Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.


Yumi schreef op 08-06-2024 om 21:24:

[..]

Andere mensen kunnen niet alleen maar lezen, maar hebben ook ervaren hoe het is om in deze klucht verzeild te raken
Het is fascinerend, maar jammer omdat we het het doel van de discussie voorbijgaan... begrip kweken voor het standpunt van de ander.

Iig accepteren dat mensen ook andere standpunten kunnen hebben en niet alleen maar bekritiseren.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 08-06-2024 om 21:31:

[..]

Iig accepteren dat mensen ook andere standpunten kunnen hebben en niet alleen maar bekritiseren.

Eens

Geef iemand gewoon de ruimte om een andere mening te hebben, zonder meteen in de aanval te gaan. 

Yumi schreef op 08-06-2024 om 21:35:

[..]

Eens

Geef iemand gewoon de ruimte om een andere mening te hebben, zonder meteen in de aanval te gaan.

Helemaal eens!

Yumi schreef op 08-06-2024 om 21:24:

[..]

Andere mensen kunnen niet alleen maar lezen, maar hebben ook ervaren hoe het is om in deze klucht verzeild te raken
Het is fascinerend, maar jammer omdat we het het doel van de discussie voorbijgaan... begrip kweken voor het standpunt van de ander.

Absoluut. Echt jammer is dat. Het is zo onnodig.

Ik begrijp echt helemaal niks van de laatste pagina's

Luchtpost, je zal dit vast zien als een aanval omdat ik links stem (zo lijkt 't in elk geval te werken) maar ik dacht ook gelijk aan cijfers 🤷
En dat is niks persoonlijks 

2 redenen, er was een claim, daar reageerde jij op en bij een herhaling zie ik graag cijfers
Maar dat is persoonlijk, aan jou of je ze wilt posten, toch? 
Kan ook zijn dat er geen cijfers zijn, dan is het een onderbuik gevoel en dat hoeft niet altijd slecht te zijn
Daar komen vaak discussies en onderzoeken uit voort 

Tweede reden waarom je reactie mij zo verbaasd is omdat ik eigenlijk dacht dat je wel wat hebt met cijfers en statistiek 
Je haalt het CBS heel vaak aan, en daar is niks mis mee, maar het is wel een reden waarom ik bij jou eerder om cijfers dan om artikelen vraag
Bij Daglichtlamp zou ik weer vragen of ze artikelen heeft, sterker nog, dat heb ik zelfs een keer gedaan   
En ze is er toch echt eentje die ik weer bewonder in lange adem en manier van discussieren
Dus vragen om achter info lijkt mij los staan van personen, maar allicht zie ik dat verkeerd

En ik hoop dan weer eigenlijk niet "dat het stopt"
Of dat Nicole stopt, ook haar bewonder ik, net als jouw lezers niet willen dat jij stopt
En dat hoeft ook niet (Nee dat zei jij niet, in den algemeenheid enzo)
Maar het vragen om cijfers of het toegeven dat die er niet zijn hoeft toch niet zo moeilijk te gaan? Vraag er weerskanten over en blijf erover discussieren, misschien leren jullie niks van elkaar
Misschien steekt een ander toch weer ergens wat op
Wie weet wilt een ander weer missende cijfers onderzoeken 

Ik zag in elk geval niks op de man

Maar goed, ik meng me in een wespennest terwijl er juist heel veel "eens" en "nog meer eens" was 
On topic maar weer dan? 

Yumi schreef op 08-06-2024 om 21:24:

[..]

Andere mensen kunnen niet alleen maar lezen, maar hebben ook ervaren hoe het is om in deze klucht verzeild te raken
Het is fascinerend, maar jammer omdat we het het doel van de discussie voorbijgaan... begrip kweken voor het standpunt van de ander.

Ja, dat is inderdaad jammer. Terwijl bijvoorbeeld over de bevolkingsopbouw en -samenstelling (iemand noemde eerder de demografie dus vandaar dat ik dit onderwerp noem) best veel te zeggen en te discussiëren valt. Bijvoorbeeld over de vraag in hoeverre het sociale stelsel houdbaar is/blijft bij de huidige jaarlijkse totale instroom, waaronder een zeker percentage asielzoekers. 

Hier bijvoorbeeld wat cijfers over het totale aantal inwoners van Nederland en het totale aantal inwoners in dat jaar van 20-65 jaar oud; ook wel de potentiële beroepsbevolking genoemd. Bronnen: waarneming en prognose CBS

jaar   -  inwoners -  inw. 20-65 jaar - % t.o.v. totaal aantal inwoners

2000 - 15.863.950 - 9.838.500 - 62,02 % vs totale bevolking is 20-65 jaar

2010 - 16.574.989 - 10.108.327 - 60.99 %

2020 - 17.47.585 - 10.239.773 - 58.02 %

2030 - 18.354.256 - 10.389.074 - 56.60 %

etc.

