Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Als je alles bij elkaar optelt? Blijkbaar heeft Ter Apel ook nog een opvanglocatie voor terugkeer, vangt Ter Apel veiligelanders op die een korte procedure doorlopen. Verder zitten er in Ter Apel vast ook nog asielzoekers die onder Dublin vallen. Dus ik durf niet met zekerheid te zeggen dat die 40 procent niet klopt.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

31-10-2024 om 20:02 Topicstarter

Ik denk dat dat getal bij de rechtszitting ter sprake kwam, maar ik kan de integrale live uitzendingen niet terug vinden.

Vandaag moeten de provincies hun plannen volgens de spreidingswet inleveren. Dat het nog niet werkt zoals bedoeld heeft volgens mij veel met de houding van minister Faber te maken.
https://nos.nl/artikel/2542815-provincies-halen-niet-de-opgave-in-de-spreidingswet
"Ondanks dat de Spreidingswet zeker al effect heeft, tellen de provinciale plannen helaas nog niet voldoende op tot de totaal gevraagde capaciteit", schrijven de twaalf commissarissen aan Faber. Zeven van de twaalf provincies halen hun opgave niet, zo blijkt uit de provinciale plannen.

De provincies noemen een aantal redenen. "Zo zorgde de aankondiging tot het voornemen van intrekking van de wet, kort na de inwerkingtreding, voor onduidelijkheid en vertraging. Lokale bestuurders kwamen hierdoor regelmatig in een lastig parket bij het geven van uitleg over beoogde opvanglocaties aan omwonenden."

https://www.nrc.nl/nieuws/2024/10/31/lokale-bestuurders-wanhopig-over-asielminister-faber-is-er-contact-ja-is-het-inhoudelijk-nee-a4871383
Betrokkenen vertellen deze krant dat Faber eind september tijdens de samenkomst met lokale bestuurders een geharnaste en geprikkelde indruk maakte. Zo zou de minister kritische vragen over het voorgenomen asielbeleid van het kabinet steeds als persoonlijke aanvallen opvatten. Bij kritische vragen over de uitvoerbaarheid van haar asielplannen, reageerde ze met oneliners die ze ook vaak in de Tweede Kamer bezigt: „Er waait een nieuwe wind”, „de kiezer heeft gesproken” en „wen er maar aan”.
Faber „heeft heel weinig nodig om een bestuurlijk gesprek te ervaren als een politiek debat met tegenstanders”, memoreert een provinciale bestuurder, die anoniem wil blijven om het kleine beetje contact dat hij met Faber heeft niet op het spel te zetten. Hij vertelt dat een burgemeester de minister eraan moest herinneren dat lokale bestuurders niet op zoek waren naar „politiek debat, maar inhoudelijke afstemming” met het Rijk.

Alle provincies vragen aan de minister om de spreidingswet niet in te trekken.
En die gemeenten die zogenaamd AZC's voor 6000 mensen zouden willen volgens Faber, ik vrees dat die net als de dragende motivering voor de noodwet alleen in haar hoofd bestaan.
https://www.volkskrant.nl/binnenland/alle-provincies-willen-dat-de-spreidingswet-blijft-in-feite-is-die-wet-een-cadeau-voor-minister-faber~bfd48ceb/
En, opvallend, elk plan begint met dezelfde brief: een dringend beroep op het kabinet om de Spreidingswet niet in te trekken.

‘Ik ben trots op die eenstemmigheid’, zegt Klijnsma (PvdA) vrijdagochtend. ‘Het gaat om twaalf verschillende provincies, met collega’s van verschillende partijen: Emile Roemer is een SP’er, vijf commissarissen van de koning zijn van VVD-huize. En toch zeggen wij met één mond: houd de wet in stand, want daardoor is er helderheid. Als het kabinet de Spreidingswet afschaft, heeft het geen instrument meer om voldoende plekken te vinden en asielzoekers eerlijk over Nederland te verdelen.’

