Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Waar stopt Rusland?

niet_rechts schreef op 08-03-2022 om 08:09:

Bellingcat: Russisch leger ongeorganiseerd en ongemotiveerd - https://nos.nl/l/2420264

Dat geeft een klein beetje hoop.

Je hoort sowieso alle dekundigen zeggen dat dit voor de lange termijn niet goed kan aflopen voor Poetin, want zelfs als het hem lukt om Zelensky op te pakken of te vermoorden en er een puppet regime neer te zetten, zodra het Russische leger zich (deels) gaat terugtrekken zullen de Oekraïners dat regime er weer uit gooien. Die zullen zich blijven verzetten. Dan zou Poetin zijn halve leger continu in Oekraïne moeten stationeren, ook dat is niet haalbaar. Het is hoe dan ook een doodlopende straat voor Poetin.

Rusland overweegt niet langer gas te leveren aan Europa via de pijplijn
Nord Stream 1. Dat zei de Russische vicepremier Alexander Novak in een
verklaring op de Russische tv.

https://www.nu.nl/economie/6188076/rusland-dreigt-gaskraan-naar-europa-deels-dicht-te-draaien.html

ScarceKudu74

ScarceKudu74

08-03-2022 om 09:39

wild-flower schreef op 08-03-2022 om 09:27:

Rusland overweegt niet langer gas te leveren aan Europa via de pijplijn
Nord Stream 1. Dat zei de Russische vicepremier Alexander Novak in een
verklaring op de Russische tv.

https://www.nu.nl/economie/6188076/rusland-dreigt-gaskraan-naar-europa-deels-dicht-te-draaien.html

Als we maar niet gaan toegeven aan dit soort dreigementen. Gezien de speech van Rutte gisteren vrees ik daarvoor. 

PriceyRook54

PriceyRook54

08-03-2022 om 10:40

Dollekat schreef op 08-03-2022 om 09:06:

[..]

Wat ik me nou oprecht afvraag, hoe zouden zijn dochters hierin staan? En deze schoonzoon? Er is niet zo veel bekend over hen, ik heb nog enige hoop dat Poetin ergens nog te bereiken is door misschien zijn dochters? Ik zag in een video dat zijn dochter Maria met haar Nederlandse man een kind heeft, dus Poetin is ook opa? Ze zouden in Moskou wonen. Zijn jongste dochter is in Duitsland geboren en beide dochters spreken ook erg goed Duits. Ze zouden gestudeerd hebben en slimme vrouwen zijn. Het blijft allemaal erg vaag en niks is echt zeker, ze hebben de dochters altijd erg verborgen gehouden.

Ik heb gewoon ergens de hoop dat zij hem kunnen bereiken en niet willen dat dit enorme geweld maar blijft aanhouden. Zal wel naïef zijn, maar goed

Ik vind dat ook heel interessant inderdaad.

Kijk dat een hoop Russen eenzijdige of ronduit fake nieuwsberichten zien en dat geloven daar kan ik nog inkomen, maar er zijn natuurlijk duizenden (miljoenen?) Russen die wél verder buiten de grenzen nieuws volgen en ik zou toch denken dat dat ook voor zijn dochters geldt.

Ainne schreef op 08-03-2022 om 10:40:

[..]

Kijk dat een hoop Russen eenzijdige of ronduit fake nieuwsberichten zien en dat geloven daar kan ik nog inkomen, maar er zijn natuurlijk duizenden (miljoenen?) Russen die wél verder buiten de grenzen nieuws volgen en ik zou toch denken dat dat ook voor zijn dochters geldt.

De kinderen van Trump zitten ook in zijn actieradius. Je begrijpt het niet goed maar zo'n man heeft toch een flinke entourage en kennelijk een hoop overtuigingskracht. Misschien is dat een 'gouden kooi'. Ik heb dat wel eens gezien in een gezin met volwassen kinderen die van hun vader bedrijven bijvoorbeeld 'cadeau kregen' en zo binnen zijn invloedssfeer bleven. Terwijl ze worstelden met zijn dominante persoonlijkheid, zetten ze zich toch ook niet écht af want dan zouden ook die support en kansen ophouden. Best te begrijpen ergens en een heel lastige positie want wanneer is dan de grens echt bereikt? Beklemmend, ouders die kansen bieden in ruil voor aanpassing. Moet je eigenlijk niet willen.

