Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.


Poezenmeisje

Poezenmeisje

30-09-2024 om 00:04 Topicstarter

Yumi schreef op 29-09-2024 om 23:11:

[..]

Nee ze zijn niet terug, ze hebben een nieuwe verblijfsvergunning aangevraagd. Mikael zijn vader heeft een voorlopige verblijfsvergunning, woont niet bij zijn zoon in Amsterdam maar ergens in Nl. Die doet nu een aanvraag om Mikael hier te houden omdat hij recht zou hebben op een gezinsleven.

Vaag verhaal 🤨

Al een dna-testje gedaan?

Luchtpost schreef op 29-09-2024 om 14:53:


Onlangs werd bekend dat bijvoorbeeld femicide eergerelateerd geweld onder Syriërs sterk is toegenomen naar 164 gevallen in 2023 "dat is ruim 25 % van het aantal gemelde gevallen".
Dat betekent dat er in totaal in 2023 zo'n 656 gevallen van femicide eergerelateerd geweld  in NL waren.
En ja hoor, dan komt over dat onderwerp ergens de zoveelste deskundige aan het woord die zegt "we zijn minder geëmancipeerd dat we denken...etc.".

Maar wie zijn 'we' in dit geval?
Hoeveel van de (per 1-1-2024) 6.455.071 Nederlandse mannen, hoeveel van de 805.891 westerse mannen en hoeveel van de 1.659.806 niet westerse mannen zijn betrokken geweest bij femicide eergerelateerd geweldgevallen in 2023?
Syrische mannen in NL: 94.978 (waarvan 20-65 jaar 58.058) dus 164 gevallen van 0 jaar t/m 105 jaar zou zijn: 94.978 / 164 = 0.172672 %.
Dat percentage zou voor 2023 betekenen dat 1.114.145 Nederlandse mannen zich schuldig zouden hebben gemaakt aan femicide eergerelateerd geweld in 2023.

Gelukkig heb je inmiddels al gecorrigeerd dat het in je post ging over eergerelateerd geweld i.p.v. femicide. Wat overigens ook verschrikkelijk is. Wat mij betreft moeten de daders veel strenger aangepakt worden en de slachtoffers beter beschermd, juist ook om te voorkomen dat dit uitloopt op femicide.
Ik vraag me alleen nog af hoe je erop uitkomt dat 0,17 % van de Nederlandse mannen uitkomt op 1.114.145 mannen. Teruggerekend zou dat betekenen dat er 645 miljoen mannen van Nederlandse afkomst in Nederland wonen.
Ik denk overigens dat het cijfer voor daders hoger ligt, omdat de 164 gaat over het aantal slachtoffers. Bij 1 slachtoffer van eergerelateerd geweld zijn naar mijn indruk meestal meer daders betrokken.
Maar hoe dan ook, meer dan 99 % van de Syriërs maakt zich dus niet schuldig aan eergerelateerd geweld.
https://www.politie.nl/binaries/content/assets/politie/onderwerpen/eergerelateerd-geweld/2023/lec-egg-jaarverslag-2023.pdf
Voor cijfers is bovenstaand rapport interessant. Waar overigens ook deze opmerking staat:
Eerconflicten komen in verschillende culturen voor. Door de opzet van het Nederlandse politiële beleid ligt echter een zwaar accent op eerproblemen binnen groepen met een migratieachtergrond. Dit heeft tot gevolg dat in de zaken die bij het LEC EGG binnenkomen, alleen zaken waarbij mensen zonder migratieachtergrond gezien worden wanneer zij in conflict raken met mensen met migratieachtergrond.
Ik vraag  me dan af in hoeverre bij femicide en ander geweld binnen gezinnen het eermotief gemist wordt als er alleen etnische Nederlanders betrokken zijn.

@Daglichtlamp.
Eén alinea voor de tekst die jij hebt geplaatst staat: 

"...Jaarlijks wordt in bijna eenvijfde van de zaken die het LEC EGG
behandelt, de betrokkenheid van een tweede etnische groep
aangetroffen. In ongeveer een derde van die zaken gaat het om de
betrokkenheid van mensen zonder migratieachtergrond...."

De staatjes lijken mij duidelijk: Etniciteit 1 
Van de 619 (100 %) gevallen in 2023: 164 (27 %) Syrisch, 101 (16 %) Turks, etc. 

Etniciteit 2 - in het geval een tweede etniciteit betrokken is: 
Van de 619 (100 %) gevallen in 2023: 33 (5 %) zonder migratieachtergrond = Nederlands.

