Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Daglichtlamp schreef op 16-11-2024 om 11:14:

In die contracten die gesloten zijn voor die asielschepen is dus ook afgesproken dat het personeel daarbij geleverd wordt, dat is dus deel van het verdienmodel. Dit moet gewoon heel snel stoppen.

Eens

Yumi schreef op 16-11-2024 om 11:28:

Bruls roept vanuit zijn villa dat Nijmegen gastvrij wil blijven, terwijl hij vergeet te vragen hoe de inwoners van Nijmegen erover denken.

Terwijl minister praat over ‘strengste asielbeleid ooit’, zoekt Nijmegen juist naar plek voor nieuwe opvang

Het is het thema waarover het veel gaat in de landelijke politiek: het ‘strengste asielbeleid ooit’, zoals minister Marjolein Faber steeds benadrukt. Toch is Nijmegen juist op zoek naar nieuwe opvangplekken. Voor 1 juli moeten er 297 noodopvangplekken bij zijn. En er zijn méér plannen.
Terwijl minister praat over ‘strengste asielbeleid ooit’, zoekt Nijmegen juist naar plek voor nieuwe opvang | Nijmegen | gelderlander.nl

Intensieve hulp en opvang voor problematische jonge vluchtelingen

NIJMEGEN - In Nijmegen komt een tijdelijke opvanglocatie voor twaalf kwetsbare minderjarige vluchtelingen. De jongeren krijgen intensieve begeleiding om hun beginnend problematisch gedrag aan te pakken. Het doel is dat ze dan binnen drie maanden kunnen terugkeren naar hun oorspronkelijke opvanglocatie. Het gaat volgens het COA om een nieuw experiment, dat waarschijnlijk landelijk wordt uitgerold als het succesvol is.
Intensieve hulp en opvang voor problematische jonge vluchtelingen - Omroep Gelderland

Bruls: 'Nijmegen maakt echt asielbeleid'

NIJMEGEN - Nijmegen wil gastvrij blijven voor asielzoekers en vluchtelingen. "Om maar te laten zien dat je ook echt beleid kunt maken in plaats van twee A4-tjes naar buiten te brengen, zoals ons kabinet vrijdag weer presteerde", zo zei burgemeester Bruls bij de presentatie van de Nijmeegse plannen op gebied van asiel en integratie.Die plannen gelden voor de jaren 2025 tot en met 2028.

Nijmegen wil dat vluchtelingen op een veilige en gezonde manier in een opvanglocatie verblijven en dat statushouders zo snel mogelijk een passende woonruimte hebben.Statushouders, gezinsmigranten en ontheemden (uit Oekraïne) moeten zo snel en goed als mogelijk meedoen in de samenleving. En voor mensen zonder documenten is het uitgangspunt dat niemand op straat slaapt. Aan hen biedt Nijmegen sobere opvang en werkt aan een toekomstperspectief: gericht op terugkeer naar het land van herkomst, migratie naar een ander land of legalisering van het verblijf.
Bruls: 'Nijmegen maakt echt asielbeleid' - Omroep Gelderland

Zal men er soms veel geld aan verdienen? Dat vraag ik me af omdat men voor burgers geen woning kan toveren, steeds meer daklozen erbij komen, de armoede toeneemt, en ook nog de daklozenopvang nog meer gaat versoberen.

VVD wil terugkeerpremie voor overlastgevende arbeidsmigranten, we hebben beleid om mensen hierheen te halen maar niet om ze terug te sturen. 

Thierry Aartsen wil dat het kabinet de mogelijkheid verkent om de sociale premies die arbeidsmigranten hebben opgebouwd in een keer uit te laten betalen. Hij stelt voor om bijvoorbeeld het bedrag aan AOW dat arbeidsmigranten hebben opgebouwd naar voren te halen en uit te keren, op voorwaarde dat ze terugkeren.
VVD wil terugkeerpremie voor arbeidsmigranten na overlast

Bijna driekwart van de grote gemeenten ervaart inmiddels veel problemen met arbeidsmigranten, blijkt uit onderzoek van Binnenlands Bestuur. Bij bijna de helft van de gemeenten zijn de problemen het afgelopen jaar zelfs 'sterk toegenomen.' En ook verantwoordelijk minister van Sociale Zaken Eddy van Hijum erkent deze week in een brief aan de Tweede Kamer dat arbeidsmigranten overlast veroorzaken.

