Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Het zal ook wel komen door de vakantieperiode. Maar schrik wel van wachttijd voor zorg. Tandarts: over twee maanden plek. Fysio viel ook niet mee. Huisarts vaak pas twee weken later plek voor afspraak. Psycholoog traject vanwege angstklachten, 3 à 4 maanden.
En nu hoorde ik vanavond dat dochterje vriendin gehooronderzoek moet: 3 maanden. Logopedist: 5 maanden.
Crisisafdeling  GGZ voor mensen die acute zorg nodig hebben is in mijn stad weg. Failliet. Geen psychiater meer beschikbaar.

Zoveel mensen gaan dit op den duur merken. En zo ook de getraumatiseerde vluchtelingen  die hierheen komen.  Hoe gaan we dat als land in vredesnaam bolwerken ? 

Poezenmeisje schreef op 06-07-2024 om 23:40:

Ja maar, ja maar, ze zijn ZIELIG!!!

De mensen in Nederland die maandenlang op wachtlijsten staan vind ik zieliger.

Wat een valse tegenstelling. Precies wat Wilders steeds insinueert, maar onwaar. De wachtlijsten zijn niet lang doordat overlastgevende asielzoekers massaal de plekken bij de artsen zouden innemen. Het is ook niet zo dat deze mensen asiel krijgen omdat ze zielig zijn, ze worden vrijwel allemaal afgewezen en uitgezet. Wat dit soort teksten vooral doen is haat zaaien tegen en leugens verspreiden over asielzoekers in het algemeen en ze neerzetten als een stel parasieten.

De feiten:

7% van de asielzoekers is betrokken bij een incident (die zich met name binnen de AZCs afspelen)

11% van de migranten die Nederland in komen is asielzoeker

Dus van de migranten die binnenkomt  in ons land is 0,77% een overlastgevende asielzoeker en die worden ook nog voornamelijk uitgezet. 

Ja, er zijn problemen in de zorg, maar die komen niet door deze groep. Die komen door de onhoudbaarheid van ons zorgstelsel, de vergrijzing en de personeelstekorten.

Mick87 schreef op 07-07-2024 om 01:32:

Het zal ook wel komen door de vakantieperiode. Maar 

Het zal ook wel komen door de vakantieperiode maar... toch maar even insinueren dat de wachttijden komen door asielzoekers, door het in dit topic te plaatsen? Van jou had ik wel wat meer nuance verwacht.

Nicole123 schreef op 07-07-2024 om 08:21:

[..]

Het zal ook wel komen door de vakantieperiode maar... toch maar even insinueren dat de wachttijden komen door asielzoekers, door het in dit topic te plaatsen? Van jou had ik wel wat meer nuance verwacht.

Ik maak me zorgen om de toekomst van ons zorgstelsel. En dat veel mensen, dus ook mensen uit oorlogsgebieden met trauma's daar op den duur de dupe van worden. Dat schrijf ik. Jij maakt er iets anders van.

Mick87 schreef op 07-07-2024 om 10:47:

[..]

Ik maak me zorgen om de toekomst van ons zorgstelsel. En dat veel mensen, dus ook mensen uit oorlogsgebieden met trauma's daar op den duur de dupe van worden. Dat schrijf ik. Jij maakt er iets anders van.

Dat is hier off topic, tenzij je wil suggereren dat het allemaal komt door die akelige asielzoekers, zoals in de post voor die van jou. Het verbinden van die twee dingen in één topic, alsof het een de oorzaak is van de ander, is gewoon een onware insinuatie.

Nicole123 schreef op 07-07-2024 om 11:46:

[..]

Dat is hier off topic, tenzij je wil suggereren dat het allemaal komt door die akelige asielzoekers, zoals in de post voor die van jou. Het verbinden van die twee dingen in één topic, alsof het een de oorzaak is van de ander, is gewoon een onware insinuatie.

Jammer dat je mijn post verkeerd begrijpt en zelf e.e.a. insinueert. 

Mick87 schreef op 07-07-2024 om 11:55:

[..]

Jammer dat je mijn post verkeerd begrijpt en zelf e.e.a. insinueert.

Ik begrijp wat je bedoelt, maar vind het niet gepast in dit topic. Het hoort in een topic over de zorg. Want nu lijkt het een bevestiging en versterking van de post voor die van jou, terwijl je dat volgens mij niet zo bedoelt.

In een topic over Ter Apel praten over hoe erg de problemen zijn rondom woningnood, zorgstelsel, bestaanszekerheid, criminaliteit, etc impliceert dat asielzoekers de oorzaak zouden zijn van die problemen. Of jij het nou zo bedoelde of niet. Het eenzijdig negatieve berichten aanhalen over asielzoekers wat in dit topic gebeurt (niet door jou) impliceert dat ook. Dat frame, waarin asielzoekers tot zondebok gemaakt worden, daar blijf ik tegen strijden, want het is niet waar.

Zo ongeveer wat ik ook wilde zeggen. Als in een topic over de asielcrisis geschreven wordt over woningnood, over problemen in de zorg etc., is het dan echt onredelijk om te veronderstellen dat dan een koppeling gemaakt wordt tussen deze problemen en asielzoekers? Ook als die koppeling in de betreffende post niet expliciet wordt gemaakt? Ik vraag het me af. Maar eigenlijk is dit een meta-discussie.

