Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.


Al eerder (2005) stemde we ook tégen de EU.
"...01-06-2005 - In een raadplegend referendum heeft het Nederlandse electoraat zich op 1 juni 2005 uitgesproken tegen een Europese grondwet. Volgens de uitslag was 61,5 procent tegen en 38,5 procent vóór. De opkomst bij dit referendum was 63,3 procent.

De toenmalige premier Balkenende sprak na het bekendmaken van de uitslag zijn teleurstelling uit over de verwerping. Partijen in het Nederlandse parlement namen de uitslag van het referendum over, hoewel het een niet-bindend referendum betrof.

Het referendum ging over de vraag of er een Europese Grondwet moest komen. In de Europese Grondwet waren de waarden en fundamentele doelstellingen van de Unie opgeschreven. Door het aannemen van deze Grondwet werden alle andere bestaande verdragen vervangen. Voorstanders van deze nieuwe Grondwet wezen op de versterking van zowel de Europese Commissie als het nationale en het Europees parlement. Tegenstanders spraken zich uit tegen de Grondwet vanwege de wording van een Europese 'superstaat' waarin Nederland volgens hen niets meer te zeggen had...." Bron: https://www.eumonitor.nl/9353000/1/j9vvik7m1c3gyxp/vgvqpnqs5qbn

Na dat Oekraïne verhaal wist men nog maar één " oplossing": afschaffen van het referendum. Het volk zou te dom zijn, de consequenties niet goed kunnen overzien, niet begrijpen hoe "goed" al die zaken zijn, etc. 

Tot zover "de stem van het volk", ook wel democratie genoemd. 


Luchtpost schreef op 21-04-2024 om 23:31:

Na dat Oekraïne verhaal wist men nog maar één " oplossing": afschaffen van het referendum. Het volk zou te dom zijn, de consequenties niet goed kunnen overzien, niet begrijpen hoe "goed" al die zaken zijn, etc.

Tot zover "de stem van het volk", ook wel democratie genoemd.


Dat laatste is onzin en weet je zelf volgens mij ook. Democratie betekent niet dat je referenda moet houden, democratie via volksvertegenwoordiging is ook gewoon democratie. 

En inderdaad, de gewone man kan niet de consequenties overzien van zo'n Oekraïne referendum. Ik kon dat zelf destijds niet in ieder geval, dat geef ik ruiterlijk toe. Hoe kun je nou als leek zulke geopolitieke situaties goed inschatten? En dat is niet omdat de gewone burger dom zou zijn, maar dat het voor dit soort zaken nodig is om bepaalde geopolitieke basiskennis te hebben en daar bovenop tijd om je goed te verdiepen in het issue. De gemiddelde gewone burger zal daarom al snel simplistisch stemmen, tegen alles wat op het eerste gezicht eng aanvoelt en voor 'gratis bier' voorstellen. Of het ook echt wel kan of hoe het samenhangt met andere zaken (bijv betaalbaarheid, andere wetten, consequenties) dat valt weg als je er een los referendum van maakt ipv een samenhangend regeerakkoord. Je kunt dit van de gewone burger niet vragen. Referenda moet je houden over of je speeltuin type X of type Y in een buurt neerzet ofzo. Dingen die heel dicht bij de burger zelf liggen.

Mijn persoonlijke inschatting is overigens dat dat Oekraïne referendum vooral een grote vinger in de pap door Poetin was. Als je kijkt waar dat referendum vandaan kwam dan zit daar mogelijk een heel vies luchtje aan.

Nicole123 schreef op 22-04-2024 om 09:27:

[..]

[..]

En inderdaad, de gewone man kan niet de consequenties overzien van zo'n Oekraïne referendum. 

[...]

Ik had het vooral over het eerdere referendum van 2005 (als reactie op een post waar het Oekraïne verhaal werd genoemd). Met vetgedrukt de volgende zin:

Tegenstanders spraken zich uit tegen de Grondwet vanwege de wording van een Europese 'superstaat' waarin Nederland volgens hen niets meer te zeggen had...."

