Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Nicole123
14-05-2024 om 20:45
Poezenmeisje schreef op 14-05-2024 om 20:36:
[..]
https://www.bloemendaal.nl/huisvesting/huidige-opvanglocaties-in-de-gemeente-bloemendaal
Aha, dan liep ik achter. Mooi dat ze inmiddels toch tijdelijk 90 asielzoekers plus op twee plekken Oekraïners opvangen. Vul voor Bloemendaal dan een van de andere gemeentes in in Nederland die geen asielzoekers opvangt.
Blomke82
14-05-2024 om 21:27
Daglichtlamp schreef op 14-05-2024 om 19:46:
https://www.nu.nl/asielcrisis/6312868/gemeente-wil-dat-slapen-in-wachtruimtes-ter-apel-stopt-en-geeft-azc-ultimatum.html
Ik ben heel benieuwd hoe het komende regeerakkoord dit gaat oplossen.
Dit is de komende jaren niet op te lossen, ook zeker niet met Timmermans aan het roer. Dan wordt het zelfs nog erger.
Dan worden ze opgehaald met vliegtuigen en krijgt elke gemeente een ter Apel.
Blomke82
14-05-2024 om 21:36
Daglichtlamp schreef op 14-05-2024 om 21:30:
Volgens mij weet je best dat dat allebei niet waar is.
Wat voor oplossing draag jij dan aan? De spreidingswet om ter Apel te ontlasten klopt natuurlijk niets van. Volgens de berichten zijn er "slechts" 200 teveel. Maar wel onder dwang 200 hier, 250 daar, 300 ginder, 200 om de hoek en ga zo maar door. Dat betekent dus dat het er duizenden te veel zijn, maar daar zijn ze niet duidelijk/eerlijk over. Het is echt dweilen met de kraan open, dus die moet dicht. Dat zie ik als oplossing.
Maar als jij een idee hebt hoor ik het graag.
Daglichtlamp
14-05-2024 om 21:41
Ik had specifieker moeten zijn, ik bedoelde de twee beweringen in je laatste zin.
Nicole123
14-05-2024 om 21:45
Blomke82 schreef op 14-05-2024 om 21:27:
[..]
Dit is niet op te lossen, ook niet met Timmermans aan het roer. Dan wordt het zelfs nog erger.
Dan worden ze opgehaald met vliegtuigen en krijgt elke gemeente een ter Apel.
Waar lees je in het partijprogramma van GL/PvdA dat ze opgehaald worden met vliegtuigen? Flauwe drogreden, het overdrijven van het standpunt van de ander.
Het probleem dat mensen uit o.a. oorlogsgebieden vluchten en in Nederland asiel aanvragen is niet op te lossen inderdaad, dat ben ik met je eens. Ook niet met een 'grenzen dicht' beleid, zelfs niet met een Nexit. In het VK verdubbelde het aantal asielzoekers zelfs door de Brexit. Je kunt wel de problemen die met migratie samenhangen oplossen en de asielprocedure beter organiseren. Kleinschaliger opvang zorgt voor minder overlast. Investeren in COA en IND voor snellere procedures en dus kansloze asielzoekers ook weer sneller kunnen uitzetten. Structurele AZCs ipv steeds weer sluiten en openen van AZCs en noodopvanglocaties zorgt voor meer rust (bij asielzoekers, medewerkers en bevolking) en lagere kosten. Asielzoekers direct laten werken zorgt voor minder rondhangen (en dus minder overlast), minder druk op algemene voorzieningen en betere integratie. Snijden in sectoren die draaien op arbeidsmigranten en bedrijven naar werknemers verplaatsen ipv andersom levert een netto negatief migratiesaldo op. Maar al die dingen om asiel en migratie beter te laten verlopen wil de PVV dan weer niet, want in de soep lopende migratie is het 'verdienmodel' van de PVV. Alleen dan hebben ze kans (of denken ze die te hebben) om een asielstop of andere zeer vergaande maatregelen er doorheen te krijgen. Alleen dan blijven ze kiezers trekken. Bij elke asielzoeker die in Ter Apel in de wachtruimte op de grond slaapt, bij elk incident waar een asielzoeker bij betrokken is, wrijft Wilders in zijn handen.
Mick87
14-05-2024 om 22:03
we zullen overspoeld blijven worden. Dit is niet op te lossen. Hopelijk gaat een groot deel van deze nieuwkomers wel snel aan het werk. En gaat de nieuwe regering daar ook op aansturen.
