Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.


Ik verwacht (of hoop) dat er straks geen noodwet komt maar een spoedwet, en dat lijkt me de enige juiste manier. In de kamer zullen er genoeg medestanders te vinden zijn om maatregelen te nemen binnen de kaders van de wetgeving.

Waarom dit kabinet dit op zichzelf afroept is mij een groot raadsel. Maar goed ik ga het om 20.00 met grote interesse verder kijken.

Nicole123 schreef op 19-09-2024 om 18:56:

Wilders en Schoof zeggen: "Mensen ervaren het als een crisis, dus is het een crisis." Dat is onzin, het gaat niet om beleving maar om de feiten. Gisteren tijdens het debat werd heel duidelijk dat anderhalf jaar geleden de instroom van asielzoekers hoger was en het overlopen van Ter Apel erger en er toen heel goed is uitgezocht door het kabinet of het uitroepen van een asielcrisis zou kunnen en het antwoord was een duidelijk 'nee'. Dat mensen het nu als erger ervaren is geen reden om een crisis uit te roepen om de Kamers buitenspel te zetten. We zouden ons vooral eens moeten afvragen hoe het komt dat veel mensen het zo ervaren. Kan dat te maken hebben met het enorm hyperfocussen, eenzijdig belichten, uitvergroten, onwaarheden rondstrooien en haat zaaien wat mensen als Wilders onafgebroken doen? Als er maar dagelijks geroepen wordt dat het een crisis is en het alleen maar van kwaad tot erger gaat dan gaan veel mensen dat vanzelf geloven.

Ik ben het hier grotendeels mee eens, alleen denk ik wel dat op enkele plekken in het land het wel terecht als een crisis wordt gevoeld door mensen door hoe het er daar aan toe gaat en dat dat niet (alleen) komt door sentimenten. De vraag is of op die plekken het ernstig genoeg is om de situatie als zodanige crisis aan te merken dat noodwetgeving kan en het parlement buitenspel kan worden gezet. Ik denk zelf van niet maar een discussie daarover met voldoende transparantie zou ik nog wel begrijpen. Voor het hele land gezien is dat denk ik zeker niet het geval. 

Miraval schreef op 19-09-2024 om 19:02:

Ik verwacht (of hoop) dat er straks geen noodwet komt maar een spoedwet, en dat lijkt me de enige juiste manier. In de kamer zullen er genoeg medestanders te vinden zijn om maatregelen te nemen binnen de kaders van de wetgeving.

Waarom dit kabinet dit op zichzelf afroept is mij een groot raadsel. Maar goed ik ga het om 20.00 met grote interesse verder kijken.

Dat lijkt mij ook beter. Het moet allemaal wel op een nette manier gebeuren en wel volgens de regels. Waarom hebben we anders regels. 

bedankt voor de reacties en toelichtingen!

Jorni schreef op 19-09-2024 om 19:03:

[..]

Ik ben het hier grotendeels mee eens, alleen denk ik wel dat op enkele plekken in het land het wel terecht als een crisis wordt gevoeld door mensen door hoe het er daar aan toe gaat en dat dat niet (alleen) komt door sentimenten. De vraag is of op die plekken het ernstig genoeg is om de situatie als zodanige crisis te worden aangemerkt dat noodwetgeving kan en parlement buitenspel kan worden gezet. Ik denk zelf van niet maar een discussie daarover zou ik wel begrijpen. Voor het hele land gezien is dat denk ik zeker niet het geval.

In Ter Apel en bij sommige andere mega-AZCs (Budel, Nijmegen) wordt het zeker terecht als een crisis gevoeld, die mensen worden vreselijk in de steek gelaten. Dat erken ik zeker en ik wil heel graag dat er eindelijk wat aan gedaan gaat worden! Maar er zijn prima oplossingen om daar ter plekke de situatie te verbeteren, daar is niet het uitroepen van een acute noodsituatie voor nodig. Het is door bewust beleid zo uit de hand gelopen daar en al heel lang. De asielzoekers komen niet opeens sinds vorige week daar met duizenden uit de lucht vallen door een plotselinge externe oorzaak.

Nicole123 schreef op 19-09-2024 om 19:13:

[..]

