Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Fleurtje_5 schreef op 18-04-2024 om 08:34:

Men wil 5000 euro per asielzoeker betalen als ze zelf terug reizen.

Wat is je bron? Tijdelijk was er een regeling voor derdelanders uit Oekraïne die bij vrijwillig vertrek 5000 euro meekregen. https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2022/11/04/tijdelijk-financiele-ondersteuning-voor-remigratie-vluchtelingen-uit-oekraine-met-niet-oekraiense-nationaliteit

Voor andere asielzoekers geldt in bepaalde gevallen een beperktere regeling, die grotendeels in nature wordt uitgekeerd.

https://www.dienstterugkeerenvertrek.nl/ondersteuning-bij-terugkeer/herintegratieondersteuning

https://www.dienstterugkeerenvertrek.nl/ondersteuning-bij-terugkeer/basisvertrekondersteuning

Nicole123 schreef op 18-04-2024 om 09:10:

[..]

Zie je echt niet het verschil tussen verdragen die we als landen binnen Europa hebben gesloten en als Nederland aan andere landen opdragen hoe ze met hun volk moeten omgaan? Jij denkt dat de Nederlandse overheid ervoor kan zorgen dat de situatie in Oekraïne, Jemen, Somalië, Afghanistan en Syrië weer veilig wordt? Dat wij kunnen vertellen hoe men in China met kritische journalisten, in Rusland met oppositieleiders, in Pakistan met christenen en in Iran met homoseksuelen moet omgaan? Hoe dan?

En aankomen met een riedel? Ik wijs op verdragen, waar je niet zo even uit kunt stappen als dat je beter uitkomt. Of je moet een Nexit willen? Nogmaals, lees eens wat Hein de Haas zegt. Is dat een riedel over mensenrechten? Nee, hij geeft gewoon eerlijk aan dat de instroom van vluchtelingen geen simpele kraan is die je dicht kunt draaien. Dat is niet leuk, wel de situatie.

Wat betreft Ter Apel had de situatie van de bewoners daar al vele malen beter kunnen zijn als de spreidingswet al eerder was ingevoerd en je niet 2500 mensen op een veel te kleine plek op elkaar propt. Ook als het oer-Hollandse studenten of voetbalsupporters waren geweest dan zou dat overlast hebben gegeven. Asielzoekers moet je humaan en kleinschalig opvangen. De mensen die tegen spreiding zijn, díe laten Ter Apel stikken, dus ga nou niet doen alsof ík dat doe.

Ik zie vooral 'hoe het werkt'.

De spreidingswet gaat de overlast in Ter Apel niet oplossen maar het probleem verspreiden.

Daglichtlamp schreef op 18-04-2024 om 09:12:

[..]

Wat is je bron? Tijdelijk was er een regeling voor derdelanders uit Oekraïne die bij vrijwillig vertrek 5000 euro meekregen. https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2022/11/04/tijdelijk-financiele-ondersteuning-voor-remigratie-vluchtelingen-uit-oekraine-met-niet-oekraiense-nationaliteit

Voor andere asielzoekers geldt in bepaalde gevallen een beperktere regeling, die grotendeels in nature wordt uitgekeerd.

https://www.dienstterugkeerenvertrek.nl/ondersteuning-bij-terugkeer/herintegratieondersteuning

https://www.dienstterugkeerenvertrek.nl/ondersteuning-bij-terugkeer/basisvertrekondersteuning

Inderdaad, Dat klopt wat je schrijft.

https://wnl.tv/2024/03/10/mona-keijzer-bbb-over-kritiek-op-huidig-asielsysteem-je-geeft-mensen-5000-euro-om-te-vertrekken-maar-kunnen-morgen-weer-terug-zijn/

.................

Oekraïense derdelanders zijn mensen die in Oekraïne woonachtig waren, maar zelf geen Oekraïner zijn. Het gaat onder meer om buitenlandse studenten of werkenden die in Oekraïne zaten ten tijde van het uitbreken van de oorlog met Rusland.