Ik heb overigens de indruk dat dit met Poetin op een gegeven moment niet meer opgaat. Die kan binnenkort niemands belangen meer behartigen, schaadt die alleen nog maar. Dus je mag aannemen dat de ratten het zinkende schip zullen verlaten. Laten we hopen dat dit snel gebeurt en dat het ook effect heeft.

PriceyRook54

PriceyRook54

08-03-2022 om 11:37

Mooi uitgelegd Mija (heb ik jou weleens verteld dat ik jou een hele fijne forummer vind?), en ik hoop dat je gelijk hebt en dat genoeg mensen inderdaad van die zinkende boot afstappen.

Zou je in Rusland ook een vier ogen principe hebben bij het op de rode knop drukken, zodat de laatste rat, die in zijn eentje is achtergebleven niet in zijn eentje op de rode knap kan drukken.

Ainne schreef op 08-03-2022 om 11:37:

Mooi uitgelegd Mija (heb ik jou weleens verteld dat ik jou een hele fijne forummer vind?), en ik hoop dat je gelijk hebt en dat genoeg mensen inderdaad van die zinkende boot afstappen.

Dankjewel voor het compliment Ainne 😊 

Ik hoop natuurlijk ook dat ik daarin gelijk heb. Niet om het gelijk maar omdat de situatie anders alleen maar ellendig en gruwelijk en ontmoedigend is. Ik probeer toch maar steeds de lichtpuntjes te vinden, de kansen, zonder de zwaarte, het leed en de spanning te bagatelliseren. Ik merk dat ik er mentaal toch ook wel echt last van heb, al vind ik dat haast te belachelijk om te zeggen want: hoezo gaat dit over mij? Ik zit veilig op de bank! Maar dat de hele wereld hierin wordt meegesleurd, op allerlei manieren, is natuurlijk wat het zo ongrijpbaar en onveilig maakt. Ieder voelt dat deze oorlog hem of haar leven aanraakt. Het is niet ver weg, het komt je leven binnen, brengt ook je eigen evenwicht en vertrouwen dat je weet hoe dingen in elkaar zitten, dat dingen blijven zoals ze zijn en dat je je financiële basis op orde hebt aan het wankelen. Het zijn pittige tijden! Ik hoop maar dat er gauw een doorbraak komt in dit proces! 

Rondstruiner schreef op 08-03-2022 om 09:17:

[..]

Dat geeft een klein beetje hoop.

Je hoort sowieso alle dekundigen zeggen dat dit voor de lange termijn niet goed kan aflopen voor Poetin, want zelfs als het hem lukt om Zelensky op te pakken of te vermoorden en er een puppet regime neer te zetten, zodra het Russische leger zich (deels) gaat terugtrekken zullen de Oekraïners dat regime er weer uit gooien. Die zullen zich blijven verzetten. Dan zou Poetin zijn halve leger continu in Oekraïne moeten stationeren, ook dat is niet haalbaar. Het is hoe dan ook een doodlopende straat voor Poetin.

Ik ben als de dood dat hij op het punt komt dat hij zich realiseert dat hij het niet gaat winnen en dan denkt: als ik niet win, wint niemand en dan vervolgens een kernramp veroorzaakt.

Overigens hoorde ik dat een van zijn dochters in Nederland woont. Geen idee of dit waar is, maar ik ben ook wel benieuwd naar hun standpunt in deze. Kan me niet voorstellen dat je écht trots kan zijn op je vader als hij zulke misselijke dingen veroorzaakt. 

OmaVan2 schreef op 08-03-2022 om 12:14:

Zou je in Rusland ook een vier ogen principe hebben bij het op de rode knop drukken, zodat de laatste rat, die in zijn eentje is achtergebleven niet in zijn eentje op de rode knap kan drukken.

Ja  daar heb ik laatst naar gezocht, hij kan dat niet alleen besluiten.

"Maar, zegt Mart de Kruif, voormalig commandant van de Nederlandse Landmacht, ‘Poetin heeft geen nucleaire knop onder zijn oksel, die hij na een slechte nacht kan indrukken. Het is evenmin zo dat hij besluiten helemaal alleen neemt.’

