Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Fleurtje_5
28-03-2024 om 13:04
Daglichtlamp schreef op 28-03-2024 om 10:56:
[..]
Zolang ongeveer de helft van de gemeenten 0 asielzoekers opvangt kun je dat niet alleen als oorzaak aanwijzen.
Misschien omdat er gewoon te weinig woningen zijn? Vind ik een behoorlijke oorzaak. Misschien kunnen gemeenten ook geen ijzer met handen breken.
Te triest voor woorden:
Bo uit Tegelen leeft met zoontje (3) uit een koffer: ‘Zelfs daklozencentrum kan niet helpen’
Na een jaarlijkse daling is het aantal daklozen weer gestegen. De verpleegkundige Bo Vermeesch (27), die in Tegelen is opgegroeid en nu in Leiden verblijft, leeft al een tijdje uit koffers. Om de paar weken verhuist ze van vriendin naar vakantiepark naar hotel naar vriendin. Na een scheiding moest haar koophuis gedwongen verkocht worden, wat ervoor zorgde dat ze met spoed op zoek moest naar een nieuwe woning. Maar dat ging stroef, want woonurgentie kreeg ze niet. Dat ze haar zoontje (3) geen stabiel thuis kan bieden, vindt ze kwalijk.
Economisch dakloos, dat is hoe Bo wordt genoemd. Ze heeft een kleine buffer, een baan en geen schulden. Maar ook geen huis. Bo komt niet in aanmerking voor hulp of woonurgentie, daarvoor moet ze eerst al haar geld hebben opgemaakt aan het betalen van hotels, airbnb’s en hostels. ,,Ik vind het heel krom,’’ vertelt Bo. ,,Ik doe mijn best om een woning te vinden, ik werk er hard voor. Maar ik word niet geholpen.’’
Scheiding
De in Tegelen opgegroeide Bo had het zo goed voor elkaar. ,,Ik had samen met mijn ex een huis gekocht in Leiden. Toen we vorig jaar besloten uit elkaar te gaan, kon ik hem niet uitkopen. Ik kon geen lening aanvragen bij de bank, omdat ik toen ZZP’er was. Ik had nog geen drie boekjaren gemaakt en kon dus niet aantonen wat mijn inkomen was. Ik heb me gelijk ingeschreven bij een sociale huurwoning, maar de wachtrijen waren heel erg lang. Toen we ons huis nog niet verkocht hadden, was het al helemaal moeilijk om een nieuwe woonruimte te vinden. We hebben eerst nog een paar maanden samen gewoond in ons koophuis, terwijl we allebei zochten naar een nieuwe woonruimte. We konden allebei onmogelijk iets vinden, omdat we de dubbele lasten niet zouden kunnen betalen. We moesten het huis dus al verkopen voordat we allebei ons eigen plekje hadden.’’
Zoektocht
,,Vanaf januari dit jaar woonde ik eerst een maand bij mijn vriendin, in de hoop dat ik de tussentijd een nieuwe woning kon vinden. Ik kom niet in aanmerking voor woonurgentie van de gemeente, omdat ik een baan, een spaarrekening heb met geld uit de verkochte woning en geen schulden. Maar ik heb ook een zoon van drie die geen thuis meer heeft, maar dat is niet belangrijk genoeg om voorrang te krijgen bij de woningbouw. De gemeente vindt scheiden geen goede reden voor dakloos-zijn, omdat het volgens hen je eigen keuze is om uit elkaar te gaan.
Het is haast onmogelijk om een huis te vinden, want er zijn vaak meer dan tweehonderd mensen die meedoen aan een loting en ook willen verhuurders bijvoorbeeld liever een koppel, omdat zij twee inkomens hebben en meer zekerheid kunnen bieden. Ik besloot om in loondienst te gaan werken om zo de kans op een woning te vergroten, maar ook dit hielp niets.’’
Oplossingen
De gemeente Leiden stuurde Bo door naar het daklozencentrum, maar ook zij konden haar niet helpen. ,,Het daklozencentrum helpt alleen mensen zonder baan en geld. Volgens hen zijn mijn problemen niet groot genoeg. Ik kan terugkomen als ik al mijn geld heb opgemaakt aan tijdelijke verblijfsplekken. Ik heb met mensen gesproken die in het zelfde schuitje zitten, maar geen geld hebben. Zij krijgen ook geen woonurgentie. Ik ben daarom ook voorzichtig met het roekeloos uitgeven van al mijn geld, want anders heb ik misschien straks geen huis én geen bezittingen.
