Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Thermostaat op 19 graden : wel of niet ? Wat doen jullie ?

Ik heb de verwarming deze winter van 21,5 naar 20,5 gezet waardoor ik de hele tijd koude handen had. Alleen te doen onder m'n elektrisch deken. Lager gaat t voor mij dus niet worden. Ik kan m'n airco nog aanzetten om te verwarmen.

redbulletje schreef op 29-07-2022 om 08:34:

Ik heb de verwarming deze winter van 21,5 naar 20,5 gezet waardoor ik de hele tijd koude handen had. Alleen te doen onder m'n elektrisch deken. Lager gaat t voor mij dus niet worden. Ik kan m'n airco nog aanzetten om te verwarmen.

Koude handen is niet fijn inderdaad. 

Jij bent zomers en 's winters aan het zwemmen, je zou denken dat je er dan beter tegen kan, maar dat is blijkbaar niet zo. 

Vrijevlinder schreef op 29-07-2022 om 08:47:

[..]

Koude handen is niet fijn inderdaad.

Jij bent zomers en 's winters aan het zwemmen, je zou denken dat je er dan beter tegen kan, maar dat is blijkbaar niet zo.

Nee helaas werkt dat bij mij zo niet. Winterzwemmen is een korte (max 10 minuten) uitdaging die oppeppend werkt en waarna je weer lekker op kan warmen maar het constant koud hebben werkt deprimerend en bovendien wil ik me dan warm eten wat in mijn geval ook niet de bedoeling is. 

Herfstappeltaart schreef op 29-07-2022 om 08:25:

[..]

Ieder 6 wijn?! 😂 Ben je goed thuisgekomen?

Het waren maar kleine glaasjes hoor. Hoe ik ze thuis in schenk zouden het er 3 zijn geweest en nee daar merk ik helemaal niks van.

wild-flower

wild-flower

29-07-2022 om 10:04 Topicstarter

watertoren schreef op 29-07-2022 om 10:01:

[..]

Het waren maar kleine glaasjes hoor. Hoe ik ze thuis in schenk zouden het er 3 zijn geweest en nee daar merk ik helemaal niks van.

mij kan je opdweilen na 2 glazen al .

Herfstappeltaart schreef op 29-07-2022 om 08:24:

[..]

Klopt. Je kunt jezelf prima laten wennen aan lagere temperaturen. Sloffen heb ik altijd aan in de winter en een hemdje onder mijn kleding. Lekker vest en 's avonds op de bank een fleecedekentje.

En als je ècht koud krijgt kun je ook even de trap een paar keer op en neer rennen

Ik zit nu al onder een deken met sloffen aan. Wel met een shirt en short, maar toch. Op een gegeven moment houdt het wel op met wennen denk ik. Al kreeg ik het afgelopen winter voor elkaar om pas na een uur of 12 ‘s middags de verwarming van 18 naar 20 te zetten.

Rockstar schreef op 29-07-2022 om 14:18:

[..]

Ik zit nu al onder een deken met sloffen aan. Wel met een shirt en short, maar toch. Op een gegeven moment houdt het wel op met wennen denk ik. Al kreeg ik het afgelopen winter voor elkaar om pas na een uur of 12 ‘s middags de verwarming van 18 naar 20 te zetten.

Jeetje!! Ik heb de balkondeur en de voordeur open staan zodat het door kan waaien. Het is 21.5gr in huis. Ik zit met blote voeten, luchtige katoenen broek en een tshirt op de bank het warm te hebben.
Als ik het in de winter fris ga krijgen zal ik eerst een thermobroek onder mijn normale broek aantrekken en ben gewend om verder ook altijd laagjes aan te hebben.

LostJellyfish83

LostJellyfish83

29-07-2022 om 14:32

[..]

😯 hoe koud is het bij jou dan? Hier is het 26 graden

Hier is het nu 24 graden. Pas vanaf een graad of 25-26 kan ik gewoon kaal op de bank zitten haha. Als het aan mij lag stookte ik in de winter naar 24-26 graden maar ja dat is zo decadent (en duurrrrr), ik heb mezelf al afgekickt van 22 naar 20 graden afgelopen winter omdat de verwarmingsprijzen verdubbeld waren. En dan loop ik in de dikste truien, dikste gevoerde broek, een snuggie of extra vest aan en daarover nog een deken.

Rockstar schreef op 29-07-2022 om 14:54:

Hier is het nu 24 graden. Pas vanaf een graad of 25-26 kan ik gewoon kaal op de bank zitten haha. Als het aan mij lag stookte ik in de winter naar 24-26 graden maar ja dat is zo decadent (en duurrrrr), ik heb mezelf al afgekickt van 22 naar 20 graden afgelopen winter omdat de verwarmingsprijzen verdubbeld waren. En dan loop ik in de dikste truien, dikste gevoerde broek, een snuggie of extra vest aan en daarover nog een deken.

Idem. Ik ben van 21,5 naar 20,5 gegaan en vind dat vrij kil. Wel heb ik ingesteld dat de verwarming pas om 8 uur aanspringt ipv 7 uur dus dat scheelt ook een uur per dag.

LostJellyfish83

LostJellyfish83

29-07-2022 om 15:04

Rockstar schreef op 29-07-2022 om 14:54:

😂😂 wat een verschil! Ik bik het af als het boven de 22/23° is, hoger vind ik al minder aangenaam worden.   In de winter staat de verwarming ook maar op 18 of 19, warm zat. 

Ja, idd. Zweet me kapot als ik in huis bezig ben met 20 graden. 17 is dan echt wel genoeg. Hier 's avonds ook rond 19, soms wel met een dekentje als ik op de bank hang. Vooral als ik moe ben,  dan heb ik het eerder koud.

Scheelt ook dat we regelmatig al rond 10 uur naar boven gaan. Wekker van man gaat om 05.00. Ik kijk dan vaak daar nog tv, lekker warm in bed

redbulletje schreef op 29-07-2022 om 15:03:

[..]

Idem. Ik ben van 21,5 naar 20,5 gegaan en vind dat vrij kil. Wel heb ik ingesteld dat de verwarming pas om 8 uur aanspringt ipv 7 uur dus dat scheelt ook een uur per dag.

Hetzelfde kan je doen met het uitgaan van de verwarming. Meestal blijft de warmte wel even hangen dus je hoeft niet tot aan je exacte bedtijd te stoken. 

Overigens hangt de gevoelstemperatuur ook enorm af van toch. Bij ons boven is 20/21 graden te warm (goed geïsoleerde ruimtes), terwijl in de woonkamer dezelfde temperatuur veel kouder voelt. (matig glas en veel meer tocht langs de houten kozijnen). Tochtstrips en een borstel rand langs de voordeur doen al een hoop om het lekkerder te maken. 

Verder werkt lokaal verwarmen efficiënter dan alles verwarmen. Dus kijk naar slimme radiatoren die alleen die ruimte verwarmen waar jij zit en uitgaan als je niet thuis bent. Of naar een infrarood kachel/electrische deken/kussen.

[..]

Echt waar? Ik heb het alleen maar heel warm heel de tijd. De hele avond staat de achterdeur open. Blij als het een beetje afkoelt.

Paracelsus schreef op 28-07-2022 om 22:58:

[..]

Ja dat geloof ik best. Ik heb al van veel mensen gehoord dat ze naar een houtkachel aan het kijken zijn .

Hout schijnt ook onbetaalbaar te zijn/worden. Wij hebben een houtkachel maar zijn helaas net door de voorraad heen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.