Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Yumi
19-12-2024 om 14:47
Eindelijk duidelijkheid voor de groep derdelanders. Ben benieuwd in hoeverre Nl de uitspraak daadwerkelijk gaat uitvoeren. Dit betekent immers dat ze geen recht meer hebben op werk, onderwijs en opvang.
Nederland mag eerder stoppen met het opvangen van derdelanders dan van andere vluchtelingen uit Oekraïne. Dat heeft het Hof van Justitie van de Europese Unie bepaald. De uitspraak sluit aan bij het advies dat de advocaat-generaal in oktober gaf aan het hof.
Derdelanders zijn mensen die voor de oorlog uitbrak in Oekraïne studeerden of werkten. Zij verbleven op dat moment legaal in Oekraïne met een tijdelijke verblijfsvergunning. Toen de oorlog begon, vluchtte een deel van hen, net als Oekraïners, naar Nederland.
EU-hof: Nederland mag eerder stoppen met opvang derdelanders uit Oekraïne
Gebruikersnaaminvullen
19-12-2024 om 15:02
Yumi schreef op 19-12-2024 om 14:47:
Eindelijk duidelijkheid voor de groep derdelanders. Ben benieuwd in hoeverre Nl de uitspraak daadwerkelijk gaat uitvoeren. Dit betekent immers dat ze geen recht meer hebben op werk, onderwijs en opvang.
Nederland mag eerder stoppen met het opvangen van derdelanders dan van andere vluchtelingen uit Oekraïne. Dat heeft het Hof van Justitie van de Europese Unie bepaald. De uitspraak sluit aan bij het advies dat de advocaat-generaal in oktober gaf aan het hof.
Derdelanders zijn mensen die voor de oorlog uitbrak in Oekraïne studeerden of werkten. Zij verbleven op dat moment legaal in Oekraïne met een tijdelijke verblijfsvergunning. Toen de oorlog begon, vluchtte een deel van hen, net als Oekraïners, naar Nederland.
EU-hof: Nederland mag eerder stoppen met opvang derdelanders uit Oekraïne
Wat een rare uitspraak. Die mensen vluchten weliswaar voor dezelfde oorlog, maar zij hebben wél een land om naar terug te gaan. In het artikel staat dat ze er waren om te studeren of werken op een tijdelijke verblijfsvergunning.
Hulporganisatie MiGreat noemt de uitspraak schokkend. "De uitspraak maakt duidelijk dat discriminatie op basis van nationaliteit, en dus afkomst, geaccepteerd wordt door de rechters van de Europese Unie", zegt directeur Roos Ykema tegen persbureau ANP.
"Mensen die voor dezelfde oorlog vluchten, maar een andere nationaliteit en huidskleur hebben, lopen nu het risico hun verblijfsrecht te verliezen. Het Nederlandse en Europese migratiebeleid is een gelegaliseerde vorm van racisme, met de goedkeuring van rechters."
Libertine
19-12-2024 om 18:11
Gebruikersnaaminvullen schreef op 19-12-2024 om 15:02:
[..]
Wat een rare uitspraak. Die mensen vluchten weliswaar voor dezelfde oorlog, maar zij hebben wél een land om naar terug te gaan. In het artikel staat dat ze er waren om te studeren of werken op een tijdelijke verblijfsvergunning.
Hulporganisatie MiGreat noemt de uitspraak schokkend. "De uitspraak maakt duidelijk dat discriminatie op basis van nationaliteit, en dus afkomst, geaccepteerd wordt door de rechters van de Europese Unie", zegt directeur Roos Ykema tegen persbureau ANP."Mensen die voor dezelfde oorlog vluchten, maar een andere nationaliteit en huidskleur hebben, lopen nu het risico hun verblijfsrecht te verliezen. Het Nederlandse en Europese migratiebeleid is een gelegaliseerde vorm van racisme, met de goedkeuring van rechters."