Het daklozencentrum raadde aan om te kijken naar vakantieparken, hostels en airbnb’s. Ik heb een tijdje op een vakantiepark gewoond, maar ik kon mijn huisje maar huren voor een korte periode. Ondertussen ben ik door blijven zoeken en nam ik een auto over, omdat het vakantiepark afgelegen lag van de stad, ik naar mijn werk moest en mijn zoontje elke dag naar opvang moest brengen. Toen ik de woningbouw dat vertelde, werd ik uitgefoeterd aan de telefoon. Wat bezielde me? Ze verwachten dat je al je geld aan verblijf uitgeeft. Daar moeten de prioriteiten liggen. Meegedacht wordt er niet. Ik zei dat het niet de bedoeling kon zijn dat ik met mijn jonge kind leef van hotel naar hotel, maar mij werd verteld dat dat precies de bedoeling was. Ik gun het mijn zoontje niet om te leven uit een koffer. Momenteel woon ik weer een tijdje bij mijn vriendin.’’
Terug bij ouders
,,Mijn ex is weer ingetrokken bij zijn ouders, die woonden in de buurt. Voor mij was dat geen optie, omdat mijn ouders tweehonderd kilometer van Leiden vandaan wonen. Er is een regel dat je niet ver uit de buurt mag wonen van de vader van je kind. Het daklozencentrum raadde aan om hier naar te kijken en ervoor te zorgen dat het toch mag, zodat ik bij mijn ouders kan intrekken. Maar ik wil mijn kindje niet zijn vader ontnemen en mijn ex niet zijn zoontje. Hij zorgt ook voor hem. Daarnaast heb ik hier mijn werk en mijn leven. Ook in de buurt van Leiden heb ik gekeken naar een huis, maar niets mocht baten.’’
Fleurtje_5
28-03-2024 om 13:13
En deze gemeente kan ook niet zoveel:
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20240315_93648607 15 maart 2024
Maastricht komt onder toezicht van de provincie te staan, omdat onvoldoende statushouders aan een woning zijn geholpen. Gemeente en corporaties zijn ontstemd. Er komen te weinig passende woningen vrij.
De provincie constateert in een brief dat Maastricht per 1 januari ‘slechts’ 134 mensen met een verblijfsvergunning van huisvesting heeft voorzien in plaats van noodzakelijke 177. Aangezien het de tweede keer is dat de gemeente de taakstelling niet haalt, wordt Maastricht onder toezicht gesteld.
.......etc.etc.etc........
Fleurtje_5
28-03-2024 om 13:19
Luchtpost schreef op 28-03-2024 om 10:44:
Intussen zal het niet veel helpen, ook al slaat elke organisatie alarm. Op een gegeven moment is het óp. Als ik iedere hulpbehoevende uit de hele stad zou moeten opnemen die zich hier aan mijn deur komt melden (omdat mijn opa ooit een verdrag heeft afgesloten of zo), dan is mijn huis op zeker moment vol. Kan ik advocaten gaan betalen om die mensen tegen mij te laten procederen en een schadevergoeding van mij te eisen omdat ik hen niet meer kwijt kan, maar daardoor komen er geen extra plaatsen bij.
Maar ja, ik moet wel.... want verdrag, want "niet rechtstatelijk", want zij hebben recht, want het is niet netjes als ik hen geen slaapplek meer kan bieden, want ik ben rijker dan zij en 'dus'..., etc. ?
En de ouderenzorg wás al een probleem sinds het opheffen van de bejaarden- en verzorgingshuizen, maar dat wordt door immigratie niet kleiner. Tel maar eens het aantal mensen dat bij aankomst in Nederland al ouder was dan 65-plus bij elkaar op. En dan is het voor 2288 mensen van 65+ uit Oekraïne logisch; maar als je de 804 mensen uit bijvoorbeeld alleen al Kroatië van 65+ die hier (extra) zijn op 1-1-2023 ten opzichte van 1-1-2016 (allemaal exclusief de mensen die inmiddels zijn overleden of vertrokken, dit is het "meer' getal t.o.v. 7 jaar geleden) optelt bij alle 65-plussers per land, dan kom je op enorme aantallen bejaarden uit die allemaal NL hebben gekozen om hun oude dag door te brengen. Ook bejaarden hebben een huis, inkomen en zorg nodig.
