Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Fleurtje_5 schreef op 05-11-2024 om 18:34:

[..]

Nee. Zelfs als je de link niet kan openen heb ik voldoende info geplaatst in de titel van het bericht. Het gaat NIET over twee gezinnen van 17 die allebei een groot huis toegewezen kregen, MAAR één gezin van 17 dat in 2010 TWEE huizen kreeg toegewezen.

Op 1 oktober 2024 stonden 18 grote families op een wachtlijst. Stonden dus.

Voor mensen van buitenaf kan het dus ineens wel (dit gezin krijgt zelfs twee huizen) terwijl veel inwoners van hier het nakijken hebben. Er zijn al zo weinig huizen. Iets met prioriteiten stellen. Ik denk dat dat het (vind ik terechte) punt is dat Fleurtje hier probeert te maken.

Jorni schreef op 05-11-2024 om 19:51:

[..]

Voor mensen van buitenaf kan het dus ineens wel (dit gezin krijgt zelfs twee huizen) terwijl veel inwoners van hier het nakijken hebben. Er zijn al zo weinig huizen. Iets met prioriteiten stellen. Ik denk dat dat het (vind ik terechte) punt is dat Fleurtje hier probeert te maken.

Statushouders zijn geen 2e rangs burgers die pas na de andere inwoners behoren te komen. Ik vind het helemaal geen terecht punt. Het is jaloezie en een valse vergelijking door dit toewijzen te positioneren tegenover het 'nakijken' van andere inwoners.

wanneer mensen eenmaal statushouders zijn dan horen ze gewoon een voor hun gezin passende woning te krijgen, ongeacht de grootte van dat gezin. Dat lijkt me niet meer dan normaal toch? Of wil je dan zo'n gezin weigeren omdat het te groot is? Of opsplitsen? Wat een gekkigheid.

Het verkrijgen van voorrang op sociale huurwoningen vind ik dan weer een ander verhaal. Hier in Kleinklekkersdorp is de gemiddelde wachttijd zo'n 10 jaar, dus ik kan me heel goed voorstellen dat voorrang geven aan statushouders op een woning heel zuur is voor diegenen die al 10 jaar ingeschreven staan en op een woning wachten. En omdat het maar een klein dorp is is de verloop klein. En zie je dus idd dat statushouders eerder een woning toegewezen krijgen. 

Poezenmeisje

Poezenmeisje

05-11-2024 om 21:21 Topicstarter

Mijn opa komt uit een gezin van 9 kinderen, mijn oma uit een gezin van 12 kinderen. Denk maar niet dat die gezinnen een 100 m2 woning hadden, laat staan 200 m2. Die lagen gewoon met vier kinderen in een bed. 

Als je ervoor kiest om zoveel kinderen te maken, dan hoeft de Nederlandse staat toch niet voor een bijpassend huis te zorgen?

Poezenmeisje schreef op 05-11-2024 om 21:21:

Mijn opa komt uit een gezin van 9 kinderen, mijn oma uit een gezin van 12 kinderen. Denk maar niet dat die gezinnen een 100 m2 woning hadden, laat staan 200 m2. Die lagen gewoon met vier kinderen in een bed.

Als je ervoor kiest om zoveel kinderen te maken, dan hoeft de Nederlandse staat toch niet voor een bijpassend huis te zorgen?

Oohh op die manier? Tja er zijn natuurlijk wel grenzen inderdaad. Mijn moeder woonde in een ieniemie arbeidershuisje met 6 kinderen en 2 volwassenen. Ook idd bij elkaar op de kamer slapen. Maar goed de huizen van nu zijn sowieso al een stuk groter dan die van toen.

Twinski schreef op 05-11-2024 om 20:02:

[..]

Statushouders zijn geen 2e rangs burgers die pas na de andere inwoners behoren te komen. Ik vind het helemaal geen terecht punt. Het is jaloezie en een valse vergelijking door dit toewijzen te positioneren tegenover het 'nakijken' van andere inwoners.

Geen jaloezie, maar wanneer er enorme schaarste is aan woningen is het wel extra zuur en oneerlijk voor inwoners hier. Ik vind dat eigen inwoners wel voor dienen te gaan wanneer er nu al schaarste is. We kunnen niet eerst de hele wereld proberen te helpen ten koste van onze eigen inwoners.