Wellicht zouden we een draadje moeten hebben dat breder over migratie gaat. CBS heeft daar weer recent cijfers van gepubliceerd: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/27/minder-immigranten-in-2023-vooral-minder-oekraiense-vluchtelingen

https://www.nrc.nl/nieuws/2024/07/07/na-de-wedstrijd-worden-de-turkse-vlaggen-vervangen-door-oranje-en-gaat-het-feest-verder-a4858959
Ik heb toch hop voor de integratie op lange termijn van de huidige immigranten als ik lees dat na afloop van de wedstrijd gister op veel plaatsen fans van oorspronkelijke Turkse afkomst samen feest vieren met autochtone Nederlanders.

Na de wedstrijd loopt voorzitter Cetinkaya naar de Marktweg, ook wel bekend als de ‘mooiste Oranjestraat van Nederland’. De hele straat is verpakt in oranje, van huizen tot afvalcontainers. Voor deze avond zijn ook Turkse vlaggen opgehangen. De straat is aangekleed door een groep buurtbewoners en ondernemers. Cetinkaya is onderdeel van de organisatie, net zoals de 54-jarige Nelis Ludwig. Zodra de mannen elkaar zien slaan ze hun armen om elkaar heen. Ze feliciteren elkaar. „Wat hebben we allebei goed gespeeld hè?”
Er wordt vuurwerk afgestoken, gejuicht, gedanst. Rode, blauwe en witte fakkels steken boven de menigte uit. „Bij ons is het feest”, vertelt Ludwig. „De Schilderswijk is voor iedereen.”

Poezenmeisje

Poezenmeisje

07-07-2024 om 13:38 Topicstarter

Eveneens Schilderswijk gisteravond...

https://www.omroepwest.nl/nieuws/4855365/agenten-gewond-en-zes-arrestaties-bij-onlusten-rond-winst-oranje

Blijf met je rotpoten van politie en andere hulpverleners af!!!
😡

Poezenmeisje schreef op 07-07-2024 om 13:38:

Eveneens Schilderswijk gisteravond...

https://www.omroepwest.nl/nieuws/4855365/agenten-gewond-en-zes-arrestaties-bij-onlusten-rond-winst-oranje

Blijf met je rotpoten van politie en andere hulpverleners af!!!
😡

Schandalig dit!

(Al heeft het niks met dit topic te maken verder natuurlijk)

Daglichtlamp schreef op 07-07-2024 om 13:13:

https://www.nrc.nl/nieuws/2024/07/07/na-de-wedstrijd-worden-de-turkse-vlaggen-vervangen-door-oranje-en-gaat-het-feest-verder-a4858959
Ik heb toch hop voor de integratie op lange termijn van de huidige immigranten als ik lees dat na afloop van de wedstrijd gister op veel plaatsen fans van oorspronkelijke Turkse afkomst samen feest vieren met autochtone Nederlanders.

Na de wedstrijd loopt voorzitter Cetinkaya naar de Marktweg, ook wel bekend als de ‘mooiste Oranjestraat van Nederland’. De hele straat is verpakt in oranje, van huizen tot afvalcontainers. Voor deze avond zijn ook Turkse vlaggen opgehangen. De straat is aangekleed door een groep buurtbewoners en ondernemers. Cetinkaya is onderdeel van de organisatie, net zoals de 54-jarige Nelis Ludwig. Zodra de mannen elkaar zien slaan ze hun armen om elkaar heen. Ze feliciteren elkaar. „Wat hebben we allebei goed gespeeld hè?”
Er wordt vuurwerk afgestoken, gejuicht, gedanst. Rode, blauwe en witte fakkels steken boven de menigte uit. „Bij ons is het feest”, vertelt Ludwig. „De Schilderswijk is voor iedereen.”

De Schilderswijk is voor iedereen.... even opgezocht hoe daar de samenstelling van de bevolking is (lijst is meen ik van 2020, dus inmiddels iets verouderd en mogelijk nog minder Nederlanders maar die lijst is wel heel compleet: per gemeente, wijk, buurt). Schilderswijk Den Haag:

31.220 inwoners totaal 

2.770 Nederlandse herkomst = 8.87 %

2.865 Westerse herkomst = 9.18 %

25.585 Niet westerse herkomst = 81.95 %

Dus 91.13 % niet-Nederlandse inwoners (28.450) t.o. 8.87 % NL (2.770) 

Aantal Turkse herkomst: 8.275, Marokkaans: 6.675 inwoners.

Dat "is voor iedereen" klinkt dan toch een beetje alsof die paar Nederlanders toch maar boffen dat zij daar ook nog zomaar rond mogen lopen....

Luchtpost schreef op 07-07-2024 om 14:27:

[..]

Dus 91.13 % niet-Nederlandse inwoners (28.450) t.o. 8.87 % NL (2.770)

Niet Nederlandse herkomst is wat anders dan niet Nederlands.

Nicole123 schreef op 07-07-2024 om 12:25:

[..]

In een topic over Ter Apel praten over hoe erg de problemen zijn rondom woningnood, zorgstelsel, bestaanszekerheid, criminaliteit, etc impliceert dat asielzoekers de oorzaak zouden zijn van die problemen. 

Vind ik niet. Ik maak me zorgen om het welzijn van ALLE mensen die leven in dit land vanwege de problemen die jij beschrijft. Ik maak me dus ook zorgen of we asielzoekers wel voldoende kunnen bieden. Ik vrees van niet en dat dat veel gevolgen zal hebben. Net zoals het voor iedereen gevolgen heeft voor iedereen die reeds in dit land leeft. En de groep nieuwkomers in dit land is vaak extra kwetsbaar.

Ik zie in hen niet de oorzaak. Vergrijzing, hoge aantal scheidingen én iedereen die tegenwoordig maar parttime wil werken zie ik wel als oorzaak. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.