Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Poezenmeisje schreef op 05-07-2024 om 21:46:

Die aparte afdeling mocht niet meer gebruikt worden...

https://www.rtvnoord.nl/politiek/1135529/rechter-legt-bom-onder-speciale-opvang-voor-overlastgevende-asielzoekers-in-ter-apel

Misschien moet die rechter een bijbaan nemen in een winkel in Ter Apel. Of noem het geen detentie maar gedwongen opname. 

Net als dat afval rond ACZ's. Dat kunnen ze heel goed zelf opruimen. Van een opgeruimde plek krijg je vanzelf minder zooi. 

Zijn het enkel oude mensen en kinderen? Nee het zijn op de foto's vooral jonge mannen in goede fysieke conditie. Laat die hun eigen leefgeld verdienen door klusjes te doen op het terrein. Voor niks gaat de zon op. Dan leren ze meteen dat het in Nederland normaal is dat ook mannen aan de poets zijn. Geen klusjes, geen leefgeld.

Win win, lijkt mij. Ze hebben wat omhanden en dus afleiding, leren zo dat je ook in Nederland wat moet doen voor je geld.

Maar helaas is de realiteit dat vrijwilligers hun zooi opruimen, terwijl die vrijwilligers tijdens het opruimen voor homo of hoer worden uitgemaakt door de vervuilers.

Er zitten trouwens ook veel mensen die dictatuur zijn ontvlucht, maar niet met de vrijheid om kunnen gaan. Sommige mensen hebben onbewust een dictatuur en sterke leider nodig die verteld hoe ze moeten leven, anders verdrinken ze in hun nieuwe vrijheid en raken ze op het slechte pad, omdat ineens alles kan en mag in hun ogen.

En m.i. is dat ook 1 van de oorzaken dat het zo'n puinhoop is. Sommige mensen zijn van nature een leider nodig die hun leven bepaald. Overal in het midden oosten waar de VS de democratie door de strot wou drukken is het een puinhoop geworden. Je kan mensen uit een dictatuur niet met een knip met de vingers in een democratie zetten. Daar is de omschakeling immers veel te groot voor.

Nou ja op zich kan ik me wel vinden in een soort van corvee rooster op een AZC. Inderdaad hebben mensen dan wat om handen en het terrein blijft schoon. 

En gewoon  mensen die in de procedure zitten voor een verblijfsvergunning en hier ook zicht op hebben laten werken. Dat is nog het beste. Laat die mensen werken op plaatsen waar nu nog arbeidsmigranten ingezet worden. Ongeschoold werk om te beginnen en dan naarmate de taal beter wordt ook op andere vlakken inzetten naarmate hun capaciteit uiteraard. 

Al kan ik  me voorstellen dat een corveerooster in een duiventil zoals Ter Apel niet zo goed werkt. Maar in vaste opvanglocaties lijkt het me een prima idee.

Daglichtlamp schreef op 05-07-2024 om 22:07:

Al kan ik me voorstellen dat een corveerooster in een duiventil zoals Ter Apel niet zo goed werkt. Maar in vaste opvanglocaties lijkt het me een prima idee.

Nee daar is het wat lastig. Al kun je mensen natuurlijk wel erop attenderen hun rotzooi op te ruimen. Maar dan moeten er steeds mensen beschikbaar zijn die als een soort burgerwacht de boel in de gaten houdt.

Als je gedwongen opname wil voor verwarde mensen dan moet je dat voor alle verwarde mensen doen en daar de wet op aanpassen, ongeacht de afkomst en nationaliteit van mensen. Je kunt niet een verwarde asielzoeker opsluiten en een verwarde persoon met Nederlands paspoort niet.

Verder walgelijk hoe hier door sommigen stigmatiserend en generaliserend over asielzoekers gesproken wordt als een soort van minderwaardige enkel overlast gevende soort parasieten. Praat je ook zo over bijvoorbeeld studenten (wel eens in een gemiddelde keuken van een studentenhuis geweest?) of strandgangers (hoe ziet Scheveningen strand eruit na een zonnige dag?) of is het dan opeens heel anders omdat dat Echte Nederlanders zijn? Deze mensen zijn gewoon je medemensen, waar overlastgevers tussen zitten maar voor het grootste deel keurige en graag meewerkende mensen, die gevlucht zijn voor oorlog of geweld en gewoon een veilige plek om te leven, te werken en te integreren zoeken.

