Nieuws en actueel
Daglichtlamp
21-02-2022 om 12:30
Waar stopt Rusland?
Oekraïne kan niets anders dan afwachten volgens mij, mocht Rusland van plan zijn binnen te vallen dan zijn ze denk ik geen partij. Hulp krijgen ze ook niet, ze zijn geen lid van de NAVO, en geen enkel land wil vanwege hun een wereldoorlog riskeren is mijn inschatting.
Er komen vast wel weer sancties, maar die hebben bij het innemen van de Krim ook niets uitgehaald. (bovendien als Rusland voortaan hun gas verkoopt aan China hebben wij ook een probleem).
Maar als Oekraïne zo gemakkelijk gaat, waarom dan niet ook Georgië? Zij zijn ook geen Navolid. En stel je voor dat de Russische bescherming straks ook Finland en Zweden betreft? Ook die landen zijn neutraal.
Kunnen we nog iets doen?
En wat als Rusland nog overmoediger wordt en wel NAVO-landen gaat aanvallen?
SophisticatedCaribou75
29-03-2022 om 09:25
Kan Poetin oorlog nog winnen? ‘Hij haalt alles uit de kast om doemscenario te voorkomen’
https://www.ad.nl/buitenland/kan-poetin-oorlog-nog-winnen-hij-haalt-alles-uit-de-kast-om-doemscenario-te-voorkomen~ab97a725/
De oorlog in Oekraïne is de tweede maand ingegaan. Ondanks verschillende pogingen tot het bereiken van een vredesakkoord, lijkt een doorbraak ver weg. Hoe het afloopt is niet te voorspellen, meerdere opties zijn mogelijk. We zetten vier scenario’s op een rij.
- Rusland verliest de oorlog (dit zal Putin tegen elke prijs willen voorkomen, want betekent zijn einde)
- Rusland wint de oorlog (dit is op lange termijn onmogelijk, omdat Oekraïners zich fel zullen blijven verzetten)
- Opdeling van Oekraïne in twee staten (dit zal door niemand erkend worden, vereist nog heel wat terreinwinst en de vraag is opnieuw of ze het op de lange termijn onder controle kunnen houden)
- Langdurig conflict (het meest realistische scenario helaas, met vele burgerdoden en nog meer ontheemden tot gevolg)
Eén citaat tot slot, van een Bulgaarse expert:
,,Het enige wat de wereld de afgelopen weken heeft geleerd, is dat Russen en Oekraïners niet hetzelfde volk zijn. In zekere zin zijn de Oekraïners zelfs bereid hun eigen staat te laten vernietigen en zo een eigen identiteit te verwerven’’, zegt Krastev.
Moxxie
29-03-2022 om 14:31
Van het nos liveblog:
De eerste geluiden na het diplomatieke topoverleg tussen Oekraïne en Rusland in Istanbul zijn relatief positief. De militaire activiteiten rond Kiev en Tsjernihiv worden drastisch teruggeschroefd, liet de Russische viceminister van Defensie Aleksander Fomin na afloop weten.
https://nos.nl/liveblog/2423011-voorzichtig-positieve-geluiden-na-overleg-istanbul-deel-russische-troepen-weg-rond-kiev
Goed nieuws! Om te hopen op het begin van het einde is vast veel te voorbarig maar het is in ieder geval meer dan verwacht.
Cousin_It
29-03-2022 om 15:23
Moxxie schreef op 29-03-2022 om 14:31:
Van het nos liveblog:
De eerste geluiden na het diplomatieke topoverleg tussen Oekraïne en Rusland in Istanbul zijn relatief positief. De militaire activiteiten rond Kiev en Tsjernihiv worden drastisch teruggeschroefd, liet de Russische viceminister van Defensie Aleksander Fomin na afloop weten.
https://nos.nl/liveblog/2423011-voorzichtig-positieve-geluiden-na-overleg-istanbul-deel-russische-troepen-weg-rond-kiev
Goed nieuws! Om te hopen op het begin van het einde is vast veel te voorbarig maar het is in ieder geval meer dan verwacht.
