Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.


Gebruikersnaaminvullen schreef op 16-08-2024 om 12:56:

[..]

Dat klopt wel. De pg afdeling waar mijn ouder zat had ook veel activiteiten, ook gedeeld met de somatische bewoners. Het fijne was dat ze zich konden terugtrekken in hun eigen kamer of appartement als ze even niet mee wilde doen. Mensen vereenzamen en gaan snel achteruit als ze hele dagen alleen zitten. Thuiszorg krijgt te weinig tijd en even te keuvelen met zorgvragers.


Er is natuurlijk nog steeds dagbesteding voor ouderen die dat nodig hebben. Ook zonder dat ze opgenomen zijn in een verpleeghuis. Mijn ervaring is duidelijk anders dan die van jullie. Veel ouderen die helemaal geen hulp krijgen, hebben vaak ook geen hulp gevraagd. 

Dagopvang kan best belastend zijn voor ouderen die nog thuis wonen. Vaak hebben ze ook nog thuiszorg en die komt dan heel vroeg, tussen 7:00 en 7:30, zodat ze klaar zitten als het vervoer komt. Daarna worden meer mensen opgehaald, een uur in de auto zitten (enkele reis) is geen uitzondering. Mensen die in een woonzorgcentrum wonen kunnen zelf bepalen hoe laat ze opstaan (iig op de PG) en aanschuiven als er een activiteit is die ze aanspreekt omdat deze vaak door de dag georganiseerd worden. 

Aangezien de politie alleen preventief mag fouilleren in een risicogebied, vraag ik me af waarom ze geen detectiepoortjes of handscanner gebruiken bij een AZC? Dan zou het al een stuk veiliger zijn, zowel voor de bewoners als het personeel.

Wanneer mag de politie preventief fouilleren?

De politie mag alleen preventief fouilleren in de daarvoor aangewezen veiligheidsrisicogebieden. Dit zijn gebieden met een hoog aantal wapenincidenten en/of een ernstige mate van (vuur)wapengebruik. In deze gebieden geldt ook een messenverbod.

Bij een steekpartij in het asielzoekerscentrum in het Brabantse Budel is vannacht een 34-jarige man gewond geraakt. Hij is naar het ziekenhuis gebracht. De politie heeft een 24-jarige verdachte aangehouden.

De steekpartij vond iets na middernacht plaats. De aanleiding was een ruzie tussen de verdachte en het slachtoffer. Beide mannen zijn bewoners van het azc.

Het slachtoffer is met meerdere wonden naar het ziekenhuis gebracht, schrijft Omroep Brabant. Hij is daar nog steeds, meldt een woordvoerder van de politie. De verdachte zit vast.

Bewoner (34) van azc Budel gewond door steekpartij, medebewoner verdachte (nos.nl)

https://rijswijksdagblad.nl/Lokaal/brief-aan-rijswijkse-gemeenteraad-van-oekraner-die-woning-eist
De Oekrainse vluchtelingen laten goed zien hoe lastig het is voor vluchtelingen om zelf zelfstandig huisvesting te regelen buiten de opvang. Dus als de overheid dat straks niet meer regelt voor alle vluchtelingen heb je meer opvanglocaties nodig, omdat de doorstroming straks nog meer dan nu zal stokken. 
Overigens denk ik dat deze vluchteling met zijn klaagbrief aan het verkeerde adres is, het Rijk heeft besloten over hoe er de opvang van vluchtelingen uit Oekraine regelen, de gemeente voert het alleen uit.

Daglichtlamp schreef op 18-08-2024 om 17:25:

https://rijswijksdagblad.nl/Lokaal/brief-aan-rijswijkse-gemeenteraad-van-oekraner-die-woning-eist
De Oekrainse vluchtelingen laten goed zien hoe lastig het is voor vluchtelingen om zelf zelfstandig huisvesting te regelen buiten de opvang. Dus als de overheid dat straks niet meer regelt voor alle vluchtelingen heb je meer opvanglocaties nodig, omdat de doorstroming straks nog meer dan nu zal stokken.
Overigens denk ik dat deze vluchteling met zijn klaagbrief aan het verkeerde adres is, het Rijk heeft besloten over hoe er de opvang van vluchtelingen uit Oekraine regelen, de gemeente voert het alleen uit.

Deze dame schrijft dat “Arabieren” wel een woning krijgen en zij niet? Hoe dat zo? Ik dacht dat juist de vluchtelingen uit Oekraïne hier een voorkeursbehandeling genoten?

Ik heb inderdaad begrepen dat het leven op een opvang locatie geen pretje is. Daar kiest niemand vrijwillig voor!

Zilver_gray schreef op 18-08-2024 om 17:40:

[..]

Deze dame schrijft dat “Arabieren” wel een woning krijgen en zij niet? Hoe dat zo? Ik dacht dat juist de vluchtelingen uit Oekraïne hier een voorkeursbehandeling genoten?

Ik heb inderdaad begrepen dat het leven op een opvang locatie geen pretje is. Daar kiest niemand vrijwillig voor!