Maar goed, men zegt dan "Nederland is een rijk land".
Plus dat met de sluiting van de verzorgingstehuizen de ouderen langer thuis moesten blijven wonen. In hun eentje in een te groot gezinshuis. Terwijl er zat gezinnetjes zijn die blij zouden zijn met een gezinswoning, en de ouderen blij zouden zijn met een klein appartement.
OmaVan2
28-03-2024 om 13:44
Fleurtje_5 schreef op 28-03-2024 om 13:04:
[..]
Misschien omdat er gewoon te weinig woningen zijn? Vind ik een behoorlijke oorzaak. Misschien kunnen gemeenten ook geen ijzer met handen breken.
Te triest voor woorden:
Bo uit Tegelen leeft met zoontje (3) uit een koffer: ‘Zelfs daklozencentrum kan niet helpen’
Na een jaarlijkse daling is het aantal daklozen weer gestegen. De verpleegkundige Bo Vermeesch (27), die in Tegelen is opgegroeid en nu in Leiden verblijft, leeft al een tijdje uit koffers. Om de paar weken verhuist ze van vriendin naar vakantiepark naar hotel naar vriendin. Na een scheiding moest haar koophuis gedwongen verkocht worden, wat ervoor zorgde dat ze met spoed op zoek moest naar een nieuwe woning. Maar dat ging stroef, want woonurgentie kreeg ze niet. Dat ze haar zoontje (3) geen stabiel thuis kan bieden, vindt ze kwalijk.
Economisch dakloos, dat is hoe Bo wordt genoemd. Ze heeft een kleine buffer, een baan en geen schulden. Maar ook geen huis. Bo komt niet in aanmerking voor hulp of woonurgentie, daarvoor moet ze eerst al haar geld hebben opgemaakt aan het betalen van hotels, airbnb’s en hostels. ,,Ik vind het heel krom,’’ vertelt Bo. ,,Ik doe mijn best om een woning te vinden, ik werk er hard voor. Maar ik word niet geholpen.’’
Scheiding
De in Tegelen opgegroeide Bo had het zo goed voor elkaar. ,,Ik had samen met mijn ex een huis gekocht in Leiden. Toen we vorig jaar besloten uit elkaar te gaan, kon ik hem niet uitkopen. Ik kon geen lening aanvragen bij de bank, omdat ik toen ZZP’er was. Ik had nog geen drie boekjaren gemaakt en kon dus niet aantonen wat mijn inkomen was. Ik heb me gelijk ingeschreven bij een sociale huurwoning, maar de wachtrijen waren heel erg lang. Toen we ons huis nog niet verkocht hadden, was het al helemaal moeilijk om een nieuwe woonruimte te vinden. We hebben eerst nog een paar maanden samen gewoond in ons koophuis, terwijl we allebei zochten naar een nieuwe woonruimte. We konden allebei onmogelijk iets vinden, omdat we de dubbele lasten niet zouden kunnen betalen. We moesten het huis dus al verkopen voordat we allebei ons eigen plekje hadden.’’Zoektocht
,,Vanaf januari dit jaar woonde ik eerst een maand bij mijn vriendin, in de hoop dat ik de tussentijd een nieuwe woning kon vinden. Ik kom niet in aanmerking voor woonurgentie van de gemeente, omdat ik een baan, een spaarrekening heb met geld uit de verkochte woning en geen schulden. Maar ik heb ook een zoon van drie die geen thuis meer heeft, maar dat is niet belangrijk genoeg om voorrang te krijgen bij de woningbouw. De gemeente vindt scheiden geen goede reden voor dakloos-zijn, omdat het volgens hen je eigen keuze is om uit elkaar te gaan.
Het is haast onmogelijk om een huis te vinden, want er zijn vaak meer dan tweehonderd mensen die meedoen aan een loting en ook willen verhuurders bijvoorbeeld liever een koppel, omdat zij twee inkomens hebben en meer zekerheid kunnen bieden. Ik besloot om in loondienst te gaan werken om zo de kans op een woning te vergroten, maar ook dit hielp niets.’’Oplossingen
De gemeente Leiden stuurde Bo door naar het daklozencentrum, maar ook zij konden haar niet helpen. ,,Het daklozencentrum helpt alleen mensen zonder baan en geld. Volgens hen zijn mijn problemen niet groot genoeg. Ik kan terugkomen als ik al mijn geld heb opgemaakt aan tijdelijke verblijfsplekken. Ik heb met mensen gesproken die in het zelfde schuitje zitten, maar geen geld hebben. Zij krijgen ook geen woonurgentie. Ik ben daarom ook voorzichtig met het roekeloos uitgeven van al mijn geld, want anders heb ik misschien straks geen huis én geen bezittingen.