Jorni schreef op 05-11-2024 om 21:44:

[..]

Geen jaloezie, maar wanneer er enorme schaarste is aan woningen is het wel extra zuur en oneerlijk voor inwoners hier. Ik vind dat eigen inwoners wel voor dienen te gaan wanneer er nu al schaarste is. We kunnen niet eerst de hele wereld proberen te helpen ten koste van onze eigen inwoners.

Sowieso maak je een onderscheid tussen 'eigen' en statushouders. Die zijn ook niet de veroorzaker van de schaarste. Dat is de markt en het beleid van de afgelopen 20 jaar

We helpen ook niet de 'hele wereld'. Dat is een overdrijving. We helpen enkel de asielzoekers die, na beoordeling,  recht hebben op asiel. En dat gaat niet ten koste van de eigen inwoners. Dat bestaat enkel als je nieuwkomers minder rechten toekent. Na een status horen ze er van mij gewoon bij. 

Het onderscheid eigen/niet eigen is uiteindelijk kunstmatig. Dat is ook de kern van het probleem. Sommige mensen zijn na meerdere generaties nog niet 'eigen' of van 'ons'. We zijn geen eigenaar van dit stukje land, maar een bewoner en er is ook geen bonnetje. 

Twinski schreef op 05-11-2024 om 22:03:

[..]

Sowieso maak je een onderscheid tussen 'eigen' en statushouders. Die zijn ook niet de veroorzaker van de schaarste. Dat is de markt en het beleid van de afgelopen 20 jaar

We helpen ook niet de 'hele wereld'. Dat is een overdrijving. We helpen enkel de asielzoekers die, na beoordeling, recht hebben op asiel. En dat gaat niet ten koste van de eigen inwoners. Dat bestaat enkel als je nieuwkomers minder rechten toekent. Na een status horen ze er van mij gewoon bij.

Het onderscheid eigen/niet eigen is uiteindelijk kunstmatig. Dat is ook de kern van het probleem. Sommige mensen zijn na meerdere generaties nog niet 'eigen' of van 'ons'. We zijn geen eigenaar van dit stukje land, maar een bewoner en er is ook geen bonnetje.

Nou ja in zoverre eigen en niet eigen dat hier in de omgeving wel onderscheidt gemaakt wordt tussen of je hier ook werkt en dus afhankelijk bent van deze gemeente of juist niet. Je krijgt (of kreeg) meer punten waneer je economisch afhankelijk bent van de woonplaats dan wanneer dit niet het geval is. Dus in dat opzicht snap ik wel "eigen" inwoners VS buiten de gemeente. Statushouders worden vgm toegewezen aan een gemeente? Dus ja, eenmaal toegewezen vallen ze onder inwoners van die gemeente en dus zijn ze eigen. Ik weet alleen niet goed hoe die verdeling werkt, en op basis waarvan dat gaat, die toewijzing.

Twinski schreef op 05-11-2024 om 22:03:

[..]

Sowieso maak je een onderscheid tussen 'eigen' en statushouders.Die zijn ook niet de veroorzaker van de schaarste. Dat is de markt en het beleid van de afgelopen 20 jaar

We helpen ook niet de 'hele wereld'. Dat is een overdrijving. We helpen enkel de asielzoekers die, na beoordeling, recht hebben op asiel. En dat gaat niet ten koste van de eigen inwoners. Dat bestaat enkel als je nieuwkomers minder rechten toekent. Na een status horen ze er van mij gewoon bij.

Nieuwkomers moeten we niet minder rechten geven, maar ook niet meer. Zoals je al schrijft ze horen er gewoon bij. Iedereen gelijk, dus allemaal op de wachtlijst voor een sociale huurwoning. 

Yumi schreef op 05-11-2024 om 22:24:

[..]

Nieuwkomers moeten we niet minder rechten geven, maar ook niet meer. Zoals je al schrijft ze horen er gewoon bij. Iedereen gelijk, dus allemaal op de wachtlijst voor een sociale huurwoning.

Bijna akkoord , maar het is geen gelijke situatie. De nieuwkomers hebben namelijk helemaal geen huidige woning en schrijven zich pas na de statusverklaring in op de wachtlijst. Dat gelijke speelveld is er gewoon niet. Er is ook geen historische binding met een gemeente.

