Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.


Buiten het feit dat het misschien wel overkomt als een asielzoekers-bash topic is dit ook letterlijk de discussie volgens de OP. 

En ik ben helemaal niet tegen mensen opvangen die uit oorlogsgebieden komen. Verre van. Ik ben tegen de hoeveelheid mensen die hierheen willen komen voor een beter bestaan wat op een gegeven moment gewoon niet meer haalbaar is.

In veel landen om ons heen wil een heel groot deel van de bevolking dat er iets gedaan wordt aan migratie. En er wordt door de politiek steeds geschermd met "ja kan niet want Europese regels en verdragen en afspraken... " dan denk ik dat het tijd wordt om die afspraken en verdragen op Europees niveau eens te gaan herzien. Die staan namelijk niet in steen gehouwen. 

En wanneer je de migratie aan alle kanten kunt beperken (dus zowel asiel als arbeidsmigranten en studiemigranten) en je maakt daar duidelijke nieuwe afspraken over met andere landen dan ben je al een heel eind. En dan zal de publieke opinie over vluchtelingen ook veranderen.

Miraval schreef op 12-08-2024 om 14:31:

Buiten het feit dat het misschien wel overkomt als een asielzoekers-bash topic is dit ook letterlijk de discussie volgens de OP.

De OP vind ik dan ook opruiend en stigmatiserend. Het nodigt inderdaad uit tot asielzoekers bashen. De vraag is of je daar dan als meeschrijvers in mee moet gaan of een weerwoord tegen moet bieden. Als er een anti-vrouw of homo-bash topic wordt geopend dan ga je er toch ook niet in mee omdat de TO dat zo graag wil?

Zoals jij schrijft is het wel menselijk en genuanceerd. Jouw post laat zien dat je ook op een normale manier kritisch kunt discussiëren over migratie, zonder die aaneenschakeling van negatieve berichten om een groep mensen maar als criminele parasieten af te schilderen.

Als het je vooral om het 'te vol' gaat dan is zo focussen op veiligelanders als hier gedaan wordt trouwens helemaal niet zinvol. Dat betreft namelijk maar 0,55% van alle migranten. Zelfs als je die allemaal bij de grens al zou weren dan heb je nog meer dan 99% van de migratie over. Je op arbeidsmigratie richten is dan veel zinvoller.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

12-08-2024 om 15:27 Topicstarter

De OP basht niet, maar geeft aan dat de grenzen bereikt zijn m.b.t. de criminaliteit.

Mijn vraag in de OP was kort en krachtig. Wat gaat het demissionaire kabinet hieraan doen?

Ik verwacht dat de gemeente in september weer naar de rechter moet stappen omdat het COA al 14 JAAR  de  kont afveegt met de afspraken.

En geloof me, mensen die zich als mens gedragen hebben niets te vrezen van de lokale bevolking.

Miraval schreef op 12-08-2024 om 14:31:

En wanneer je de migratie aan alle kanten kunt beperken (dus zowel asiel als arbeidsmigranten en studiemigranten) en je maakt daar duidelijke nieuwe afspraken over met andere landen dan ben je al een heel eind. En dan zal de publieke opinie over vluchtelingen ook veranderen.

Volgens mij moet je voor het inperken van arbeidsmigranten met Nederlandse bedrijven in gesprek gaan. Dat zal niet makkelijk worden want voor zover ik het mag geloven kunnen we niet zonder ze. Als alle arbeidsmigranten het land uit zijn hebben we 800.000 minder inwoners, dat schiet wel op.

Op Europees of nog breder niveau afspraken herzien kan ja. Of er kan gezamenlijk nieuw beleid gevormd worden. Meer opvang in de regio bijv, al wordt het overgrote deel van de vluchtelingen al in de regio opgevangen, dus over het woord 'nieuw' valt te twisten. Deze dingen zullen wel een zeer lange adem nodig hebben. Als ze al slagen. Want zie maar eens op een lijn te komen met een land als Hongarije dat alles op andere landen wil afschuiven, zie grenzen maar eens dicht te houden (bij het VK lukt het niet), zie maar eens afspraken te maken met landen als Marokko, Tunesië, Syrië en Somalië)

Tot die tijd moet er gewoon wat gedaan worden aan de problemen in Ter Apel, moeten die problemen niet expres versterkt worden door spreiding van asielzoekers naar kleinschaliger centra te blokkeren en is het zaak om op een menselijke manier met mensen om te gaan, in plaats van ze uit te kotsen en te stigmatiseren. Daarvoor zou je naar mijn mening niet moeten wachten op andere internationale afspraken en dan hopen dat dan spontaan de publieke opinie verandert.

Beterhier schreef op 12-08-2024 om 15:32:

[..]