De cultuur en identiteit van ons land gaat binnen enkele decennia wel drastisch veranderen. Eerder verworven vrijheden zullen minder vanzelfsprekend worden met steeds meer islam in dit land. Want de extremistische islam waar menigeen voor vlucht zal ook mee deze kant op komen.
Nicole123
14-05-2024 om 22:12
Mick87 schreef op 14-05-2024 om 22:03:
Hopelijk gaat een groot deel van deze nieuwkomers wel snel aan het werk. En gaat de nieuwe regering daar ook op aansturen.
Zie je tekenen van dat daarop aansturen dan, in partijprogramma's, moties of uitspraken? Ik zie het tegenovergestelde. Volgens mij zijn PVV en VVD er juist op tegen dat asielzoekers werken. Die horen zoveel mogelijk te verkommeren, ter afschrikking.
Doemijdieglazenbol
14-05-2024 om 23:23
Mick87 schreef op 14-05-2024 om 22:03:
De cultuur en identiteit van ons land gaat binnen enkele decennia wel drastisch veranderen. Eerder verworven vrijheden zullen minder vanzelfsprekend worden met steeds meer islam in dit land. Want de extremistische islam waar menigeen voor vlucht zal ook mee deze kant op komen.
Buiten dat cultuur en identiteit altijd in beweging zijn, ik deel je angst voor het verlies van verworven vrijheden en democratische waarden in het algemeen. Dus laten we het goede voorbeeld geven en niet conservatief/religieus stemmen. Inzetten op samenwerking en solidariteit. Dat lijkt me een goede start.
Blomke82
15-05-2024 om 06:36
Doemijdieglazenbol schreef op 14-05-2024 om 23:23:
[..]
Buiten dat cultuur en identiteit altijd in beweging zijn, ik deel je angst voor het verlies van verworven vrijheden en democratische waarden in het algemeen. Dus laten we het goede voorbeeld geven en niet conservatief/religieus stemmen. Inzetten op samenwerking en solidariteit. Dat lijkt me een goede start.
Wie iederen tevreden wil houden, houdt uiteindelijk niemand tevreden.
Nicole123
15-05-2024 om 09:12
Als je bang bent dat andere culturen/religies teveel macht krijgen in Nederland, als je bang bent dat ze tegen jou of jouw cultuur zullen strijden, dan lijkt me een sterke rechtsstaat en het uitdragen van onze normen en waarden het meest fundamenteel. Dat het maar duidelijk en supersterk verankerd is dat hier de rechters op grond van de wet oordelen over wat wel en niet mag en geen alternatieve rechtbank of een religieus of politiek leider. Dat we een democratie hebben, met een veelkleurigheid aan partijen en streven naar consensus, en geen alleenheerschappij. Dat ook binnen politieke partijen er democratie heerst, met leden en overleg en niet één ‘sterke leider’ die alles bepaalt en een soort heldenstatus toegedicht krijgt. Dat we hier een vrije pers hebben en daarin investeren, dat mensen wat betreft seksualiteit en gender de ruimte krijgen om zichzelf te zijn, dat je gewoon atheïst mag zijn of christen of welke religie dan ook, binnen de grenzen van de rechtsstaat, dat we vrijheid van meningsuiting hebben, maar dat we die wel zodanig gebruiken dat we geen haatzaaien of hele groepen of religies wegzetten. Morrelen aan de rechtsstaat, groepen mensen als minderwaardig wegzetten en tornen aan de vrijheid van godsdienst werken in mijn ogen juist averechts. Dan doe je namelijk exact waar je zelf bang voor bent dat de ander dat zal doen.
Doemijdieglazenbol
15-05-2024 om 10:51
Blomke82 schreef op 15-05-2024 om 06:36:
[..]
Wie iederen tevreden wil houden, houdt uiteindelijk niemand tevreden.
Ik begrijp hoe dit werkt als een gezinsuitje plant. Maar hoe zie je dit maatschappelijk in een democratie?
Alice12
15-05-2024 om 12:34
Doemijdieglazenbol schreef op 14-05-2024 om 23:23:
[..]
Wat betekent samenwerken en solidariteit bij jou? Bedoel je die solidariteit dat Joden niet meer mogen optreden enzovoort?
Dat moslims al toeterend en schreeuwend met terroristische vlaggen op wegen mogen rijden? Dat we steeds een stapje verder gaan om moslims te behagen? Ik heb goed geluisterd naar Lale Gull bij Sophie en Jeroen. En dan zie je welke verwoestende uitwerking die zogenaamde solidariteit en samenwerking met moslims heeft.