Militair historicus Christ Klep sluit zich daar bij aan. ‘Poetin heeft toestemming nodig van de militaire top. Dat gaat met name om Sergej Sjojgoe (minister van Defensie) en Valeri Gerasimov (stafchef van de Russische strijdkrachten en baas van de Russische militaire inlichtingendienst GROe).’"

httpsttps://www.demorgen.be/voor-u-uitgelegd/heeft-poetin-echt-een-rode-knop-om-een-kernoorlog-te-starten-en-wat-kan-het-westen-doen~b4110b06/

Frikandelspeciaal schreef op 08-03-2022 om 12:25:

[..]

Ik ben als de dood dat hij op het punt komt dat hij zich realiseert dat hij het niet gaat winnen en dan denkt: als ik niet win, wint niemand en dan vervolgens een kernramp veroorzaakt.

Overigens hoorde ik dat een van zijn dochters in Nederland woont. Geen idee of dit waar is, maar ik ben ook wel benieuwd naar hun standpunt in deze. Kan me niet voorstellen dat je écht trots kan zijn op je vader als hij zulke misselijke dingen veroorzaakt.

Zijn dochter woont niet meer in Nederland, haar Nederlandse man heeft nog wel een stuk grond in Duivendrecht. Ik woon daar vlak bij toevallig.

Ainne schreef op 08-03-2022 om 10:40:

[..]

Ja, dat is mijn hoop ook. 

Mija schreef op 08-03-2022 om 11:28:

[..]

De kinderen van Trump zitten ook in zijn actieradius. Je begrijpt het niet goed maar zo'n man heeft toch een flinke entourage en kennelijk een hoop overtuigingskracht. Misschien is dat een 'gouden kooi'. Ik heb dat wel eens gezien in een gezin met volwassen kinderen die van hun vader bedrijven bijvoorbeeld 'cadeau kregen' en zo binnen zijn invloedssfeer bleven. Terwijl ze worstelden met zijn dominante persoonlijkheid, zetten ze zich toch ook niet écht af want dan zouden ook die support en kansen ophouden. Best te begrijpen ergens en een heel lastige positie want wanneer is dan de grens echt bereikt? Beklemmend, ouders die kansen bieden in ruil voor aanpassing. Moet je eigenlijk niet willen.

Ik heb overigens de indruk dat dit met Poetin op een gegeven moment niet meer opgaat. Die kan binnenkort niemands belangen meer behartigen, schaadt die alleen nog maar. Dus je mag aannemen dat de ratten het zinkende schip zullen verlaten. Laten we hopen dat dit snel gebeurt en dat het ook effect heeft.

Maar door deze oorlog zullen die kinderen van Poetin hoop ik wel persona non grata worden in de westerse wereld en dus hun van hun vader gekregen kapitaal mogelijk in rook op zien gaan. Ze kunnen nu juist scoren door hun vader van verder escalatie af te laten zien. 

Mija schreef op 08-03-2022 om 11:28:

[..]

De kinderen van Trump zitten ook in zijn actieradius. Je begrijpt het niet goed maar zo'n man heeft toch een flinke entourage en kennelijk een hoop overtuigingskracht. Misschien is dat een 'gouden kooi'. Ik heb dat wel eens gezien in een gezin met volwassen kinderen die van hun vader bedrijven bijvoorbeeld 'cadeau kregen' en zo binnen zijn invloedssfeer bleven. Terwijl ze worstelden met zijn dominante persoonlijkheid, zetten ze zich toch ook niet écht af want dan zouden ook die support en kansen ophouden. Best te begrijpen ergens en een heel lastige positie want wanneer is dan de grens echt bereikt? Beklemmend, ouders die kansen bieden in ruil voor aanpassing. Moet je eigenlijk niet willen.

Ja, dit is inderdaad wel zo, kan ik helaas ook uit eigen ervaring zeggen (wel totaal andere situatie natuurlijk en van een hele andere orde dan Poetin). Het is heel lastig als kind om afstand van te nemen van je ouder(s), het is een geleidelijk proces tijdens het opgroeien; je gaat dingen zien waarvan je later pas beseft dat dit echt niet samen gaat met je eigen normen en waarden. Het sprankje hoop dat hou ik ook inderdaad, want ik heb het gevoel dat we zonder hoop helemaal nergens meer zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.