Omdat doorgaans mannen de dader zijn, hierbij even alleen de aantallen mannen:
Aantal gevallen, afgezet tegen het totale aantal mannen (inwoners per 1-1-2024):
164 van de 94.978 mannen 0 - 105 jaar uit Syrië = 0.172672
101 van de 236.255 Turkije = 0.04275
33 van de 6.455.071 Nederland = 0.000511

Lijkt mij dus heel efficiënt dat die eenheid zich niet primair richt op de NL bevolking bij de bestrijding. Niemand zegt trouwens dat geweld achter de voordeur onder de NL bevolking niet voor zou komen. Maar eergerelateerd geweld? 
In dit verband is (de suggestie van) "etnisch profileren" m.i. dan ook  niet aan de orde.

Het gaat hier niet zozeer om etnisch profileren denk ik, maar om het gegeven dat bij moord/doodslag/geweld in een etnisch Nederlands gezin niet gedacht wordt aan 'eer' als motief. Daarom komen ze dus dan ook niet terecht in deze statistieken. Al ben ik het met je eens dat het hier ook minder voorkomt.

Poezenmeisje schreef op 30-09-2024 om 11:37:

[..]

Veldzicht lijkt ermee te kappen?


Klopt, dat was toch de reden dat we het er over hadden?

https://nos.nl/video/2538965-tiktok-en-insta-verleiden-jonge-migranten-om-illegaal-naar-europa-te-komen
Hoe zetten we daar content tegenover wat echt laat zien wat je te wachten staat bij een illegale reis naar Europa?

Daglichtlamp schreef op 30-09-2024 om 11:48:

Het gaat hier niet zozeer om etnisch profileren denk ik, maar om het gegeven dat bij moord/doodslag/geweld in een etnisch Nederlands gezin niet gedacht wordt aan 'eer' als motief. Daarom komen ze dus dan ook niet terecht in deze statistieken. Al ben ik het met je eens dat het hier ook minder voorkomt.

NL inwoners komen toch juist wél gewoon voor in deze statistiek? Indien een tweede etniciteit betrokken is: vorig jaar 33 keer.  

En misschien ook in het lijstje etniciteit 1 in de groep "overig" (totaal 73 gevallen) maar dat kan dan bijv. minder dan 1 % zijn en dus niet als aparte herkomstgroep worden vermeld. 

Voor zover van toepassing, komen NL dus gewoon in deze statistiek voor. Alleen procentueel pas waarneembaar als je minimaal 4 cijfers achter de komma kijkt. 

Er is volgens mij geen sprake van 'gemiste gevallen' van eergerelateerd geweld door NL gepleegd. Eergerelateerd geweld is in Nederland c.q. onder Nederlanders nu eenmaal niet iets dat in onze cultuur zit. Mishandeling/geweld 'achter de voordeur' komt voor maar dat valt dan, lijkt mij, onder "huiselijk geweld" i.p.v. eergerelateerd geweld. Ofwel, er is hier volgens mij gewoon geen "ja maar wij ook" of "buiten de statistieken gehouden" van te maken.   

Daglichtlamp schreef op 30-09-2024 om 12:05:

https://nos.nl/video/2538965-tiktok-en-insta-verleiden-jonge-migranten-om-illegaal-naar-europa-te-komen
Hoe zetten we daar content tegenover wat echt laat zien wat je te wachten staat bij een illegale reis naar Europa?

Geen idee, de boodschap lijkt niet aan te komen.

Op het einde van de video, laat men zien dat het niet zo eenvoudig is, en er weerstand is tegen de hoeveelheid migranten in Europa. De reactie, ik hoop dat ze me niet terugsturen en anders duik ik gewoon onder en wacht tot het overgaat. Spanje die eerst 20 tot 30 migranten per dag in die eetzaal kreeg en nu 200. Een oudere Spanjaard zegt dat verdeelt moeten worden over Europa. Maar hoe realistisch is dat?

Marokko heeft 37 miljoen inwoners, waarvan veel jongeren 6,3 miljoen tussen de 15 en 24 jaar,  25 en 29 bijna 3 miljoen.
In 2050 bestaat de bevolking van Marokko naar verwachting uit 45.044.990 inwoners. 

