Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Daglichtlamp
29-03-2024 om 21:37
Luchtpost schreef op 29-03-2024 om 18:35:
@Daglichtlamp: dat weet ik, dat zij gekort worden op hun AOW uitkering. Voor een 50-plusser is die korting dus al snel 75-80 %. Wanner men zelf geen aanvullend pensioen vanuit het thuisland heeft en/of pensioen in NL heeft opgebouwd, worden dat dus X maal 80 % bijstandsuitkeringen en alle toeslagen (en zorg en huisvesting).
Veel buitenlanders komen hier natuurlijk niet blanco, zeker als ze hier op oudere leeftijd komen hebben ze juist wel vermogen, pensioen e.d. opgebouwd al voordat ze hier komen. Vergeet niet dat het merendeel wat hier komt juist geen asielzoeker/vluchteling is.
Luchtpost
29-03-2024 om 22:15
@Daglichtlamp: eens. Dat zal voor een aantal landen gelden. Maar alleen wanneer de levensstandaard minimaal gelijk is aan die in Nederland, kan je hier iets met dat pensioen (en/of dat opgebouwde vermogen). Het jaartal stond er niet bij vermeld, maar op onderstaande site vond ik een lijstje met het minimum loon per land in euro uitgedrukt. In de laatste kolom heb ik het percentage t.o.v. NL gezet.
Als in Albanië het minimum loon nog geen 20 % is vs het NL minimum loon, dan kan je daar in NL (ook bij een volledig -minimaal 40 jaar- opgebouwd pensioen) weinig mee beginnen.
Een vermogende Duitser zal na zijn pensioen niet naar NL komen voor het klimaat of zo, hooguit voor familie, bijvoorbeeld als kinderen hier wonen.
Luxemburg | € 2.508,24 | 125,73 | |
Duitsland | € 1.997 | 100,10 | |
Nederland | € 1.995 | 100,00 | |
België | € 1.955,04 | 98,00 | |
Verenigd Koninkrijk | € 1.929,20 | 96,70 | |
Ierland | € 1.909,70 | 95,72 | |
Frankrijk | € 1.747,20 | 87,58 | |
Spanje | € 1.260 | 63,16 | |
Slovenië | € 1.203,36 | 60,32 | |
Cyprus | € 940 | 47,12 | |
Griekenland | € 910 | 45,61 | |
Portugal | € 886,67 | 44,44 | |
Litouwen | € 840 | 42,11 | |
Malta | € 835,16 | 41,86 | |
Polen | € 811,03 | 40,65 | |
Tsjechië | € 728,67 | 36,52 | |
Estland | € 725 | 36,34 | |
Kroatië | € 700 | 35,09 | |
Slowakije | € 700 | 35,09 | |
Hongarije | € 623,77 | 31,27 | |
Letland | € 620 | 31,08 | |
Roemenië | € 604,41 | 30,30 | |
Montenegro | € 532,54 | 26,69 | |
Turkije | € 473,69 | 23,74 | |
Servië | € 460,57 | 23,09 | |
Bulgarije | € 398,81 | 19,99 | |
Albanië | € 375,80 | 18,84 | |
https://www.manners.nl/europese-landen-met-het-hoogste-en-laagste-minimumloon/ |
Fleurtje_5
01-04-2024 om 13:30
Daglichtlamp schreef op 29-03-2024 om 21:37:
[..]
Veel buitenlanders komen hier natuurlijk niet blanco, zeker als ze hier op oudere leeftijd komen hebben ze juist wel vermogen, pensioen e.d. opgebouwd al voordat ze hier komen. Vergeet niet dat het merendeel wat hier komt juist geen asielzoeker/vluchteling is.
Waarom komen ze dan naar een land dat te maken heeft met een groot woningtekort?
Daglichtlamp
01-04-2024 om 13:35
Fleurtje_5 schreef op 01-04-2024 om 13:30:
[..]
Waarom komen ze dan naar een land dat te maken heeft met een groot woningtekort?
Werk, studie, gezin, als je het echt wilt weten zijn er cijfers genoeg te vinden.