Oh man, ik hoop zo op het begin van het eind 🤞🤞🤞.
Kan Poetin zich met opgehouden hoofd blijven vertonen als zijnde bereid over zijn (afwezige) hart te strijken en te onderhandelen? Daar waar hij eerst riep het regime in Kyiv omver te werpen en het later aanpastte naar focus op de Donbas? Zal Marioepol geslachtofferd worden?
EnglishmaninNewYork
29-03-2022 om 16:27
Mija schreef op 28-03-2022 om 15:17:
[..]
Het is de vraag of 'de botte hork Trump' Poetin niet teveel ruimte, macht en zelfvertrouwen heeft gegeven. Natuurlijk kon Trump 'met hem praten', als Poetin hem in zijn zak had, wat eigenlijk iedereen 'wel weet' door de Russische bemoeienis met de Amerikaanse verkiezingen in 2016. Het is om puur politieke redenen dat Trump daarvoor niet is afgezet. Als je dat tot je door laat dringen, is dat erg zorgelijk. Je kan alleen maar hopen dat die kwetsbaarheid in het verleden ligt.
CNN heeft onlangs een stukje over (een deel van) de rol van Trump geschreven: https://edition.cnn.com/2022/03/26/politics/trump-putin-ukraine/index.html
Persoonlijk vind ik de huidige gang van zaken in Amerika icm met de Russische agressie erg zorgelijk. Nu zijn de democraten nog aan de macht. Als het gebeurt dat het over een paar jaar weer de Republikeinen zijn -en die kans is niet verwaarloosbaar- komen we voor een hele nieuwe vorm van ellende te staan met Rusland en Amerika die elkaar de hand kunnen gaan reiken.
Voor mijn gevoel zouden we meer moeten doen dit een halt toe te roepen.
redbulletje
29-03-2022 om 16:32
EnglishmaninNewYork schreef op 29-03-2022 om 16:27:
[..]
CNN heeft onlangs een stukje over (een deel van) de rol van Trump geschreven: https://edition.cnn.com/2022/03/26/politics/trump-putin-ukraine/index.html
Persoonlijk vind ik de huidige gang van zaken in Amerika icm met de Russische agressie erg zorgelijk. Nu zijn de democraten nog aan de macht. Als het gebeurt dat het over een paar jaar weer de Republikeinen zijn -en die kans is niet verwaarloosbaar- komen we voor een hele nieuwe vorm van ellende te staan met Rusland en Amerika die elkaar de hand kunnen gaan reiken.
Die Amerikaanse democraten provoceren volgens mij meer oorlogen waar wij in Europa de lasten (vluchtelingen) van krijgen.
Friezinnetje
29-03-2022 om 16:33
redbulletje schreef op 29-03-2022 om 16:32:
[..]
Die Amerikaanse democraten provoceren volgens mij meer oorlogen waar wij in Europa de lasten (vluchtelingen) van krijgen.
ach kun je je haat tegen vluchtelingen weer even kwijt?
CavernousSanddollar80
29-03-2022 om 16:34
[..]
Doe eens een schot voor de boeg hoe je dit "meer zouden moeten doen" zou willen bewerkstelligen?
redbulletje
29-03-2022 om 16:36
Friezinnetje schreef op 29-03-2022 om 16:33:
[..]
ach kun je je haat tegen vluchtelingen weer even kwijt?
Gewoon realisme. En Amerika is vaak de initiator. Biden lijkt er ook niet vies van. Trump is in zijn periode in elk geval geen oorlogen begonnen (ondanks dat ik 'm ook een loose canon vind verder)
Moxxie
29-03-2022 om 16:39
redbulletje schreef op 29-03-2022 om 16:32:
[..]