In Ter Apel en bij sommige andere mega-AZCs (Budel, Nijmegen) wordt het zeker terecht als een crisis gevoeld, die mensen worden vreselijk in de steek gelaten. Dat erken ik zeker en ik wil heel graag dat er eindelijk wat aan gedaan gaat worden! Maar er zijn prima oplossingen om daar ter plekke de situatie te verbeteren, daar is niet het uitroepen van een acute noodsituatie voor nodig. Het is door bewust beleid zo uit de hand gelopen daar en al heel lang. De asielzoekers komen niet opeens sinds vorige week daar met duizenden uit de lucht vallen door een plotselinge externe oorzaak.

Dat ben ik helemaal met je eens. Ik heb hier verder niets meer aan toe te voegen. 

Mick87 schreef op 19-09-2024 om 18:40:

[..]

Ik vind het wel een crisis hoor. Qua opvang hebben ze slechte keuzes gemaakt. Zoals met het intrekken spreidingswet. Maar we hebben onvoldoende woningvoorraad om iedereen te huisvesten. Daar valt niet goed tegen op te bouwen. Bovendien kan dat ook niet qua personeelstekort én stikstofcrisis.

Én met al die nieuwkomers creëer je een hele nieuwe sociale economische onderklasse die veel gebruik gaat maken van onze verzorgingsstaat. Zonder daarbij een cent aan bij te dragen.

Tel daarbij op dat we onvoldoende personeel hebben om überhaupt al die aanvragen af te handelen.

Ik zou misschien nog aan een crisis kunnen denken als het ook om de groep arbeidsmigranten zou gaan, de veruit grootste groep die hier wordt binnen gehaald, maar het blijft maar gaan over die veel kleinere groep asielzoekers, als zouden die zich binnen een mum van tijd verspreiden als één grote zwarte vlek over Nederland, wat enkel nog bestaat uit asielzoekerscentra (retoriek van Wilders).

En ondertussen wordt er niet of nauwelijks gesproken over diverse andere crises: woningtekort, vergrijzing, personeelstekorten, onderwijs en zorg wat in zijn voegen kraakt en steunt, maar nee, het blijft maar gaan over een relatief kleine groep. Als er vanaf morgen geen enkele asielzoeker meer binnenkomt, blijven bovengenoemde problemen gewoon bestaan. 

Alle migratie moet onder de loep genomen worden. 
In 2022/2023 waren er bijna 123.000 buitenlandse studenten in Nederland. 
https://longreads.cbs.nl/nederland-in-cijfers-2023/waar-komen-internationale-studenten-in-nederland-vandaan/

En ik ben het met Omtzigt eens; Nederlands zou weer de voertaal moeten worden op universiteiten. 
https://www.utoday.nl/news/73465/omtzigt-onvermurwbaar-nederlands-voertaal-op-universiteit

Arbeidsmigranten hetzelfde geval. Het is van de zotte dat de Nederlandse economie, inclusief mega bedrijven, belangrijker zijn dan de bevolking die geen dak boven hun hoofd kunnen vinden. In 2021 waren het er rond de 800.000! Allemaal mensen die ergens wonen en een riante belastingregeling krijgen. https://www.werf-en.nl/hoeveel-arbeidsmigranten-zijn-er-nu-werkelijk-in-nederland/#:~:text

Asielzoekers, waarom wordt de Dublinverordening zo weinig toegepast en wat kunnen de landen er aan doen om het wel soepel te laten verlopen. Misschien meer personeel aan de buitengrenzen, bekostigd door de EU? Om maar even iets te noemen. De verdeling op basis van bevolkingsdichtheid. Andere landen moeten bijspringen voor de kosten.

https://www.adviesraadmigratie.nl/actueel/weblog/blogseries-en-commentaren/2024/leidt-het-nieuwe-eu-solidariteitsmechanisme-tot-een-eerlijkere-verdeling-van-asielverzoeken

Hoewel de zuidelijke EU-lidstaten zoals Italië, Malta en Griekenland, verantwoordelijk zijn voor het behandelen van grote aantallen asielverzoeken, geven de andere lidstaten ook nog eens nauwelijks invulling aan de veronderstelde solidariteit. Er worden dan ook bijna geen asielzoekers vanuit deze zuidelijke lidstaten herplaatst naar andere lidstaten.

Asielzoekers onttrekken zich ook aan het toezicht en verhinderen hiermee een overdracht naar de verantwoordelijke lidstaat. De huidige Dublinverordening bepaalt dat na achttien maanden de verantwoordelijkheid van een lidstaat vervalt. Is de overdracht niet binnen deze termijn gerealiseerd dan wordt de lidstaat waar de asielzoeker verblijft verantwoordelijk voor de behandeling van het asielverzoek.

