Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Daglichtlamp
07-07-2024 om 14:48
Mick87 schreef op 07-07-2024 om 14:46:
[..]
Vind ik niet. Ik maak me zorgen om het welzijn van ALLE mensen die leven in dit land vanwege de problemen die jij beschrijft. Ik maak me dus ook zorgen of we asielzoekers wel voldoende kunnen bieden. Ik vrees van niet en dat dat veel gevolgen zal hebben. Net zoals het voor iedereen gevolgen heeft voor iedereen die reeds in dit land leeft. En de groep nieuwkomers in dit land is vaak extra kwetsbaar.
Ik zie in hen niet de oorzaak. Vergrijzing, hoge aantal scheidingen én iedereen die tegenwoordig maar parttime wil werken zie ik wel als oorzaak.
Tja ik denk dat de meeste asielzoekers zelfs als zaken hier niet zo goed geregeld zijn in ons opzicht, alsnog vinden dat het hier veel beter geregeld is dan in het land van herkomst. Dus dat vind ik eigenlijk een gekke redenatie.
Luchtpost
07-07-2024 om 14:51
Daglichtlamp schreef op 07-07-2024 om 14:29:
[..]
Niet Nederlandse herkomst is wat anders dan niet Nederlands.
Toch hoor ik weinig het woord "wij" als men alle inwoners bedoelt. Het is altijd "jullie".
Het hebben van de NL nationaliteit zegt niet dat mensen van de vierde generatie zich Nederlands voelen.
Zoals zij zich consequent bijv. Turks noemen, hoor ik de kinderen mijn in de jaren '50 geëmigreerde familie (gewoon de generatie van mijn oom/tante) uit Canada en Nieuw Zeeland nooit spreken over dat zij Nederlanders zouden zijn. Die zeggen hooguit dat hun (groot)ouders oorspronkelijk uit NL kwamen. Die hebben ook geen twee paspoorten en zullen zich al helemaal niets aantrekken van Nederlandse politici die bepalen hoe hun stemgedrag in Canada of Nieuw Zeeland moet zijn.
Mick87
07-07-2024 om 14:52
Daglichtlamp schreef op 07-07-2024 om 14:48:
[..]
Tja ik denk dat de meeste asielzoekers zelfs als zaken hier niet zo goed geregeld zijn in ons opzicht, alsnog vinden dat het hier veel beter geregeld is dan in het land van herkomst. Dus dat vind ik eigenlijk een gekke redenatie.
Een deel van hen heeft trauma's waar zij mee geholpen moeten worden. Maar de wachtlijsten hier bij de GGZ zijn lang. Daar maak ik me zorgen om. Het is in hun belang dat ze daarin passend en op tijd begeleid worden zodat ze op den duur goed mee kunnen draaien in de samenleving.
Poezenmeisje
07-07-2024 om 15:29
Heeft de GGZ zoveel mensen in dienst die voldoende Somalisch, Arabisch, Tigrinya, Frans, Engels of één van de vele Soedanese talen spreken om al deze mensen van dienst te kunnen zijn?
Daglichtlamp
07-07-2024 om 16:01
Poezenmeisje schreef op 07-07-2024 om 15:29:
Heeft de GGZ zoveel mensen in dienst die voldoende Somalisch, Arabisch, Tigrinya, Frans, Engels of één van de vele Soedanese talen spreken om al deze mensen van dienst te kunnen zijn?
Zijn die er dan wel in de landen waar ze vandaan komen? Is daar überhaupt GGZ georganiseerd? Kan er een functionerende GGZ zijn als er oorlog is? Kun je naar de GGZ als je te vrezen hebt voor persoonlijke vervolging?
Laten we mensen hier zo snel mogelijk onderdompelen in de Nederlandse taal. Dat is op elk vlak goed voor de integratie.
Gebruikersnaaminvullen
07-07-2024 om 16:17
Daglichtlamp schreef op 07-07-2024 om 16:01:
[..]
Zijn die er dan wel in de landen waar ze vandaan komen? Is daar überhaupt GGZ georganiseerd? Kan er een functionerende GGZ zijn als er oorlog is? Kun je naar de GGZ als je te vrezen hebt voor persoonlijke vervolging?
Laten we mensen hier zo snel mogelijk onderdompelen in de Nederlandse taal. Dat is op elk vlak goed voor de integratie.
Haal dan de vrijwilligheid eraf. En de 24 uur verhogen van de taallessen die ze kunnen volgen. Inburgeren moet binnen 3 jaar, maak dat ook korter.
Daglichtlamp
07-07-2024 om 16:19
Gebruikersnaaminvullen schreef op 07-07-2024 om 16:17:
[..]
Haal dan de vrijwilligheid eraf. En de 24 uur verhogen van de taallessen die ze kunnen volgen. Inburgeren moet binnen 3 jaar, maak dat ook korter.
De taal leren is al verplicht, alleen nu pas vanaf het moment dat je een status hebt. Helaas kan dat jaren duren. Helemaal met je eens dat we daar meteen mee moeten beginnen. (en in principe de procedure van een kansloze asielzoeker binnen een paar dagen zouden moeten afhandelen, dat zou ook druk op de AZC's schelen).
