Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Daglichtlamp schreef op 07-05-2024 om 16:49:

Zo kan het ook:
https://www.nrc.nl/nieuws/2024/05/07/arnhem-gaat-1-700-asielzoekers-opvangen-1-000-meer-dan-verplicht-we-vangen-al-jaren-zonder-problemen-vluchtelingen-op-a4198196/appview

Arnhem... is dat niet die stad van het noodlijdende Vitesse?? Asielzoekers zijn natuurlijk wel een goede melkkoe. Zou me niets verbazen als de stad zo de club wil redden.

Alles heeft een reden.

Ná de mislukte Tunesië-deal is er nu de Libanon-deal. Of die beter zal werken?

https://www.nporadio1.nl/nieuws/buitenland/8c583d66-de7c-4763-b825-5dae4a21edd1/na-tunesie-deal-egypte-deal-en-turkije-deal-nu-ook-een-libanon-deal 3 mei 2024

Na de Tunesië-deal, de Egypte-deal en de Turkije-deal is er sinds vandaag ook de Libanon-deal. De Europese Unie heeft dat land tot 2027 een miljard euro toegezegd. In ruil voor betere omstandigheden in de vluchtelingenkampen en betere grenscontroles.

Die deals zijn bedoeld als externe vreemdelingenpolitie en ontwikkelingshulp, maar in de praktijk is het regelmatig geld over de balk smijten aan foute regimes en je potentieel chantabel maken. 'geef meer geld, anders meer boten'. Betwijfel het rendement ervan. 

Libanon heeft nauwelijks een functionerende regering, dus ik kan me niet  voorstellen dat welke deal met hun gaat werken voor hier. Wel heel terecht dat we daar gaan helpen met de vele vluchtelingen die ze daar opvangen. 1,5 miljoen op een oorspronkelijke bevolking van net meer dan 4 miljoen.

Alice12 schreef op 07-05-2024 om 23:03:

[..]

Ik hoop van niet. Ik hoop eerder op een veel strenger beleid en opvang in de regio.

Zoals het Verenigd Koninkrijk nu probeert? Weet je hoe duur dat is?

https://www.volkskrant.nl/buitenland/rwanda-deal-goedgekeurd-maar-zal-er-ooit-een-vlieg-tuig-met-asielzoekers-opstijgen~b79ea34d/

‘Allereerst is het een enorm duur plan: de totale kosten ervan liggen ongeveer tegen de half miljard aan. Per asielzoeker zijn de kosten van een uitzetting ongeveer 175 duizend euro. Daar kun je een huis voor bouwen – ook in het Verenigd Koninkrijk is er een huizencrisis. Dat is ook een van de kritiekpunten die de afgelopen tijd werden aangevoerd.

Blomke82 schreef op 08-05-2024 om 06:45:

[..]

Arnhem... is dat niet die stad van het noodlijdende Vitesse?? Asielzoekers zijn natuurlijk wel een goede melkkoe. Zou me niets verbazen als de stad zo de club wil redden.

Alles heeft een reden.

klok en klepel. vitesse is niet noodlijdend, ze halen alleen het geld uit schimmige hoek en dat wordt niet geaccepteerd

Daglichtlamp schreef op 08-05-2024 om 09:14:

Libanon heeft nauwelijks een functionerende regering, dus ik kan me niet voorstellen dat welke deal met hun gaat werken voor hier. Wel heel terecht dat we daar gaan helpen met de vele vluchtelingen die ze daar opvangen. 1,5 miljoen op een oorspronkelijke bevolking van net meer dan 4 miljoen.

Onbegrijpelijk dan eigenlijk dat mensen roepen dat we hier zo overspoeld worden door asielzoekers en de eigen regio die mensen eens moet gaan opvangen...

Deals met landen in de regio voor opvang vind ik lastig. Want we willen volgens mij bijna allemaal wel dat de regio de vluchtelingen opvangt, dus dan moeten we dat stimuleren en aanjagen, maar hoe? Wat werkt hierin wel en niet? Zeggen 'doen jullie het maar' en verder niks werkt niet, waarom zouden ze zich daar iets van aantrekken? Grenzen sluiten en 'jullie zoeken het maar uit' werkt ook niet, want als de opvang niet goed lukt of gedaan wordt in de regio komen de asielzoekers toch echt hierheen. Zelfs een Brexit werkte averechts. Geen plek bieden in een AZC leidt tot op straat rond gaan zwerven, dat is voor iedereen onwenselijk. 

Blomke82 schreef op 08-05-2024 om 06:45:

[..]

Alles heeft een reden.

Hier ook, voor het eerst sinds jaren een positief resultaat bij de Gemeente van 71,1 miljoen, in de toelichting:

Het gaat hier om o.a. eenmalige voordelen op het vlak van beschermd wonen, de opvang van vluchtelingen in 2023

Nicole123 schreef op 08-05-2024 om 13:58:

[..]

Onbegrijpelijk dan eigenlijk dat mensen roepen dat we hier zo overspoeld worden door asielzoekers en de eigen regio die mensen eens moet gaan opvangen...

Mee eens.

Maar volgens mij zitten ze daar wel vooral in kampen en niet zoals hier sociale huur inclusief verzorgingsstaat met zorg en toeslagen zoals hier.

Nicole123 schreef op 08-05-2024 om 14:05:

Deals met landen in de regio voor opvang vind ik lastig. Want we willen volgens mij bijna allemaal wel dat de regio de vluchtelingen opvangt, dus dan moeten we dat stimuleren en aanjagen, maar hoe? Wat werkt hierin wel en niet? Zeggen 'doen jullie het maar' en verder niks werkt niet, waarom zouden ze zich daar iets van aantrekken? Grenzen sluiten en 'jullie zoeken het maar uit' werkt ook niet, want als de opvang niet goed lukt of gedaan wordt in de regio komen de asielzoekers toch echt hierheen. Zelfs een Brexit werkte averechts. Geen plek bieden in een AZC leidt tot op straat rond gaan zwerven, dat is voor iedereen onwenselijk.

Ik denk dat we langzamerhand overspoeld worden met mensen die een huis, een uitkering , gratis zorg krijgen. En vaak zijn dat ook nog eens mensen die hele andere gedachten hebben over zaken die wij normaal vinden. 
opvang in de regio lijkt mij prima, samen met veel strengere eisen 
voor een status. Daarnaast een versobering in de opvang. 

Erkende vluchtelingen krijgen geen gratis huis en geen gratis zorg.

Daglichtlamp schreef op 08-05-2024 om 16:44:

Erkende vluchtelingen krijgen geen gratis huis en geen gratis zorg.

Waar betalen ze de huur en zorg van dan?

Gebruikersnaaminvullen schreef op 08-05-2024 om 16:48:

[..]

Waar betalen ze de huur en zorg van dan?

De gratis zorg en huis werden in 1 adem genoemd met de uitkering. Overigens gelden voor vluchtelingen die een bijstandsuitkering krijgen natuurlijk dezelfde regels als voor andere inwoners van Nederland.
Ze krijgen niet meer, ze worden gelijk behandeld.

Mick87 schreef op 08-05-2024 om 16:30:

[..]

Mee eens.

Maar volgens mij zitten ze daar wel vooral in kampen en niet zoals hier sociale huur inclusief verzorgingsstaat met zorg en toeslagen zoals hier.

Dat is waar, maar zou je dat hier op die manier willen dan, in erbarmelijke kampen? Ik denk niet dat je samenleving daar fijner en overlast daar minder door wordt.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.