Het daklozencentrum raadde aan om te kijken naar vakantieparken, hostels en airbnb’s. Ik heb een tijdje op een vakantiepark gewoond, maar ik kon mijn huisje maar huren voor een korte periode. Ondertussen ben ik door blijven zoeken en nam ik een auto over, omdat het vakantiepark afgelegen lag van de stad, ik naar mijn werk moest en mijn zoontje elke dag naar opvang moest brengen. Toen ik de woningbouw dat vertelde, werd ik uitgefoeterd aan de telefoon. Wat bezielde me? Ze verwachten dat je al je geld aan verblijf uitgeeft. Daar moeten de prioriteiten liggen. Meegedacht wordt er niet. Ik zei dat het niet de bedoeling kon zijn dat ik met mijn jonge kind leef van hotel naar hotel, maar mij werd verteld dat dat precies de bedoeling was. Ik gun het mijn zoontje niet om te leven uit een koffer. Momenteel woon ik weer een tijdje bij mijn vriendin.’’Terug bij ouders
,,Mijn ex is weer ingetrokken bij zijn ouders, die woonden in de buurt. Voor mij was dat geen optie, omdat mijn ouders tweehonderd kilometer van Leiden vandaan wonen. Er is een regel dat je niet ver uit de buurt mag wonen van de vader van je kind. Het daklozencentrum raadde aan om hier naar te kijken en ervoor te zorgen dat het toch mag, zodat ik bij mijn ouders kan intrekken. Maar ik wil mijn kindje niet zijn vader ontnemen en mijn ex niet zijn zoontje. Hij zorgt ook voor hem. Daarnaast heb ik hier mijn werk en mijn leven. Ook in de buurt van Leiden heb ik gekeken naar een huis, maar niets mocht baten.’’
Vermogen sec telt niet mee om voor een sociale huurwoning in aanmerking te komen. Er wordt alleen naar inkomen gekeken. Gezien het feit dat er wordt gesproken over ZZP en nog niet aan de drie-jaars eis voldoen en daarom het huis niet over kunnen nemen, vermoed ik dat deze mevrouw haar inkomen zoiezo te hoog is voor een sociale huurwoning. Al met al een best wel sneu verhaal, want ik geloof best wel dat die mevrouw van logeerplek naar logeerplek gaat, maar ook niet helemaal geloofwaardig omdat er gaten in zitten en ook met een hoog "wat zielig" gehalte.
Overigens geldt voor deze mevrouw exact hetzelfde als voor een statushouder met kind. Ze hebben allebei recht op een stabiele woonomgeving voor dat jonge kind. Dus als er echt geen andere mogelijkheden zijn, kan ze (al dan niet via de rechter) alsnog een urgentie proberen te krijgen. Het hele verhaal moet dan echter wel kloppen: inkomen, vader, uitgeputte andere hulpbronnen, etc.
Daglichtlamp
28-03-2024 om 13:51
Fleurtje_5 schreef op 28-03-2024 om 13:13:
En deze gemeente kan ook niet zoveel:
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20240315_93648607 15 maart 2024
Maastricht komt onder toezicht van de provincie te staan, omdat onvoldoende statushouders aan een woning zijn geholpen. Gemeente en corporaties zijn ontstemd. Er komen te weinig passende woningen vrij.
De provincie constateert in een brief dat Maastricht per 1 januari ‘slechts’ 134 mensen met een verblijfsvergunning van huisvesting heeft voorzien in plaats van noodzakelijke 177. Aangezien het de tweede keer is dat de gemeente de taakstelling niet haalt, wordt Maastricht onder toezicht gesteld.
.......etc.etc.etc........
We hadden het niet over huisvesting voor erkende vluchtelingen, maar over opvangplekken voor asielzoekers die nog geen status hebben.
Als je asielzoekers in je gemeente opvangt betekent dat niet dat je vervolgens ook meer huisvesting moet regelen voor statushouders. Die verdeling staat al vast, en staat los van de eerste opvang.
kerst
28-03-2024 om 14:18
felija schreef op 28-03-2024 om 10:45:
[..]
