelokt hadden om met blote borsten, met zwarte letters er op gekliederd, op een altaar sprongen en vreselijke herriemuziek gingen maken, tijdens een plechtige kerkdienst, komt niet bij hen op. En dat protest was omdat ze het niet eens waren met de herverkiezing van president Poetin en de verwevenheid van de seculiere Russische staat en de orthodoxe kerk. Maar iets later is het wel de Russische kerk die voor genade vraagt voor de drie vrouwen van Pussi Riot 'in de hoop dat zij ervan zullen afzien godslasterlijke handelingen te herhalen'.
https://www.ad.nl/buitenland/russische-kerk-wil-genade-voor-pussy-riot~a9107163/
Er zijn toeristen om veel minder opgepakt, maar dan werd begripvol gezegd 'ze hadden dat ook niet moeten doen, dat is kwetsend voor de lokale bevolking.
Je kan in een veilig land wonen, waar je toch niet veilig bent, en dan? Probeer eens een onschuldig kinderfeest te organiseren in Nederland. Er was zelfs een rapper die tegen de menigte riep dat hij die personage dan in zijn gezicht zou trappen.
https://nos.nl/artikel/2426324-zo-kijken-ze-buiten-het-westen-naar-rusland-en-de-oorlog-in-oekraine
........
Maar buiten de westerse wereld is de toon over Rusland vaak een heel
andere. Dat geldt niet alleen voor China en India, maar ook voor landen
in het Midden-Oosten Afrika en Zuid-Amerika. Vijf NOS-correspondenten
over de blik op Rusland vanuit hun land of regio.
.........
DS1971
01-08-2022 om 13:41
LMEK schreef op 01-08-2022 om 12:14:
[..]
Reaguurders nog wel.
Denk je echt dat er geen gelukkige mensen wonen in Rusland? Waarom kun je als Nederlander niet gelukkig zijn als je in Rusland woont? Polarisatie en vooroordelen troef.
Van mijn werknemers (hoogopgeleid, spreken Engels) in Rusland wilde 90% niet naar Europa komen. Bleven liever in Rusland. Ook vanwege familiebanden natuurlijk. Maar het is daar dus niet dat men graag het land ontvlucht. Het merendeel van de achterblijvers hebben we om praktische reden moeten laten gaan. Dus het was naar Europa, baan behouden en hoger inkomen, of blijven met baanonzekerheid. Dat was dus voor 90% de gekozen optie.
Rondstruiner
01-08-2022 om 13:46
Coreopsis schreef op 01-08-2022 om 13:14:
[..]
Precies. Steeds maar over Biden of Verhofstadt beginnen: whataboutisms, een zwaktebod.
Ik vind de VS maar een griezelig land aan het worden sinds Trump en de bestorming van het Capitool, maar dat doet helemaal niets af aan het feit dat in Rusland de mensenrechten ernstig in het geding zijn.
DS1971
01-08-2022 om 13:46
Rondstruiner schreef op 01-08-2022 om 12:24:
[..]
Polarisatie en vooroordelen, dat kun je toch niet echt menen. Natuurlijk wonen er wel gelukkige mensen in Rusland, de mens heeft gelukkig de capaciteit om gelukkig of tevreden te zijn, ook onder niet al te beste omstandigheden. Dat betekent echter niet dat het leven er prima is.
Lees even de linkjes die ik eerder plaatste aub. Over de rechtstaat, de pers, mensenrechten, vrijheid van meningsuiting, lhbt-rechten. Of vind je dat allemaal niet belangrijk? Vind je vrijheid niet belangrijk?
Ik ervaar in Nederland inmiddels echt ook een beklemmende overheid. Meer dan ik in Rusland heb ervaren.
Ik vind Nederland als land echt prettig hoor, maar de staat zelf niet. Als ik geen kinderen had gehad, dan was ik al weggeweest (noch naar de VS, noch naar Rusland).
Rondstruiner
01-08-2022 om 13:48
Fleurtje_5 schreef op 01-08-2022 om 13:18:
[..]
Als jij het artikel van Leon Verdonschot met de titel "Elke wijk zijn eigen daklozen" leest, waar het gaat over het grote aantal daklozen in de VS.
Hij schrijft over twee dakloze dragqueens wiens vuurrode pruiken boven hun zwarte slaapzakken uit staken.
De journalist beschrijft wat hij ziet als hij na jaren een stad in Amerika overnieuw bezocht.
Hij zegt oa"....een opeenstapeling van scènes die ik zelfs in derdewereldlanden
nooit heb gezien.Mensenrechten? Een stad waar s'avonds extreem veel mensen, hele stoepen vol, rond zwerven. Allemaal mensen die geen dak boven hun hoofd hebben en/of dringend psychiatrische hulp nodig hebben.
Whataboutisms, daar gaan we weer. Ja, ik vind de VS een kutland. Daar zijn we het dan over eens.
En dan nu graag terug naar Rusland en dictator en agressor Poetin.
Kataravrouw
01-08-2022 om 13:50
DS1971 schreef op 01-08-2022 om 13:46:
[..]
Ik ervaar in Nederland inmiddels echt ook een beklemmende overheid. Meer dan ik in Rusland heb ervaren.
Ik vind Nederland als land echt prettig hoor, maar de staat zelf niet. Als ik geen kinderen had gehad, dan was ik al weggeweest (noch naar de VS, noch naar Rusland).
Nou ben ik nogal nieuwsgierig van aard ;] waar dan wel naar toe?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.