Volgens Aartsen is het bittere noodzaak actie te ondernemen. "We zien in te veel gevallen dat het fout gaat. Arbeidsmigranten belanden op straat, raken verslaafd, raken dakloos." Hoe groot de groep overlastgevende arbeidsmigranten precies is, is volgens het VVD-Kamerlid lastig te zeggen. Maar vaststaat dat er vorig jaar zo'n 800.000 arbeidsmigranten in Nederland werkten. "Wij vinden dat er een actief terugkeerbeleid moet komen van arbeidsmigranten."
VVD wil overlastgevende arbeidsmigranten 'terugkeerpremie' geven om te vertrekken - EenVandaag

Je zou ook maar eens iemand met ervaring op je slechtlopende ministerie in dienst nemen.
https://www.ad.nl/politiek/minister-faber-weigert-met-voormalig-inval-woordvoerder-van-burgemeester-halsema-te-werken~a26bb1f6/
Fabers blokkade is opmerkelijk, omdat in politiek Den Haag ministers niet hun eigen woordvoerders kiezen. Deze ambtenaren zijn in dienst van het ministerie, doen niet aan partijpolitiek en werken doorgaans voor bewindspersonen van verschillende partijen. Deze interim-woordvoerder werkte op verschillende ministeries. Ze voerde het woord voor onder andere VVD-ministers Dennis Wiersma, Mariëlle Paul, Tamara van Ark en Edith Schippers. Eerder werkte ze ook voor D66-bewindslieden Wouter Koolmees, Ingrid van Engelshoven en Gunay Uslu, ChristenUnie-minister Carola Schouten, PvdA’er Jet Bussemaker en CDA’er Ab Klink.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

18-11-2024 om 14:20 Topicstarter

https://www.nu.nl/buitenland/6335857/duitsland-zag-sinds-strengere-controles-394-illegale-oversteken-vanuit-nederland.html

...
Bij de grens met Nederland werden ook achttien mensensmokkelaars aangehouden en 118 arrestatiebevelen uitgevoerd.
...

Mooi! 

Ik ben benieuwd hoeveel Nederland er straks tegen gaat houden, met 480 grensovergangen, een marechaussee die al overloopt en geen extra personeel erbij. 

https://www.google.com/amp/s/eenvandaag.avrotros.nl/amp/vakbond-voor-marechaussees-noemt-aangekondigde-grenscontroles-niet-realistisch-op-dit-moment-niet-te-doen/

Asielzoekers (het onderwerp van dit topic) in aantal verminderen zal het in ieder geval niet doen, want mensen die asiel aanvragen mogen en kunnen helemaal niet geweerd worden bij de grens. Wat betreft asiel is het dus louter symboolpolitiek.

Nicole123 schreef op 18-11-2024 om 15:27:

Mooi!

Ik ben benieuwd hoeveel Nederland er straks tegen gaat houden, met 480 grensovergangen, een marechaussee die al overloopt en geen extra personeel erbij.

https://www.google.com/amp/s/eenvandaag.avrotros.nl/amp/vakbond-voor-marechaussees-noemt-aangekondigde-grenscontroles-niet-realistisch-op-dit-moment-niet-te-doen/

Asielzoekers (het onderwerp van dit topic) in aantal verminderen zal het in ieder geval niet doen, want mensen die asiel aanvragen mogen en kunnen helemaal niet geweerd worden bij de grens. Wat betreft asiel is het dus louter symboolpolitiek.

het is sowieso symboolpolitiek.