Op basis van welke bronnen kom jij tot deze conclusie? Ik hoor en lees deze leus heel vaak. Dat Ter Apel het niet aankan, komt door slecht beleid en tegenwerking van partijen die bijvoorbeeld tegen de spreidingswet zijn. Alles doen om het probleem maar niet te hoeven oplossen. Dan kunnen de asielzoekers mooi de zondebok blijven, en de schuld krijgen van alles wat er misgaat in Nederland.
Nederland is al overbevolkt.
Er zijn geen huizen meer.En er valt niet tegenop te bouwen, want stikstof regels en te weinig mogelijkheden.
Nicole123
28-03-2024 om 14:22
OmaVan2 schreef op 28-03-2024 om 13:44:
[..]
Vermogen sec telt niet mee om voor een sociale huurwoning in aanmerking te komen.
Je hebt gelijk hoor, maar het ging over AZCs, niet over het huisvesten van statushouders (waar als spreidingsafspraken over zijn) dus dit gaat nogal off topic. Tenzij mensen denken dat asielzoekers en statushouders hetzelfde zijn.
Wat mij betreft zulke enorm lange posts ook liever niet volledig quoten en al helemaal niet als ze een heel ander zijpad inslaan dan waar het over ging. Dan blijft het topic een beetje leesbaar.
Fleurtje_5
28-03-2024 om 14:50
OmaVan2 schreef op 28-03-2024 om 13:44:
[..]
Vermogen sec telt niet mee om voor een sociale huurwoning in aanmerking te komen. Er wordt alleen naar inkomen gekeken. Gezien het feit dat er wordt gesproken over ZZP en nog niet aan de drie-jaars eis voldoen en daarom het huis niet over kunnen nemen, vermoed ik dat deze mevrouw haar inkomen zoiezo te hoog is voor een sociale huurwoning. Al met al een best wel sneu verhaal, want ik geloof best wel dat die mevrouw van logeerplek naar logeerplek gaat, maar ook niet helemaal geloofwaardig omdat er gaten in zitten en ook met een hoog "wat zielig" gehalte.
Overigens geldt voor deze mevrouw exact hetzelfde als voor een statushouder met kind. Ze hebben allebei recht op een stabiele woonomgeving voor dat jonge kind. Dus als er echt geen andere mogelijkheden zijn, kan ze (al dan niet via de rechter) alsnog een urgentie proberen te krijgen. Het hele verhaal moet dan echter wel kloppen: inkomen, vader, uitgeputte andere hulpbronnen, etc.
Precies. Maar feit is wel dat zij met haar drie jarig kind dakloos is.
Fleurtje_5
28-03-2024 om 14:58
Daglichtlamp schreef op 28-03-2024 om 13:51:
[..]
We hadden het niet over huisvesting voor erkende vluchtelingen, maar over opvangplekken voor asielzoekers die nog geen status hebben.
Als je asielzoekers in je gemeente opvangt betekent dat niet dat je vervolgens ook meer huisvesting moet regelen voor statushouders. Die verdeling staat al vast, en staat los van de eerste opvang.
Precies. Ik reageerde op je bericht waarin je dit schreef:
Daglichtlamp schreef op 28-03-2024 om 10:56:
Zolang ongeveer de helft van de gemeenten 0 asielzoekers opvangt kun je dat niet alleen als oorzaak aanwijzen.
Het bericht van bv Maastricht gaat over het aantal statushouders waar ze niet voldoende woningen voor hebben.Ze hebben niet eens voldoende woningen voor bewoners van Maastricht-zelf (of zoals de jonge moeder met haar peuter elders in het land).Waar willen ze asielzoekers dan nog huisvesten?Uiteindelijk zullen ze voor asielzoekers ook een woning moeten zoeken als ze een verblijfstatus krijgen.Toch? Of gaan al die asielzoekers en veilige landers weer terug naar het land van herkomst? Ik heb op dit forum meermaals gelezen dat dit niet zomaar kan, vanwege mensenrechten etc.
Daglichtlamp
28-03-2024 om 15:04
Fleurtje_5 schreef op 28-03-2024 om 14:58:
[..]