Weet je RB, ik lees jou best graag maar in allerlei topics steeds maar weer je aversie tegen vluchtelingen poneren is echt vervelend en onnodig provoceren. Je klaagt over je perma maar als je die hier uiteindelijk ook krijgt heb je het echt aan jezelf te wijten.
Cousin_It
29-03-2022 om 16:44
redbulletje schreef op 29-03-2022 om 16:36:
[..]
Gewoon realisme. En Amerika is vaak de initiator. Biden lijkt er ook niet vies van. Trump is in zijn periode in elk geval geen oorlogen begonnen (ondanks dat ik 'm ook een loose canon vind verder)
Poetin is er niet vies van, obviously....en Trump heeft de rode loper uitgerold.
Friezinnetje
29-03-2022 om 16:47
[..]
ik wens jou bijna een oorlog toe, dan wil ik je dan nog wel eens horen.
Moxxie
29-03-2022 om 17:29
Ik lees trouwens heel weinig over de Oekraīners die gevlucht zijn via de corridors die naar Rusland leiden. Heeft iemand daar nog een recent linkje van? Wat is er met ze gebeurd?
Rondstruiner
29-03-2022 om 18:41
[..]
Interessant artikel. Ik was dat gedoe met Trump die Zelensky probeerde te chanteren met wapenleveranties om Biden te "onderzoeken" helemaal vergeten. Die idioot heeft zoveel belachelijke dingen gedaan, schokkend om alles dat met Oekraïne te maken heeft op een rij te zien. Als er iemand is in de VS die schuld heeft aan de ellende waar Oekraïne nu in zit is het die oranje ezel wel.
En ja, ik maak me ook grote zorgen, je moet er toch niet aan denken dat Trump weer president wordt. Onze vrije westerse democratie staat op het spel. Hele enge dingen gebeuren er, ook in Nederland. Maar hoe we dit een halt toe moeten roepen, geen idee.
EnglishmaninNewYork
29-03-2022 om 19:12
Helena71 schreef op 29-03-2022 om 16:34:
[..]
Doe eens een schot voor de boeg hoe je dit "meer zouden moeten doen" zou willen bewerkstelligen?
Ik heb geen kant en klaar antwoord. Het lijkt mij enkel beter als Amerika nu alle zeilen bijzet om te voorkomen dat de Republikeinen over een paar jaar weer aan de macht komen. Laat ze zo min mogelijk afgeleid/betrokken wordt bij dit conflict.
Het lijkt mij ook beter als Europa de publieke informatievoorziening anders aan gaat pakken en ondertussen (veel) meer in stilte handelt om Oekraïne te helpen Rusland terug te dringen.
Het fascisme rukt op meerdere manieren op en Poetin doet toch wel wat Poetin wil doen. Ik vermoed dat we (Europa en Amerika zolang de democraten nog aan de macht zijn) daar -veel- minder invloed op hebben dan wordt ingeschat met onze huidige maatregelen bestaande uit sancties, stevige woorden en zogenaamd 'krachtige veroordelingen' waar geen oorlogs/misdadiger van wakker ligt.
Hoe je het precies moet bewerkstelligen weet ik niet, maar wat ik wel denk te weten is dat het proces waar we nu inzitten makkelijker om te buigen is dan wanneer we het te ver door laten groeien.
EnglishmaninNewYork
29-03-2022 om 19:36
[..]
Van wat ik gezien heb was (is) Trump zonder meer bereid een oorlog te beginnen. Zelfs onder eigen burgers middels een coup. Ook schuwde hij het een paar jaar eerder niet om een record aantal bommen in Afghanistan te droppen. Tel daarbij 4 jaar handjeklap met Poetin en stelselmatige ondermijning van Zelensky bij op.
Al met al denk ik dat Trump juist heel erg hard bezig is geweest met oorlog, hij heeft bergen voorwerk verzet en niet alleen in eigen land.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.