En dáár ging het om. Want zoals jij zelf vaak schrijft, "zitten we nu eenmaal vast aan vele internationale en EU afspraken" en zijn we vleugellam. Het volk wist dat wel, c.q. voelde prima aan dat dit géén gewenste ontwikkeling was. 

Blijkbaar zijn de meeste mensen toch in staat om verder te denken dan de inrichting van het speeltuintje in de buurt. Maar er was geen weg meer terug; alles was al in kannen en kruiken. Dus de bedoeling was dat het volk zou instemmen, zodat men altijd kon zeggen dat dit was wat 'het volk' wilde. Toen die vlieger niet op ging, noemde men het anders, maar alles ging onverkort dóór zoals gepland. Het resultaat is dat NL kennelijk niet veel meer te zeggen heeft...

Poezenmeisje

Poezenmeisje

23-04-2024 om 10:03 Topicstarter

Het werd je zelfs bijna onmogelijk gemaakt om te achterhalen wat er in die Europese Grondwet zou komen te staan.

De gemeente had maar één exemplaar hiervan voor zichzelf. Na veel bellen en gedoe van de gemeente (ik had geduld, zoek het maar uit) werden de aanvraagformulieren hiervoor gevonden en gaven ze me een aanvraagformulier.

Ik las zojuist:

Wilders geïrriteerd over lekken migratieplan van formatietafel
Artikel door ANP
• 7u


[foto]

DEN HAAG (ANP) - PVV-voorman Geert Wilders is er geïrriteerd over dat maandagavond vertrouwelijke informatie naar buiten is gekomen over een plan dat aan de formatietafel zou zijn besproken over migratie. De NOS berichtte over verregaande voorstellen, waaronder het plan om een 'asielcrisis' uit te roepen. Daardoor zouden meer ingrijpende maatregelen mogelijk zijn.


"Ik vind het verschrikkelijk dat het allemaal op straat ligt", zei Wilders voor dinsdagochtend voor de onderhandelingen.

Het is "niet zoals het hoort" dat vertrouwelijke informatie op straat is komen te liggen en daarom wil Wilders niet reageren op vragen daarover. Hij wil het lekken niet belonen. Bovendien is het "heel erg slecht voor de ruimte die je hebt om te onderhandelen" om daar inhoudelijk op in te gaan.

Dan zal ik het desbetreffende NOS-bericht maar niet plaatsen.

https://nos.nl/artikel/2517804-plan-op-formatietafel-asielcrisis-uitroepen-om-strengere-maatregelen
Geen idee waarom je vindt dat je geen link naar een NOS bericht zou mogen plaatsen. Geen idee ook waarom juist Wilders hier ontstemd over is. Het lijkt me vooral voor de NSC lastig dat naar buiten komt dat er zulke verregaande voorstellen zijn besproken zonder dat zij van tafel gelopen zijn.

2318 asielzoekers in Ter Apel afgelopen nacht. Zou de gemeente al plannen hebben voor de volgende rechtszaak als deze dwangsom volledig geïnd is?

Poezenmeisje

Poezenmeisje

23-04-2024 om 20:07 Topicstarter

Volgens mij wel. Ze zitten in elk geval niet te nietsen. 

Dat de locatiemanager van het AZC (een oud-marinier) binnen een half jaar woest vertrekt zegt genoeg...

Poezenmeisje

Poezenmeisje

23-04-2024 om 20:09 Topicstarter

2318 mensen waarvan 300 tot 400 kansloze overlastgevers die niet in een procesbeschikbaarheidslocatie mogen worden afgezonderd...

Poezenmeisje schreef op 23-04-2024 om 20:09:

2318 mensen waarvan 300 tot 400 kansloze overlastgevers die niet in een procesbeschikbaarheidslocatie mogen worden afgezonderd...

Zolang Ter Apel overvol is gaat dat ook sowieso niet volgens mij.