In de opvang waar ik werkzaam wonen ook derdelanders. Feit is dat ze hun land hebben verlaten om een opleiding te volgen die in hun eigen land niet beschikbaar of haalbaar was. Er zitten ook vrij veel geneeskunde studenten tussen bijvoorbeeld. Die in Nederland nog kans op het vervolgen van hun studie maken maar bv in Nigeria al lastiger. Vaak hebben ze ook al veel geld uitgegeven aan het behalen van zo’n diploma. Dus ze zijn nu en hun geld kwijt, en de kans op een diploma en toekomst. Heel schrijnend.
Er zitten ook derdelanders tussen die vanwege hun geaardheid waren gevlucht, en om die reden niet terug kunnen. Weet niet of er voor hen een mogelijkheid is hier alsnog asiel aan te vragen.
Yumi
19-12-2024 om 18:21
Gebruikersnaaminvullen schreef op 19-12-2024 om 15:02:
[..]
Hulporganisatie MiGreat noemt de uitspraak schokkend. "De uitspraak maakt duidelijk dat discriminatie op basis van nationaliteit, en dus afkomst, geaccepteerd wordt door de rechters van de Europese Unie", zegt directeur Roos Ykema tegen persbureau ANP."Mensen die voor dezelfde oorlog vluchten, maar een andere nationaliteit en huidskleur hebben, lopen nu het risico hun verblijfsrecht te verliezen. Het Nederlandse en Europese migratiebeleid is een gelegaliseerde vorm van racisme, met de goedkeuring van rechters."
Ze hadden een tijdelijke verblijfsvergunning om in de Oekraïne te werken of studeren en niet voor NL, ze kunnen dus terug naar hun eigen land.
Dat die hulporganisatie dit schokkend vindt, en er een discriminatie verhaal van maakt... dat mag, maar er zijn grenzen en dat vinden de rechters ook.
Mick87
19-12-2024 om 18:49
Yumi schreef op 19-12-2024 om 18:21:
[..]
Ze hadden een tijdelijke verblijfsvergunning om in de Oekraïne te werken of studeren en niet voor NL, ze kunnen dus terug naar hun eigen land.
Dat die hulporganisatie dit schokkend vindt, en er een discriminatie verhaal van maakt... dat mag, maar er zijn grenzen en dat vinden de rechters ook.
Precies dat. Bovendien hebben ze sinds februari 2022, dus bijna 3 jaar, bescherming hier gekregen. Dat is al heel wat.
Er zullen zeker schrijnende verhalen tussen zitten. Maar op basis van emoties kan geen beleid worden gemaakt. Ons vluchtelingenverdrag is niet voor deze mensen bedoeld.
Gebruikersnaaminvullen
19-12-2024 om 19:27
Libertine schreef op 19-12-2024 om 18:11:
[..]
In de opvang waar ik werkzaam wonen ook derdelanders. Feit is dat ze hun land hebben verlaten om een opleiding te volgen die in hun eigen land niet beschikbaar of haalbaar was. Er zitten ook vrij veel geneeskunde studenten tussen bijvoorbeeld. Die in Nederland nog kans op het vervolgen van hun studie maken maar bv in Nigeria al lastiger. Vaak hebben ze ook al veel geld uitgegeven aan het behalen van zo’n diploma. Dus ze zijn nu en hun geld kwijt, en de kans op een diploma en toekomst. Heel schrijnend.
Er zitten ook derdelanders tussen die vanwege hun geaardheid waren gevlucht, en om die reden niet terug kunnen. Weet niet of er voor hen een mogelijkheid is hier alsnog asiel aan te vragen.
Het is ook zonde van hun geld, maar uiteindelijk zijn het veiligelanders die via een andere route zijn binnengekomen. Als men daar nu uitzonderingen voor gaat maken dan schep je een precedent. Moet je, vind ik, niet willen.