ik woon in een grensdorp. in mijn buurt zijn 2 grensovergangen die denk ik bij die 480 van jou horen, maar daarnaast zijn er minimaal 7 in mijn kleine dorp die daar niet tussen staan. dat zijn fietspaden, geasfalteerde landwegen en ander "klein spul". de grens is hier totaal onzichtbaar zolang je niet naar de paaltjes langs de weg kijkt, want die zien er anders uit.

en dan heb ik het over in totaal 3 tot 5km grens denk ik? 

https://www.volkskrant.nl/binnenland/asielzoeker-smacht-naar-bsn-ik-wil-naar-school-en-werken~b70d3696/
Gelukkig wordt er werk gemaakt om de achterstand van inschrijving in de  burgerlijke stand in te halen. Zonder BSN kun je in Nederland niets, niet werken, geen opleiding volgen, geen zorgverzekering afsluiten.

Mahran werd eerst in een ziekenhuis in Damascus geholpen, vluchtte daarna het land uit en kwam in augustus 2023 aan in Nederland. In juli dit jaar kreeg hij een verblijfsvergunning, maar door grote achterstanden bij het inschrijven van statushouders en asielzoekers in het bevolkingsregister had hij nog steeds geen burgerservicenummer.

Tot vandaag. ‘Ik ben heel blij dat ik eindelijk mijn bsn heb’, glundert Mahran, die als statushouder verblijft in de asielopvang op een schip in Rotterdam. Want een bsn is niet alleen nodig voor een zorgverzekering, maar ook voor werk, studie, vervolghuisvesting of het aanvragen van een bankrekening. ‘Ik hoop nu ook zo snel mogelijk een woning te krijgen, zodat ik mijn leven weer kan oppakken’, zegt de Syriër.

Ik zocht een krantenbericht over hetzelfde onderwerp als in onderstaande link, maar ik kan het digitale bericht nog niet vinden. Er staat een grote foto bij met allemaal mannen. Blijven alle vrouwen hulpeloos achter in het land waar deze mannen vandaan komen?

https://www.telegraaf.nl/nieuws/966891024/miljoenen-aan-eu-reclame-tegen-migratie-heeft-amper-effect-7-op-de-10-gambianen-wil-naar-europa

Spanje wil meer migranten toelaten, als er meer migranten legaal werken zorgt dat voor meer economische groei meent de regering. 
Bovendien komt zo een deel van de informele economie aan de oppervlakte.
Het voordeel daarvan is dat meer werknemers belasting gaan betalen en zo een bijdrage leveren aan de Spaanse verzorgingsstaat.
Afgewezen asielzoekers die een half jaar in de illegaliteit hebben geleefd, kunnen alsnog in aanmerking komen voor een verblijfsvergunning. Het gaat om een omvangrijke groep. 

Nog meer nieuwe regels worden uitvoerig besproken in het artikel, oftewel Volkskrantsgewijs teveel om hier te plaatsen. Ik ben benieuwd wat deze omslag, Spanje gaat opleveren.

Spanje gaat tegen Europese trend in en versoepelt regels voor migranten
Spanje versoepelt, geheel tegen de internationale trend in, de regels voor migranten. Volgens de Spaanse regering is er een grote behoefte aan buitenlandse werknemers, bijvoorbeeld in de landbouw, de zorg of de horeca.
De nieuwe regels werden dinsdag aangenomen door de ministerraad en gaan over zes maanden in. Het gaat om een heel pakket, dat vooral ten goede komt aan mensen die nu illegaal in Spanje verblijven: zij kunnen straks gemakkelijker een verblijfsvergunning krijgen.
Spanje gaat tegen Europese trend in en versoepelt regels voor migranten | de Volkskrant

Fleurtje_5 schreef op 19-11-2024 om 09:03:

Ik zocht een krantenbericht over hetzelfde onderwerp als in onderstaande link, maar ik kan het digitale bericht nog niet vinden. Er staat een grote foto bij met allemaal mannen. Blijven alle vrouwen hulpeloos achter in het land waar deze mannen vandaan komen?

https://www.telegraaf.nl/nieuws/966891024/miljoenen-aan-eu-reclame-tegen-migratie-heeft-amper-effect-7-op-de-10-gambianen-wil-naar-europa

Daglichtlamp, NEE die spreidingswet hebben we NEVER NOOIT nodig. Juist niet. Dit is puur chantage. En chantage is strafbaar. 