Ruim 760 derdelanders maken gebruik van deze speciale vertrekregeling van de Dienst Terugkeer en Vertrek (DT&V). Naast de 5000 euro die zij ontvangen wordt ook het vliegticket voor ze geregeld.

Voorzitter Reinier Castelein van vakbond De Unie zegt dat hij de tekortkomingen van deze asielregelgeving van dichtbij heeft meegemaakt. “Ik heb een aantal jaar bij Transavia gewerkt. Het was toen regelmatig zo dat je een vlucht naar Casablanca had met Marokkaanse asielzoekers die werden uitgezet. Die spraken keurig Nederlands, en zeiden: ‘Wij zijn eerder terug dan jullie’.”

Castelein vertelt verder: “Je bleef als bemanning een nacht of twee daar slapen en de mensen die werden uitgezet waren gewoon eerder terug in Amsterdam. Kortom, de overheid deelt 5000 euro uit, deze mensen komen vervolgens weer terug en het hele circus begint opnieuw.”

Migratiepact

Het Europese migratiepact moet ervoor zorgen dat het voor asielzoekers minder aantrekkelijk wordt om Europa te betreden. “Dat gaat alleen pas in januari 2026 in”, vertelt Keijzer, die zelf in meerdere Europese Raden gezeten heeft. “Daarom weet ik dat als de wil er is, je binnen een jaar je wetgeving aan kan passen. Dat moet gebeuren, anders worden wij in Europa en zeker in Nederland overspoeld. We kunnen deze aantallen niet aan.”

Fleurtje_5 schreef op 18-04-2024 om 08:10:

[..]
Let wel: Ik heb het steeds over veilige landers en overlastgevende veilige-landers. 

Denk je echt dat alleen veiligelanders de problemen veroorzaken en dat als zij er niet zouden zijn de problemen weg zijn? Dat is een erg zwart-wit en niet bij de feiten passend beeld.

De feiten:
Slechts 3% van de asielzoekers in AZCs hier komt uit een ‘veilig land’.
Van hen wordt 98% afgewezen, meestal in een korte procedure van enkele weken.
Niet alle veiligelanders zijn ook veilig, 2% krijgt wel asiel, bijv vanwege omdat ze politiek activist, kritische journalist of transgender zijn.
Een afgewezen asielzoeker krijgt een inreisverbod van 2 jaar voor Nederland en de hele Europese Unie.
De meeste overlast wordt veroorzaakt door vluchtelingen die niet uit een veilig land komen. Simpelweg omdat circa 97% van de AZC-bewoners niet uit een veilig land komt. 14% van de incidenten vindt plaats door veiligelanders, 86% door niet-veiligelanders.
https://www.coa.nl/nl/watiswaar

Fleurtje_5 schreef op 18-04-2024 om 09:14:

[..]

De spreidingswet gaat de overlast in Ter Apel niet oplossen maar het probleem verspreiden.

Je ziet hoe het werkt? Als ik je vraag hoe wij als Nederland de regimes uit andere landen beter voor hun volk gaat laten zorgen? Hoe werkt dat dan? Wat heeft Nederland bereikt dan bij de leiders van Jemen, Rusland, Afghanistan?

Kleinschalige opvang levert minder problemen op dan een mega-AZC volstouwen met nog meer mensen dan de capaciteit. En dan vind ik het vrij schandalig dat juist jij een grote mond hebt over de mensen in Ter Apel, terwijl jij al die asielzoekers daar wil houden en niet naar kleinschalige humane opvangplekken wil laten gaan. Je laat zelf de bewoners van Ter Apel barsten.

Fleurtje_5 schreef op 18-04-2024 om 09:14:

[..]

Je bent daar zelf geweest? Je hebt persoonlijke ervaringen met veiligelanders in kleinschalige opvanglocaties in plaats van op elkaar gepropt in Ter Apel?

Nicole123 schreef op 18-04-2024 om 09:23:

[..]

Denk je echt dat alleen veiligelanders de problemen veroorzaken en dat als zij er niet zouden zijn de problemen weg zijn? Dat is een erg zwart-wit en niet bij de feiten passend beeld.