Oekraïners krijgen alleen tijdelijke bescherming, dat heeft voor- en nadelen. Zo mogen ze bijvoorbeeld direct werken, hoeven ze voorlopig niet terug, maar omdat het tijdelijk is, is er ook alleen tijdelijke opvang.

Dat levert allemaal praktische problemen op, zo konden Oekraïners tot 1 augustus van dit jaar bijvoorbeeld geen rijbewijs halen. Maar is bijvoorbeeld ook studeren lastig (oftewel duur). https://www.rtl.nl/nieuws/economie/artikel/5446867/oekrainers-nederland-kunnen-studie-niet-betalen

Nu Oekraïners hier inmiddels meer dan twee jaar zijn, is het hoog tijd om daar over na te denken.

Daglichtlamp schreef op 18-08-2024 om 17:48:

[..]

Oekraïners krijgen alleen tijdelijke bescherming, dat heeft voor- en nadelen. Zo mogen ze bijvoorbeeld direct werken, hoeven ze voorlopig niet terug, maar omdat het tijdelijk is, is er ook alleen tijdelijke opvang.

Dat levert allemaal praktische problemen op, zo konden Oekraïners tot 1 augustus van dit jaar bijvoorbeeld geen rijbewijs halen. Maar is bijvoorbeeld ook studeren lastig (oftewel duur). https://www.rtl.nl/nieuws/economie/artikel/5446867/oekrainers-nederland-kunnen-studie-niet-betalen

Nu Oekraïners hier inmiddels meer dan twee jaar zijn, is het hoog tijd om daar over na te denken.

Nederlandse studenten betalen en bedraagt rond de 2200 euro. Het instellingscollegegeld is meestal tussen de 8000 en 15.000 euro, een stuk hoger dus. Dit is het collegegeld dat Oekraïense studenten dienen te betalen als ze hier willen studeren.

Volgens Oekraïense studenten is dit bedrag hoger dan het collegegeld in andere Europese landen. Sommigen kiezen er daarom voor om niet in Nederland te gaan studeren. Maar als je hier dus al bent en de middelbare school hebt afgerond, sta je voor een uitdaging.

Laten ze daar wat aan doen; gaat natuurlijk nergens over; 8000,- - 15000 euro collegegeld!

Sommige universiteiten en hogescholen doen dat ook wel, maar dan hebben ze nog steeds geen recht op studiefinanciering. Terwijl wanneer ze de normale asielprocedure doorlopen hadden dat wel zouden hebben.

Ik las het artikel vanochtend op AD. De man houdt iig niet vast aan 1 verhaal. Hij heeft het over 500 mensen terwijl de manager het heeft over 200. Er zijn ook gewoon nog kamers te huur.

https://www.ad.nl/rijswijk/oekrainer-is-hotel-zat-en-eist-woning-van-gemeente-anderen-krijgen-een-huis-maar-ik-niet~afa806e8/

Menno Noordenbos, manager van het Grand Winston Hotel, zegt het door Samoilenko geschetste beeld niet te herkennen. ,,Tuurlijk, met tweehonderd mensen is er altijd wel iemand die iets over het eten te zeggen heeft, maar de opmerkingen over een gebrek aan hygiëne kloppen niet. Wij houden regelmatig evaluaties en daaruit is niks van dien aard gebleken. De gemeente - onze opdrachtgever - is bovendien nauw betrokken bij de opvang. Er kunnen altijd dingen beter, maar wij doen gewoon ons best om in deze crisis ons steentje bij te dragen.”


Hij is gevlucht om dienstplicht te ontlopen, ik denk daar het mijne van, en wil een gezin stichten met z'n vriendin.


Mensen doden, dat zag de Oekraïense Illia Samoilenko (24) niet zitten. Hij koos er daarom voor niet het leger in te gaan, maar naar Nederland te vluchten.

Ik wil een gezin, kinderen met mijn vriendin, maar ik kan dat niet doen in zulke omstandigheden. Ik wil niet op kosten van de staat leven. Ik probeer al twee jaar een huis te huren, maar wanneer mensen zien dat ik een Oekraïner ben, weigeren ze meteen, omdat ze ons niet vertrouwen vanwege onze onzekere verblijfsstatus.”

Er zijn in Nederland zoveel volwassenen die dit ook graag willen maar nog steeds gedwongen bij hun ouders wonen vanwege het gebrek aan woningen. 



Samoilenko ziet nog maar één oplossing. ,,Ik eis een appartement! Ik zeg dat ik bereid ben ervoor te betalen. Arabieren en anderen krijgen een woning van de gemeente, maar ik niet. Waarom deze discriminatie?”

Of de gemeenteraad zich snel zal inspannen om een woning voor Samoilenko en zijn vriendin op te snorren, blijft nog even de vraag. Oppositiepartij Rijswijks Belang heeft al schriftelijke vragen in de maak, meldt fractievoorzitter Marc Weterings. ,,Ze zitten nota bene in een viersterrenhotel en ze klagen over de biefstuk. Nergens in zijn brief staat een bedankje. De Rijswijkse belastingbetaler wordt te kakken gezet. Als het deze meneer niet bevalt, dan is hij vrij om terug naar Oekraïne te gaan.”