Gebruikersnaaminvullen
07-07-2024 om 16:24
Daglichtlamp schreef op 07-07-2024 om 16:19:
[..]
De taal leren is al verplicht, alleen nu pas vanaf het moment dat je een status hebt. Helaas kan dat jaren duren. Helemaal met je eens dat we daar meteen mee moeten beginnen. (en in principe de procedure van een kansloze asielzoeker binnen een paar dagen zouden moeten afhandelen, dat zou ook druk op de AZC's schelen).
Er is ook een voorinburgeringstraject die men, vrijwillig, kan volgen. Ik denk dat de vrijblijvendheid van de taallessen wegnemen en de officiële inburgering verkorten naar 2 jaar, veel meer zoden aan de dijk zet. Dan gaan ze wellicht taallessen volgen (24 uur) en vervolgens het voortraject in. Dan gaat het "echte" inburgeren ook veel sneller.
Daglichtlamp
07-07-2024 om 16:27
Gebruikersnaaminvullen schreef op 07-07-2024 om 16:24:
[..]
Er is ook een voorinburgeringstraject die men, vrijwillig, kan volgen. Ik denk dat de vrijblijvendheid van de taallessen wegnemen en de officiële inburgering verkorten naar 2 jaar, veel meer zoden aan de dijk zet. Dan gaan ze wellicht taallessen volgen (24 uur) en vervolgens het voortraject in. Dan gaat het "echte" inburgeren ook veel sneller.
https://www.coa.nl/nl/programma-voorbereiding-op-inburgering Nee ook dat is alleen voor statushouders. Maar met je eens dat je dat verplicht zou kunnen maken. Per slot van rekening is inburgering ook verplicht zodra er woonruimte buiten het AZC is.
Gebruikersnaaminvullen
07-07-2024 om 16:32
Uiteraard gaat het over mensen die een grote kans maken om te mogen blijven of al mogen blijven. Maar ook meer dan 24 uur taallessen geven aan die mensen.
Luchtpost
07-07-2024 om 16:32
Mick87 schreef op 07-07-2024 om 14:46:
[..]
Vind ik niet. Ik maak me zorgen om het welzijn van ALLE mensen die leven in dit land vanwege de problemen die jij beschrijft. Ik maak me dus ook zorgen of we asielzoekers wel voldoende kunnen bieden. Ik vrees van niet en dat dat veel gevolgen zal hebben. Net zoals het voor iedereen gevolgen heeft voor iedereen die reeds in dit land leeft. En de groep nieuwkomers in dit land is vaak extra kwetsbaar.
Ik zie in hen niet de oorzaak. Vergrijzing, hoge aantal scheidingen én iedereen die tegenwoordig maar parttime wil werken zie ik wel als oorzaak.
Welnee. Maar het probleem wordt nog veel groter. Daglicht plaatse een linkje met het verheugende nieuws “minder immigranten in 2023”. Nu zal ik niet alle cijfers gaan noemen, maar als je alleen kijkt naar immigranten (man en vrouw samen) van 40-plus in 2000 en in 2023:
2000
Totaal 40+ - 7.605
Tot.arbeid – 1.025
Tot.gezin – 2.185
Tot asiel – 3.760
Tot studie – 215
Overig motief – 420
2023
Totaal 40+ - 18.815 + 12.845 tijdelijke bescherming (Oekraïne) = 31.655
Tot.arbeid – 5.205
Tot.gezin – 6.620
Tot asiel – 5.740
Tot studie – 470
Overig motief – 780
De rubrieken worden nog nader onderverdeeld. Zo is bij Gezin een uitsplitsing naar Gezinsvorming (van 40+ ??), Gezinshereniging (vooral 40+ vrouwen/moeders die naar NL komen), Mee met arbeid, Mee met studie, en Gezin overig. Arbeid is onderverdeeld in kennismigranten en overig.
Voor 40-plussers die de NL taal niet spreken (zie ook landen als Albanië, Hongarije, Polen, Roemenië, e.d.) is het motief arbeid niet erg realistisch – tenzij kennismigranten. Die komen vooral vanwege het vooruitzicht van een fijne 'vroege' oude dag.
Gezinsvorming is ook een 40-plusser ook niet erg realistisch. Al heb ik in mijn werk wel gezien dat een man zijn vierde vrouw (nog net vóór haar 40e verjaardag) naar NL haalde en zij snel zwanger werd… zijn vorige 3 gezinnen komen volledig voor rekening van de gemeente. Meneer zelf heeft een arbeidsongeschiktheidsuitkering.
Als je kijkt naar de huidige enorme aantallen, ook jongere, immigranten en je bedenkt dat die allemaal een moeder/vader/familielid hebben die ook best wel naar NL willen komen t.z.t. (nu, of als zij oud en behoeftig worden) dan kan je op je vingers natellen hoe onhoudbaar dit zal worden in de toekomst.