De feiten:
Slechts 3% van de asielzoekers in AZCs hier komt uit een ‘veilig land’.
Van hen wordt 98% afgewezen, meestal in een korte procedure van enkele weken.
Niet alle veiligelanders zijn ook veilig, 2% krijgt wel asiel, bijv vanwege omdat ze politiek activist, kritische journalist of transgender zijn.
Een afgewezen asielzoeker krijgt een inreisverbod van 2 jaar voor Nederland en de hele Europese Unie.
De meeste overlast wordt veroorzaakt door vluchtelingen die niet uit een veilig land komen. Simpelweg omdat circa 97% van de AZC-bewoners niet uit een veilig land komt. 14% van de incidenten vindt plaats door veiligelanders, 86% door niet-veiligelanders.
https://www.coa.nl/nl/watiswaar

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/steeds-meer-overlast-rondom-ter-apel-van-asielzoekers-uit-veilige-landen-zien-burgemeesters/ 22-04-2023

Luister zelf maar.

Alice12 schreef op 18-04-2024 om 09:04:

[..]

Waar we invloed op hebben is om Nederland wat minder aantrekkelijk te maken voor asielzoekers.

Een jaar geleden was het zo vol in Ter Apel dat ze in de open lucht moesten slapen. Momenteel slapen veel asielzoekers in tenten. Is dat aantrekkelijk? Is de stroom afgenomen doordat het zo slecht geregeld is hier dat soms het Rode Kruis moet bijspringen? Laten vluchtelingen zich hierdoor weerhouden? 80% van de mensen die hier komen zijn echte vluchtelingen. Die zijn bang, die zijn hun leven niet zeker in hun land van herkomst. 

Fleurtje_5 schreef op 18-04-2024 om 09:22:

[..]

Voorzitter Reinier Castelein van vakbond De Unie zegt dat hij de tekortkomingen van deze asielregelgeving van dichtbij heeft meegemaakt. “Ik heb een aantal jaar bij Transavia gewerkt. Het was toen regelmatig zo dat je een vlucht naar Casablanca had met Marokkaanse asielzoekers die werden uitgezet. Die spraken keurig Nederlands, en zeiden: ‘Wij zijn eerder terug dan jullie’.”

Castelein vertelt verder: “Je bleef als bemanning een nacht of twee daar slapen en de mensen die werden uitgezet waren gewoon eerder terug in Amsterdam. Kortom, de overheid deelt 5000 euro uit, deze mensen komen vervolgens weer terug en het hele circus begint opnieuw.”

De regelingen waarbij Nederland helpt bij re-integratie in het land van herkomst zijn in natura, dus als mensen direct weer teruggaan naar Nederland is er weinig te subsidieren. Verder worden ze alleen gegeven aan mensen die vrijwillig vertrekken, dus niet aan uitgezette asielzoekers.
Verder wordt deze ondersteuning niet gegevens aan mensen die afgelopen vijf jaar al eerder vertrokken zijn uit de EU.

En ook nog: alleen de derdelanders uit Oekraïne kregen tijdelijk 5000 euro. De standaard regeling is veel beperkter.

Fleurtje_5 schreef op 18-04-2024 om 09:31:

[..]

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/steeds-meer-overlast-rondom-ter-apel-van-asielzoekers-uit-veilige-landen-zien-burgemeesters/ 22-04-2023

Luister zelf maar.

Zo’n nieuwsbericht is toch iets heel anders dan de totale bij elkaar opgetelde feiten? Jij denkt echt dat AZCs overspoeld worden door veiligelanders en dat alle overlast van hen komt? Dat is gewoon onwaar, zie de feiten in mijn post.

felija schreef op 18-04-2024 om 09:31:

[..]

Je bent daar zelf geweest? Je hebt persoonlijke ervaringen met veiligelanders in kleinschalige opvanglocaties in plaats van op elkaar gepropt in Ter Apel?

Ik heb hier in de buurt ervaring met kleinschalige opvang. Hier om de hoek zit een opvang voor Oekraïners. Nul komma nul overlast. Verderop zit een kleinschalig AZC. Ook daar hoor ik nooit negatieve berichten over, niet van mensen in de buurt en niet in de plaatselijke media. Overlast komt vrijwel altijd vanuit plekken waar veel teveel asielzoekers dicht op elkaar zitten. 

