Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Terras McDonalds rookvrij

Van mij zouden alle terrassen zo snel mogelijk rookvrij mogen zijn.
Wat mij betreft is de actie van McDonalds een goed begin en ik hoop dat de rest van de horeca heel snel volgt. 

https://www.omroepwest.nl/nieuws/4602893/rokers-verbannen-van-terrassen-mcdonalds


Ysenda

Ysenda

14-07-2022 om 13:00 Topicstarter

rionyriony schreef op 14-07-2022 om 12:53:

[..]

Inderdaad; als stiekem rokende puber/adolescent dacht ik echt dat mijn ouders niets in de gaten hadden.

Ik heb hier poststukken in het archief staan die zijn bijna 7 jaar oud en die stinken nog naar rook. 


rionyriony schreef op 14-07-2022 om 12:53:

[..]

Inderdaad; als stiekem rokende puber/adolescent dacht ik echt dat mijn ouders niets in de gaten hadden.


Het kind dat de traktatie had uitgedeeld was een jaar of 6, evenals het kind wat de traktatie in ontvangst nam… ik denk toch echt dat de ouder de “schuldige” was hoor.

Of bedoel je dat niet?

Ysenda schreef op 14-07-2022 om 13:00:

[..]

Ik heb hier poststukken in het archief staan die zijn bijna 7 jaar oud en die stinken nog naar rook.


Zilver_gray schreef op 14-07-2022 om 13:02:

[..]

?
Het kind dat de traktatie had uitgedeeld was een jaar of 6, evenals het kind wat de traktatie in ontvangst nam… ik denk toch echt dat de ouder de “schuldige” was hoor.

Of bedoel je dat niet?

Nee dat de ouder het vermoedelijk niet in de gaten had.

rionyriony schreef op 14-07-2022 om 13:05:

[..]

Nee dat de ouder het vermoedelijk niet in de gaten had.

Ohhhh  hahahaha 

watertoren schreef op 14-07-2022 om 11:33:

[..]

Dat ben ik niet met je eens. Er zijn echt wel tenten failliet gegaan inmijn woonplaats door het rookverbod en oneerlijke concurrentie. Mensen gingen naar cafe's die zich niet hielden aan het rookverbod. Dan betaalde je een euro bij binnenkomst en kreeg je een asbak.

Horeca is al sinds jaar en dag een branche waar faillissementen zijn. En het was snel genoeg afgelopen met dat roken. In het begin werd het genegeerd, maar dat is tegenwoordig heel zeldzaam. 

En terecht natuurlijk.

TanSwallow86

TanSwallow86

14-07-2022 om 14:12

Krisper schreef op 14-07-2022 om 10:23:

[..]

Ik zie ook jonge mensen roken. Ik begrijp er niks van. Vroeger was roken cool maar tegenwoordig toch echt niet, dacht ik..

Een neef van mij is begonnen met roken. Zijn ouders roken ook, alleen nicht niet. Mijn vader rookt alleen sigaren, ik zelf rook niet, mijn moeder rookte vroeger wel, middelste zus niet en haar man ook niet

BrightEchidna89

BrightEchidna89

14-07-2022 om 14:54

Ysenda schreef op 14-07-2022 om 09:53:

Ik vind het wel knap dat een kleine groep rokers de hele horeca weten te claimen.

Wat mij betreft wordt roken zodanig verboden dat je dat alleen nog binnen in je eigen huis kunt doen met de ramen en deuren gesloten en dan ook alleen nog als het dan niet via kieren en gaten naar de buren trekt.

Omdat rokers goed geld opleveren in de horeca.
Waar denk je dat een kroegbaas het meest aan verdiend: aan een tafeltje hipsters of bejaarden met één consumptie per uur, of aan de rokende arbeider die vier pinten per uur achteroverslaat? 
Iemand maakte hier de opmerking dat het rookverbod geen impact gehad heeft in de horeca, maar dat zie ik toch even anders. Zeker in de klassieke bruine kroegen waar je een mengeling had van werklozen, gepensioneerden en arbeiders, zie ik tegenwoordig veel minder volk. Die halen tegenwoordig sneller drank in huis, waar ze rustig kunnen roken terwijl ze consumeren. Zo ook in restaurants waar de gasten na het eten direct vertrekken en niet langer blijven borrelen.

Je tweede opmerking zou lachwekkend zijn als ik niet vreesde dat dat inderdaad de richting is waarin we evolueren. 

Thursday schreef op 14-07-2022 om 10:16:

[..]

Ik denk dat dat contraproductief werkt. Dan gaan rookverslaafde ouders binnen roken in plaats van in de tuin en op het balkon en kunnen de kinderen al helemaal nergens heen.

Beter dan de niet-rokende buren met hun stank lastig te vallen. 

Battle-Royale schreef op 14-07-2022 om 10:59:

[..]

Waarom staat de overheid de verkoop nog steeds toe kun je je dan beter afvragen.

En het veroorzaken van overlast? Ik vind jengelende rondrennende kinderen ook superirritant op een terras. Ook maar verbieden.

