Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Waar stopt Rusland?

Daglichtlamp

Daglichtlamp

08-04-2022 om 20:45 Topicstarter

Moxxie schreef op 08-04-2022 om 20:36:

[..]

Dit was trouwens een serieuze vraag, ik heb er 0,0 verstand van.

Ik ook niet, ik weet het gewoon niet. Het was wel in Oost-Oekraïne toch? Daar heb je naast de Russen ook nog pro-Russische Oekraïense strijdgroepjes en daartegen weer ongeregelde Oekraïense strijdgroepjes en ook nog het reguliere Oekraïense leger. Al die troepen vechten grotendeels met voormalig sovjetmateriaal. Het is volgens mij heel lastig om met zekerheid te zeggen wie welke slachtoffers heeft gemaakt

van de NOS-site

Rusland stelt nieuwe opperbevelhebber aan'

Volgens westerse bronnen heeft Rusland een nieuwe opperbevelhebber aangesteld die het Russische leger in de oorlog in Oekraïne gaat aanvoeren. Het gaat om Aleksandr Dvornikov, zegt onder meer de Amerikaanse nationale veiligheidsadviseur Jake Sullivan. Eerder leidde Dvornikov de omstreden Russische gevechtsoperaties in Syrië.

De BBC schreef eerder dit weekend al dat de Russen het bevel over de oorlog in Oekraïne hebben gereorganiseerd. Een westerse functionaris zei tegen de Britse omroep dat de verschillende eenheden nu slecht met elkaar communiceren en dat Dvornikov die communicatie moet verbeteren.

De 60-jarige generaal zou opperbevelhebber worden van het Russische leger dat zich naar verwachting gaat richten op de strijd in de Donbas in het oosten van Oekraïne. Dvornikov stond de afgelopen jaren aan het hoofd van het zuidelijke militaire district van Rusland, dat vooral gefocust is op de strategisch belangrijke regio rond de Zwarte Zee.

Er is alweer een konvooi van zo'n 13 kilometer onderweg. God weet wat ze aan gaan richten.

Ja, vreselijk! 

Het lijkt me zo afschuwelijk om dat te zien aankomen. Ik vind het ook heel frustrerend om te zien, want als de Navo zou willen (of durven), zou ze met 2 vluchtjes over die kolonne heen het halve Russische leger kunnen wegvagen.
Ik vind het knap hoe Zelensky nog in staat is om een soort dankbaarheid te tonen, terwijl hij zich uiteindelijk natuurlijk ontzettend alleen en in de steek gelaten moet voelen.

CavernousSanddollar80

CavernousSanddollar80

11-04-2022 om 10:29

Athan schreef op 10-04-2022 om 23:04:

Het lijkt me zo afschuwelijk om dat te zien aankomen. Ik vind het ook heel frustrerend om te zien, want als de Navo zou willen (of durven), zou ze met 2 vluchtjes over die kolonne heen het halve Russische leger kunnen wegvagen.
Ik vind het knap hoe Zelensky nog in staat is om een soort dankbaarheid te tonen, terwijl hij zich uiteindelijk natuurlijk ontzettend alleen en in de steek gelaten moet voelen.

En dan een derde wereldoorlog veroorzaken? 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

11-04-2022 om 10:55

Helena71 schreef op 11-04-2022 om 10:29:

[..]

En toch....Dan denk ik, wat zijn wij voor een landen die het toelaten dat een ander land "zomaar" wordt binnengevallen en vernietigd omdat diegene denkt te moeten denazificeren. En zelf krijgen ze wel fysieke hulp van diverse kanten.

Er zijn nog andere mogelijkheden dan de Navo dat konvooi laten wegvagen. Oekraïne vraagt al langer om meer en andere wapens dan ze krijgen, niet alleen straaljagers maar ook luchtafweerraketten en antitankwapens.

Na Bucha zijn er zwaardere wapens toegezegd. Het spijt me, het wordt me kwalijk genomen maar ik kan er met mijn verstand niet bij dat dit pas gedaan wordt nadat we de beelden van Bucha hebben gezien. Het is niet dat we niet wisten dat ze tekeer gaan als beesten, denk aan Marioepol.

WickedCurlew89

WickedCurlew89

11-04-2022 om 12:06

De veroorzaker van alle ellende is Poetin en in zekere zin het deel van de Russische bevolking dat hem steunt. 

Wie zegt dat we niet al in de WOIII zitten.
Op zijn minst een no fly zone instellen.

Moxxie schreef op 11-04-2022 om 11:47:

Na Bucha zijn er zwaardere wapens toegezegd. Het spijt me, het wordt me kwalijk genomen maar ik kan er met mijn verstand niet bij dat dit pas gedaan wordt nadat we de beelden van Bucha hebben gezien. Het is niet dat we niet wisten dat ze tekeer gaan als beesten, denk aan Marioepol.

Nou inderdaad .

Helena71 schreef op 11-04-2022 om 10:29:

[..]

Daar ben ik allang niet meer zo bang voor. Een derde wereldoorlog tegen een half weggevaagd leger? Kom maar op! ze kunnen het nu al niet eens winnen van een landje als Oekraïne. 

Putin kan ook niet echt rekenen op veel buitenlandse steun en bemoeienis van de Navo zal daar weinig aan veranderen. En zijn binnenlandse steun lijkt ook veel kleiner dan we eerst dachten.

Het begint er steeds meer op te lijken dat we Oekraïne opofferen uit een irreële angst.

Athan schreef op 11-04-2022 om 13:03:

[..]

Daar ben ik allang niet meer zo bang voor. Een derde wereldoorlog tegen een half weggevaagd leger? Kom maar op! ze kunnen het nu al niet eens winnen van een landje als Oekraïne.

Putin kan ook niet echt rekenen op veel buitenlandse steun en bemoeienis van de Navo zal daar weinig aan veranderen. En zijn binnenlandse steun lijkt ook veel kleiner dan we eerst dachten.

Het begint er steeds meer op te lijken dat we Oekraïne opofferen uit een irreële angst.

Hij heeft wel kernwapens die hij op Europa af kan schieten onder 't motto: als jullie mij kapot maken, maak ik jullie ook kapot. 

Zelfs dat is twijfelachtig, die kernwapens van Rusland schijnen onbruikbaar te zijn. Doorgeroest en onbetrouwbaar. Maar goed, van een onbetrouwbare kernbom ga je waarschijnlijk ook dood, dus dat is nog geen garantie.

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

11-04-2022 om 13:39

Athan schreef op 11-04-2022 om 13:29:

Zelfs dat is twijfelachtig, die kernwapens van Rusland schijnen onbruikbaar te zijn. Doorgeroest en onbetrouwbaar. Maar goed, van een onbetrouwbare kernbom ga je waarschijnlijk ook dood, dus dat is nog geen garantie.

Tenzij die doorgeroeste bom ontploft in Rusland zelf, maar dat zal Poetin gelukkig een worst zijn. Hij is even moordlustig naar de eigen bevolking als naar anderen. 

Duizenden dode Russen (burgers) lijkt me ook geen fijn idee. Maar eigenlijk denk ik dat ze helemaal geen kernwapens meer hebben. Of geen lanceerinrichting meer. Het schijnt dat je die dingen echt goed moet onderhouden en dat hebben ze al decennia niet meer gedaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.