Miraval schreef op 05-07-2024 om 22:10:

[..]

Nee daar is het wat lastig. Al kun je mensen natuurlijk wel erop attenderen hun rotzooi op te ruimen. Maar dan moeten er steeds mensen beschikbaar zijn die als een soort burgerwacht de boel in de gaten houdt.

Er was die docu over/op TA. Daar was een jongeman die verplaatst werd en moest de kamer schoon achterlaten. Maar hij liet z'n vuil en vuilniszak staan. Gevraagd of hij op wilde ruimen en die zak mee wilde nemen om weg te gooien, komen ze aan bij de container, zet ie hem er zo naast. Ik begrijp daar helemaal niets van. Hebben die gasten geen opvoeding gehad?

Nicole123 schreef op 05-07-2024 om 22:25:

Als je gedwongen opname wil voor verwarde mensen dan moet je dat voor alle verwarde mensen doen en daar de wet op aanpassen, ongeacht de afkomst en nationaliteit van mensen. Je kunt niet een verwarde asielzoeker opsluiten en een verwarde persoon met Nederlands paspoort niet.

Verder walgelijk hoe hier door sommigen stigmatiserend en generaliserend over asielzoekers gesproken wordt als een soort van minderwaardige enkel overlast gevende soort parasieten. Praat je ook zo over bijvoorbeeld studenten (wel eens in een gemiddelde keuken van een studentenhuis geweest?) of strandgangers (hoe ziet Scheveningen strand eruit na een zonnige dag?) of is het dan opeens heel anders omdat dat Echte Nederlanders zijn? Deze mensen zijn gewoon je medemensen, waar overlastgevers tussen zitten maar voor het grootste deel keurige en graag meewerkende mensen, die gevlucht zijn voor oorlog of geweld en gewoon een veilige plek om te leven, te werken en te integreren zoeken.

Dat doen ze al. Het verschil zit hem wel in de concentratie van overlastgevers/verwarde mensen. Die is in Ter Apel hoger. 

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/vaak-een-psychose-en-opvallend-veel-buitenlanders-de-feiten-over-gedwongen-opnames~bf1bf036/?referrer=https://www.google.com/

Gebruikersnaaminvullen schreef op 05-07-2024 om 22:29:

[..]

Dat doen ze al. Het verschil zit hem wel in de concentratie van overlastgevers/verwarde mensen. Die is in Ter Apel hoger.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/vaak-een-psychose-en-opvallend-veel-buitenlanders-de-feiten-over-gedwongen-opnames~bf1bf036/?referrer=https://www.google.com/

Vind je dat echt heel gek, bij mensen die uit oorlogsgebied komen? Heb je enig idee van PTSS en wat dat inhoudt? Punt blijft dat als je verwarde mensen vast wil zetten je niet kunt selecteren  op nationaliteit. Voor iedereen in Nederland gelden dezelfde regels. Wil je dit strenger maken, en dat kan, dan moet je dat voor iedereen doen.

Nicole123 schreef op 05-07-2024 om 22:33:

[..]

Vind je dat echt heel gek, bij mensen die uit oorlogsgebied komen? Punt blijft dat als je verwarde mensen vast wil zetten je niet kunt selecteren op nationaliteit. Voor iedereen in Nederland gelden dezelfde regels. Wil je dit strenger maken, en dat kan, dan moet je dat voor iedereen doen.

Ik zou dat wel strenger willen maken ja. Voor iedereen. Want te vaak is er overlast door verwarde mensen waar politie, handhaving of hulpverlening met de handen gebonden zijn en buurtbewoners en familie met de handen in het haar zitten.

Maar als je dat wil doen moet er ook voldoende capaciteit zijn voor hulp voor deze mensen. En laat dat nou net een groot probleem zijn.

Nicole123 schreef op 05-07-2024 om 22:33:

[..]