Libertine
19-12-2024 om 22:36
Mick87 schreef op 19-12-2024 om 18:49:
[..]
Er zullen zeker schrijnende verhalen tussen zitten. Maar op basis van emoties kan geen beleid worden gemaakt. Ons vluchtelingenverdrag is niet voor deze mensen bedoeld.
Het gaat om zo’n 2500 mensen hè. Geen wereldschokkende aantallen. Die we, als we een beetje omdenken, ook als kennismigrant zouden kunnen zien. Kun je heel Faberiaans de emotie er buiten houden.
Poezenmeisje
19-12-2024 om 23:26
Kennismigranten komen hier over het algemeen op verzoek van bedrijven waar ze gesolliciteerd hebben.
Ze hebben hier natuurlijk kunnen solliciteren als kennismigrant.
Maar als ik een semester in München zit en de pleuris breekt uit, dan wil ik toch z.s.m. terug naar mijn familie in Nederland?
Dan blijf ik toch niet een paar jaar in Salzburg hangen zonder aan mij toekomst te kunnen werken?
Libertine
20-12-2024 om 11:49
Poezenmeisje schreef op 19-12-2024 om 23:26:
Kennismigranten komen hier over het algemeen op verzoek van bedrijven waar ze gesolliciteerd hebben.
Maar als ik een semester in München zit en de pleuris breekt uit, dan wil ik toch z.s.m. terug naar mijn familie in Nederland?
Dan blijf ik toch niet een paar jaar in Salzburg hangen zonder aan mij toekomst te kunnen werken?
Omdenken is zeg maar niet echt jouw ding.
En wat je zal doen als de oorlog uitbreekt weet je natuurlijk nooit. Makkelijk praten vanuit veilig Nederland.
Miraval
20-12-2024 om 18:32
Libertine schreef op 19-12-2024 om 22:36:
[..]
Het gaat om zo’n 2500 mensen hè. Geen wereldschokkende aantallen. Die we, als we een beetje omdenken, ook als kennismigrant zouden kunnen zien. Kun je heel Faberiaans de emotie er buiten houden.
Ik snap wel wat je bedoeld maar migratie moet omlaag, alle migratie maar ook kennismigranten en arbeidsmigranten. Dan kun je wel zeggen het zijn er "maar" 2500 maar die moeten ook ergens wonen toch?
En als je zegt ja zij mogen blijven schept dat weer een precedent voor anderen. Je moet toch ergens een streep kunnen trekken?
Libertine
20-12-2024 om 20:44
Miraval schreef op 20-12-2024 om 18:32:
[..]
Ik snap wel wat je bedoeld maar migratie moet omlaag, alle migratie maar ook kennismigranten en arbeidsmigranten. Dan kun je wel zeggen het zijn er "maar" 2500 maar die moeten ook ergens wonen toch?
En als je zegt ja zij mogen blijven schept dat weer een precedent voor anderen. Je moet toch ergens een streep kunnen trekken?
Als mensen hier werken moeten ze ook ergens wonen ja. Lijkt me evident. Maar goed. Een woonprobleem en een arbeidsmarkt probleem. Die bijten elkaar voortdurend in de staart.
Mugske
20-12-2024 om 21:24
Poezenmeisje schreef op 19-12-2024 om 23:26:
Dat klopt, maar wij weten niet uit welke landen deze mensen komen (ze komen zeker niet uit Europa). Voor een deel van de mensen zal hun thuisland niet veilig zijn. Die mensen zouden hier moeten kunnen blijven. Bijv door asiel aan te vragen op andere grond. Als deze mensen hier al wonen/werken/studeren zouden ze dat moeten blijven kunnen doen en niet naar Ter Apel hoeven. Dat is mijn persoonlijke mening trouwens.
Gebruikersnaaminvullen
20-12-2024 om 22:37
Mugske schreef op 20-12-2024 om 21:24:
[..]