Bekijk bovenstaand artikel met de titel:

Miljoenen aan EU-reclame tegen migratie heeft amper effect: ’7 op de 10 Gambianen wil naar Europa’

Stel je voor dat we 7 op de 10 Gambianen (naast die andere bevolkingsgroepen) gaan verspreiden in dit piepkleine stipje op de landkaart.

Daglichtlamp schreef op 24-11-2024 om 08:56:

En daarom hebben we dus de spreidingswet nodig:
https://nos.nl/artikel/2545726-kosten-noodnachtopvang-asielzoekers-lopen-in-miljoenen

Dit is een soort chantage. Zo van 'als wij niet onze zin krijgen en niet toch dat piepkleine landje kunnen volstouwen dan kost het jullie 7000 euro per nacht'. En wie beslist dat?

Dat meldt persbureau ANP op basis van een analyse van gegevens van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA).
Een locatie zoals die in Beilen kost volgens het COA 7000 euro per nacht als er niemand slaapt.

Diegene in Brussel die dit beslissen én het COA kunnen voor mij de bomen in. Want wat kost het als gewone burgers buiten moeten slapen omdat ze door armoede óf woningtekorten dakloos zijn geworden?Of tellen gewone burgers niet mee? Hoeveel geld word er asielopvang aan verdiend vraag ik me af.

https://nos.nl/artikel/2514194-na-jaren-van-daling-nu-meer-daklozen-staatssecretaris-noemt-trend-zorgelijk 26 maart 2024

Het aantal daklozen in Nederland is vorig jaar gestegen, blijkt uit cijfers van het CBS. Begin vorig jaar waren naar schatting 30.600 mensen tussen de 18 en 65 jaar dakloos. Het jaar daarvoor ging het nog om zo'n 26.600 mensen.

Het eigenlijke aantal daklozen burgers in Nederland is hoger omdat de telling pas bij 18 jaar begint en stopt bij de leeftijd van 65 jaar.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

24-11-2024 om 12:08 Topicstarter

https://www.rtvnoord.nl/politiek/1239785/noodnachtopvang-zorgt-voor-flink-meer-werkdruk-bij-aanmeldcentrum-ter-apel-mensen-zitten-in-een-overlevingsstand

...
Volgens Lambeck wordt er over grenzen van zowel asielzoekers als medewerkers gegaan. De toegenomen werkdruk en zijn onvrede over de gang van zaken waren voor Lambecks voorganger Johann Velkers reden om zijn baan als interim-regiomanager op te zeggen. 'Dat halfjaar Ter Apel is me niet in de koude kleren gaan zitten.' De verplaatsingen naar de nachtlocatie zorgden vooral voor extra werkdruk en brachten geen oplossing voor het opvangprobleem. 'Het was absurd. Je sleepte de hele dag met mensen heen en weer en dat is een heel ingewikkelde logistieke puzzel.'De medewerkers zitten volgens hem 'in een overlevingsstand'.
...

Probeer je nu de asielzoekers de schuld te geven van de belabberde manier waarop wij hier hun opvang geregeld hebben? Net alsof zij daar inspraak in gehad hebben? Dat lijkt me pas absurd, al zal ik daar geen hoofdletters voor gebruiken. Ik denk niet dat dat helpt.
Ik hoop gewoon op een verstandige eerste Kamer die beseft dat we pas zonder de spreidingswet kunnen als de instroom afgenomen is, in plaats van dat andersom regelen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.