Hoe reageert minister Faber als u dit tegen haar zegt?
‘Wij hebben geen contact.’

--------------------
De minister zei dat ze wel een aantal gemeenten kent die locaties voor zesduizend mensen zouden willen. Wij weten van niets, terwijl we altijd erg goed worden bijgepraat door burgemeesters.

Daglichtlamp schreef op 01-11-2024 om 18:57:

Alle provincies vragen aan de minister om de spreidingswet niet in te trekken.
En die gemeenten die zogenaamd AZC's voor 6000 mensen zouden willen volgens Faber, ik vrees dat die net als de dragende motivering voor de noodwet alleen in haar hoofd bestaan.
https://www.volkskrant.nl/binnenland/alle-provincies-willen-dat-de-spreidingswet-blijft-in-feite-is-die-wet-een-cadeau-voor-minister-faber~bfd48ceb/
En, opvallend, elk plan begint met dezelfde brief: een dringend beroep op het kabinet om de Spreidingswet niet in te trekken.

‘Ik ben trots op die eenstemmigheid’, zegt Klijnsma (PvdA) vrijdagochtend. ‘Het gaat om twaalf verschillende provincies, met collega’s van verschillende partijen: Emile Roemer is een SP’er, vijf commissarissen van de koning zijn van VVD-huize. En toch zeggen wij met één mond: houd de wet in stand, want daardoor is er helderheid. Als het kabinet de Spreidingswet afschaft, heeft het geen instrument meer om voldoende plekken te vinden en asielzoekers eerlijk over Nederland te verdelen.’

Hoe reageert minister Faber als u dit tegen haar zegt?
‘Wij hebben geen contact.’

--------------------
De minister zei dat ze wel een aantal gemeenten kent die locaties voor zesduizend mensen zouden willen. Wij weten van niets, terwijl we altijd erg goed worden bijgepraat door burgemeesters.

Daar hoort wat mij betreft maar één smiley bij....

Echt, hoe kom je op het idee van centra voor 6000 asielzoekers, als de bestaande grote centra van ruim 2000 plaatsen al zowel overlast veroorzaken? Hoe denk je dat er ook maar 1 gemeente is die dat op haar grondgebied zou willen?

Zuid-Holland heeft de opgave niet gehaald, maar ik vind het wel prima zo. Niets tegen spreiden, maar de dichtstbevolkte provincie ook nog eens belasten met de grootste opgave vind ik van geen kant kloppen. Steden worden steeds meer verdicht, meer mensen moeten gebruik maken van de openbare ruimte, die niet op dat aantal ingericht is. Zie dat ook in mijn eigen stad, het wordt (op de wegen) er niet veiliger op.

https://www.binnenlandsbestuur.nl/sociaal/vijf-provincies-voldoen-aan-aantal-opvangplekken-spreidingswet Zuid-Holland

Ook de provincie Zuid-Holland blijft in gebreke. Gemeenten in Zuid-Holland kunnen op 1 juli volgend jaar 13.205 asielzoekers opvang bieden. Op 1 februari 2026 zouden er 15.180 opvangplekken kunnen zijn. Dat is minder dan de bijna 20.000 opvangplaatsen die Zuid-Holland zou moeten leveren volgens de spreidingswet. Wouter Kolff, de Zuid-Hollandse commissaris van de Koning, vindt dat de wet effect heeft. 'De gemeentelijke plannen laten zien dat de komende twee jaren meer gemeenten dan voorheen asielopvang bieden en we zien ook een beweging van noodopvang naar duurzame opvang.' Toch is het Zuid-Holland, de dichtstbevolkte provincie van het land, niet gelukt om de gevraagde 19.776 opvangplekken te realiseren. Dat aantal is heel veel, aldus Kolff. Hij wijst erop dat steden vaak wijken hebben met sociaaleconomische problemen. 'We zijn een heel aardig eind gekomen. De druk is groot in Zuid-Holland, ook op de beschikbare ruimte. Hierdoor moeten gemeenten scherpe keuzes maken en dit maakt het uitdagend om een geschikte locatie voor asielopvang te vinden.'