Twinski schreef op 05-11-2024 om 22:28:

[..]

Bijna akkoord , maar het is geen gelijke situatie. De nieuwkomers hebben namelijk geen huidige woning en schrijven zich pas na de statusverklaring in op de wachtlijst

Nou ja zat mensen die geen eigen woning hebben natuurlijk en op de wachtlijst staan. Die moeten uit noodzaak toy hun 30e bij hun ouders op de zolderkamer bivakkeren en het starten van een gezin uitstellen. Dus wat dat betreft zijn ze wel gelijk. Behalve degenen die vanuit een eigen woning naar een andere woning willen verhuizen, daar heb je dan wel gelijk in. 

Yumi schreef op 05-11-2024 om 22:24:

[..]

Eens. Allemaal inschrijven en gelijke kansen geven die gelden voor die gemeente. 

Miraval schreef op 05-11-2024 om 22:31:

[..]

Nou ja zat mensen die geen eigen woning hebben natuurlijk en op de wachtlijst staan. Die moeten uit noodzaak toy hun 30e bij hun ouders op de zolderkamer bivakkeren en het starten van een gezin uitstellen. Dus wat dat betreft zijn ze wel gelijk. Behalve degenen die vanuit een eigen woning naar een andere woning willen verhuizen, daar heb je dan wel gelijk in.

Dat is wel vervelend, maar nog steeds niet dezelfde situatie. Een oorlog ontvluchten met eventueel een huis aan puin kun je niet gelijkstellen met op zolder bivakkeren. En verwachten dat iemand al 10 jaar voor een lokale oorlog zich inschrijft in Nederland bij WoningNet is ridicuul.

Twinski schreef op 05-11-2024 om 22:38:

[..]

Dat is wel vervelend, maar nog steeds niet dezelfde situatie. Een oorlog ontvluchten met eventueel een huis aan puin kun je niet gelijkstellen met op zolder bivakkeren. En verwachten dat iemand al 10 jaar voor een lokale oorlog zich inschrijft in Nederland bij WoningNet is ridicuul.

Nee wat ridicuul is, is dat er veel te weinig woningen zijn door foute keuzes van de politiek waar nu eigen inwoners en asielzoekers de dupe van zijn. Verwachten dat mensen hun eigen leven "on hold" zetten om anderen op te vangen (want dat is wat feitelijk gebeurd in veel gevallen) is gewoon dwaas. Want hoe je het ook wend of keert, er zijn  e te weinig woningen en er komen teveel mensen binnen. Als er woningen genoeg waren geweest was de weerstand van de bevolking een stuk lager geweest denk ik. Je kunt het die mensen die op de wachtlijst staan ook niet kwalijk nemen natuurlijk dat zij dit sentiment hebben.

Daarom zal er echt iets moeten gebeuren aan de instroom. Met zoveel mogelijk landelijke maatregelen binnen de wet als op Europees niveau.

En met instroom bedoel ik alle vormen van migratie, even voor de duidelijkheid. 

Miraval schreef op 05-11-2024 om 22:48:

[..]

Nee wat ridicuul is, is dat er veel te weinig woningen zijn door foute keuzes van de politiek waar nu eigen inwoners en asielzoekers de dupe van zijn. Verwachten dat mensen hun eigen leven "on hold" zetten om anderen op te vangen (want dat is wat feitelijk gebeurd in veel gevallen) is gewoon dwaas. Want hoe je het ook wend of keert, er zijn e te weinig woningen en er komen teveel mensen binnen. Als er woningen genoeg waren geweest was de weerstand van de bevolking een stuk lager geweest denk ik. Je kunt het die mensen die op de wachtlijst staan ook niet kwalijk nemen natuurlijk dat zij dit sentiment hebben.

Daarom zal er echt iets moeten gebeuren aan de instroom. Met zoveel mogelijk landelijke maatregelen binnen de wet als op Europees niveau.

En met instroom bedoel ik alle vormen van migratie, even voor de duidelijkheid.

Jamner voor jou, maar de schuld ligt niet bij de immigranten. En ook jij maakt de fout om het leven 'on hold' bij de verkeerde te leggen. Dat is toch echt de woningmarkt. En ik neem die mensen het wel kwalijk. Ze zijn bekrompen en reageren het af op de verkeerde. Het is eigen volk eerst retoriek.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.