Ik pleit graag voor een hartelijk welkom, maar wel met verplicht Nederlands leren en een volledige aanpassing aan de Nederlandse cultuur. Geen gepap, geen gezeur. Strenge straffen op discriminatie van Joden, homo’s enz. Deal ermee en anders lekker wegwezen.
Nicole123
15-05-2024 om 13:19
Alice12 schreef op 15-05-2024 om 12:34:
[..]
Wat betekent samenwerken en solidariteit bij jou? Bedoel je die solidariteit dat Joden niet meer mogen optreden enzovoort?
Dat moslims al toeterend en schreeuwend met terroristische vlaggen op wegen mogen rijden? Dat we steeds een stapje verder gaan om moslims te behagen? Ik heb goed geluisterd naar Lale Gull bij Sophie en Jeroen. En dan zie je welke verwoestende uitwerking die zogenaamde solidariteit en samenwerking met moslims heeft.
Ik pleit graag voor een hartelijk welkom, maar wel met verplicht Nederlands leren en een volledige aanpassing aan de Nederlandse cultuur. Geen gepap, geen gezeur. Strenge straffen op discriminatie van Joden, homo’s enz. Deal ermee en anders lekker wegwezen.
Hoe kun je dat nou op die post van Glazenbol plakken? Ze heeft het over vrijheden en democratische waarden, over solidariteit en samenwerking. Dat heeft niks te maken met antisemitisme en terrorisme, dat is het tegengestelde ervan.
Een samenleving wordt niet beter van bevolkingsgroepen of religies als geheel wegzetten als iets slechts of onwenselijks. Daar polariseer en provoceer je juist mee en maak je het erger. Antisemitisme moet je niet beantwoorden met moslimhaat, want dan ben je zelf exact hetzelfde bezig, namelijk het bestrijden van mensen met een bepaalde religie. Gebrek aan respect voor andere godsdiensten vanuit sommige stromingen van de islam moet je niet vertalen in zelf de hele islam veroordelen, want dan ben je zelf geen haar beter, want doe je precies hetzelfde.
Je moet niet alle moslims aanpakken of uit je land weren, maar het terrorisme of het verheerlijken ervan, het oproepen tot haat richting bevolkingsgroepen of religies of mensen met bepaalde gender expressie, respectloosheid, geweld, bedreiging, intimidatie, het inperken van godsdienstvrijheid van anderen en het aantasten van de rechtsstaat. Onafhankelijk vanuit wie en tegen wie. Slechte dingen moet je bestrijden, goede behouden, maar dat staat los van bevolkingsgroepen. Maak er alsjeblieft geen karikatuur van dat atheïsten/christenen altijd goed zijn en moslims altijd fout, of dat progressief pro-moslim en antisemitisch zou zijn en conservatief anti-moslim en pro-Joods. Kijk maar eens naar Thierry Baudet of het Duitse AfD, duidelijke voorbeelden dat extreem conservatief en antisemitisch soms ook juist hand in hand kunnen gaan.
NB Het is belangrijk voor beide kanten om de staat Israël en Joodse mensen niet door elkaar te mixen. Bepaalde daden van de Israëlische regering kun je veroordelen en daar consequenties aan hangen: bijv dat je vindt dat het land niet zou mogen meedoen aan het Songfestival of dat je demonstreert tegen de Gaza oorlog en wil dat Israël stopt met aanvallen. Dat is geen antisemitisme. Het wordt antisemitisme als je niet met een Palestijnse vlag zwaait maar met een Hamas vlag, als je uitspraken tegen Joden ipv de staat Israël doet, als je Joodse mensen bedreigt of dwarszit of intimideert bij een synagoge of Joodse winkel. En dat moet zeker aangepakt worden, dat ben ik helemaal met je eens. Maar onafhankelijk of het vanuit een moslim, een neonazi of wie dan ook komt, want het is altijd hartstikke fout.
Doemijdieglazenbol
15-05-2024 om 13:32
Nicole123 schreef op 15-05-2024 om 13:19:
[..]
Hoe kun je dat nou op die post van Glazenbol plakken? Ze heeft het over vrijheden en democratische waarden, over solidariteit en samenwerking. Dat heeft niks te maken met antisemitisme en terrorisme, dat is het tegengestelde ervan.
Thanks. Echt letterlijk NIETS uit die tekst van Alice heb ik ook maar een beetje geimpliceerd. OOIT. Maar dat zo'n reactie op mijn tekst logisch lijkt, baart me wel zorgen. Verder heb ik er niet zoveel aan toe te voegen.