Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Terras McDonalds rookvrij

Van mij zouden alle terrassen zo snel mogelijk rookvrij mogen zijn.
Wat mij betreft is de actie van McDonalds een goed begin en ik hoop dat de rest van de horeca heel snel volgt. 

https://www.omroepwest.nl/nieuws/4602893/rokers-verbannen-van-terrassen-mcdonalds


Volgens mij gaan voornamelijk kinderen ( en hun ouders ) naar de McDonalds ( Het communicatiebeleid wordt vooral afgestemd op de gezinnen met jonge kinderen en scholieren . )

Als je last hebt van kinderen zou ik daar dus niet zo snel heengaan  .

En roken op een plaats waar kinderen zijn vind ik sowieso not done .

Wobbelkont schreef op 14-07-2022 om 16:28:

[..]

Vanuit horeca-perspectief: meerendeel van de ouders kijken je nog net niet het graf in als je of a. de kinderen zelf aanspreekt (niet rennen alsjeblieft, want dalijk gebeuren er ongelukken - niet op het dak van het speelhuisje klimmen, want dan gaat het kapot) of b. de ouders vraagt of de kinderen minder luidruchtig willen doen.

Maar - je hebt ook fatsoenlijke ouders, net als jawel - fatsoenlijke rokers.

Ik denk dat het merendeel zelf al zorgt voordat de kinderen niet over de schreef gaan en dat de minder leuke ouders gewoon sowieso wat meer blijven hangen.

Ik hoop het althans.

ik lees op FB heel veel hatelijke berichten (ongetwijfeld van rokers)  over de vermeende hypocrisie van McDonald.
"Vette troep verkopen waar mensen dood aan gaan, maar roken verbieden".
Ik heb geloof ik al 10x geantwoord dat het appels met peren vergelijken is.
Niemand gaat dood van af en toe een vette hap.  Maar de rokers op het terras  roken meer dan die ene peuk.  En mensen die zo gezond mogeijk leven roken toch al niet.  
Een pakje sigaretten per week is toch ècht ongezonder dan 1x per week een burger met frites.
Bovendien is de maatregel niet verzonnen om rokers te laten stoppen maar om kinderen niet te laten meeroken en het goede voorbeeld te geven.

ik zal wel commentaar krijgen maar het bestaan van kinderen is de natuur, roken niet. Beetje gek om dan irritatie van kinderen en rooklucht te vergelijken.

amarna schreef op 14-07-2022 om 17:06:

ik lees op FB heel veel hatelijke berichten (ongetwijfeld van rokers) over de vermeende hypocrisie van McDonald.
"Vette troep verkopen waar mensen dood aan gaan, maar roken verbieden".
Ik heb geloof ik al 10x geantwoord dat het appels met peren vergelijken is.
Niemand gaat dood van af en toe een vette hap. Maar de rokers op het terras roken meer dan die ene peuk. En mensen die zo gezond mogeijk leven roken toch al niet.
Een pakje sigaretten per week is toch ècht ongezonder dan 1x per week een burger met frites.
Bovendien is de maatregel niet verzonnen om rokers te laten stoppen maar om kinderen niet te laten meeroken en het goede voorbeeld te geven.

Het is meer dat mensen naar McDonalds gaan om die kleffe lauwwarme hap te eten en niet om in de rook van een ander te zitten.

Het is een beetje als met naar een peepshow gaan. Ik snap dat mensen zeuren om ongevraagd naakt in hun blikveld (een beetje dan, hangt van de persoon af ). Maar als je daar gaat zeiken over naakt, dan gaat er iets niet helemaal goed onder je pannetje.

Brabeau schreef op 14-07-2022 om 17:10:

ik zal wel commentaar krijgen maar het bestaan van kinderen is de natuur, roken niet. Beetje gek om dan irritatie van kinderen en rooklucht te vergelijken.

Op zich heb je daar een punt, maar dan denk ik meer aan een baby die huilt. Daar heb je als ouders niet zoveel controle over (wat dat maar zo!).

redbulletje schreef op 14-07-2022 om 14:56:

[..]

Beter dan de niet-rokende buren met hun stank lastig te vallen.

Helemaal mee eens. Ik lig dagelijks in bed in de sigarettenstank van mijn onderbuurvrouw. Deed ze het alsjeblieft maar binnen! 

Maar nee, als het mij stoort dan moet ik met deze temperaturen mijn slaapkamerraam maar sluiten…

Mijn enige hoop is dat ze sigaretten zó duur maken dat ze het niet meer kan betalen van haar uitkering.



amarna schreef op 14-07-2022 om 17:06:

ik lees op FB heel veel hatelijke berichten (ongetwijfeld van rokers) over de vermeende hypocrisie van McDonald.
"Vette troep verkopen waar mensen dood aan gaan, maar roken verbieden".
Ik heb geloof ik al 10x geantwoord dat het appels met peren vergelijken is.
Niemand gaat dood van af en toe een vette hap. Maar de rokers op het terras roken meer dan die ene peuk. En mensen die zo gezond mogeijk leven roken toch al niet.
Een pakje sigaretten per week is toch ècht ongezonder dan 1x per week een burger met frites.
Bovendien is de maatregel niet verzonnen om rokers te laten stoppen maar om kinderen niet te laten meeroken en het goede voorbeeld te geven.