Dit was in 2020, helaas nog altijd actueel
https://kro-ncrv.nl/programmas/talkshow-m/een-recordaantal-twintigers-en-dertigers-wordt-gedwongen-thuis-te-blijven

Er is woningnood, we weten het allemaal. De woningen die er nog wél zijn, zijn flink onbetaalbaar. En het wordt steeds erger. In 2010 woonden nog 700.000 20 tot 35-jarigen in het ouderlijk huis, in 2020 was daar zeker 200.000 bijgekomen.

Zie je het voor je? 900.000 huishoudens gevuld met zweetjongeren, vliegende blikjes Klok bier en tinderdates die 's nachts naar binnen worden geslopen. Klinkt misschien overdreven, maar we hebben zo'n voorgevoel dat jij hetzelfde beeld voor je zag. Volgens experts zal deze stijgende lijn zich alleen nog maar gaan voortzetten, want de krapte op de woningmarkt zal voorlopig nog niet overwaaien.



Jammer voor die man, maar hij is niet de enige.

Ik wilde denk ik vooral duidelijk maken dat het niet zo simpel is als ervan uitgaan dat vluchtelingen maar zelf huisvesting moeten regelen. Aan dit voorbeeld zie je dat dat niet zo gemakkelijk is. Dus als dat het nieuwe beleid zou worden (maar goed we moeten het regeringsprogramma nog afwachten) dan zal er langer een andere vorm van opvang moeten zijn.

Daarnaast krijg je denk ik steeds meer problemen met de tijdelijke status van de Oekraïnse vluchtelingen, maar goed dat wordt op Europees niveau over besloten. Al vraag ik me af hoe zaken in andere landen geregeld worden voor deze groep. De 'tijdelijkheid' betekent bijvoorbeeld ook dat ze niet inburgeren, dat er weinig structureel geregeld is om hun Nederlands te laten leren etc. Nu de inval inmiddels ruim 2 jaar geleden is, en er niet echt een einde aan deze oorlog lijkt te komen, tijd om over na te denken.

" In een brief aan de gemeenteraad eist hij daarom een woning. ,,Ik leef al twee jaar zo, als een hond die geen thuis kan vinden.”


Dit stukje uit het artikel, " hij eist" ......

Ook bij mjj thuis woont nog een zoon van 32 omdat er geen huis te krijgen is. Hoop niet dat iemand die eist ook nog eens voorgaat.

Bovendien eist hij op de  verkeerde plek. De gemeente gaat daar niet over.

Persoonlijk vind ik dat Oekraïners de komende jaren een tijdelijke verblijfsvergunning moeten blijven krijgen. De oorlog wordt hevig gesubsidieerd door het westen en de mensen zijn straks nodig voor de wederopbouw van dat land. Bovendien zijn mannen zoals deze "eiser" hard nodig in Oekraïne zelf, op dit moment.  








majorette2005 schreef op 19-08-2024 om 08:07:

" In een brief aan de gemeenteraad eist hij daarom een
woning. ,,Ik leef al twee jaar zo, als een hond die geen thuis kan
vinden.”

Dit stukje uit het artikel, " hij eist" ......

Ook bij mjj thuis woont nog een zoon van 32 omdat er geen huis te
krijgen is. Hoop niet dat iemand die eist ook nog eens voorgaat.










Inderdaad! Maar mss speelt ook wel mee dat hij zich ook ongemakkelijker/schuldiger begint te voelen in de opvang? Waar hij tenslotte dagelijks met zijn (letterlijke) vluchtgedrag wordt geconfronteerd. Hij is tenslotte illegaal gevlucht daar waar andere Oekraiense mannen in zijn leeftijd,die  nu liever ook een gezinnetje hadden opgebouwd,wel hun militaire plicht vervullen. In de opvang voor Oekrainers zorgt dat namelijk voor veel onderling ongemak. Een reactie wilden die mannen aan Nieuwsuur niet geven. Quote:" De volwassen Oekraïense mannen die in Nederlandse opvangcentra zitten,zorgen op sommige plekken voor gefronste wenkbrauwen. "Als iedereen vlucht, kunnen we ons net zo goed overgeven aan Rusland", zegt de gevluchte Natalja. Zij zit in een opvang in Huizen, samen met elf Oekraïense mannen die in de dienstplichtige leeftijd vallen. Nieuwsuur vroeg hen om een reactie, maar die wilden ze niet geven."
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2490947-ongemak-bij-gevluchte-oekraiense-vrouwen-waarom-vechten-sommige-mannen-niet .



tja ik snap ergens die gevluchte oekrainse mannen wel. Ik zou denk ik hetzelfde doen.
Maar ik vraag me ook wel af hoe verder met de oekrainers
 Want zo tijdelijk is het allemaal niet meer. Maar ja, als zij straks ook allemaal mogen blijven. Waar halen we in vredesnaam voor hen ook allemaal nog huizen vandaan ?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.