2070 - 20.423.376 - 10.867.520 - 52.21

Ofwel: de bevolking in 2070 staat v.w.b. de normale prognose op plm. 20,4 miljoen inwoners. Maar de 95 % prognose interval zegt dat het ook ruim 24 miljoen kan worden.

Van die 10 miljoen inwoners 20-65 jaar in 2010 is 78.79 % van NL herkomst. Van de 10,8 miljoen inwoners van 20-65 jaar in 2070 is 52.06 % van NL herkomst. 

Dus je kunt er wel minimaal 4 miljoen inwoners bij willen zetten, maar daar zitten heel veel inwoners uit niet westerse landen en asielzoekers bij. En de cijfers laten nu eenmaal zien dat hun arbeidsdeelname beduidend lager is dan die van inwoners met NL herkomst en/of inwoners die in NL zijn geboren. Dus (2010-2070) 4 miljoen inwoners erbij (van baby tot hoogbejaard) en slechts zo'n 750.000 mensen extra in de groep potentiële beroepsbevolking erbij... hoeveel moet de netto arbeidsdeelname tegen die tijd dan bedragen per persoon?  

Dat zijn gewoon zorgen van mensen, "hoe gaat zich dat allemaal ontwikkelen". Kijk ook maar eens naar de verhoudingen in groepen: percentages bevolking in leeftijdsgroep X, percentage werkenden in die groep X, percentage niet-beroepsbevolking in groep X, percentage bijstandsgerechtigden in groep X (cijfers eventueel beschikbaar), netto arbeidsdeelname, etc. Dan zie je dat het op de huidige manier niet onverkort dóór lijkt te kunnen gaan. Of men heeft/weet oplossingen waar wij nog niets van weten achter de hand? Over dat soort zaken zou ik best inhoudelijk een discussie willen voeren (nog even los van bijvoorbeeld de vraag of er voldoende woningen beschikbaar zijn/komen).  


Beertjelief schreef op 08-06-2024 om 22:32:

Ik begrijp echt helemaal niks van de laatste pagina's

Luchtpost, je zal dit vast zien als een aanval omdat ik links stem (zo lijkt 't in elk geval te werken) maar ik dacht ook gelijk aan cijfers 🤷
En dat is niks persoonlijks
[...]

Die discussie over de toon van anderen op het forum 'aanspreken' e.d. wilde ik verder inderdaad maar links ; - ) laten liggen. 

Verder heb je gelijk dat ik veel doe/heb met cijfers. Als ik iets schrijf dat met cijfers te maken heeft, plaats ik inderdaad doorgaans ook linkjes naar de bron - of kan die leveren als mensen daar naar vragen. 

Enne... ik heb helemaal niets tegen (mensen die) links stemmen. Waarom zou ik?

Nicole123 schreef op 08-06-2024 om 16:54:

[..]

Dat is nu precies wat ik bedoelde met de algemene stelling 'De bewijslast ligt bij degene die het als argument hanteert in het immigratiedebat.'

Nee, je kunt dat niet omdraaien in een discussie. Als iemand beweert dat je met vluchtelingen binnenhalen criminaliteit importeert, of dat vluchtelingen in de Nederlandse cultuur meer eerwraak plegen dan als ze in hun land van herkomst gebleven waren, dan is het logisch dat de onderbouwing van degene komt die dat beweert. Anders kun je wel allerlei boude stellingen lukraak gaan poneren. Dan zou ik bijvoorbeeld "Blonde mensen zijn dommer dan bruinharigen" of "Het overgrote deel van de Antilianen heeft een uitkering terwijl ze prima kunnen werken" of "Meisjes zijn slechter in wiskunde" of "Poetin voert helemaal geen oorlog in Oekraïne" kunnen droppen en als mensen dan vragen op welke feiten ik dat baseer roepen dat zij maar met feiten moeten komen dat het tegendeel waar is. Dat is geen normale en eerlijke discussie voeren, maar feitenvrije meningen de wereld in slingeren.

Maar dat doe jij zelf dan toch ook?

Jij ontkent dat culturele verschillen een groot probleem zijn en dat het botst met onze cultuur, ook zonder gedegen onderbouwing.

Dingen als eerwraak, criminaliteit  en vrouwenhaat  en lhbtq+afkeuring komt nu eenmaal meer voor in externe culturen die wij binnen halen. En dat wij er daarom dus steeds meer mee te maken krijgen.

Bij deze nog even een gewenste gedegen onderbouwing dat mensen met een migratie achtergrond toch wel ff wat meer met criminaliteit bezig zijn:

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2021/05/03/tk-bijlage-wodc-kruisbergen-criminaliteit-naar-herkomstgroepering-17-03-2021


Yumi schreef op 08-06-2024 om 18:38:

Luchtpost, ik sluit me aan bij je voorgaande berichten. Ik bewonder je lange adem om steeds opnieuw het e.a. te weerleggen maar ben bang, dat het gezien bovenstaande berichten nog niet over is.


