Nieuws en actueel
wild-flower
02-04-2022 om 13:22
Thermostaat op 19 graden : wel of niet ? Wat doen jullie ?
Het kabinet adviseert ook huishoudens de thermostaat op 19 graden te zetten.
Ik heb overdag de thermostaat wel op 19 graden staan , maar in de avond zet ik hem toch af en toe op 20 graden . Ik heb heel gauw koude voeten
Waarop staat die van jullie op overdag en in de avond ?
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/artikel/5299162/temperatuur-200-rijkskantoren-naar-19-graden-om-te-besparen
Lali
04-04-2022 om 07:00
Deze winter had ik hem nog op 20 staan, maar sinds begin maart op 18,5. En daar wil ik het eigenlijk op houden. Als ik beneden thuiswerk heb ik zo'n hele mooie platte infraroodkachel tegen de muur staan die me goed warm houdt tijdens het stilzitten. Als ik boven thuiswerk heb ik een klein campingkacheltje staan die de hele kamer in no-time warm maakt. Gelukkig hebben we wel zonnepanelen.
Winterkoud
04-04-2022 om 07:20
Mija schreef op 03-04-2022 om 23:24:
[..]
Ik woon in een NOM-woning. Dat de temperatuur constant wordt gehouden heeft vooral te maken met de lage temperatuur verwarming (warmtepomp). Het duurt een paar uur om op te warmen dus terugzetten is niet zinvol. Omdat er geen stralingswarmte is, voelt het overdag niet zweterig als ik wat doe in huis. Ik doe wel eens mijn vest uit als ik bezig ben.
Ik heb gewoon een thermostaat dus ik bepaal zelf hoe hoog de temperatuur in huis is. En in mijn slaapkamer staat de radiator uit en het raam open.
Het lijkt misschien een hele aanpassing maar ik was er zo aan gewend. Zo dramatisch is het allemaal niet hoor.
Ik snap wat je bedoelt inderdaad! De warmte in huis is heel anders met vloerverwarming dan wanneer je een verwarming opendraait. Het is nooit warm warm in huis of koud koud. De temperatuur is constant zonder dat plakkerig, zweterig. De vloer is ook nooit heel heet, alleen als het echt koud is buiten voelen we dat de vloer echt stukje warmer is, maar dat merk je niet in temperatuur in huis. Wij hebben geen warmtepomp, maar een warmtenet waar we aangesloten zitten, maar principe werkt hetzelfde.
In de slaapkamers ligt bij ons ook vloerverwarming, maar die slaan nooit aan, want die thermostaten staan uit. En je toch is het nooit kouder dan 17/18 graden in de slaapkamers in de winter. Kan me voorstellen dat mensen dat verschrikkelijk lijkt, maar in praktijk valt dat echt mee.
Mija
04-04-2022 om 08:15
bieb1963 schreef op 04-04-2022 om 06:30:
[..]
Vind jij.... Niet zweterig is wat anders. Weet ook niet precies wat je bedoelt. Wat is de temp dan 's ochtends? In de zomer is dat anders. Dan is je lichaam gewend aan hogere temperaturen, maar in de winter is boven18 graden veel te warm in de ochtend. Stralingswarmte of niet.
Je zegt dat je een thermostaat hebt, maar je zegt ook dat de pomp niet uit gaat. Dus wat betekent dat precies? Wat is de temp in je huis? En de temp in je slaapkamer?
Ik begrijp jou ook niet helemaal geloof ik. Natuurlijk gaat die pomp niet uit. Jouw CV gaat ook niet uit. Maar de waterpomptang slaat net als de CV aan als de thermostaat onder de gevraagde temperatuur zakt. Omdat ik de thermostaat op 20 heb, is het dus 20 graden in huis.
20 graden in dit huis is niet hetzelfde als 20 graden in mijn vorige huis, met gasgestookte CV. Daar had ik overdag de temperatuur op 18 en ‘s avonds op 19. Als ik daar de thermostaat op 20 zette liep ik te puffen, had ik het echt onaangenaam warm. Hier is dat niet zo. Dat heeft waarschijnlijk te maken met de stralingswarmte.