Volgens mij moet je voor het inperken van arbeidsmigranten met Nederlandse bedrijven in gesprek gaan. Dat zal niet makkelijk worden want voor zover ik het mag geloven kunnen we niet zonder ze. Als alle arbeidsmigranten het land uit zijn hebben we 800.000 minder inwoners, dat schiet wel op.

Nou ja die bedrijven hebben die arbeiders ook nodig maar je moet denk ik op Europees niveau afspraken maken dat je met werkvergunningen gaat werken. En zodra het "werk" gedaan is de arbeiders weer terug naar land van herkomst gaan. Dat is nu lastig gezien de vrije vestiging binnen EU landen. Wat mij betreft mag daar dus iets aan gedaan worden.

Miraval schreef op 12-08-2024 om 15:39:

[..]

Nou ja die bedrijven hebben die arbeiders ook nodig maar je moet denk ik op Europees niveau afspraken maken dat je met werkvergunningen gaat werken. En zodra het "werk" gedaan is de arbeiders weer terug naar land van herkomst gaan. Dat is nu lastig gezien de vrije vestiging binnen EU landen. Wat mij betreft mag daar dus iets aan gedaan worden.

Hebben bedrijven die arbeiders nodig of de Nederlandse bevolking die ze via bedrijven nodig heeft? Ik heb geen cijfers maar het is vast niet alleen werk dat op een bepaald moment klaar is. Maar goed, ik denk dat we dus linksom of rechtsom ergens in "welvaart" inleveren als we ze wegsturen. Het is niet daar ik daar op tegen ben want ik vind het wel een vreemd principe maar het heeft waarschijnlijk twee kanten.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

12-08-2024 om 15:50 Topicstarter

Waarom brengen die slachterijen het werk niet naar de mensen, i.p.v. de mensen naar het werk?

Waarschijnlijk krijgen ze zelfs Europese subsidie als ze een bedrijf opzetten in Bulgarije of Polen.

Poezenmeisje schreef op 12-08-2024 om 15:27:

De OP basht niet, maar geeft aan dat de grenzen bereikt zijn m.b.t. de criminaliteit.

Mijn vraag in de OP was kort en krachtig. Wat gaat het demissionaire kabinet hieraan doen?

Ik verwacht dat de gemeente in september weer naar de rechter moet stappen omdat het COA al 14 JAAR de kont afveegt met de afspraken.

En geloof me, mensen die zich als mens gedragen hebben niets te vrezen van de lokale bevolking.

De OP basht wel degelijk want suggereert dat asielzoekers massaal crimineel zijn. Terwijl uit de door mij hier gedeelte cijfers blijkt dat asielzoekers minder crimineel zijn dan anderen van dezelfde leeftijd en inkomensgroep. Zet 2500 oerhollandse mensen van dezelfde leeftijd, inkomensniveau en toegestane bezigheden bij elkaar op een te kleine oppervlakte met weinig toezicht en je hebt dus minstens zoveel overlast. Denk aan een studentenhuis met veel drank, gore keukens en bangalijsten en dat keer 200.

Wat het kabinet eraan kan doen is kleinschaliger AZCs promoten, maar het doet het tegendeel. En het COA wordt in een compleet onmogelijke positie gebracht. Zij moeten de asielzoekers verplicht opvangen maar krijgt niet de middelen daarvoor in locaties en bemensing. Moet het COA asielzoekers weg toveren dan? Hoe zou jij het als directeur van het COA aanpakken als je een locatie voor 2000 mensen hebt, andere locaties krijg je niet of worden zelfs gesloten en persoon 2300 staat op de stoep? Lekker makkelijk om het COA de schuld te geven. Petje af voor de mensen die daar nog met hart en ziel hun werk doen, in plaats van de zijlijn te gillen dat ze het beter weten, met onrealistische oplossingen.

Poezenmeisje schreef op 12-08-2024 om 15:50:

Waarom brengen die slachterijen het werk niet naar de mensen, i.p.v. de mensen naar het werk?

Waarschijnlijk krijgen ze zelfs Europese subsidie als ze een bedrijf opzetten in Bulgarije of Polen.

Levende dieren van Nederland naar Bulgarije rijden? Het wordt waarschijnlijk al gedaan maar dan is het beter om alles daar te houden en het vlees uit Bulgarije te kopen.

Beterhier schreef op 12-08-2024 om 15:49:

[..]

Hebben bedrijven die arbeiders nodig of de Nederlandse bevolking die ze via bedrijven nodig heeft? Ik heb geen cijfers maar het is vast niet alleen werk dat op een bepaald moment klaar is. Maar goed, ik denk dat we dus linksom of rechtsom ergens in "welvaart" inleveren als we ze wegsturen. Het is niet daar ik daar op tegen ben want ik vind het wel een vreemd principe maar het heeft waarschijnlijk twee kanten.

