Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Waar stopt Rusland?

EnglishmaninNewYork schreef op 21-09-2022 om 12:12:

[..]

En Poetin heeft haast. Hij is zowel extern als intern grip op de situatie aan het verliezen.

Poetin lijkt kalm, maar er bestaat een kans dat ook een mobilisatie niet soepel zal verlopen.

En als -als als als- dat het geval gaat zijn, misschien zelfs wel eens het einde van tijdperk Poetin kan gaan inhouden. Niet omdat hij van buitenaf aangepakt wordt, maar van binnenuit. Of vanaf beide kanten.

Ik weet in ieder geval niet zo zeker of het in dit geval slim is de handdoek in de ring te gooien en Poetin de Donbas regio te overhandigen. Het kan weleens dichterbij 5 voor 12 zijn voor Poetin als het Kremlin doet overkomen.

Het eventueel verdwijnen van Putin zal het probleem van Rusland niet doen verdwijnen. Ik denk niet dat er een leider zal opstaan die snel terug gaat trekken en Donbas aan zijn lot over zal laten. Want de Russen daar werden al niet lekker behandeld, dat zal er niet op vooruitgaan. 

Voor het gewone volk, of het nou Oekraïeners zijn, Russen, of EU ingezetenen, is het het beste dat de oorlog zo snel mogelijk wordt beëindigd. Maar niets wijst erop dat de leiders van de diverse landen daar ook maar een seconde op aan zullen sturen.

DS1971 schreef op 21-09-2022 om 13:29:

[..]

Het eventueel verdwijnen van Putin zal het probleem van Rusland niet doen verdwijnen. Ik denk niet dat er een leider zal opstaan die snel terug gaat trekken en Donbas aan zijn lot over zal laten. Want de Russen daar werden al niet lekker behandeld, dat zal er niet op vooruitgaan.

Voor het gewone volk, of het nou Oekraïeners zijn, Russen, of EU ingezetenen, is het het beste dat de oorlog zo snel mogelijk wordt beëindigd. Maar niets wijst erop dat de leiders van de diverse landen daar ook maar een seconde op aan zullen sturen.

Ik denk juist dat de enige manier waarop Rusland zich terug gaat trekken nieuwe leiding is. Poetin zal dat nooit doen, die laat tot zijn laatste snik andere mensen voor zijn doeleinde vechten, lijden en doodgaan. 

En als Rusland zich terugtrekt wordt Donbas helemaal niet aan het lot overgelaten (?). Dat komt gewoon weer terug in handen van de Oekraïners. 

Bovendien is grondgebied nu afstaan aan Rusland ook niet zonder gevolgen voor de Oekraïnse burgers en het Westen. Sterker nog, dat zou het probleem dat Rusland is alleen maar verergeren. Meer land, meer grondstoffen, meer handelsgebied en ze hebben ook nog eens gewonnen wat goed is voor hun (rot)mentaliteit.
Wat ik mij in deze fase vooral afvraag, wie zegt dat de oorlog niet alsnog snel beëindigd wordt zonder dat Poetin zijn zin krijgt? Zelfs Poetin heeft haast. 

Als Oekraïne en het Westen nu flink druk op de ketel houden zou dat best eens een breekpunt bij Rusland kunnen veroorzaken. 

Het zou wat zijn als het Westen nu als tegenzet  na de aangekondigde mobilisatie massaal reservisten ophaalt uit Rusland zodat ze hun dienstplicht kunnen ontvluchten 

Niks geen kernwapens die Rusland bedreigen, alleen maar een enkeltje naar een veilig land in een vliegtuig. 

Interessante Q&A met Mart de Kruif:

In gesprek met Mart de Kruif over Russische mobilisatie - https://nos.nl/l/2445436

Ik vind hem altijd heel prettig en duidelijk vertellen.

EnglishmaninNewYork schreef op 21-09-2022 om 15:55:

Het zou wat zijn als het Westen nu als tegenzet na de aangekondigde mobilisatie massaal reservisten ophaalt uit Rusland zodat ze hun dienstplicht kunnen ontvluchten .

Niks geen kernwapens die Rusland bedreigen, alleen maar een enkeltje naar een veilig land in een vliegtuig.

Die mogen nu niet meer. Komt nog bij dat veel Russen helemaal geen internationaal paspoort hebben. En dus het land niet kunnen verlaten.

Zodra ze in Europa zijn kunnen ze asiel aanvragen. Op zich hebben ze daar gewoon recht op, omdat ze anders gedwongen zullen worden om te vechten in een leger die oorlogsmisdaden pleegt.

DS1971 schreef op 21-09-2022 om 21:11:

[..]

Die mogen nu niet meer. Komt nog bij dat veel Russen helemaal geen internationaal paspoort hebben. En dus het land niet kunnen verlaten.

Zodra ze in Europa zijn kunnen ze asiel aanvragen. Op zich hebben ze daar gewoon recht op, omdat ze anders gedwongen zullen worden om te vechten in een leger die oorlogsmisdaden pleegt.

er worden momenteel heel veel vluchten geboekt vanuit rusland. Vooral jongeren die bang zijn dat ze straks ook moeten

Friezinnetje schreef op 21-09-2022 om 21:19:

[..]

er worden momenteel heel veel vluchten geboekt vanuit rusland. Vooral jongeren die bang zijn dat ze straks ook moeten

Maar dat zijn niet degenen die nu opgeroepen zullen worden. Wij hebben ook personeel die nu ineens wil. Maar dan blijkt gewoon dat ze vaak nog het paspoort aan moeten vragen. En we kunnen geen werkvergunning meer voor ze krijgen, want de EU staat dat nu niet meer toe. Raar, maar goed.