Zolang als er geen stop komt op veilige landers, ze na aankomst niet direct duidelijk wordt gemaakt dat ze geen recht hebben op verblijf en worden uitgezet.... is het dweilen met de kraan open.
Marokko in cijfers en grafieken (wekelijks bijgewerkt!) | AlleCijfers.nl

@Yumi: Grappig, uit die cijfers blijkt dat in Marokko maar 1 % van de inwoners 80+ jaar of ouder is. Van de in Nederland wonende mensen met Marokko als herkomstland (totaal 429.176 per 1-1-2024) zijn 7.495 inwoners 80 jaar of ouder. Dat is ruim 1.74 % van de in Nederland wonende mensen met Marokkaanse herkomst (overigens is geen van deze 7.495 Marokkaanse 80-plussers in NL geboren.

Nog maar even ter illustratie:
1980 vrouwen van toen 40-45 jaar, geboren 1934-1939 
(van 15-65 jaar is arbeidsperiode van 1949-1999/1954-2004), 
in 2020 zijn de vrouwen van deze geboortegeneratie 80-85 jaar:
Nederlandse vrouwen: toen 339.042, nu 213.740 = 63.04 %
Marokkaanse vrouwen: toen 927, nu 1.454 = 156.85 %

Dat is toch op zijn minst ‘bijzonder’ te noemen wanneer het percentages 80-85 jarigen (vs 40-45 jarigen in 1980) zó ver boven de 100 % uitkomt?

Deze groep is overigens geen uitzondering: iets jongere vrouwen 1980-2020:
Toen 35-40, nu 75-80 jaar, geboren 1939-1944 – NL 75.34 %, Marokkaans 189.30 %
Toen 30-35, nu 70-75 jaar, geboren 1944-1949 – NL 82.80 %, Marokkaans 167.82 %

Levensverwachting NL is 82 jaar, Marokko 73 jaar volgens deze tabel: https://www.indexmundi.com/map/?v=30&l=nl

Logisch dus dat er in Marokko niet zoveel 80-plussers zijn.
Maar hoe komt het dan dat er in Nederland zoveel Marokkaanse ouderen zijn in verhouding tot de Marokkaanse populatie in NL?

Maar goed, waar we op kunnen wachten is dat er speciale verzorgingshuizen moeten komen voor alle nationaliteiten "want als men gaat dementeren gaat men terug naar de kindertijd" (was kort geleden ook al een item bij het programma Meldpunt). 
Het gekke is dat een dementerende Nederlander die iemand aanduidde als "bruin" op kwalijke wijze werd gestraft daarvoor 'want racist' - maar die man was zich waarschijnlijk van geen kwaad bewust, want vroeger was het gewoon 'fout' om 'zwart' te zeggen. 
Maar ik hoor niemand zeggen dat er een speciale afdeling voor dementerende Nederlandse ouderen moet komen "omdat die herkenning zoeken met mensen/belevingen uit hun jeugd". Dus met een beetje pech neemt de opvang zowel aan de voorkant (Ter Apel) als aan de achterkant (verzorging ouderen) evenredig toe.  

Natuurlijk zijn er relatief gezien meer Marokkaanse ouderen in Nederland dan in Marokko. Dat komt niet omdat er relatief meer ouderen zijn, maar omdat er relatief minder Marokkaanse kinderen zijn (aangezien migranten meestal pas na de kindertijd hier naar toe komen). (en al eerder gevraagd: geef even een linkje naar de statline tabel zoals je die gebruikt hebt).

Luchtpost schreef op 30-09-2024 om 18:02:

@Yumi: Grappig, uit die cijfers blijkt dat in Marokko maar 1 % van de inwoners 80+ jaar of ouder is. Van de in Nederland wonende mensen met Marokko als herkomstland (totaal 429.176 per 1-1-2024) zijn 7.495 inwoners 80 jaar of ouder. Dat is ruim 1.74 % van de in Nederland wonende mensen met Marokkaanse herkomst (overigens is geen van deze 7.495 Marokkaanse 80-plussers in NL geboren.

Nog maar even ter illustratie:
1980 vrouwen van toen 40-45 jaar, geboren 1934-1939
(van 15-65 jaar is arbeidsperiode van 1949-1999/1954-2004),
in 2020 zijn de vrouwen van deze geboortegeneratie 80-85 jaar:
Nederlandse vrouwen: toen 339.042, nu 213.740 = 63.04 %
Marokkaanse vrouwen: toen 927, nu 1.454 = 156.85 %

Dat is toch op zijn minst ‘bijzonder’ te noemen wanneer het percentages 80-85 jarigen (vs 40-45 jarigen in 1980) zó ver boven de 100 % uitkomt?