Kolff is 'heel erg trots' op bijna alle gemeenten die 'onvermoeibaar aan de opvang werken'. 'Veel gemeenten nemen hun verantwoordelijkheid, 49 van 50 gemeenten doen mee. Twee jaar geleden waren er 1800 opvangplaatsen. In een paar jaar tijd zijn daar 13.000 bij gekomen.'

Zuid-Holland heeft er al zoveel meer dan hiervoor, dat is al winst. Het is natuurlijk al druk in deze provincie, maar er is ook genoeg werk. Dat vind ik weer een voordeel t.o.v. asielzoekers in dunbevolkte gebieden.

Meer en nog meer mensen maakt het in de grotere steden onleefbaar. Zal wel weer als populist weggezet worden, maar ik woon hier al mijn hele leven en wil "mijn" stad, een van de dichtstbevolkte steden van Nederland, graag leefbaar houden. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 01-11-2024 om 21:08:

Meer en nog meer mensen maakt het in de grotere steden onleefbaar. Zal wel weer als populist weggezet worden, maar ik woon hier al mijn hele leven en wil "mijn" stad, een van de dichtstbevolkte steden van Nederland, graag leefbaar houden.

Dat ben ik wel met je eens, maar de toenemde dichtheid van bijvoorbeeld Den Haag komt natuurlijk vooral door arbeidsmigranten. https://allecijfers.nl/gemeente/den-haag/

Gebruikersnaaminvullen schreef op 01-11-2024 om 21:08:

Dat begrijp ik wel, heb jaren in Zuid Holland gewoond het is vol, overvol. Voor mijn gevoel is het in sommige wijken nog leefbaar, laat dat aub zo blijven!

Niet alleen arbeidsmigranten, ook dik 30.000 studenten en 60.000 expats(plus familieleden).
Voor die studenten, in alle steden waar er veel wonen, zou eigenlijk een soort campus gebouwd moeten worden in een naastgelegen, dunbevolkte stad, waarvandaan een goede OV verbinding komt.
Expats, de regeling afschaffen en de werkgever voor woonruimte laten zorgen. Dan hebben ze dat "extra" geld van de regeling ook niet meer nodig.

Yumi schreef op 01-11-2024 om 21:26:

[..]

Dat begrijp ik wel, heb jaren in Zuid Holland gewoond het is vol, overvol. Voor mijn gevoel is het in sommige wijken nog leefbaar, laat dat aub zo blijven!

Er wordt hier als een malle gebouwd, bedrijven worden weggejaagd om plaats te maken voor woningen. Alles gaat de hoogte in maar de wegen, fietspaden en stoepen/trottoirs blijven hetzelfde. Je breekt je nek over de fietsen. Mobiel beperkte mensen, mensen met kinderwagens, ze worden allemaal de rijbaan opgedreven door die geparkeerde fietsen. Ze staan ook op de blindegeleidestroken. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 01-11-2024 om 21:30:

Niet alleen arbeidsmigranten, ook dik 30.000 studenten en 60.000 expats(plus familieleden).
Voor die studenten, in alle steden waar er veel wonen, zou eigenlijk een soort campus gebouwd moeten worden in een naastgelegen, dunbevolkte stad, waarvandaan een goede OV verbinding komt.
Expats, de regeling afschaffen en de werkgever voor woonruimte laten zorgen. Dan hebben ze dat "extra" geld van de regeling ook niet meer nodig.

Expats zijn toch ook gewoon arbeidsmigranten, alleen beter betaald, en daardoor nemen ze letterlijk ook meer ruimte in. Helemaal eens dat dat belastingvoordeel er af moet, helaas gaat de huidige regering dat niet doen. Die heeft juist de inperking daarvan teruggedraaid.

Expats zijn meestal goedbetaalde kennismigranten. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.