Ik heb die reacties op FB ook gelezen en vind het ook appels met peren vergelijken. Ik ben zelf een roker en ben tegen roken verbieden op een terras maar bij de Mac kan ik het beter begrijpen omdat daar zo veel kinderen komen. Als ik eerlijk ben kan ik me ook niet zo druk maken om een rookverbod bij een terras bij de MAC want ik eet dat nooit. Ik ga wel veel minder vaak uit eten sinds het rookverbod want in tegenstelling tot cafe's is er geen enkel restaurant te vinden waar je nu nog mag roken sinds ook de rookgelegenheden binnen verboden zijn. Wij gaan nu vooral met mooi weer uit eten als je op een terras kunt zitten en dus mag roken. In de winter ga ik soms nog wel eens uit eten maar echt veel minder vaak dan vroeger voor het rookverbod.

watertoren schreef op 14-07-2022 om 17:34:

[..]

Ik heb die reacties op FB ook gelezen en vind het ook appels met peren vergelijken. Ik ben zelf een roker en ben tegen roken verbieden op een terras maar bij de Mac kan ik het beter begrijpen omdat daar zo veel kinderen komen. Als ik eerlijk ben kan ik me ook niet zo druk maken om een rookverbod bij een terras bij de MAC want ik eet dat nooit. Ik ga wel veel minder vaak uit eten sinds het rookverbod want in tegenstelling tot cafe's is er geen enkel restaurant te vinden waar je nu nog mag roken sinds ook de rookgelegenheden binnen verboden zijn. Wij gaan nu vooral met mooi weer uit eten als je op een terras kunt zitten en dus mag roken. In de winter ga ik soms nog wel eens uit eten maar echt veel minder vaak dan vroeger voor het rookverbod.

Ik was als niet-roker blij dat destijds het rookverbod in de horeca is ingevoerd. Bij bedrijfsetentjes van mijn man werd continu gerookt. Ik heb chronische bijholteontsteking en kreeg het benauwd van meeroken.  Bij het eerste feestje na invoering kwamen om 22.00 uur de asbakken op tafel. Restauranteigeaar: "nu gaan de niet-rokers maar buiten staan".   Ik sta gloeiende gloeiende mn hele leven al figuurlijk buiten door andermans verslaving....

Ik ben heel lang niet-roker meer maar sta vrij tolerant t.o.v. rokers. Alleen oude rook vind ik niet lekker ruiken.

Ik vind het niet slím om te roken, zoals ik het ook niet slim vind om te veel te eten of om alcohol en drugs te gebruiken, tenminste niet als je de kans op een lang leven groter wil maken. Maar al doe je alles volgens het boekje, je loopt toch nog steeds een aanzienlijke kans om voor je honderdste dood te zijn.

Schemerlampje schreef op 14-07-2022 om 16:35:

[..]

Volgens gaat die topic over roken op het terras van mcDonalds en ander horeca.

En, gezien de reacties, vooral om het feit geen last van een ander te hebben.

Wobbelkont schreef op 14-07-2022 om 16:28:

[..]

Vanuit horeca-perspectief: meerendeel van de ouders kijken je nog net niet het graf in als je of a. de kinderen zelf aanspreekt (niet rennen alsjeblieft, want dalijk gebeuren er ongelukken - niet op het dak van het speelhuisje klimmen, want dan gaat het kapot) of b. de ouders vraagt of de kinderen minder luidruchtig willen doen.

Maar - je hebt ook fatsoenlijke ouders, net als jawel - fatsoenlijke rokers.

Juist, deze ervaring heb ik ook na jaren in de horeca te hebben gewerkt! En dan spreekt men hier over rokers “met gezond verstand” of “normen en waarden” of “a-sociaal gedrag”, maar als het over kinderen gaat vertonen de ouders van deze kinderen exact hetzelfde gedrag, maar zijn zij er ook compleet blind voor. 

Iets meer tolerantie naar ELKAAR zou een mooie oplossing zijn, maar dat is sowieso heel ver zoek tegenwoordig.

amarna schreef op 14-07-2022 om 17:41:

[..]

Ik was als niet-roker blij dat destijds het rookverbod in de horeca is ingevoerd. Bij bedrijfsetentjes van mijn man werd continu gerookt. Ik heb chronische bijholteontsteking en kreeg het benauwd van meeroken. Bij het eerste feestje na invoering kwamen om 22.00 uur de asbakken op tafel. Restauranteigeaar: "nu gaan de niet-rokers maar buiten staan". Ik sta gloeiende gloeiende mn hele leven al figuurlijk buiten door andermans verslaving....

Ik zou m hebben gesnitcht.


redbulletje schreef op 14-07-2022 om 18:26:

[..]

Ik zou m hebben gesnitcht.


Alle niet-rokers zijn onmiddellijk naar huis gegaan.   Hopelijk ging er toen een lichtje branden bij de eigenaar.

Overigens zijn er van de zware rokers in bedrijf van mn man,  waar ca. 35 personen werkten, er inmiddels 5 overleden. Allemaal tussen de 50 en 60.  Zij die kirde: "zooo gezellig dat de asbakken op tafel mogen!" was een van hen.  Zoooo gezellig voor je jonge dochters, die achterbleven....


watertoren schreef op 14-07-2022 om 11:33:

[..]

Dat ben ik niet met je eens. Er zijn echt wel tenten failliet gegaan inmijn woonplaats door het rookverbod en oneerlijke concurrentie. Mensen gingen naar cafe's die zich niet hielden aan het rookverbod. Dan betaalde je een euro bij binnenkomst en kreeg je een asbak.

Lullig voor deze cafés, echt, maar voor mij alleen maar meer redenen vóór een compleet rookverbod. Blijkbaar is het rookprobleem nog zo groot dat hele tenten failliet gaan als men 3 uurtjes niet mag roken. Tijd om dát langzaamaan uit de wereld te krijgen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.