Op 18 april om 18:57 uur (op pagina 144) schreef ik hier dat ik vind dat het volk beter geholpen moet worden in hun vaderland, op veilige plekken.
,en dat Staatshoofden beter voor hun volk zouden moeten zorgen. Daar kreeg ik toch wel de nodige opmerkingen over.
Bij onderstaande citaat dacht ik 'dat komt in de buurt van datgene wat ik bedoelde'.
Een citaat van journalist, columnist, programmamaker Teun van de Keuken in de Volkskrant van 21 april 2024:

"Het wordt tijd dat ze in Den Haag stoppen met het praten over het tegenhouden van de migrantenstromen en gaan nadenken hoe ze de wereld eerlijker kunnen maken. Alleen zo zullen meer mensen thuisblijven in plaats van te kiezen voor een gevaarlijke tocht op gammele bootjes."

Fleurtje_5 schreef op 24-04-2024 om 07:55:

Onlangs schreef ik hier dat ik vind dat Staatshoofden beter voor hun volk zouden moeten zorgen. Daar kreeg ik toch wel de nodige opmerkingen over.
Bij onderstaande citaat dacht ik 'dat komt in de buurt van datgene wat ik bedoelde'.
Een citaat van journalist, columnist, programmamaker Teun van de Keuken in de Volkskrant van 21 april 2024:

"Het wordt tijd dat ze in Den Haag stoppen met het praten over het tegenhouden van de migrantenstromen en gaan nadenken hoe ze de wereld eerlijker kunnen maken. Alleen zo zullen meer mensen thuisblijven in plaats van te kiezen voor een gevaarlijke tocht op gammele bootjes."

En wat gaat het nieuwe kabinet waarschijnlijk doen: grootschalige bezuinigingen op ontwikkelingshulp.

Daglichtlamp schreef op 24-04-2024 om 07:56:

[..]

En wat gaat het nieuwe kabinet waarschijnlijk doen: grootschalige bezuinigingen op ontwikkelingshulp.


Op ontwikkelingshulp? Dat weet ik niet. Heb gisteren wel gelezen over een asielcrisis.

Misschien om te voorkomen dat Nederland straks zelf een ontwikkelingsland word ??

Fleurtje_5 schreef op 24-04-2024 om 08:00:

[..]


Misschien om te voorkomen dat Nederland straks zelf een ontwikkelingsland word ??

Sarcasme: Dat is wel de meest effectieve manier om iets aan de instroom te doen.

Fleurtje_5 schreef op 24-04-2024 om 08:00:

[..]



Misschien om te voorkomen dat Nederland straks zelf een ontwikkelingsland word ??

Dan wordt er gezegd dat Nederland een van de welvarendste landen is van Europa.

Maar het BBP zegt niets over de kwaliteit van leven.



"Wel is er vaak kritiek op het bbp als indicatie van hoe een land ervoor staat. Er zijn tal van factoren die de kwaliteit van leven bepalen die er niet in zijn opgenomen. Bijvoorbeeld hoe het staat met de veiligheid in een land, of er genoeg woonruimte is, of de inkomensverschillen niet te groot zijn en wat de kwaliteit van de zorg is.

Om een beter inzicht te krijgen van hoe het gaat met een land en hoe prettig het is om erin te leven, is de term "brede welvaart" in het leven geroepen. Daarbij wordt ook gekeken naar onder meer huisvesting, milieu, sociale contacten en persoonlijke ontwikkeling.

Uit onderzoek van Rabobank en de Universiteit Utrecht bleek vorig jaar dat die brede welvaart de afgelopen jaren nauwelijks is gestegen. Ook zijn Nederlanders minder gezond en tevreden. Zo gaat het bijvoorbeeld qua baanzekerheid en persoonlijke ontwikkeling beter, maar qua huisvesting, gezondheid en geluk juist minder."


https://www.nu.nl/economie/6310219/nederland-in-top-drie-van-welvarendste-landen-in-europa.html

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.