Fleurtje_5
01-04-2024 om 14:00
Daglichtlamp schreef op 01-04-2024 om 13:35:
[..]
Werk, studie, gezin, als je het echt wilt weten zijn er cijfers genoeg te vinden.
Jij reageerde op iemand die het had over "gekort worden op hun AOW uitkering". Ik ging er daarom vanuit dat je het over leeftijd had toen je schreef:
zeker als ze hier op oudere leeftijd komen hebben ze juist wel vermogen, pensioen e.d. opgebouwd
Poezenmeisje
01-04-2024 om 14:10
Weet iemand of dit tentenkamp nog beschikbaar is? Plaats voor 3 miljoen mensen, wordt 5 dagen per jaar gebruikt.
https://www.hajjreporters.com/mina-tents-ready-to-receive-2023-hajj-pilgrims/
Daglichtlamp
01-04-2024 om 19:12
Poezenmeisje schreef op 01-04-2024 om 14:10:
Weet iemand of dit tentenkamp nog beschikbaar is? Plaats voor 3 miljoen mensen, wordt 5 dagen per jaar gebruikt.
https://www.hajjreporters.com/mina-tents-ready-to-receive-2023-hajj-pilgrims/
Saudi-Arabië is niet zo vriendelijk voor vluchtelingen maar dat wil niet zeggen dat er geen vluchtelingen zijn.
Momenteel verblijven en werken er zo’n 750.000 Ethiopiërs in Saudi-Arabië. De oorlog in Tigray en de honger veroorzaakt door de aanhoudende droogte in de hoorn van Afrika heeft de afgelopen jaren geleid tot grote aantallen vluchtelingen, die via Djibouti of het noorden van Somalië, de Golf van Aden oversteken, door mensensmokkelaars op gammele bootjes gepropt. Het afgelopen jaar is het aantal migranten op deze route enorm toegenomen: de Internationale Organisatie voor Migratie (IOM) becijferde dat er in 2022 zo’n 73.000 vluchtelingen in Saudi-Arabië aankwamen via deze oosterse route, het eerste halfjaar van 2023 alleen al waren dat er mee dan 80.000.
Poezenmeisje
01-04-2024 om 19:24
Plek genoeg daar. En blijkbaar kunnen ze zelfs de tenten van airco voorzien.
Bron: Wikipedia.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Saoedi-Arabi%C3%AB
Er zijn 15,5 inwoners per km2.
Oppervlakte | 2.206.714 km² |
---|
Nederland heeft 416 inwoners per km2.
Oppervlakte | 41.543 km² |
---|
Daglichtlamp
01-04-2024 om 19:51
Ik vermoed dat als Nederland net als Saoedi-Arabië grotendeels uit woestijn zou bestaan dat dan de bevolkingsdichtheid hier ook veel lager zou zijn. Ik vind dat je appels en peren vergelijkt.
Miraval
02-04-2024 om 08:12
https://nos.nl/artikel/2515124-derdelanders-uit-oekraine-weten-nog-steeds-niet-of-ze-de-opvang-uit-moeten
Dit mag van mij wel anders ingekleed worden. Een uitspraak van de Raad van Staten is het hoogste gerechtshof in Nederland, en nog kunnen mensen tegen die uitspraak in gaan. Bij sommige rechters met succes bij anderen niet. Dan is er toch iets mis met de wetgeving in Nederland dat dit mogelijk is?
Dat eindeloos procederen moet eens een keer klaar zijn. Jammer voor die mensen echt waar maar een uitspraak is een uitspraak. Op deze manier lopen zaken vaak jaren door en wordt uitzetting alleen maar moeilijker.
Gebruikersnaaminvullen
02-04-2024 om 09:20
Miraval schreef op 02-04-2024 om 08:12:
https://nos.nl/artikel/2515124-derdelanders-uit-oekraine-weten-nog-steeds-niet-of-ze-de-opvang-uit-moeten
Dit mag van mij wel anders ingekleed worden. Een uitspraak van de Raad van Staten is het hoogste gerechtshof in Nederland, en nog kunnen mensen tegen die uitspraak in gaan. Bij sommige rechters met succes bij anderen niet. Dan is er toch iets mis met de wetgeving in Nederland dat dit mogelijk is?