In de slaapkamer is het koeler, afhankelijk van de buitentemperatuur, nu zo’n 14/15 graden waarschijnlijk. Zoals ik al zei heb ik daar de radiator uit en het raam open. Mijn kinderen hebben wel de verwarming aan op hun kamers omdat ze er ook overdag meer tijd doorbrengen.
Zusterclivia
04-04-2022 om 08:54
Ik heb een warmtepomp en hij staat hier altijd op 19 graden. Maar door de zon warmt het redelijke makkelijk op, waardoor het vaak wel warmer is dan dat.
bieb1963
04-04-2022 om 10:31
Mija schreef op 04-04-2022 om 08:15:
[..]
Ik begrijp jou ook niet helemaal geloof ik. Natuurlijk gaat die pomp niet uit. Jouw CV gaat ook niet uit. Maar de waterpomptang slaat net als de CV aan als de thermostaat onder de gevraagde temperatuur zakt. Omdat ik de thermostaat op 20 heb, is het dus 20 graden in huis.
20 graden in dit huis is niet hetzelfde als 20 graden in mijn vorige huis, met gasgestookte CV. Daar had ik overdag de temperatuur op 18 en ‘s avonds op 19. Als ik daar de thermostaat op 20 zette liep ik te puffen, had ik het echt onaangenaam warm. Hier is dat niet zo. Dat heeft waarschijnlijk te maken met de stralingswarmte.
In de slaapkamer is het koeler, afhankelijk van de buitentemperatuur, nu zo’n 14/15 graden waarschijnlijk. Zoals ik al zei heb ik daar de radiator uit en het raam open. Mijn kinderen hebben wel de verwarming aan op hun kamers omdat ze er ook overdag meer tijd doorbrengen.
Dan is het een ander systeem, dan van diegene die ik ken.
Patatflip
04-04-2022 om 10:46
Wij hadden de thermostaat altijd op 18,5, maar nu op 18,0 graden. Ik moet zeggen dat het wel went, zeker als je actief bezig bent in huis (huishouden, koken, etc.). Als ik op de bank zit pak ik er altijd een dekentje bij. Als we bezoek hebben gaat hij wel op 19,5 graden. Ik ga mensen niet in de kou laten zitten. En met thuis werken gaat hij ook wel iets hoger, maar we werken bijna nooit thuis dus dat hoeft niet vaak.
Verder verwarmen we alleen de ruimtes waar we zijn. De slaapkamer verwarmen we helemaal niet.
Ysenda
04-04-2022 om 12:54
Angela1967 schreef op 03-04-2022 om 09:44:
[..]
afstand toetsenbord/bureau/hoogte stoel/hoogte bureau
gr Angela
En de werkgever is ook verantwoordelijk voor de thuiswerkplek! En dat vergeten ze graag.
1968
04-04-2022 om 13:10
Het 'voelt' volgens mij bij ieder huis ook weer anders? Mijn vriend heeft vloerverwarming en een grote kamer en daar staat ie vaak op 21. Ik weet niet hoe lang hij aanstaat (hij slaat op een gegeven moment natuurlijk weer af) maar daarna voelt het pas aangenaam. Hij heeft een nieuw, goed geïsoleerd huis en hele lage energie kosten. (want anders zou je denken dat die 21 graden toch te zien is op de rekening) En ik heb bij hem een losse temperatuurmeter gekocht, want ik snapte niet echt waarom de thermostaat op 21 moet en dat het dan 19 graden wordt in huis,(het wordt er namelijk echt geen 21 graden)
Ik heb een ouder huis en bij mij voelt mijn huis op 20 graden het fijnst. Wij hadden vorige maand inderdaad de thermostaat al opnieuw ingesteld (zoon en ik werken beiden thuis)
In de nacht staat de thermostaat op 15 graden, om 11.00 gaat ie naar 19 graden, tot 22.00 uur, dan gaat hij weer naar 15 graden. Ik zit op de bank altijd onder een dekentje en als de verwarming om 22.00 uur afslaat is het tot 00.00 uur nog wel warm genoeg (ik ga meestal rond 00.00 slapen)
Alleen soms dan zetten we hem in de middag toch even op 20 graden (als we versteende handen hebben) maar dan hebben we toch weer een paar uurtjes bespaard. Alle beetjes helpen.