Daarnaast wachten veel migranten de behandeling van hun asielverzoek niet af, maar reizen door naar een andere lidstaat (secundaire migratie). Lidstaten die asielzoekers na secundaire migratie zouden moeten kunnen overdragen aan de verantwoordelijke lidstaat slagen daar door allerlei belemmeringen niet in. Eén van de redenen is dat de opvang van asielzoekers in lidstaten vaak niet voldoet aan de eisen die de Europese Opvangrichtlijn daaraan stelt. Dit heeft weer tot gevolg dat de rechter overdracht verbiedt. De volgende cijfers illustreren dit: Nederland heeft in 2021 8.501 Dublin verzoeken (claims) neergelegd bij andere lidstaten, hiervan is 75% geaccepteerd (6.359). Van de geaccepteerde claims heeft slechts 20% (1.285) tot daadwerkelijke overdracht geleid. Op Europees niveau zijn deze percentage nog veel lager. Van de 56% geaccepteerde claims (97.739) heeft slechts 14% (13.264) geleid tot een werkelijke overdracht.

felija schreef op 19-09-2024 om 19:16:

[..]

Ik zou misschien nog aan een crisis kunnen denken als het ook om de groep arbeidsmigranten zou gaan, de veruit grootste groep die hier wordt binnen gehaald, maar het blijft maar gaan over die veel kleinere groep asielzoekers, als zouden die zich binnen een mum van tijd verspreiden als één grote zwarte vlek over Nederland, wat enkel nog bestaat uit asielzoekerscentra (retoriek van Wilders).

En ondertussen wordt er niet of nauwelijks gesproken over diverse andere crises: woningtekort, vergrijzing, personeelstekorten, onderwijs en zorg wat in zijn voegen kraakt en steunt, maar nee, het blijft maar gaan over een relatief kleine groep. Als er vanaf morgen geen enkele asielzoeker meer binnenkomt, blijven bovengenoemde problemen gewoon bestaan.

Wat niet vergeten moet worden, het zijn juist die mensen die aanspraak maken op sociale woningen. En daar zijn er niet heel veel van beschikbaar. Ergens begrijp ik wel dat mensen/starters afkeer krijgen als ze zelf tot hun 30e bij hun ouders moeten wonen terwijl ze huizen aan hun neus voorbij zien gaan. 

En het is niet de 8 of 10% die vaak genoemd worden, want het gaat alleen om starters, een vergelijkbare groep met asielzoekers. Die 2 groepen vissen in dezelfde vijver.

Niet al die 800.000 arbeidsmigranten krijgen natuurlijk die riante regeling, dat zijn alleen de kennismigranten. Niet  de werkers in de slachthuizen en zo.
Helemaal eens dat er meer Nederlands moet worden gesproken op universiteiten. Maar een deel van het onderwijs profiteert denk ik ook van de internationalisering, dus daar mag je ook wel genuanceerd naar kijken.

Daglichtlamp schreef op 19-09-2024 om 20:39:

Niet al die 800.000 arbeidsmigranten krijgen natuurlijk die riante regeling, dat zijn alleen de kennismigranten. Niet de werkers in de slachthuizen en zo.
Helemaal eens dat er meer Nederlands moet worden gesproken op universiteiten. Maar een deel van het onderwijs profiteert denk ik ook van de internationalisering, dus daar mag je ook wel genuanceerd naar kijken.

In ieder geval de studies voor beroepsgroepen waar nu een chronisch tekort aan is. Maar eigenlijk is het gewoon triest;

https://neerlandistiek.nl/2023/01/minister-zorg-voor-het-nederlands-in-het-hoger-onderwijs/

Poezenmeisje

Poezenmeisje

19-09-2024 om 22:45 Topicstarter

Oma spreekt.

Dertig jaar geleden leerden buitenlandse onderzoekers en promovendi binnen één dag vloeken in het Nederlands en Gronings en binnen twee maanden konden ze zich redelijk uitdrukken in het Nederlands en was ik alleen nog nodig om bijvoorbeeld de papieren van de zorgverzekeraar toe te lichten.

Bangladesh, Mexico, Italië, allemaal spraken ze binnen twee maanden Nederlands..Dat kunnen mensen (zeker op de universiteit) nu óók nog gewoon leren. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.