Deze groep is overigens geen uitzondering: iets jongere vrouwen 1980-2020:
Toen 35-40, nu 75-80 jaar, geboren 1939-1944 – NL 75.34 %, Marokkaans 189.30 %
Toen 30-35, nu 70-75 jaar, geboren 1944-1949 – NL 82.80 %, Marokkaans 167.82 %

Levensverwachting NL is 82 jaar, Marokko 73 jaar volgens deze tabel: https://www.indexmundi.com/map/?v=30&l=nl

Logisch dus dat er in Marokko niet zoveel 80-plussers zijn.
Maar hoe komt het dan dat er in Nederland zoveel Marokkaanse ouderen zijn in verhouding tot de Marokkaanse populatie in NL?

Maar goed, waar we op kunnen wachten is dat er speciale verzorgingshuizen moeten komen voor alle nationaliteiten "want als men gaat dementeren gaat men terug naar de kindertijd" (was kort geleden ook al een item bij het programma Meldpunt).
Het gekke is dat een dementerende Nederlander die iemand aanduidde als "bruin" op kwalijke wijze werd gestraft daarvoor 'want racist' - maar die man was zich waarschijnlijk van geen kwaad bewust, want vroeger was het gewoon 'fout' om 'zwart' te zeggen.
Maar ik hoor niemand zeggen dat er een speciale afdeling voor dementerende Nederlandse ouderen moet komen "omdat die herkenning zoeken met mensen/belevingen uit hun jeugd". Dus met een beetje pech neemt de opvang zowel aan de voorkant (Ter Apel) als aan de achterkant (verzorging ouderen) evenredig toe.

Die zijn er al, zoek er maar 1 uit

Verpleeghuizen voor oudere migranten – Filica

https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/85384NED/table
Hier kan je per m/v per leeftijdsgroep en per land zien hoeveel inwoners er in NL zijn en hoeveel personen in Nederland zijn geboren. 

Van 0-5 jaar tot en met 25-30 zijn er 198.047 inw. (m/v) met Marokkaanse herkomst.
185.957 zijn geboren in Nederland. Dat is 93.89 % van de bevolking tot 30 jaar. 

Die 93.89 % is dus niet pas ná hun kindertijd naar NL gekomen, die zijn hier geboren. 

Statline linkjes heb ik niet, dus als je die wilt hebben zal je ze toch echt zelf moeten maken (of gewoon scrollen zodra je een post van mij ziet; je bent nu eenmaal niet in de positie om mij opdrachten te geven ; - )   

Luchtpost schreef op 30-09-2024 om 18:49:

https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/85384NED/table
Hier kan je per m/v per leeftijdsgroep en per land zien hoeveel inwoners er in NL zijn en hoeveel personen in Nederland zijn geboren.

Van 0-5 jaar tot en met 25-30 zijn er 198.047 inw. (m/v) met Marokkaanse herkomst.
185.957 zijn geboren in Nederland. Dat is 93.89 % van de bevolking tot 30 jaar.

Die 93.89 % is dus niet pas ná hun kindertijd naar NL gekomen, die zijn hier geboren.

Statline linkjes heb ik niet, dus als je die wilt hebben zal je ze toch echt zelf moeten maken (of gewoon scrollen zodra je een post van mij ziet; je bent nu eenmaal niet in de positie om mij opdrachten te geven ; - )

Dit is een link naar statline, zie linksboven, als je op jouw link klikt. Ik bedoelde ook niet anders dan te zeggen dat ik een link op prijs stel naar de gegevens die je gebruikt. Juist om fouten zoals eerder te voorkomen (zoals eergerelateerd geweld en moord/doodslag verwarren met elkaar).

Overigens vermoed ik dat de groep van 7 % die niet hier geboren is meer dan genoeg is om het hogere percentage ouderen te verklaren. Zeker aangezien je dit ook nog in de leeftijdsgroepen hierboven zult zien. Overigen zou het ook goed kunnen dat de levensverwachting van ouderen van Marokkaanse afkomst hier hoger is dan de levensverwachting in Marokko. Al verwacht ik  niet echt een groot verschil, aangezien deze groep in Nederland grotendeels valt in de lagere inkomensgroepen, die juist een lagere levensverwachting hebben. https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2022/51/bovenaan-welvaartsladder-bijna-25-jaar-langer-in-goede-gezondheid

Levensverwachting in Marokko neemt trouwens ook toe, in 2022 was dat al 75. Cijfers afkomstig van de verenigde naties. https://hdr.undp.org/data-center/documentation-and-downloads

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.