Het gaat dan namelijk niet meer alleen om die verwarde Syriër, maar al die gezonde moeders/vaders die naar NL komen spreken ook de taal niet en hebben óók allemaal een tolk nodig. Om maar 1 klein detail te noemen buiten huis, inkomen, zorg, toeslagen, etc.
Als je met "leefbaar voor ALLE mensen" ook de inwoners van NL herkomst bedoelt, dan zal het in elk geval betekenen dat we het met zijn allen een heel stuk armer en 'slechter' zullen gaan hebben.
Afijn, in dat linkje kan je alle opzoeken: per land, naar m/v, naar leeftijdscategorie, naar migratiemotief, van alle jaren 1999 tot en met 2023. En tevens: de sociaaleconomische positie die men heeft na 1 t/m 24 jaar later (werk, uitkering, zonder inkomen, niet meer in NL)
https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/84809NED/table
Immigranten niet EU/EFTA; migratiemotief, sociaaleconomische categorie |
Luchtpost
07-07-2024 om 17:06
Gebruikersnaaminvullen schreef op 07-07-2024 om 16:32:
Uiteraard gaat het over mensen die een grote kans maken om te mogen blijven of al mogen blijven. Maar ook meer dan 24 uur taallessen geven aan die mensen.
Het is waarschijnlijk pas effectief als je vertelt waar men terecht kan voor taallessen en wanneer je vervolgens pas over gaat tot de volgende stap in de procedure wanneer die stap (tot een bepaald minimum niveau) met succes is afgerond. Mensen komen niet toevallig in NL aangewaaid, dat is een bewuste keuze. Dan moeten zij er ook iets voor willen doen om te mogen blijven. Dat dwingt waarschijnlijk méér respect af dan het zeer kostbare en 'mislukte' oeverloze pappen en nathouden wat men nu doet. Sancties zijn toch niet mogelijk, dus het is allemaal een beetje voor de bühne-gedoe.
De overheid kan in haar drang om alles in regels en wetten vast te leggen, wel willen dat iedereen programma X of Y volgt, maar in de praktijk blijkt zo'n programma vaak helemaal niet haalbaar, bijvoorbeeld omdat de doelgroep analfabeet is en ook elders amper scholing heeft gehad. Maar als een nuchtere en praktisch ingestelde medewerker dan een aangepast programma voor die groep maakt, is leiden in last "want taakstellende afspraken en zo".
Daglichtlamp
07-07-2024 om 17:13
Luchtpost schreef op 07-07-2024 om 16:32:
[..]
Voor 40-plussers die de NL taal niet spreken (zie ook landen als Albanië, Hongarije, Polen, Roemenië, e.d.) is het motief arbeid niet erg realistisch – tenzij kennismigranten.
Wie denk je dat hier het zware werk doen in slachthuizen, op boerderijen, in distriubutiecentra, wie hier de nieuwe gasleidingen aanleggen, de glasvezel, de zonnepanelen op de daken leggen etc etc.
In mijn ervaring zijn dat veelal mensen die geen Nederlands spreken. Overigens als je hier komt vanuit een ander EU-land en niet werkt heb je wellicht na verloop van tijd wel recht op een een bijstandsuitkering, maar mag als je die aanvraagt vervolgens ook je verblijfsrecht ingetrokken worden.
Daglichtlamp
07-07-2024 om 17:18
Luchtpost schreef op 07-07-2024 om 17:06:
[..]
Het is waarschijnlijk pas effectief als je vertelt waar men terecht kan voor taallessen en wanneer je vervolgens pas over gaat tot de volgende stap in de procedure wanneer die stap (tot een bepaald minimum niveau) met succes is afgerond. Mensen komen niet toevallig in NL aangewaaid, dat is een bewuste keuze. Dan moeten zij er ook iets voor willen doen om te mogen blijven. Dat dwingt waarschijnlijk méér respect af dan het zeer kostbare en 'mislukte' oeverloze pappen en nathouden wat men nu doet. Sancties zijn toch niet mogelijk, dus het is allemaal een beetje voor de bühne-gedoe.
De overheid kan in haar drang om alles in regels en wetten vast te leggen, wel willen dat iedereen programma X of Y volgt, maar in de praktijk blijkt zo'n programma vaak helemaal niet haalbaar, bijvoorbeeld omdat de doelgroep analfabeet is en ook elders amper scholing heeft gehad. Maar als een nuchtere en praktisch ingestelde medewerker dan een aangepast programma voor die groep maakt, is leiden in last "want taakstellende afspraken en zo".
Dit programma ter voorbereiding op inburgering wordt aangeboden op het AZC. Overigens in inburgering al lang niet meer vrijwillig en vrijblijvend. Het is gewoon verplicht met verplichte examens en inburgeringsdossiers.
Zilver_gray
07-07-2024 om 17:38
Daglichtlamp schreef op 07-07-2024 om 17:18:
[..]
Dit programma ter voorbereiding op inburgering wordt aangeboden op het AZC. Overigens in inburgering al lang niet meer vrijwillig en vrijblijvend. Het is gewoon verplicht met verplichte examens en inburgeringsdossiers.
Ik dacht ook dat dit voor iedereen gold, maar er zijn uitzonderingen.