Dat eerste vooral. Lang niet alle bedrijven die draaien op arbeidsmigranten zijn zo vreselijk nodig in de mate waarin we ze hebben. De cijfers:

- in de agrarische sector is de meerderheid van de werknemers arbeidsmigrant (60-80%, net hoe je de sector definieert)

- van de productie van deze sector is 85% voor export, dit levert zo'n 7% van ons BBP op, dus geen grote bijdrage aan de economie

- de sector neemt ook nog de helft van de oppervlakte van heel Nederland in

Het kan hoor, dat we de keuze maken dat we die bedrijven hier graag allemaal willen houden en subsidies blijven toestoppen omdat zulk arbeidsintensief werk eigenlijk niet meer zo bij onze economie past. Maar voor het idyllische Boer-zoekt-vrouw plaatje van 'het is zo sneu als een boer niet meer zou kunnen boeren of zijn boerderij zou moeten verkassen' en de vinger in de pap van de agro-industrie betalen we wat migratie (en milieu) betreft een hoge prijs. Aan de ene kant 'het wordt veel te vol in Nederland, weg met die migranten!' roepen en aan de andere kant op dit vlak niks willen doen vind ik onbegrijpelijk.


Nicole123 schreef op 12-08-2024 om 15:52:

[..]

Moet het COA asielzoekers weg toveren dan?

Die gedachte kwam ook in mij op. Ze staan met de rug tegen de muur lijkt me.

Beterhier schreef op 12-08-2024 om 16:03:

[..]

Levende dieren van Nederland naar Bulgarije rijden? Het wordt waarschijnlijk al gedaan maar dan is het beter om alles daar te houden en het vlees uit Bulgarije te kopen.

Nee, die dieren moet je dan natuurlijk ook daar houden. In Nederland wonen 4 miljoen runderen, 12 miljoen varkens en meer dan 100 miljoen kippen. Waarom houden we al die beesten hier, waarvan 85% voor export, als het hier al zo vol is? Waarom is het kleine volle Nederland de grootste vleesexporteur van heel Europa?

En je hoeft dus niet eens vlees uit Bulgarije te kopen, je zou zelfs met 85% kunnen inkrimpen en dan nog gewoon je eigen Nederlandse vlees eten.  

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021/25/nederland-grootste-vleesexporteur-van-de-eu#:~:text=Van%20de%20totale%20vleesexport%20van,al%20decennia%20een%20grote%20vleesexporteur.

Nicole123 schreef op 12-08-2024 om 16:04:

[..]

Dat eerste vooral. Lang niet alle bedrijven die draaien op arbeidsmigranten zijn zo vreselijk nodig in de mate waarin we ze hebben. De cijfers:

- in de agrarische sector is de meerderheid van de werknemers arbeidsmigrant (60-80%, net hoe je de sector definieert)

- van de productie van deze sector is 85% voor export, dit levert zo'n 7% van ons BBP op, dus geen grote bijdrage aan de economie

- de sector neemt ook nog de helft van de oppervlakte van heel Nederland in

Het kan hoor, dat we de keuze maken dat we die bedrijven hier graag allemaal willen houden en subsidies blijven toestoppen omdat zulk arbeidsintensief werk eigenlijk niet meer zo bij onze economie past. Maar voor het idyllische Boer-zoekt-vrouw plaatje van 'het is zo sneu als een boer niet meer zou kunnen boeren of zijn boerderij zou moeten verkassen' en de vinger in de pap van de agro-industrie betalen we wat migratie (en milieu) betreft een hoge prijs. Aan de ene kant 'het wordt veel te vol in Nederland, weg met die migranten!' roepen en aan de andere kant op dit vlak niks willen doen vind ik onbegrijpelijk.

Heldere cijfers maar ik ga niet zeggen dat 7% geen grote bijdrage is want we moeten het wel opvangen toch? Het stikstof en ruimte probleem zijn ook grote issues maar dat is een andere discussie.

Mee eens. Ik wist niet wat ik las met 800.000 arbeidsmigranten. Hoewel ik er wel eens aantal keren ben geweest (tbv huisvesting) zie ik ze niet terug in het dagelijks leven.

Je kunt ook beredeneren waarom landen als Hongarije, Polen, Bulgarije niet zelf op het idee komen om hetzelfde werk wat hier gedaan wordt in eigen land te gaan doen. Dan concurreert het zich vanzelf weg.

En dan kom je dus uit op lonen. Want Bulgaren, Roemenen en Polen verdienen in Nederland nog altijd meer dan in hun eigen land. Dus het werk verplaatsen naar die landen heeft weinig zin want die mensen willen daar niet werken maar hierheen komen omdat ze meer verdienen en recht hebben op uitkeringen en KOT en kinderbijslag eenmaal hier ingeschreven. 

De wil is er gewoon niet.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.