Dat klopt, maar wij weten niet uit welke landen deze mensen komen (ze komen zeker niet uit Europa). Voor een deel van de mensen zal hun thuisland niet veilig zijn. Die mensen zouden hier moeten kunnen blijven. Bijv door asiel aan te vragen op andere grond. Als deze mensen hier al wonen/werken/studeren zouden ze dat moeten blijven kunnen doen en niet naar Ter Apel hoeven. Dat is mijn persoonlijke mening trouwens.
Hoe weet je of hun thuisland niet veilig is als je niet weet uit welke landen ze komen?
Hier een Nigeriaan aan het woord. Zijn terugkeer kan veilig, maar hij ziet geen toekomst in zijn thuisland.
Heel sneu voor die mensen, maar als er bij ieder geval van "zielig" de wetten en regels opgerekt moeten worden kunnen ze wel aan de gang blijven. Wat is dan het volgende? Misgelopen toeslagen omdat iemand 2 euro boven de grens verdient?
Tegelijkertijd loopt ook een asielprocedure. ‘Ik heb die aanvraag alleen gedaan om tijd te rekken’, legt Onyeka uit. ‘Nigerianen maken geen enkele kans op asiel.’ En als alle wegen doodlopen? ‘Dan ga ik de illegaliteit in.’ Zijn stem klinkt vastberaden, zijn ogen staan dof. ‘Ik weet wat dat betekent’, zegt hij. ‘Geen rechten, geen toegang tot zorg, leven in voortdurende angst voor de politie. Maar het is beter dan terugkeren.’
Derdelanders zijn mensen die vanwege de oorlog Oekraïne ontvlucht zijn, maar niet de Oekraïense nationaliteit hebben en ook niet over een EU-paspoort beschikken. Het betreft met name Nigerianen, Marokkanen en Algerijnen die in Oekraïne werkten of studeerden.
Yumi
20-12-2024 om 22:54
De wachtlijst voor een sociale huurwoning is in Nijmegen 21,6 jaar, maar als status houder heb je een streepje voor en krijg je voorrang. Mijn thuiszorghulp(Oekraïense) zei afgelopen week, ik begrijp wel waarom Nederlanders boos zijn op asielzoekers, hun kinderen zijn al oud en wonen nog thuis, terwijl asielzoekers mopperen dat ze 2 jaar in de opvang zitten.
Voorrang voor statushouders bij huurhuis in Nijmegen, maar dat wil niet iedereen: ‘Ze hebben al dak boven het hoofd’
Moet Nijmegen asielzoekers met een verblijfsvergunning extra voorrang geven bij het toewijzen van sociale huurwoningen? Buiten proportie, vindt ODV-raadslid Michelle van Doorn. Toch gaat Nijmegen dat komende jaren juist wél doen.
Voorrang voor statushouders bij huurhuis in Nijmegen, maar dat wil niet iedereen: ‘Ze hebben al dak boven het hoofd’ | Nijmegen | gelderlander.nl
De Gelderse SP heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten over de gigantische wachttijd voor een sociale huurwoning in de regio Arnhem-Nijmegen. Aanleiding hiervoor is de interactieve dashboard over de wachttijd voor sociale huurwoningen in de regio Arnhem/ Nijmegen, dat woningzoekende Jasper Hol maakte. Hieruit komt naar voren dat de gemiddelde wachttijd voor een sociale huurwoning in deze regio via meettijd meer dan 22 jaar is en dat deze elke maand met meer dan een maand toeneemt.
Gelderse SP stelt vragen over wachttijd voor sociale huurwoningen :: SP Gelderland
Koekie1980
21-12-2024 om 07:25
22 jaar.... achterlijk! Je kan pas inschrijven met 18 dus ben je 40 voordat je aan de beurt bent.
Hier heb ik gelukkig al 3x gebruik kunnen maken van een sociale huurwoning, allen rond de 5-6 jaar op de lijst.