Als dát zou kunnen! 

Rokers doen altijd graag net alsof het niet roken beleid helemaal niets heeft opgeleverd. Maar er roken nu echt minder mensen dan toen wij klein waren. Ook zit je veel minder vaak in de rook dan vroeger. Toen ik begon met werken mocht je nog gewoon roken op kantoor. Als je de pech had bij een rokende collega geplaatst te worden zat je gewoon de hele dag in de rook. Ik heb nu nog steeds rokende collega's maar wel veel minder dan toen. Om te roken moeten ze veel meer tijd investeren, want het mag nergens meer in het gebouw. Dus roken ze netto op een werkdag veel minder dan vroeger.

Of neem het roken in de trein. Vroeger moest je zoeken naar een plekje in de niet roken coupé, en als je pech had werd daar ook nog gewoon een sigaret opgestoken. Nu rookt er niemand meer in de trein en op het perron vrijwel niemand.
Vroeger was het normaal om op een verjaardag in de rook te zitten, nu is het normaal dat de rokers dan even naar buiten lopen.
Dat er nog steeds jongeren beginnen met roken vind ik verschrikkelijk, ik zou roken voor de nieuwe generaties het liefst gewoon verbieden. Gewoon iedereen die nu nog 18 moet worden mag gewoon nooit legaal een sigaret kopen.

Niet roken op het terras is gewoon een volgende stap in het beleid, wat mij betreft wordt die zo snel mogelijk gezet. Net als de nog hogere accijns op sigaretten. Dat helpt ook om te voorkomen dat jongeren beginnen met roken.

Hobbelster schreef op 14-07-2022 om 11:06:

[..]

Sinds wanneer kun je kanker krijgen van jengelende rondrennende kinderen van een ander?


Wat een dooddoener is dit toch altijd in discussies die over roken gaan. Ja, mensen kunnen zeker overlast ervaren van luidruchtige en jengelende kinderen, maar dat mag je weer niet hardop zeggen en zal vaak met bijv zo’n dooddoener worden weggemaaid. 

Deze zelfde ouders laten hun kinderen waarschijnlijk ook zo min mogelijk buiten spelen of fietsen, want kans op kanker door al die uitlaatgassen en vervuilde buitenlucht geeft net zo goed kans op kanker! Maar dat is uiteraard heeeeeeeel wat anders 


Het gaat in dit topic over ‘overlast van een ander’ en ja, de overlast die ik van sommige kinderen in de horeca ervaar weegt niet minder zwaar als sigarettenrook voor een ander! Maar begin niet over de bloedjes van kinderen van anderen…..

Als iemand last heeft van mijn kinderen en ik heb dat niet in de gaten (want anders grijp ik natuurlijk in), dan vind ik het ook heel normaal om daarop aangesproken te worden. Als je uit eten gaat wil je gewoon kunnen genieten daarvan en hoef je noch geconfronteerd te worden met rook van een ander, noch met geluidsoverlast van kinderen die hun volumeknop niet onder controle hebben. 

Zoals de meeste mensen dat doen: oog hebben voor je omgeving.

DS1971 schreef op 14-07-2022 om 16:12:

Als iemand last heeft van mijn kinderen en ik heb dat niet in de gaten (want anders grijp ik natuurlijk in), dan vind ik het ook heel normaal om daarop aangesproken te worden. Als je uit eten gaat wil je gewoon kunnen genieten daarvan en hoef je noch geconfronteerd te worden met rook van een ander, noch met geluidsoverlast van kinderen die hun volumeknop niet onder controle hebben.

Vanuit horeca-perspectief: meerendeel van de ouders kijken je nog net niet het graf in als je of a. de kinderen zelf aanspreekt (niet rennen alsjeblieft, want dalijk gebeuren er ongelukken - niet op het dak van het speelhuisje klimmen, want dan gaat het kapot) of b. de ouders vraagt of de kinderen minder luidruchtig willen doen.

Maar - je hebt ook fatsoenlijke ouders, net als jawel - fatsoenlijke rokers.

RoodVruchtje schreef op 14-07-2022 om 15:51:

[..]

Wat een dooddoener is dit toch altijd in discussies die over roken gaan. Ja, mensen kunnen zeker overlast ervaren van luidruchtige en jengelende kinderen, maar dat mag je weer niet hardop zeggen en zal vaak met bijv zo’n dooddoener worden weggemaaid.

Deze zelfde ouders laten hun kinderen waarschijnlijk ook zo min mogelijk buiten spelen of fietsen, want kans op kanker door al die uitlaatgassen en vervuilde buitenlucht geeft net zo goed kans op kanker! Maar dat is uiteraard heeeeeeeel wat anders


Het gaat in dit topic over ‘overlast van een ander’ en ja, de overlast die ik van sommige kinderen in de horeca ervaar weegt niet minder zwaar als sigarettenrook voor een ander! Maar begin niet over de bloedjes van kinderen van anderen…..

Volgens gaat die topic over roken op het terras van mcDonalds en ander horeca.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.