Precies. Ik reageerde op je bericht waarin je dit schreef:
Als je niet bereid bent om te snappen dat voor asielzoekers hele andere opvang gezocht wordt dan woningen dan heeft het weinig zin om inbreng te leveren in deze discussie denk ik.
(en zoals ik al zei is het aantal erkende vluchtelingen dat een gemeente moet huisvesten niet afhankelijk van het aantal asielplaatsen dat ze bieden).
OmaVan2
28-03-2024 om 15:07
Nicole123 schreef op 28-03-2024 om 14:22:
[..]
Je hebt gelijk hoor, maar het ging over AZCs, niet over het huisvesten van statushouders (waar als spreidingsafspraken over zijn) dus dit gaat nogal off topic. Tenzij mensen denken dat asielzoekers en statushouders hetzelfde zijn.
Wat mij betreft zulke enorm lange posts ook liever niet volledig quoten en al helemaal niet als ze een heel ander zijpad inslaan dan waar het over ging. Dan blijft het topic een beetje leesbaar.
Sorry, luiheid. Ik reageerde via de mobiel en dan is het weghalen van lappen tekst net iets lastiger.
Verder. Het probleem van het te kort aan opvangcapaciteit voor asielzoekers kan je niet los zien van het verstopt raken van AZC's met statushouders die wachten op een huis. Er is onwil en gebrek aan capaciteit om asielzoekers en statushouders een wat bestendiger plekje te geven. Wat vervolgproblemen veroorzaakt, zoals een gebrekkige integratie van een deel van de statushouders.
Nicole123
28-03-2024 om 15:17
Fleurtje_5 schreef op 28-03-2024 om 14:58:
[..]
Waar willen ze asielzoekers dan nog huisvesten?Uiteindelijk zullen ze voor asielzoekers ook een woning moeten zoeken als ze een verblijfstatus krijgen.Toch?
Je informatie klopt niet. Statushouders worden al gespreid over het land, daar zijn al lang quota per plaats voor (een spreidingswet dus, maar dan voor statushouders). Als er in een plaats een AZC komt of vergroot wordt dan neemt de hoeveelheid statushouders die die plaats op moet nemen dus niet toe. Van geen AZC ergens willen neemt het aantal asielzoekers en statushouders ook niet af, die mensen lossen daarvan niet in de lucht op.
Nicole123
28-03-2024 om 15:30
OmaVan2 schreef op 28-03-2024 om 15:07:
[..]
Verder. Het probleem van het te kort aan opvangcapaciteit voor asielzoekers kan je niet los zien van het verstopt raken van AZC's met statushouders die wachten op een huis. Er is onwil en gebrek aan capaciteit om asielzoekers en statushouders een wat bestendiger plekje te geven. Wat vervolgproblemen veroorzaakt, zoals een gebrekkige integratie van een deel van de statushouders.
Wat je zegt klopt in zichzelf, maar slaat niet op waar het over ging: dat sommige gemeenten nul asielzoekers opvangen en het meer gespreid zou moeten worden. Ja, AZCs zijn o.a. heel vol met statushouders die nog niet door kunnen stromen naar een huis, maar dat als excuus aanvoeren waarom een gemeente geen AZC zou kunnen hebben slaat als een tang op een varken. Fleurtje sloeg hiermee een associatief zijpad op waarbij asielzoekers en statushouders maar even op één hoop gegooid worden en waarbij gedaan wordt dat als je als gemeente een asielzoeker onderdak biedt (in een gezamenlijke grote opvang zoals een tentenkamp, loods, hotel of kantoor meestal) je dus ook voor deze persoon verantwoordelijk bent als diegene statushouder wordt en een echt huis nodig heeft en dat is helemaal niet zo.
felija
28-03-2024 om 17:35
kerst schreef op 28-03-2024 om 14:18:
[..]
Nederland is al overbevolkt.
Er zijn geen huizen meer.En er valt niet tegenop te bouwen, want stikstof regels en te weinig mogelijkheden.
Er zijn voor asielzoekers ook geen huizen nodig, maar opvanglocaties, teveel gemeentes trekken nu hun handen ervan af en laten het andere gemeentes opknappen, die daarom een onevenredig aantal moeten opvangen.
felija
28-03-2024 om 17:43
Ik weet nog goed dat de leegstaande militaire barakken in Harskamp als opvanglocatie zouden gaan dienen voor asielzoekers, er braken rellen uit. Een ideale plek, maar ja, asielzoekers zijn eng kennelijk.