Dit inderdaad. Dat wou ik ook net schrijven.

Luchtpost schreef op 08-06-2024 om 17:05:

*zucht* Hoezeer ik ook een hekel heb aan dat gehakketak, deze keer hou ik vol, want jij weet werkelijk niet van ophouden, dus ik 'volg':
Mijn volledige post luidde:
"... Resteert volgens mij de vraag of eerwraak verhoudingsgewijs vaker voorkomt in gezinnen die zich vanuit een hele andere cultuur/land vestigen in de westerse cultuur dan bij gezinnen die binnen dezelfde gemeenschap/land blijven wonen.
Eenmaal in het westen wonend is de kans immers groter dat één van de gezinsleden zich 'westers' gaat gedragen
en daarmee de toorn van de familie over zich afroept.

Begrijpend lezen: die kans (indien eenmaal in het westen wonend) is gerelateerd aan DE (erboven staande) vraag of eerwraak verhoudingsgewijs (hier of daar) vaker voorkomt. Niks conclusie, niks verwijzend of gerelateerd aan welke andere post dan ook. Hooguit inhakend op het aan de orde zijnde onderwerp.
Echt, het enige waar je mij gezien deze post van zou kunnen 'beschuldigen' in mijn ogen is dat ik schrijf dat de kans groter is dat iemand zich westers zal gaan gedragen (en daarmee de toorn van de familie over zich af zou kunnen roepen).


Dus NIET: quote uit jouw post "...Jij haakte in in die discussie en stelde de vraag of eerwraak zou kunnen toenemen als mensen vanuit een patriarchale naar een meer geëmancipeerde cultuur gaan. En je beantwoordde je eigen vraag met dat jij denkt van wel..." Néé dus. Alleen de kans dat iemand zich hier westers gaat gedragen is groter. Meer niet.


Heel goed verwoord.

Daglichtlamp schreef op 09-06-2024 om 09:37:

https://npokennis.nl/longread/7545/hoe-zag-terreur-er-vroeger-uit

Ja terreur is van alle tijden, maar dat waren ook andere tijden. En andere doelen. Het was ook een tijd rustig en nu is er een nieuw soort terrorisme ontstaan.

Tegenwoordig hangt terrorisme wel vaak samen met de Islam. 

Je kan niet ontkennen dat het huidige terrorisme samenhangt met de mislukte multiculturele samenleving. Vaak zijn het mensen die de westerse hand die ze voedt intens haten en dus keihard in diezelfde hand bijten.

Ik denk dat velen, ook hier, echt flabbergasted zullen zijn over de uitslag, als er onder jongeren in de grote steden een enquête zou worden gehouden over invoering van de sharia.

watertoren schreef op 08-06-2024 om 18:11:

[..]

Ik denk dat de meeste mensen niet opkijken tegen onze koning. Wij in onze familie en vriendenkring noemen hem geen Wim Lex maar nog steeds Prins Pils vanaf zijn studententijd. Ik bedoel dat echt niet negatief maar een voorbeeld dat ook zij van het koningshuis ook maar gewone mensen zijn. Ik zou echt niet met hen willen ruilen en zeker niet met Amalia in deze tijd. Dan denk ik dat WA een betere jeugd heeft gehad. Dat Amalia bedreigd werd en alle negatieve dingen die er op social media werd gezegd over haar en dan vooral over haar gewicht vind onacceptabel. Ik heb echt medelijden met haar.


Ik ben heel koningsgezind. Misschien had het voor WA niet zo gehoeven maar Koning Willem-Alexander heeft een top koningin aan zijn zij. Samen staan ze sterk.

En ik weet bijna zeker dat Amalia weet wat ze wil. Een van haar ouders zei een paar jaren geleden dat Amalia heel stellig koningin wil worden. En Amalia zou niet met jou of mij willen ruilen.

Blomke82 schreef op 08-06-2024 om 14:13:

[..]

Je kan het natuurlijk ook omdraaien en zelf het goede voorbeeld geven.

Kun jij namelijk zelf gedegen onderbouwen dat we met vluchtelingen binnenhalen geen dingen als bijvoorbeeld eerwraak, criminaliteit en andere dingen die haaks staan op de westerse wereld importeren?

Soms moet je ook even realistisch zijn. Kijk alleen al naar opsporing verzocht, of de namen bij drugsdelicten in het nieuws. Dan zijn de voornamen heel vaak toch echt Arabisch.


En dit idd.

En die arrogantie van gesluierde vrouwen (richting westerse vrouwen) is echt meer dan stuitend.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.