Nicole123 schreef op 18-04-2024 om 09:37:

[..]

Zo’n nieuwsbericht is toch iets heel anders dan de totale bij elkaar opgetelde feiten? Jij denkt echt dat AZCs overspoeld worden door veiligelanders en dat alle overlast van hen komt? Dat is gewoon onwaar, zie de feiten in mijn post.

Feiten zijn geen feiten meer, achterdocht, negatieve gevoelens zijn leidraad voor veel mensen geworden. Je kunt ze er honderd keer op wijzen, dat het niet strookt met de feiten, het komt niet aan.

En daarom krijgen types als Wilders en Trump een kans, de onderbuik heeft het gewonnen van de feiten, en dat vind ik zeer zorgelijk. 

Fleurtje_5 schreef op 18-04-2024 om 09:00:

[..]
Waarom quote niet het hele bericht waarin ik schrijf wat Nederland er aan zou kunnen of moeten doen.

De titel van dit topic heet:
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Als Nederland dit hoort aan te pakken zal het allereerst en vooral benoemd moeten worden. In plaats van wegwuiven met de woorden "ik wil dit ook niet, maar 'we moeten er gewoon mee dealen".

Omdat ik nog steeds weinig haalbare dingen lees en jij met een ‘plan C’ komt dat geen plan is maar een droom. Als ik erop doorvraag duik je weg of herhaal je jezelf. Zo kan ik ook een heleboel dromen. Ik kan ook roepen dat het zo erg is dat er oorlog of kanker is in de wereld, maar zonder een haalbaar plan gaat er niks veranderen daaraan.

Dat benoemen is al 100.000 keer gedaan en lost niks op. De overlast in Ter Apel wuif ik juist niet weg, als het aan mij lag was het allang zo geweest dat Ter Apel een AZC had van maximaal 500 plekken. Behapbaar, passend bij een dorp. Wat ik wegwuif is dat er een makkelijke knop zou zijn waar je aan kunt draaien om de instroom even simpel te beperken. Wat je kunt aanpakken moet je aanpakken, met realistische oplossingen. Wat je niet aan kunt pakken daar moet je mee dealen en in je land zelf goed regelen. Dat zet meer zoden aan de dijk dan enkel gefrustreerd blijven roepen wat er mis is. 

Wat betreft dat hele bericht quoten: ik ga volgens mij over het algemeen behoorlijk in op wat jij allemaal schrijft. Jij ook op wat ik schrijf? Als je het zelf zo prettig vind als iemand op alles van jou reageert, negeer dan zelf niet 90% van wat ik schrijf om daarna 10% als kapstok te gebruiken voor je eigen herhaalde stellingen. Dat discussieert een stuk prettiger.

hier in de buurt ook een AZC zonder overlast.  Ik fiets er zonder problemen dagelijks langs. En enkele uit het AZC doen vrijwilligerswerk in de buurt.

Ondertussen worden de termijnen waarop de IND moet besluiten over aanvragen verlengd. Op zich is het goed dat de wetgeving in overeenstemming wordt gebracht met de praktijk, want er kan niet zomaar een nieuw blik IND medewerkers open getrokken worden. Praktisch betekent lang doen over een besluit wel dat mensen ook langer in de opvang zitten, zodat er dus meer AZC's nodig zijn.

https://www.trouw.nl/politiek/asielcrisis-oplossen-deze-maatregel-houdt-vooral-de-overheid-uit-de-wind~bd9bc8c7/

Nee, zowel voor- als tegenstanders wijzen erop dat de wetswijziging de huidige situatie niet zal verbeteren. Ondanks een verdubbeling van het aantal medewerkers kan de IND het aantal asielaanvragen niet aan. De immigratiedienst kan zo’n 22.000 verzoeken per jaar behandelen. Het werkelijke aantal ligt veel hoger. Vorig jaar bedroeg het aantal openstaande aanvragen ruim 70.000. Niet eerder was het zo hoog.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.