We laten ze gewoon komen en dan gaan ze maar de asielprocedure in. Gelukkig zijn er ook landen waar je gewoon wel een werkvergunning krijgt tijdens de procedure, dus ze hoeven niet eerst zoals in Nederland langdurig zich te gaan vervelen (en extra lang, want Nederland schijnt momenteel geen beslissingen te nemen over asielaanvragen van Russen).

Al met al een enorme shitstorm. En niet onverwacht. Rusland kan zich geen nederlaag veroorloven. Ik denk ook dat ze als het erop aankomt gewoon een kernwapen gaan gebruiken. 

1300 demonstranten opgepakt in diverse plaatsen in Rusland, reservisten die niet willen vechten, maar als ze niet gaan, dan riskeren ze een celstraf. Het meest gegoogled in Rusland: Hoe breek ik zelf mijn arm. 
Er is weinig animo om te gaan vechten

Friezinnetje schreef op 22-09-2022 om 07:06:

1300 demonstranten opgepakt in diverse plaatsen in Rusland, reservisten die niet willen vechten, maar als ze niet gaan, dan riskeren ze een celstraf. Het meest gegoogled in Rusland: Hoe breek ik zelf mijn arm.

Paniek is het juiste woord. Het is niet hun oorlog, maar die van Putin. En de oorlog van Putin is niet met Oekraïne, maar met de Navo. 

DS1971 schreef op 22-09-2022 om 07:23:

[..]

Paniek is het juiste woord. Het is niet hun oorlog, maar die van Putin. En de oorlog van Putin is niet met Oekraïne, maar met de Navo.

het maakt die reservisten niet uit hoor, tegen wie ze moeten vechten. 

Friezinnetje schreef op 22-09-2022 om 07:28:

[..]

het maakt die reservisten niet uit hoor, tegen wie ze moeten vechten.

Dat is niet wat ik bedoel. Natuurlijk maakt het hen niet uit. Het enige waar ze voor zouden willen vechten is als ze echt aangevallen worden zoals de Oekraïeners. 

Maar wat ik bedoel met waar Putin tegen vecht is dat ik de kans dat er een humane oplossing komt klein is en ik de kans op een wereldoorlog reëel aanwezig acht. Kortom, een nucleaire oorlog. En dan mag je hopen dat het bij enkele kernwapens zal blijven.

Hoe hoger het conflict oploopt, hoe lastiger het te vermijden zal zijn. En op dit moment loopt iedereen maar elkaar uit te dagen, in plaats van oplossingsgericht denken. 

Zorgwekkend vind ik dat.

DS1971 schreef op 21-09-2022 om 21:11:

[..]

Ik bedoelde het niet als een serieuze optie, meer als wat luchtigheid tussendoor. Zoveel mogelijk reservisten weghalen uit Rusland door Westerse maatschappijen is natuurlijk niet haalbaar, dat zou het Kremlin niet eens toelaten. 

Wel denk ik dat er een opening is ontstaan voor het Westen om gebruik te maken van de onrust en onwil die nu onder de Russische bevolking heerst. 

Als het Westen een of meerdere manieren kan vinden, liefst op grote schaal, om in te spelen op die onrust -bijvoorbeeld net zoiets als aan het begin van de oorlog met het achterlaten van recensies wat er werkelijk gaande was in Oekraïne bij Russische bedrijven- verzwakt de positie van Poetin weer een stukje. 

Friezinnetje schreef op 22-09-2022 om 07:06:

Hoe weinig animo er werkelijk is, dat weten we natuurlijk niet. 1300 Demonstranten opgepakt op 300.000 opgeroepen reservisten is maar heel weinig. 

Alle oorlogen kennen onderduikers/weglopers, dat hoort erbij. 

Maar dat er onrust heerst, is wel duidelijk.

EnglishmaninNewYork schreef op 22-09-2022 om 09:52:

[..]

Ik bedoelde het niet als een serieuze optie, meer als wat luchtigheid tussendoor. Zoveel mogelijk reservisten weghalen uit Rusland door Westerse maatschappijen is natuurlijk niet haalbaar, dat zou het Kremlin niet eens toelaten.

Wel denk ik dat er een opening is ontstaan voor het Westen om gebruik te maken van de onrust en onwil die nu onder de Russische bevolking heerst.

Als het Westen een of meerdere manieren kan vinden, liefst op grote schaal, om in te spelen op die onrust -bijvoorbeeld net zoiets als aan het begin van de oorlog met het achterlaten van recensies wat er werkelijk gaande was in Oekraïne bij Russische bedrijven- verzwakt de positie van Poetin weer een stukje.

Van wat ik momenteel begrijp lijkt het alsof de poorten gewoon nog open staan. Dus wellicht laat Putin iedereen ontsnappen. 

Daarmee kan hij onrust voorkomen. 

Geen idee of het echt zo is. Wat daar ook van moge zijn: onderschat hem niet. 

EnglishmaninNewYork schreef op 22-09-2022 om 10:00:

[..]

Hoe weinig animo er werkelijk is, dat weten we natuurlijk niet. 1300 Demonstranten opgepakt op 300.000 opgeroepen reservisten is maar heel weinig.

Alle oorlogen kennen onderduikers/weglopers, dat hoort erbij.

Maar dat er onrust heerst, is wel duidelijk.

Er is nu nog niemand concreet opgeroepen begrijp ik. En momenteel is iedereen druk bezig om de digitale mogelijkheid daarvan op te zeggen. Dan moet je op je adres worden aangezegd. Alleen is de GBA in Rusland niet zoals in Nederland. 

Ik denk dat als het echt een kwestie van protesteren of vechten wordt, dat velen kiezen voor protesteren.

Momenteel is men vooral bezig met kijken naar mogelijkheden om niet te hoeven vechten. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.