Wilgenkatje-
04-04-2022 om 14:49
19 graden deden we al. Nu ook weleens 17.5 of 18.
Bij bezoek 19/20.
Niet te lang achtereen stilzitten, warm kleden, goeie sokken & sloffen, genoeg dekentjes, dat helpt allemaal om het goed uit te houden met iets lagere temperaturen.
Dorestad
04-04-2022 om 16:16
ik ben nu in het huis van mijn broer. Het is hier 22 graden maar toch heb ik het ondanks al mijn kleding koud. De kamer is 150 m2, ik heb het hier nooit behaaglijk eigenlijk
zwaankip
04-04-2022 om 23:28
Hier staat de verwarming overdag op 17°. 'S nachts de verwarming uit en ik heb het nooit koud. Ik slaap ook met het raam open zelfs al vriest het. Een donsdeken is niet aan mij besteed want véél te warm! Ik slaap met een katoenen laken en een heel dun dekentje. Nog nooit koud gehad.
Ik draag ook nooit truien, vesten...veel te warm voor mij. Winterjassen heb ik nog nooit gekocht, ook geen sjaals, mutsen, handschoenen.
Voor mij kan het niet koud genoeg zijn!
zwaankip
04-04-2022 om 23:30
Dorestad schreef op 04-04-2022 om 16:16:
ik ben nu in het huis van mijn broer. Het is hier 22 graden maar toch heb ik het ondanks al mijn kleding koud. De kamer is 150 m2, ik heb het hier nooit behaaglijk eigenlijk
Dorestad schreef op 04-04-2022 om 16:16:
Wauw, 22°, dat lijkt voor mij de hel
Regendrup.
05-04-2022 om 09:01
We hebben nu sinds kort vloerverwarming, ik merk wel dat ik daar heel erg aan moet wennen. Het is niet een kwestie van even kort stoken en dan is het behaaglijk. De vloerverwarming heeft wel even tijd nodig om aangenaam te worden. Het is dan wel zo dat de warmte goed blijft hangen, want een goed geïsoleerd huis en maar kleine woonkamer.
Maar, op mijn werkkamer is het dan wel echt heel koud. En ondanks dat het daar fijner werken is, ga ik toch (zoals vandaag) wel eens beneden zitten, met de thermostaat iets hoger dan normaal.
redbulletje
05-04-2022 om 09:05
Als enige verwarmingsbron vind ik vloerverwarming niet behaaglijk. Gisterenmiddag heb ik m'n verwarming weer geplust naar 21, 20,5 vond ik uiteindelijk te kil ondanks m'n elektrische deken. Laat 'm wel ingesteld op 20,5 zodat de uren die ik daar wel op kan teren in elk geval goedkoper zijn.
1968
05-04-2022 om 11:26
zwaankip schreef op 04-04-2022 om 23:28:
Hier staat de verwarming overdag op 17°. 'S nachts de verwarming uit en ik heb het nooit koud. Ik slaap ook met het raam open zelfs al vriest het. Een donsdeken is niet aan mij besteed want véél te warm! Ik slaap met een katoenen laken en een heel dun dekentje. Nog nooit koud gehad.
Ik draag ook nooit truien, vesten...veel te warm voor mij. Winterjassen heb ik nog nooit gekocht, ook geen sjaals, mutsen, handschoenen.
Voor mij kan het niet koud genoeg zijn!
Hoe doe jij dat in de zomer? Want dan is het toch al gauw te warm voor jou?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.