Vind je dat echt heel gek, bij mensen die uit oorlogsgebied komen? Punt blijft dat als je verwarde mensen vast wil zetten je niet kunt selecteren op nationaliteit. Voor iedereen in Nederland gelden dezelfde regels. Wil je dit strenger maken, en dat kan, dan moet je dat voor iedereen doen.

Ik vind het walgelijk dat je alles wat over asielzoekers gaat, in dit geval de verwarde mensen die in een grotere concentratie in Ter Apel aanwezig zijn dan de gemiddelde stad of dorp in Nederland , gaat vergelijken met studenten en strandgangers. En het doet er niet toe hoe en waarom die mensen getraumatiseerd zijn, ze hebben een behandeling nodig, en dat kan ook gedwongen.  

Poezenmeisje

Poezenmeisje

05-07-2024 om 22:41 Topicstarter

Als je je ergert aan rommel op stranden dan moet je gewoon naar naaktstranden gaan, zoals bij de Hoornse Plas in Groningen.

Geen bananenschil of blikje dat daar rondslingert, i.t.t. het geklede deel aan de overkant.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 05-07-2024 om 22:37:

[..]

Ik vind het walgelijk dat je alles wat over asielzoekers gaat, in dit geval de verwarde mensen die in een grotere concentratie in Ter Apel aanwezig zijn dan de gemiddelde stad of dorp in Nederland , gaat vergelijken met studenten en strandgangers. En het doet er niet toe hoe en waarom die mensen getraumatiseerd zijn, ze hebben een behandeling nodig, en dat kan ook gedwongen.

Hoezo, waarom is dat walgelijk, om medemensen die rommel maken te vergelijken met medemensen die rommel maken? Zijn asielzoekers per definitie minderwaardig en is het zo erg voor die studenten en strandgangers dat ik ze vergelijk met die zo verschrikkelijke asielzoekers?

Een behandeling kan gedwongen als dat van de wet kan. Prima in dat geval, heel graag zelfs. Het enige wat ik zeg is dat je hiervoor niet voor asielzoekers andere criteria kunt hanteren dan voor mensen met een Nederlands paspoort. Ik weet - helaas - van dichtbij hoe verschrikkelijk moeilijk het is om mensen gedwongen op te laten nemen / te laten behandelen / op een gesloten afdeling te krijgen. Wat mij betreft zou dat voor alle verwarde mensen, asielzoeker of zo oerhollands als wat, makkelijker moeten worden. Ik denk dat we in dit geval het recht op zelfbeschikking te hoog stellen boven het recht op veiligheid (voor de omgeving en verwarde persoon zelf) wanneer deze zaken botsen.

Nicole123 schreef op 05-07-2024 om 22:50:

[..]

Hoezo, waarom is dat walgelijk, om medemensen die rommel maken te vergelijken met medemensen die rommel maken? Zijn asielzoekers per definitie minderwaardig en is het zo erg voor die studenten en strandgangers dat ik ze vergelijk met die zo verschrikkelijke asielzoekers?

Een behandeling kan gedwongen als dat van de wet kan. Prima in dat geval, heel graag zelfs. Het enige wat ik zeg is dat je hiervoor niet voor asielzoekers andere criteria kunt hanteren dan voor mensen met een Nederlands paspoort. Ik weet - helaas - van dichtbij hoe verschrikkelijk moeilijk het is om mensen gedwongen op te laten nemen / te laten behandelen / op een gesloten afdeling te krijgen. Wat mij betreft zou dat voor alle verwarde mensen, asielzoeker of zo oerhollands als wat, makkelijker moeten worden. Ik denk dat we in dit geval het recht op zelfbeschikking te hoog stellen boven het recht op veiligheid (voor de omgeving en verwarde persoon zelf) wanneer deze zaken botsen.

Eens. Ik hoop ook wel dat hier iets aan veranderd wordt. Al zou je iemand bijvoorbeeld maar 48 uur vast kunnen houden in verwarde toestand. Maar in ieder geval zo lang als nodig met behandeling uiteraard. Maar ja, hoe kun je iemand behandelen die gedwongen opgenomen is en zelf niet mee wil werken? 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.