Dat eindeloos procederen moet eens een keer klaar zijn. Jammer voor die mensen echt waar maar een uitspraak is een uitspraak. Op deze manier lopen zaken vaak jaren door en wordt uitzetting alleen maar moeilijker.
Het beroep van derdelander Samuel Ikegwu (27) uit Nigeria is afgewezen door de rechter in Utrecht. Hij verblijft in Amsterdam en is emotioneel onder de situatie, zegt hij. Hij weet niet of hij nu de opvang uit moet. Terug naar Nigeria kan of wil hij niet, zegt hij.
"Er is daar niks voor mij: geen geld, geen werk. Ik heb vijf jaar gestudeerd in Oekraïne, ben met een hoogzwangere vrouw naar Nederland gevlucht. Als de oorlog er niet was geweest, had ons kind de Oekraïense nationaliteit gehad. Als ik terugga naar Nigeria kan ik mijn studie niet inzetten en verdien ik straks het minimumloon, 200 euro per maand."
Hij had ook naar een aan Oekraïne grenzend land kunnen vluchten en daar asiel aanvragen. Maar nee, eerst tig landen door want het "moest" Nederland worden. En waarom niet terug naar Nigeria, hij heeft tenminste een thuisland waar hij naartoe terug kan, anders dan Oekraïners.
Mick87
02-04-2024 om 10:14
ja dat gedoe met die derdelanders snap ik ook niet zo goed. Sowieso snap ik niet dat zij hier maar liefst twee jaar mochten blijven. Zij hebben een veilig thuisland. Ons vluchtelingenverdrag is niet bedoeld voor mensen met een veilig thuisland.
Ik snap best dat ze hier willen wonen. Maar ga dan maar een asielprocedure in of zoek een baan en regel zelf huisvesting
Zilver_gray
02-04-2024 om 22:31
https://www.raadvanstate.nl/actueel/nieuws/april/derdelanders-behouden-recht-opvang/Uit Oekraïne gevluchte ‘derdelanders’ behouden voorlopig toch recht op opvang
Gepubliceerd op 2 april 2024
“De voorzieningenrechter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft vandaag zes voorlopige uitspraken gedaan in zaken van zogenoemde derdelanders. Ondanks dat de Afdeling bestuursrechtspraak eerder oordeelde dat hun recht op bescherming per 4 maart 2024 “van rechtswege” eindigt, mogen zij nu toch blijven in afwachting van antwoorden van het Hof van Justitie in Luxemburg op vragen die de rechtbank in Amsterdam eerdere stelde over de Europese richtlijn voor derdelanders”.
Mick87
03-04-2024 om 10:27
NRC heeft een goede nieuws podcastserie: NRC vandaag. Iedere werkdag wordt daarin een nieuwsitem uitgebreid besproken. Afgelopen donderdag was het thema: hoe werkende asielzoekers Nederland miljarden kunnen opleveren.
Een uitgebreid verhaal waarin mensen aan het woord komen en hoe uiteengezet wordt waarom het een goed idee is om asielzoekers, als zij in afwachting zijn in hun procedure, al te laten werken.
Een interessant verhaal zeker de moeite van het luisteren waard.
We laten nu die mensen onnodig lang afwachten. Heb al laten werken zou echt een win-win situatie zijn.
Daglichtlamp
03-04-2024 om 10:34
Mick87 schreef op 03-04-2024 om 10:27:
NRC heeft een goede nieuws podcastserie: NRC vandaag. Iedere werkdag wordt daarin een nieuwsitem uitgebreid besproken. Afgelopen donderdag was het thema: hoe werkende asielzoekers Nederland miljarden kunnen opleveren.
Een uitgebreid verhaal waarin mensen aan het woord komen en hoe uiteengezet wordt waarom het een goed idee is om asielzoekers, als zij in afwachting zijn in hun procedure, al te laten werken.
Een interessant verhaal zeker de moeite van het luisteren waard.
We laten nu die mensen onnodig lang afwachten. Heb al laten werken zou echt een win-win situatie zijn.